۵ تیر ۱۴۰۳، ۱۷:۱۳

مهر گزارش می‌دهد؛

غدیر تجلی روح ایمان در بشر/ اردبیل سراسر نور و سرور است

غدیر تجلی روح ایمان در بشر/ اردبیل سراسر نور و سرور است

اردبیل- عید غدیر تجلی روح ایمان و پذیرش ولایت در بشریت است تا از ضلالت و گمراهی نجات یافته و با تمسک به ریسمان امامت خود را به منبع لطف لایزال الهی پیوند زند.

خبرگزاری مهر؛ گروه استان‌ها – عادله جوادزاده؛ امروز هجدهم ذیحجه است، پیامبر اکرم از حجه الوداع بازمی گردد جبرئیل پر گشوده است، غدیر در تپش حضور ولی و وصی خدا تفتیده است و زبان به ثنا می‌گشاید.

در فاصله ۲۰۰ کیلومتری شمال غربی مکه یکی از میقات‌های پنجگانه حج در انتظار وحی است تا در محل توقف و استراحت کاروانیان پیامبر اکرم به فرمان «بلغ بما انزل الیک» پروردگار سر فرود آورد.

با این که انتظار می‌رفت پیامبر خدا «صلی الله علیه و آله و سلم» در اولین و آخرین سفر حج خود مدتی در مکه بمانند، ولی بلافاصله پس از اتمام حج، حضرت به منادی خود بلال دستور دادند تا به مردم اعلان کند: فردا کسی جز معلولان نباید باقی بماند، و همه باید حرکت کنند تا در وقت معین در غدیر خم حاضر باشند.

صبح آن روز که پیامبر اکرم از مکه حرکت کردند، سیل جمعیت که بیش از ۱۲۰ هزار نفر و به قولی ۱۴۰ هزار و به قول دیگر ۱۸۰ هزار نفر تخمین زده می‌شدند به همراه آن حضرت حرکت کردند.

حتی عده‌ای حدود ۱۲ هزار نفر از اهل یمن که مسیرشان به سمت شمال نبود همراه حضرت تا غدیر آمدند.

غدیر تجلی روح ایمان در بشر / اردبیل سراسر نور و سرور است

اجتماع جمعیت مسلمانان در محل غدیر خم

همین که به منطقه کراع الغمیم - که غدیرخم در آن واقع شده - رسیدند، حضرت مسیر حرکت خود را به طرف راست جاده و به سمت غدیر تغییر دادند و فرمودند: «أَیها الناس أَجیبوا داعی اللَّه أَنا رسول اللَّه» ای مردم، دعوت کننده خدا را اجابت کنید که من پیام آور خدایم و این کنایه از آن بود که هنگام ابلاغ پیام مهمی فرا رسیده است.

سپس فرمان دادند تا منادی ندا کند؛ «همه مردم متوقف شوند و آنان که پیش رفته اند بازگردند و آنان که پشت سر هستند توقف کنند» تا آهسته آهسته همه جمعیت در محل از پیش تعیین شده جمع شوند و نیز دستور دادند کسی زیر درختان کهن سالی که در آن جا بود نرود و آن موضع خالی بماند.

پس از این دستور همه مرکب‌ها متوقف شدند، و کسانی که پیش تر رفته بودند بازگشتند و همه مردم در منطقه غدیر پیاده شدند و هر یک برای خود جایی پیدا کردند، و کم کم آرام گرفتند. شدت گرما در اثر حرارت آفتاب و داغی زمین سوزنده و به حدی ناراحت کننده بود که مردم و حتی خود حضرت گوشه‌ای از لباس خود را به سرانداخته و گوشه‌ای از آن را زیر پای خود قرار داده بودند، و عده‌ای از شدت گرما عبای خود را به پایشان پیچیده بودند.

از سوی دیگر، پیامبر (ص) سلمان و ابوذر و مقداد را فراخواندند و به آنان دستور دادند تا به محل درختان کهن سال بروند و آنجا را آماده کنند. آنها خارهای زیر درختان را کندند و سنگ‌های ناهموار را جمع کردند و زیر درختان را جارو کردند و آب پاشیدند. در فاصله بین دو درخت روی شاخه‌ها پارچه‌ای انداختند تا سایبانی از آفتاب باشد، و آن محل برای برنامه سه روزه‌ای که حضرت در نظر داشتند کاملاً مساعد شود.

سپس در زیر سایبان، سنگ‌ها را روی هم چیدند و از رواندازهای شتران و سایر مرکب‌ها هم کمک گرفتند و منبری به بلندی قامت حضرت ساختند و روی آن پارچه‌ای انداختند، و آن را طوری بر پا کردند که نسبت به دو طرف جمعیت در وسط قرار بگیرد و پیامبر صلی الله علیه و آله هنگام سخنرانی مشرف بر مردم باشد تا صدای حضرت به همه برسد و همه او را ببینند. البته ربیعة بن امیة بن خلف کلام حضرت را برای مردم تکرار می‌کرد تا افرادی که دورتر قرار داشتند مطالب را بهتر بشنوند.

پیامبر و امیرالمؤمنین (ع) بر فراز منبر

غدیر تجلی روح ایمان در بشر / اردبیل سراسر نور و سرور است

انتظار مردم به پایان رسید. ابتدا منادی حضرت ندای نماز جماعت داد، و سپس نماز ظهر را به جماعت خواندند بعد از آن مردم ناظر بودند که پیامبر (ص) بر فراز آن منبر ایستادند و امیرالمومنین علیه السلام را فراخواندند و به ایشان دستور دادند بالای منبر بیایند و در سمت راستشان بایستند.

قبل از شروع خطبه، امیرالمؤمنین (ع) یک پله پایین‌تر بر فراز منبر در طرف راست حضرت ایستاده بودند. سپس آن حضرت نگاهی به راست و چپ جمعیت نمودند و منتظر شدند تا مردم کاملاً جمع شوند. پس از آماده شدن مردم، پیامبر اکرم «صلی الله علیه و اله و سلم» سخنرانی تاریخی و آخرین خطابه رسمی خود را برای جهانیان آغاز کردند.

پیامبر صلی الله علیه و اله و سلم در این مراسم عمامه خود را که سحاب نام داشت، به عنوان تاج افتخار بر سر امیرالمومنین (ع) قرار دادند و انتهای عمامه را بر دوش آن حضرت آویزان نمودند و فرمودند؛ عمامه تاج عرب است.

خود امیرالمومنین در این باره چنین فرموده اند؛ پیامبر در روز غدیرخم عمامه‌ای بر سرم بستند و یک طرفش را بر دوشم آویختند و فرمودند؛ خداوند در روز بدر و حنین، مرا به وسیله ملائکه ای که چنین عمامه‌ای به سر داشتند یاری کرد.

هر که من مولای اویم پس علی مولای اوست

گرچه بعد از رحلت پیامبر وقایع تاریخی بسیاری در عالم هستی روی داد اما به روایت خود علی ابن ابیطالب (ع) هیچ واقعه‌ای به اندازه غدیر که پذیرش تمامیت دین و اکمال نعمت برای امت‌های جهان در نزد خدا ارج و قرب نداشته است.

دعوت به اتحاد پیغام عید غدیرخم است و عید غدیر به عنوان عید الله اکبر و از ارزشمندترین و والاترین اعیاد اسلامی است به طوری که در طول سال هیچ روزی فرخنده‌تر از این روز در نزد شیعیان اهل بیت نیست.

به اذعان تمام علمای دین نعمت بزرگ اسلام کامل‌تر نمی‌شود مگر با حضرت علی (ع) که در این روز حضرت محمد (ص) از سوی خدا موظف شد رسالت خود را با ابلاغ ولایت علی (ع) به عنوان ولی خدا به اتمام برساند.

امروز دشمنان قسم خورده انقلاب اسلامی کمر همت به از بین بردن اصل اسلام و دین بسته‌اند بنابراین مسلمانان نیز باید کمر همتی محکم‌تر از دشمنان برای حفظ اسلام ببندند.

با توجه به وجود وحدت میان دشمنان اسلام برای از بین بردن جامعه اسلامی، وجود اتحاد و وحدت میان مسلمانان امری ضروری است.

پیغمبر در خطبه‌های غدیر همه مسلمانان را به اتحاد و وحدت دعوت کرده و در غدیر برای همه مسلمانان پیغام امامت و ولایت و وحدت اسلامی را به ارمغان آورد.

امروز در همه جهان اثبات شده است ندای پیامبر اسلام ندای وحدت است و وجه مشترک مسلمانان قرآن و پیامبر اسلام است، و حتی قرآن سایر ادیان را نیز به وحدت دعوت کرده است.

جشن‌های کیلومتری غدیر در اردبیل و شهرستان‌ها

اردبیل امروز میزبان میهمانان غدیری در مهمونی یک کیلومتری غدیر است. در هر کوی و برزن صدای «علی علی» عاشقان ابی طالب به گوش می‌رسد و موکب‌های جشن و سرور در جای جای شهر اردبیل برپا شده است.

رئیس تبلیغات اسلامی مشگین شهر گفت: عید غدیر رد پای عشق و چکیده تمام ادیان الهی و رمز بقای اسلام است.

حجت‌الاسلام صادق صمدی در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: عید غدیر رد پای عشق و چکیده تمام ادیان الهی است و رمز بقای اسلام و اعطای حق حکومت شرعی از طرف خدا به امیرمومنان حضرت علی (ع) است.

وی افزود: در چنین روزی از طرف خداوند بهترین هدیه عالم یعنی ولایت امیرالمومنین حضرت علی (ع) به بشریت تقدیم شد.

رئیس تبلیغات اسلامی مشگین شهر با بیان اینکه عید غدیر خم بالاترین عید انسان است خاطر نشان کرد: عید عشق و کمال و عید همه خوبی‌ها و زیبایی‌ها و تداوم رسالت محمد (ص) در ولایت علی (ع) است غدیر روز انسان و روز پیمان و میثاق و عید عدالت و رهبری است و در روز عید غدیر بود که ثمره نبوت و میوه رسالت چیده شد.

وی بیان کرد: واقعه غدیر مهم‌ترین اصلی است که پس از توحید از همه مفاهیم و ارزش‌های اسلامی بالاتر است و عدم شناخت صحیح ولایت از حادثه شگفت انگیز غدیر گمراهی و ضلالت به بار می‌آورد چرا که بعد از غدیر بود که جبهه حق و باطل و دروغ و راست، به صورتی منافقانه وار روبروی هم قرار گرفت.

حجت الاسلام صمدی با اشاره به اینکه واقعه غدیر خم نقش سرنوشت سازی در تعیین مسیر آینده اسلام داشته است افزود: در این واقعه، پیامبر اسلام (ص) مهم‌ترین مأموریت دوران پیامبریِ خود را به انجام رساندند مأموریتی که انجام آن، به منزله رساندن پیام رسالت حضرت و کوتاهی در مورد آن به از بین رفتن زحمات چندین ساله ایشان می‌انجامید.

موکب‌های اطعام غدیری از قافله عقب نماندند

امروز در اردبیل و دردو نقطه این شهر در مسجد قدس و امامزاده سیدصدرالدین موکب‌های پخت اطعام علوی و نذروات غدیرخم برپاست و عاشقان مولا علی در اطعام میهمانان سر از پای نمی‌شناسند.

امروز پخت و اطعام غذای نذری با همت مردم در مناطق مختلف شهر اردبیل انجام می‌شود که در دو نقطه اردبیل بیش از ۲۱۰ دیگ بزرگ اطعام غدیری آماده شده تا به دست مردم و مسلمین برسد

امروز همچنین همزمان با عید غدیر دیدار مردم اردبیل با سادات در مسجد میرزاعلی اکبر اردبیل برگزار شد و مردم اردبیل به زیارت سادات رفتند.

در این مراسم که پیش از اذان ظهر در مسجد میرزاعلی اکبر اردبیل برگزار شد، گروه گروه مردم اردبیل به دیدار سادات رفته و ضمن مصافحه با یکدیگر در این روز باعظمت عید غدیر را به یکدیگر تبریک و شادباش گفتند.

در این مراسم نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل اظهار کرد: عید غدیر عید بزرگ مسلمین و یوم تاج گذاری حضرت علی در عهده داری مسئولیت سنگین رهبری و ولایت جامعه بود که برای همیشه باید از این یوم عظیم به عنوان روز فرح و شادی و عظمت امت اسلامی یاد شود.

آیت الله سیدحسن عاملی خاطرنشان کرد: در چنین روزی از سوی خداوند فرمان تعیین جانشینی پیامبر وحی شد و منصب امامت بالاترین منصبی است که خود خداوند بر اجرای آن تاکید و اصرار داشت.

وی ویژگی رهبر صالح جامعه را محوریت عقل و دور بودن از هوای نفس عنوان کرد و گفت: ویژگی‌هایی در دین اسلام برای رهبری و هدایت جامعه بیان شده که عقل انسان از فهم و درک آن عاجز و ناتوان است.

نماینده مردم اردبیل در مجلس خبرگان رهبری افزود: در گذشته در اردبیل و براساس یک سنت دیرین مردم به منازل سادات می‌رفتند که تصمیم گرفتیم برای نمایش شکوه و عظمت این حرکت مراسم را در یکی از مساجد اردبیل برگزار کنیم تا سادات در این محفل حاضر شده و اهالی تبریک و مصافحه خود را با آنان انجام دهند.

آیت الله عاملی بیان کرد: در چنین روزی پخت و اطعام غذای نذری با همت مردم در مناطق مختلف شهر اردبیل انجام می‌شود که در دو نقطه اردبیل بیش از ۲۱۰ دیگ بزرگ اطعام غدیری آماده شده تا در خدمت مردم و مسلمین باشیم.

وی ادامه داد: امر انتخاب درست و منطقی بسیار مهم و حیاتی است و ما یک انتخاب سرنوشت ساز را در پیش رو داریم و جمعه‌ای هفته برای ۴ سال آینده تصمیم گیری تاریخی انجام خواهیم داد تا تمشیت امور را به دست انسانی بسپاریم که شاخصه عقلانی و اصلح بودن را داشته باشد.

امام جمعه اردبیل گفت: باید رئیس جمهوری را در ۸ تیرماه برگزینیم که دوستان از انتخاب او خوشحال و دشمنان ناامید شده و این خود شایستگی بزرگ برای امت اسلامی است.

واقعه «غدیر خم» عظمت اسلام را معنا داد

مدیر کانون فرهنگی و هنری امامزاده سید ابراهیم (ع) شهر لاهرود گفت: واقعه «غدیرخم» عظمت اسلام را معنا داد و امید به هدایت الهی را تجسم بخشید.

اسماعیل دستگزار در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، با تبریک فرا رسیدن «عید غدیرخم» اظهار کرد: واقعه غدیر نشانه و رمزی از تداوم خط نبوت و نقطه تلاقی کاروان رسالت با طلایه داران امامت است.

وی با بیان اینکه عید غدیر، عید اکمال دین و اتمام نعمت در سایه ادامه خط رسالت پیامبر گرامی اسلام (ص) در شکل و قالب امامت و ولایت علی (ع) است، گفت: غدیر نقطه جدایی ضلالت و گمراهی از روشنی و پاکی و پیوند دوباره نبوت و امامت برای نجات بشریت و نیل به حقیقت است.

مدیر کانون فرهنگی و هنری آستان مقدس امامزاده حضرت سید ابراهیم خراسانی (ع) شهر لاهرود افزود: غدیر روز بیعت و پیمان و روز میثاق و عهد است، در این میعادگاه تمام مردم برای دیدن حقانیت و ولایت علی (ع) به گواه آمده‌اند تا نبی خدا رسالتش را به انجام برساند و نعمت را بر مردم تمام کند.

دستگزار تصریح کرد: عید سعید «غدیرخم»، عید امامت و ولایت علوی، چراغ هدایت و روشنایی بخش زندگی بشری بوده و روز غدیر، راه رسیدن به سعادت و تکمیل دین و چگونه زیستن را معنا داد.

وی با اشاره به اینکه غدیرخم، نقطه عطف ژرف اندیشی پیامبر خاتم (ص) برای قوام جامعه نوپا و نهال دیانتی بود که جامعه مسلمان آن روز را دعوت به عقلانیت، اعتدال و پویایی کرد، ادامه داد: غدیر عید عدالت و رهبری است و به حق در این روز مبارک اساس دین، ثمره نبوت و تعیین خط مشی مسلمانان تا آخرین روز دنیا شکل گرفت.

غدیر خلاصه مکتب وحی است

غدیر عصاره خلقت و خلاصه مکتب وحی است و در این روز خجسته حضرت امام علی (ع) می‌آید تا ابراهیم‌وار بت‌های زمانه را در هم شکند و مسیر نبوت را هموار سازد و امامت را متجلی کند.

واقعه غدیر خم، عظمت اسلام را معنا داد و با تفکر عمیق عدالت خواهی سعادت بشری را به عینیت رساند و امید به هدایت الهی را تجسم بخشید.

واقعه غدیر یکی از با اهمیت‌ترین موضوعات تاریخ اسلام است که دل‌ها را متوجه یک امر اعتقادی و اجتماعی و سرنوشت ساز در زندگی می‌کند و آن ولایت و رهبری جامعه دینی است.

کد خبر 6147475

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha