۵ تیر ۱۴۰۳، ۸:۳۱

در دیدار مردمی عید غدیر؛

رهبر انقلاب: مشارکت حداکثری و انتخاب اصلح در انتخابات مهم است

رهبر انقلاب: مشارکت حداکثری و انتخاب اصلح در انتخابات مهم است

حضرت آیت الله خامنه‌ای در دیدار هزاران نفر از مردم پنج استان کشور فرمودند: مشارکت حداکثری و انتخاب اصلح در انتخابات مهم است.

به گزارش خبرگزاری مهر، رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح امروز در عید سعید غدیر در دیدار هزاران نفر از هموطنان، واقعه غدیر را زمینه‌ساز استمرار حاکمیت اسلامی و تداوم الگوی زیست اسلامی برشمردند و با اشاره به برخی فضائل امیرمومنان (ع)، تأکید کردند: مردمی بودن نظام اسلامی و اعتقاد به تأثیر حضور فرد فرد مردم در سرنوشت کشور را از مولای خود آموخته‌ایم.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای همچنین با اشاره به انتخابات بسیار مهم روز جمعه، مشارکت حداکثری مردم و انتخاب اصلح را موجب سرافرازی ملت و جمهوری اسلامی برشمردند و با تبیین ویژگی‌های نامزد اصلح، آحاد ملت را به حضور در پای صندوق‌های رأی فراخواندند و تأکید کردند: هرکس به ایران قوی و سرافراز علاقمند است و هرکس معتقد به حمایت از نظام است، در انتخابات مشارکت کند.

رهبر انقلاب با تبریک «عیدالله الاکبر» به همه ملت ایران و مسلمانان جهان، برگزاری جشن‌های مردمی عید شریف غدیر در معابر عمومی را ابتکاری بسیار خوب خواندند و مأیوس شدن کافران از شکست دادن اسلام را تعبیر بسیار برجسته قرآن در موضوع عید غدیر و اعلام خلافت و ولایت أمیر مؤمنان (ع) برشمردند.

ایشان تداوم حاکمیت سیاسی اسلام در پرتو فرمان پروردگار مبنی بر ابلاغ جانشینی و امامت أمیر مؤمنان از زبان مبارک پیامبر (ص) را علت ناامیدی کفار دانستند و افزودند: تداوم حاکمیت و سیاست اسلامی که در امامت جلوه‌گر است، استمرار روح اسلام است.

رهبر انقلاب، مقام امامت را از مهمترین شئون انبیای الهی و بالاتر از مقام رسالت خواندند و افزودند: در رسالت، پیامبران، فرامین الهی را برای مردم بیان می‌کنند اما در شأن امامت، پیامبر فرامین الهی را در دل و اندیشه و عمل و کارکرد مردم جاری می‌سازد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای استمرار حاکمیت اسلامی در پرتوی امامت و ولایت را باعث تداوم الگوی زیست اسلامی برشمردند و گفتند: هدف از تلاش و مبارزات ۲۵۰ ساله ائمه که برخی بزرگان شیعه نیز بعدها دنبال کردند و در عصر حاضر با مجاهدت‌های امام راحل و ملت ایران ادامه یافت، حاکمیت اسلام بود که منجر به گسترش زیست اسلامی در جامعه می‌شود.

ایشان در تبیین خطوط اصلی الگوی زیست اسلامی به «عدالت»، «اشداء علی الکفار»، «رحماء بینهم»، «درک رنج و سختی مردم از جانب حاکم جامعه» و «همراهی و اطاعت و کمک مردم به حاکمیت اسلامی» اشاره کردند و افزودند: غدیر زمینه‌ساز تحقق این خطوط تعالی‌بخش زیست اسلامی است و با این نگاه می‌تواند مایه وحدت همه فِرق اسلامی باشد و نباید آن را نقطه اختلاف شیعه و سنی قرار داد.

رهبر انقلاب اسلامی در بخش دوم سخنان‌شان، در تبیین فضائل مولای متقیان، تأکید کردند: چشمِ خرد و افکار عمیق انسان نیز قادر به درک جمال معنوی و رتبه عرشی مولا (ع) نیست و حداکثر قادر است تصویری کلی را در ذهن خود ترسیم کند اما می‌توان با رجوع به نهج‌البلاغه که از نعمات بزرگ الهی است و اختصاص به شیعیان هم ندارد، مبانی، معیار و روش‌ها را از امیرمومنان فراگرفت و با فضائل او آشنا شد.

ایشان همه فضائل حضرت علی (ع) را در اوج خواندند و با استناد به نهج‌البلاغه افزودند: «یقین و عاری بودن از ذره‌ای یأس و شک و تردید»، «حساس بودن به تک تک آحاد مردم با هر دین و آئین»، «عدالت غیر قابل توصیف»، «فریب نرمش‌های ظاهری دشمن را نخوردن و هوشیاری کامل در مقابل او» را از فضیلت‌های بسیار برجسته امام علی بن ابی‌طالب (ع) برشمردند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای همچنین اعتقاد عمیق به مردمی بودن حکومت و حقوق متقابل مردم و حاکم را از فضائل امیرمومنان خواندند و گفتند: مردمی بودن کامل نظام اسلامی را از مولای خود و آیات قرآنی آموخته‌ایم اما برخی‌ها به غلط می‌گویند جمهوری اسلامی، انتخابات، دموکراسی و مردم‌سالاری را از غربی‌ها یاد گرفته است.

ایشان، اهمیت دادن به حرف‌ها و مشورت‌های مردم آن‌هم در حالی که علم و حکمت امام علی (ع) به مخزن الهی متصل بوده است و تأکید بر حضور و تأثیر فرد فرد مردم –حتی ضعیف‌ترین آنها- در سرنوشت جامعه و کشور را دو فضیلت دیگر امام علی (ع) دانستند و افزودند: نهج‌البلاغه معدن کشف و درک ابعاد بسیار گوناگون شخصیت امیرمومنان است و شایسته است که آحاد مردم به‌خصوص جوانان نهج‌البلاغه بخوانند و با آن انس بگیرند و از آن درس‌های بی‌نظیر بیاموزند.

رهبر انقلاب در بخش بعدی سخنانشان به انتخابات بسیار مهم ریاست جمهوری پرداختند و گفتند: سه روز دیگر ملت ایران در مقابل آزمون مهم انتخابات قرار دارد که اهمیت آن بیش از همیشه است.

ایشان، برگزاری انتخابات، ۴۰ روز پس از فقدان و تشییع میلیونی رئیس‌جمهورِ خوب، محبوب، مردمی، کاری و علاقه‌مند را امری کم‌نظیر در دنیا دانستند و ابراز امیدواری کردند که خداوند ملت ایران را در این انتخابات سرافراز کند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای سرافرازی در انتخابات را در گرو مشارکت حداکثری مردم و انتخاب اصلح خواندند و گفتند: علت اصرار و تأکید بر مشارکت چشمگیر در انتخابات این است که مهمترین اثر مشارکت بالا، سرافرازی جمهوری اسلامی است.

رهبر انقلاب با اشاره به استمرار خصومت‌ها علیه جمهوری اسلامی از لحظه تشکیل آن تاکنون، انتخابات و مشارکت بالا را از عوامل فائق آمدن بر دشمنی‌ها برشمردند و افزودند: جمهور و مشارکت مردم در ذات جمهوری اسلامی است که انتخابات و تعیین مسئول کشور، مهمترین مظهر آن است.

ایشان با اشاره به این واقعیت که هر گاه میزان مشارکت در انتخابات کم بوده، زبان ملامت دشمنان علیه جمهوری اسلامی بلند شده است، خاطرنشان کردند: هر وقت میزان مشارکت در انتخابات بالا بوده است، زبان بدگویان کوتاه شده و نتوانستند ملامت و شادی کنند بنابراین علت دیگر اصرار بر مشارکت بالا این است که دشمن‌شاد نشویم.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با فراخوان عموم مردم به مشارکت و پرهیز از تنبلی و بی‌اعتنایی و دست کم گرفتن انتخابات گفتند: انتخابات فقط برای شهرها نیست بلکه در همه روستاها و بخش‌های کشور مردم در انتخابات شرکت کنند تا جمهوری اسلامی در دنیا سرافراز شود.

رهبر انقلاب در بیان ویژگی‌های فرد اصلح گفتند: اصلح کسی است که در درجه اول به مبانی انقلاب و نظام و به این راه، اعتقاد قلبی و واقعی داشته باشد همچنان‌که شهید خدمت، رئیسی عزیز واقعاً اعتقاد داشت و کاملاً محسوس بود که او با دل و جان و اعتقاد کار می‌کند.

ایشان کارآمدی را ویژگی مهم فرد اصلح خواندند و گفتند: کارآمدی یعنی شب و روز نشناسد، دنبال کار باشد، توانایی کار کردن داشته باشد و از عناصر و همکاران خوب استفاده کند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، توان و نشاط انجام کار همراه با اعتقاد راسخ به مبانی انقلاب را از دیگری شاخص‌های فرد اصلح دانستند و افزودند: فرد اصلح با این خصوصیات، قادر است از همه ظرفیت‌های متنوع و پر شمار کشور برای پیشرفت استفاده کند.

ایشان دولت‌های قبل را در استفاده از ظرفیت‌های کشور یکسان ندانستند و گفتند: دولت سیزدهم از دولت‌هایی بود که از ظرفیت‌های کشور به خوبی استفاده کرد و اگر این دولت ادامه می‌یافت احتمال زیاد می‌دادم بسیاری از مشکلات اقتصادی حل شود.

رهبر انقلاب در بیان ظرفیت‌های مهم کشور گفتند: انبوه جمعیت جوان و تحصیل‌کرده، هوش و استعداد ذاتی ایرانی، معادن عظیم و متنوع، موقعیت جغرافیایی، مرزهای طولانی آبی، تعداد بالای همسایگان، بازارهای بزرگ منطقه‌ای، بازار ۸۰ میلیونی داخلی، تنوع اقلیمی، شبکه ریلی و جاده‌ای، توانمندیهای فنی جوانان در امر مسکن، جاده، سدّ و صنعت، مناطق آزاد تجاری و میراث‌های فرهنگی و تمدنی از جمله ظرفیت‌های کشور است.

ایشان افزودند: مردم واقعاً مؤمن و معتقد هم ظرفیت بسیار مهمی هستند؛ حتی اگر برخی از آنها در ظاهر پایبندی درستی به شرع نشان ندهند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با انتقاد از تصور برخی سیاسیون کشور مبنی بر ناگزیر بودن از آویزان شدن به این قدرت یا آن قدرت دنیا برای پیشرفت و توهم اینکه همه راههای پیشرفت از آمریکا می‌گذرد، گفتند: کسانی که چشمشان به خارج از مرزها است، قادر به دیدن و شناختن ظرفیت‌های مهم درونی و طبعاً قادر به برنامه‌ریزی برای استفاده از آنها نیستند.

ایشان با تأکید بر اینکه جمهوری اسلامی به توفیق الهی بدون تکیه به بیگانگان و با وجود موذی‌گری و چالش‌گری آنها مسیر پیشرفت را طی کرده است، گفتند: در آینده نیز بحول و قوه الهی ملت ایران اجازه نخواهد داد که سرنوشتش را دیگران بنویسند.

رهبر انقلاب با اشاره به توهم یا سو تعبیر برخی افراد از «تأکید بر استفاده از ظرفیت‌های داخلی» به «حصارکشی دور کشور و قطع ارتباط با دنیا»، گفتند: ما از اول به دنبال ارتباط با همه دنیا به جز یکی دو استثنا بودیم و اتفاقاً در دولت‌هایی مانند دولت شهید رئیسی که به شدت به مبانی پایبند بودند، ارتباطات بین‌المللی کشور هم تقویت شد.

ایشان چشم ندوختن به بیگانگان را به معنی شجاعت و استقلال ملی خواندند و گفتند: با وجود این دو مؤلفه، ملت ایران توانایی و شخصیت و قدرت خود را نشان می‌دهد و احترام آن در دنیا بیشتر خواهد شد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در پایان دو توصیه مهم خطاب به مردم و نامزدها بیان کردند.

ایشان در توصیه اول با اشاره به شعار «ایران قوی و سرافراز»، گفتند: ایران قوی طرفداران خیلی زیادی دارد؛ البته قوی بودن ایران فقط به داشتن انواع موشک نیست -که ما انواع و اقسام مفید و کاربردی آن را هم داریم- بلکه قوی بودن، ابعاد علمی، فنی، اقتصادی و سیاسی هم دارد که یکی از ابعاد بسیار مهم آن، حضور در میدان سیاست و انتخابات است.

رهبر انقلاب تأکید کردند: بنابراین هر کس علاقه‌مند به ایران قوی است باید در انتخابات شرکت کند و هر کس معتقد به لزوم حمایت از نظام جمهوری اسلامی است، باید در این زمینه اهتمام مضاعف داشته باشد.

ایشان در توصیه بعدی خطاب به نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری، از آنها خواستند با خداوند عهد کنند که در صورت کسب مسئولیت، اطرافیان و کارگزاران خود را از کسانی انتخاب نکنند که ذره‌ای با انقلاب اسلامی زاویه دارند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با تأکید به نامزدها مبنی بر اینکه هر فردی ذره‌ای با انقلاب و امام و نظام اسلامی زاویه داشته باشد به درد شما نمی‌خورد و همکار خوبی برای شما نخواهد بود، گفتند: کسی که دلبسته آمریکا باشد و تصور کند بدون لطف آمریکا نمی‌شود قدم از قدم برداشت و همچنین کسی که به راهبرد دین و شریعت بی‌اعتنایی کند، همکار و مدیر خوبی نیست. بنابراین همکار انی انتخاب کنید که اهل دین، شریعت، انقلاب و اعتقاد کامل به نظام اسلامی باشند.

ایشان افزودند: اگر با نیت خالص و عهد با خدای متعال در انتخابات کار و فعالیت کردید، همه کارهایتان نزد خداوند حسنه است و ثواب خواهد داشت.‌

کد خبر 6147120

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • حمید IR ۱۱:۲۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۵
      2 3
      سلام اگر از رهنمودهای مقام معظم رهبری در کار ها مسولین ومردم مدنظر قرار دهند و استفاده کنند موفق هستند