۵ تیر ۱۴۰۳، ۸:۳۶

صحرایی عنوان کرد؛

تغییر جایگاه مدرسه در برنامه هفتم/ عقد قرارداد و کسب درآمد

تغییر جایگاه مدرسه در برنامه هفتم/ عقد قرارداد و کسب درآمد

وزیر آموزش و پرورش گفت: در برنامه هفتم، مدرسه به عنوان یک واحد سازمانی اجازه انعقاد قرارداد دارد.

به گزارش خبرگزاری مهر، رضامراد صحرایی، در «کارگاه تبیین برنامه‌های اجرایی الگوی مدرسه تراز سند تحول بنیادین آموزش و پرورش‌» بر اتحاد، انسجام، همفکری، هماهنگی، همکاری، همکوشی و در یک کلمه «یکی‌شدن نظام تعلیم و تربیت» به‌عنوان رمز موفقیت تاکید و تصریح کرد: آموزش و پرورش مرکز ثقل تحولات کشور است. اگر امروز در بخشی از کشور کاستی‌ای مشاهده می‌شود، نباید جز در آموزش و پرورش دنبال راه‌حل بلندمدت گشت، هرچند که راه‌حل‌های کوتاه‌مدت همیشه لازم است. اگر حرکت مرکز ثقل تحولات یعنی آموزش و پرورش رو به جلو باشد، تمام اجزا و ارکان رو به جلو حرکت خواهند کرد.

وی با بیان اینکه اگر آموزش‌وپرورش بخواهد به‌مثابه مرکز ثقل و تحول و پیشران باشد، باید از درون هماهنگ شود، منسجم و متحد باشد، ادامه داد: در این صورت، این اتحاد درون آموزش و پرورش به یک حرکت پیشرفته در سراسر کشور تبدیل خواهد شد.

محور و میثاق ما «سند تحول بنیادین آموزش و پرورش» است

صحرایی با بیان اینکه نفع این اتحاد نه فقط به آموزش‌وپرورش بلکه به کل نظام اداری کشور خواهد رسید، گفت: اگر آموزش و پرورش بخواهد متحد، منسجم و متفق شود باید برای خود محور پیشرفت انتخاب کند. محور و میثاق ما «سند تحول بنیادین آموزش و پرورش» است. اگر تمام آموزش‌وپرورش حول سند مبتنی بر تحقق اهداف سند برنامه‌ریزی شود، حتماً آن اتفاق خواهد افتاد.

تصویب نقشه راه سند تحول بنیادین پس از ۱۲ سال

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه پس از ۱۲ سال، نقشه راه اجرایی‌سازی سند تحول بنیادین نوشته شد، گفت: این نقشه با نقشه پیشین تفاوت داشت؛ نخست آن‌که این نقشه، نقشه ملی است. این سند، سند تحول بنیادین وزارت آموزش و پرورش نیست، بلکه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است. اصلی‌ترین دلیل عدم تحقق اهداف سند شکل نگرفتن ائتلاف درون این سند برای اعتلای تعلیم و تربیت بوده است. ما در این دوره برخلاف گذشته، نقشه راه را در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب کردیم. مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در حکم قانون است. ماده واحده نقشه راه نیز به‌تازگی در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شد. ماده واحده می‌گوید سازمان اداری و استخدامی که مطابق قانون دستگاه ارزیاب برای عملکرد کل کشور است، مکلف است طبق آن نقشه، عملکرد دستگاه‌های کشور را ارزیابی کند. این یک دستمایه فوق‌العاده ارزشمند مدیریتی برای نظام تعلیم تربیت کشور است.

محل اجرای سند مدرسه است

صحرایی گفت: آموزش و پرورش برای اینکه پیشرفت خود را درست و بانظم و فرایندی پایه‌گذاری کند، باید مستند به سند کار انجام دهد. سند هم اگر بخواهد درست اجرا شود، محل اجرای آن نه وزارت آموزش و پرورش بلکه مدرسه است. مدیر مدرسه است که می‌تواند سند تحول را اجرا کند نه وزیر آموزش و پرورش. بنابراین مرکز ثقل و تحول خود سند هم مدرسه است.

مقام عالی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه از مدرسه غفلت کرده‌ایم و بازگشت به مدرسه، علاج حل مشکلات فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و اجتماعی کشور است، گفت: اکنون، هم در نحوه نگارش، هم نحوه گفتمان‌سازی و هم در تدوین نسخه نهایی مسیر بسیار خوبی با مشورت‌های طولانی‌مدت از تمام مدیران در سراسر کشور طی شده و در نهایت سندی که امروز در دست ماست، یک میثاق ملی را به عنوان پشتیبان داراست.

حکم مهم برنامه هفتم برای مدارس

صحرایی با تاکید بر اینکه برنامه هر مدرسه متعلق به خود او، زیست‌بوم، مقتضیات و شرایط اوست، مبتنی بر انتظاراتی که از او وجود دارد و محلی که در آن قرار گرفته است، مبتنی بر ویژگی‌های دانش‌آموزان آن منطقه، اظهار کرد: خوشبختانه در برنامه هفتم پیشرفت کشور یک حکم گنجانده شده است که مدرسه را به‌عنوان یک واحد سازمانی اداری و آموزشی به او اجازه انعقاد قرارداد داده است تا از وقت اضافه مدرسه و کالبد آن استفاده کرده و درآمدها را برای خود آن مدرسه هزینه کند.

وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه ۱۲۰ هزار مدرسه کشور بزرگترین دارایی دولت جمهوری اسلامی ایران است، گفت: طبق این حکم، مدیر مدرسه اختیاراتی دارد و می‌تواند این کار را انجام داده و پیشرفت مدرسه خود را تضمین کند.

عضو کابینه دولت سیزدهم با بیان اینکه همزمان لایحه تقویت مدرسه را هم تحویل دولت دادیم، گفت: این لایحه دستور شهید جمهور عزیز بود و با هماهنگی ایشان، این لایحه تحت عنوان لایحه تقویت مدرسه به دولت تقدیم شد.

هر مدرسه‌ای یک ایران کوچک است

وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه هر مدرسه‌ای یک ایران کوچک است و مدیر مدرسه راهبری‌ترین مدیر برای ساختن آینده هر کشور است، افزود: باید این مهم را در عمل تجربه کرد و فقط به حرف نیست. باید به مدرسه اختیار داد.

صحرایی در پایان با بیان اینکه گفتمان‌سازی، زمینه‌سازی برای موفقیت است، افزود: هیچ کاری پیش از اینکه گفتمان شود، موفق نمی‌شود. تابستان امسال هم فرصت بی‌نظیری برای تبیین این مسئله در سطح مدیران است و باید از آن استفاده کرد.

کد خبر 6147127

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha