۵ تیر ۱۴۰۳، ۱۲:۲۰

در آخرین مناظره انتخاباتی؛

پورمحمدی: بورس دماسنج اقتصاد است

پورمحمدی: بورس دماسنج اقتصاد است

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: بورس دماسنج اقتصاد است.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام پورمحمدی نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: با توجه به نظرسنجی صدا و سیما دغدغه اصلی مردم اقتصاد است. باید روی رشد اقتصاد تمرکز ویژه کنیم. من چهار برنامه با اولویت ارائه خواهم کرد. اساس آن این است زیر ساخت رشد اقتصاد و پیشرفت تولید است.

وی افزود: رشد اقتصادی به طور مشخص یک علامت و یک شاخص دارد که بازار سرمایه و بورس شاخص رشد اقتصادی جدید و مدرن است و علامت و کاملاً دماسنج هر اقتصادی است.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: در انتهای دولت دوازدهم بورس رشد پیدا کرد، دچار حباب شد و بسیار مردم اشتیاق پیدا کردند و فرو ریخت و ضرر شد. در دولت سیزدهم متأسفانه بورس قفل کرد. در گذشته عملیات معاملات بورس و گردش مالی به ۲۸ هزار همت رسید من دیروز چک کردم ۳۳۵۵ است. در گذشته ۴ میلیون فعال بورسی داشتیم و الان زیر ۲۰۰ هزار نفر است.

وی افزود: نکته دوم از ویژگی بازار بورس عدم دخالت دولت است. امروز ۶۰ بازار بورس در دست دولت است. هنوز انتشار آزاد اطلاعات بورس کامل نیست و حضور شبه دولتی‌ها و دولتی‌ها امکان رقابت را گرفته است. نکته بعدی تعارض منافع است. در شورای بورس، بانک مرکزی، وزیر اقتصاد و هم وزیر صمت حضور دارند که خیلی از این‌ها با هم تعارض دارد. تعارض منافع ثبات بازار ایجاد نمی‌کند.

پورمحمدی گفت: کاهش اختلاف ارز نیمایی نیز مهم است که سو استفاده ایجاد کرده است ما به طور مشخص وظیفه داریم پایه‌های تولید را و موانع برطرف کنیم و به مردم عزیز عرض می‌کنم، اگر می‌خواهید بفهمید اقتصاد چطور است به بورس نگاه کنید هر علامت دیگر غیر تخصصی، غیر کارشناسی و شعار است.

وی افزود: تلاش من در دولت آینده بورس شاخص روشن شفاف و گزارش با برنامه و آینده‌دار اقتصاد ایران باشد. فکر می‌کنم حداکثر ظرف یک سال ما جهش کلی و تراز کاملاً مثبت به بازار سرمایه و بورس اعطا خواهیم کرد.

پورمحمدی گفت: در موضوع اول در خصوص تولید دماسنج را بازار بورس معرفی کردم. موضوع دوم اداری و نظام اداری است. اگر شما بالاترین درآمد نفتی را داشته باشید، بهترین برنامه را برنامه نویسان بنویسند، بهترین مدیران در خدمت شما باشند با ساختار اداری و نظام معیوب اداری همه چی زمین‌گیر خواهد شد. بهره وری به صفر می‌رسد منابع هضم و اصطکاک و بحران در جامعه ایجاد می‌شود.

وی افزود: یکی از مهم‌ترین مسائل گرفتاری‌های تاریخ اخیر ما مسئله نظام اداری و بروکراسی معیوب است. مدیران ارشد ما به این قصه توجه ندارند علت آن این است که ناآگاه هستند.

وی افزود: به عنوان یک طلبه ادعا ندارم ولی در این حوزه علم و یقین دارم، ۴۵ سال در عمده حوزه‌های اداری کشور حضور مستقیم و کارشناسی داشتم. می‌گوییم دولت چابک و متناسب اما راهکار آن چی است که دنیا آن را تجربه کرده است. الان تجربه‌های بسیار موفقی وجود دارد و جلوی چشم ما است.

دولت الکترونیک امروز مشکل گشا است

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: دولت الکترونیک امروز مشکل گشا است. اما توجه کنیم نه دولت ظاهری و سوری و کامپیوتر جلوی چشم باشد و دفاتر خدمات الکترونیک این‌ها نیست. دولت الکترونیک یعنی اینکه شما به هیچ دفتر و دستگاه دولتی مراجعه نکنید. یعنی شما منتظر نمانی و هزینه زیادی خرج نکنی این یعنی دولت الکترونیک.

وی افزود: امروز مردم تکلیفشان را نمی‌دانند آیا به کامپیوتر بروند یا کاغذ بفرستند. با این نظام اداری راه به جایی نخواهیم برد. من به کارمندان و مدیران احترام می‌گذارم. بسیاری از آنها متعهد وفادار و مومن و سخت‌کوش هستند. این وظیفه مدیر است که ساختار را اصلاح کند.

وی افزود: بسیاری از افراد در دفاتر می‌توانند مشاور باشند. مشاوران می‌توانند مردم را راهنمایی کنند. بدانیم یکی از مشکلات اصلی کشور نظام اداری است و ما با نگاه نو نگاهی که در دنیا تجربه شده است و خودش را ثابت کرده دولت‌ها را کوچک و کم هزینه با بهره‌وری بالا کرده است از این تجربه استفاده کنیم.

پورمحمدی گفت: سومین موضوع مهم در برنامه‌ی من نظام تامین اجتماعی است. مقوله تامین اجتماعی یعنی ثبات و آرامش اجتماعی و یعنی اگر کسی در جامعه‌ای که تلاش می‌کند و کار می‌کند وقتی بیکار شد، از کار افتاده شد یا بازنشست شد بتواند چگونه مشکلات خودش را حل کند.

وی افزود: در تمام دنیا مهم‌ترین موضوعات اجتماعی، تامین اجتماعی است. نظام تامین اجتماعی ما و سازمان‌های بازنشستگی ما متاسفانه جزو ضعیف‌ترین بخش‌های ما هستند و همه نیز این را درک می‌کنند. بازنشستگان با پوست و خون گوشت درک می‌کنند.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: تمام بنگاه‌های در اختیار بازنشستگی و تامین اجتماعی لشکری و کشوری عمدتاً تبدیل به حیات خلوت شده است و از الان برای ریاست در هیئت مدیره‌های شرکت‌های این مجموعه‌ها زنبیل گذاشتند. ۴۰ درصد سرمایه دولت در این شرکت‌ها است و دغدغه جدی این است.

وی افزود: سرمایه بازنشستگان کشوری، لشکری و تامین اجتماعی زیر چرخ دنده‌های ناکارآمدی له می‌شوند و کاملاً مشهود است. به هر حال این قصه جز مشکلات جدی کشور است و یک رویکرد جدید می‌خواهد.

پورمحمدی گفت: مدیریت بنگاه‌های تامین اجتماعی باید مثل بنگاه‌های خصوصی از دستورات تکمیلی دولت و شبه دولت خارج شود و مدیریت ثابت می‌خواهد. این مسئله بسیار جدی است و پاسخگویی به حساب کشی جدی باید باشد. مردم این‌ها برنامه ۶ ماهه و یک ساله نیست و اگر کشور به اینجا رسیده است به خاطر مشکلاتی است که برای آنها برنامه‌ریزی نکردیم. می‌توانیم در یک دوره ۴ ساله در برنامه را به جایی برسانیم مشکلات کشور حل می‌شود.

پورمحمدی گفت: موضوع چهارم موضوع مبارزه با فساد است. در تمام دنیا زیرمیزی و فساد گسترده وجود دارد. هر کجا پول، قدرت، شهرت، موقعیت و مزایای ویژه وجود دارد فساد همان جا خانه و لانه می‌کند. اقتصاد ایران خیلی بزرگ است دولت بزرگ است مناسبات اجتماعی سایه روشنای زیادی دارد و متاسفانه فساد زمینه رشد دارد.

وی افزود: من به صداقت افرادی که می‌خواهند با فساد مبارزه کنند تردیدی ندارم. از دستگاه‌هایی که با فساد مبارزه کردن تردید ندارم. شبکه‌های فساد انقدر فعال هستند که مدیر، قاضی، وزیر و بازرس می‌خرند، خبرنگار و بالاتر خبرگزاری را می‌خرند. قصه پیچیده‌تر از این حرفا است من فکر می‌کنم غافلیم از آنچه در حوزه فساد اتفاق افتاده است.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: در این عرصه تجربه جهانی بسیار گسترده است این دغدغه خیلی از جوامع است. سه پایه دارد که اولین شفافیت و دومین گردش آزاد اطلاعات است و مهمتر از این جلوگیری از تعارض منافع است.

وی افزود: امروز دنیا در این عرصه به یک راهکار اساسی رسیده است. شفافیت در دولت الکترونیک محقق می‌شود. نچه که ما انجام می‌دهیم عمدتاً نمایشی است. دنیا یک پایگاه مهم پلیس مالی برای مبارزه فساد ایجاد کرده است که آن سازمان‌های مالیاتی است. سازمان‌های مبارزه با پولشویی است.

پورمحمدی گفت: مبارزه با فساد یک شاخص ویژه دارد. سازمان پلیس مالی ما خواهد بود و باید باشد. با شوخی و چند بگیر ببند حل نمی‌شود.

پورمحمدی گفت: آمده‌ام بر سر قراریم با شما. هر کجا باشم تماماً سرشار از عشق شما است. نه سایه‌نشینم و نه مشتاق منصب. نه دکترم و نه آیت الله، من مصطفی پورمحمدی هستم فرزند حسین به همین سادگی. من از دل گفتمان اصیل انقلاب اسلامی آمده‌ام که بر پایه اندیشه‌های امام و رهبری بهشتی و مطهری بوده است. گفتمان من گفتمان علی بن ابیطالب است.

وی افزود: مردمان شریف ایران سال‌های طولانی تحریم را با صبوری بزرگی تحمل کردید ببینید سال‌ها بر شما چه گذشت. شما چیز زیادی نمی‌خواستید، زندگی با کرامت بدون حول و هراس.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: من هم در شگفتم از یک جهان کم آگاهی و ادعا و یک ایران فرصت‌های بر باد رفته. از پرونده فسادهایی که خراش می‌دهد روح یک ملت را که باز می‌شوند و دیگر بسته نمی‌شوند. مهاجرت و بی‌حرمتی به زنان و دختران آری یا نه؟ شکستن حصر و تحریم ایران می‌خواهید یا نه؟ طبقه متوسط آری یا نه؟ سازمان‌های مردم نهاد آری یا نه؟ بازی موش و گربه فیلترینگ آری یا نه؟ مذاکره یا صندلی خالی قرار یا فرار؟ من آمده‌ام پایان دهم به بلاتکلیفی‌ها.

وی افزود: رفاه حق مردمان است و نه لطف دولتی آن اما با همه وجود می‌گویم سوی ناامیدی مرو. اصولگرا هستم اما تحول خواه بر پایه عقلانیت و علم پای در سنت دارم و چشم در فرداها دارم. نشستن و دیدن و شعار دادن راه حل نیست.

پورمحمدی گفت: با خردمندی و وفاق ملی می‌توان مشکلاتمان را حل کرد. احترام و اقتدار باید در کنار هم باشد. این طلب بر سر قرار آمده است و از شما دست یاری می‌طلبد.

برخی برای اثبات خودشان و ادعا و شعارهای خودشان، گذشته‌ها را نقد و سیاه‌نمایی کردند

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام پورمحمدی نامزد انتخابات ریاست جمهوری پس از پایان آخرین برنامه از مناظرات تلویزیونی در جمع خبرنگاران گفت: من سعی کردم به محورهای اصلی و آن‌ها که جنبه‌های زیرساختی مهمی دارد بپردازم و به این‌ها توجه شود.

وی افزود: برخی دوستان برای اثبات خودشان و ادعا و شعارهای خودشان، گذشته‌ها را نقد و سیاه‌نمایی کردند. نمی‌فهمم کشوری که با این همه مشکلات در وضع خوبی به سر می‌برد و کشور اداره می‌شود. آن فروپاشی‌ها فلج کنندگی‌ها متوقف شده است و کشور اقتدار و پرستیژ دارد.

این نانزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: به هر حال این قضاوت‌ها خیلی قضاوت‌های خوبی نیست. مثلاً مسکن مهر دستاوردهای خوب دولت‌های گذشته بوده است یا در بحث درمان و دارو و کرونا بی‌انصافی خوب نیست.

وی افزود: انصاف همه جا خوب است و ملت در برابر افراد منصف و صادق سپاسگزار هستند.

پورمحمدی گفت: ان شاءالله در روز جمعه همانطور که رهبری امروز فرمودند راه نجات و توسعه کشور ان شاءالله در مشارکت بالا است. به خدا توکل می‌کنیم از خدا کمک می‌خواهیم و بهترین انتخاب را همه با هم داشته باشیم.

کد خبر 6147321

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha