رییس اتحادیه طلا توضیح داد؛

چرا فروش طلای دست دوم ممنوع شد؟/ مهلت یک ماهه به طلافروشان

چرا فروش طلای دست دوم ممنوع شد؟/ مهلت یک ماهه به طلافروشان

رییس اتحادیه طلای تهران ضمن تشریح دلایل ممنوعیت فروش طلای دست دوم، گفت: دارندگان جواز رسمی فروش طلای دست دوم، یک ماه مهلت دارند که رسته شغلی خود را به «خرده فروشی طلا» تغییر دهند.

به گزارش خبرنگار مهر، چهارم تیر ماه کیومرث امیریان، رئیس کمیسیون تخصصی طلا و جواهر اتاق اصناف ایران اعلام کرد که «با توجه به اهمیت موضوع حمایت از تولید کنندگان و همچنین حمایت از مردم و خریداران برای جلوگیری از خرید طلاهای فاقد استاندارد، هیچ واحد صنفی اجازه فروش طلای دست دوم ندارد.»

او همچنین از برخورد با طلافروشان متخلف نیز خبر داده و گفته بود که «اتحادیه‌های سراسر کشور می‌توانند با اطلاع‌رسانی و ارسال اخطاریه لازم به واحدهای صنفی تحت پوشش خود و مشخص کردن یک ضرب‌الاجل یک ماهه، نسبت به اعمال ماده ۲۷ و ۲۸ قانون نظام صنفی برای پلمب و یا ابطال پروانه کسب واحدهای صنفی متخلفی که اقدام به فروش طلای دست دوم بدون استاندارد می‌کنند، اقدام کنند.»

علت ممنوعیت فروش طلای دست دوم

در این رابطه نادر بذرافشان رئیس اتحادیه فروشندگان و سازندگان طلا و جواهر تهران در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار کرد: از سال‌های قبل پیگیر ممنوعیت فروش طلای دست دوم از طریق وزارت صمت و اتاق اصناف بودیم زیرا فروش این نوع طلا موجب ورود آسیب و خسارت به چرخه تولید و توزیع طلا شده بود. از این رو اتحادیه با پیگیری‌های مداوم به دنبال ساماندهی موضوع فروش طلای دست دوم بود زیرا تداوم فروش این نوع طلا آسیب‌های جدی به تولید طلا در کشور وارد می‌کرد.

وی افزود: نامه نگاری‌های زیادی در اتاق اصناف شده بود منتهی کمیسیون تخصصی طلای اتاق قبل از ابلاغ رسمی، این خبر را ابلاغ کرد.

بذرافشان تصریح کرد: در حال حاضر اعلام اولیه مبنی بر حذف کد آیسیک فروش طلای مستعمل از سامانه نوین اصناف شده است و مقرر شده طی روزهای آینده این کد به صورت رسمی حذف شود.

فرصت یک ماهه به فروشندگان طلای دست دوم برای تغییر رسته شغلی

وی ادامه داد: کسانی که جواز رسمی فروش طلای دست دوم را گرفته بودند یک ماه مهلت دارند که رسته شغلی خود را در سیستم به «خرده فروشی طلا» تغییر دهند. این موضوع طی روزهای آینده ابلاغ خواهد شد. در صورتی که این تغییر رسته شغلی انجام نشود از طریق بازرسی‌های اتاق اصناف و اتحادیه‌ها نسبت به برخورد با واحدهای متخلف اقدام خواهد شد. همچنین سایر فروشندگانی که بدون جواز نسبت به فروش طلای دست دوم اقدام می‌کردند باید این طلاها را جمع کنند.

این مقام صنفی تصریح کرد: البته مردم می‌توانند طلای خود را بفروشند اما فروشنده پس از خرید باید طلا را ذوب کند و دیگر نمی‌تواند طلای مستعمل را مجدد بفروشد.

بذرافشان با بیان اینکه ممنوعیت فروش طلای دست دوم برای توسعه تولید طلا در کشور است، گفت: فروش طلای دست دوم از پایه اشتباه بود زیرا زمینه سودجویی را فراهم کرده بود و فروش طلای نو کاهش یافته بود. از سویی دیگر طی سالهای گذشته عده‌ای با فروش طلای دست دومِ بدون کد استاندارد و تخلفات عیار، بازار را برهم زده بودند.

رئیس اتحادیه طلای تهران افزود: مردم در زمان خرید طلا دقت داشته باشند و از خرید طلای دست دوم خودداری کنند. مصنوعات طلا در انواع مختلف هستند و حتی در برخی از انواع آن با اجرت‌های مختلفی از ۵ تا ۲۵ هم تولید می‌شود که با قیمت طلای دست دوم برابری می‌کند و مردمی که با خرید طلای دست دوم به دنبال پس‌انداز بودند می‌توانند از این به بعد طلای با اجرت پایین و یا طلای آب شده را بخرند.

وی اضافه کرد: تولید مصنوعات طلا به قدری ارتقا یافته که در بخش صادرات هم حرف‌های زیادی برای زدن داریم اما متأسفانه موانع و قوانین باعث شده چندان نتوانیم نسبت به صادرات اقدام کنیم.

کد خبر 6147545

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • ۰۷:۰۱ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۶
      18 0
      همواره در ایران منافع یک عده قالب بر عده کثیر مردم هست آنقدر توی طلا تولید کننده ها و فروشنده ها سود می کنند، که مردم تمایلی به خرید طلای نو ندارند . هر چند در معاملات طلای دست دوم هم حدود 14 درصد سود کسب می کنند .
    • ۰۷:۳۱ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۶
      26 0
      فقط اونجا که میگه برای «حمایت از خریداران و مصرف کنندگان» نمیذارن طلای دست دوم بفروشن در حد جک هست!! شما گفتید ما هم باور کردیم....
    • ۰۹:۳۱ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۶
      27 0
      ممنوع کردید تا طلافروشان طلاهای نورا با سود چندین برابر و مالیات ارزش افزوده به مردم بدبخت بفروشند این طرح به ضرر مردم هست مثلا یک انگشتر ۳ میلیونی برای خریدار ۳۵۰۰ می افتد
    • کیمیا IR ۱۰:۲۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۶
      30 1
      احتمالا با طلا فروشانی که اعتصاب کرده بودند به توافق رسیدن این کار رو انجام بدهند تا اونها طلا رو با قیمت بالاتر بفروشن و بیشتر سود کنند و به دولت مالیات بدهند و این که میگن به خاطر مردم عادی این کار رو کردن درووووغ محض هست
      • فاطمی IR ۲۰:۳۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۶
        0 5
        نه تنها با طلا فروشها و تولید کنندگان توافقی نشده،از این طرف هم این طرح.من در تولیدی طلا و جواهر کار میکنم.همه طلا فروشها و تولید کنندگان صاحب برند هر ساله مالیات پرداخت میکنن و این هجمه ای که به این صنف وارد شد دلیل اصلیش این هست که در آینده قرار بر تاسیس شهر طلا گذاشتن مثل شهر لوازم خانگی
    • من IR ۱۱:۱۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۶
      29 0
      تنها خاطری که برای هیچ مسئول و صنفی ارزش ندارد همین مردم هستند! قانون رو گذاشتید که طلا فروشان فربه، فربه تر شوند و مردم بی نوا، بی نوا تر!
    • ابراهیم ۱۱:۲۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۶
      9 0
      انها‌ک‌طلا‌دست‌دوم‌می‌فروشند از‌نظر‌اقتصادی‌مجبورند‌بفروشند پس‌تکلیف‌‌مردم‌بیچاره‌ک‌مجبورند طلا‌بفروشند‌برای‌امرار‌معاش چی‌میشود
    • ایرانی IR ۱۲:۲۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۶
      4 1
      ایاگرفتن 10% مالیات و دستمزد، طلا فروشی از طلای دست دوم فروشنده قانونی است
    • سرمایه گذار طلا ۱۴:۳۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۶
      5 4
      مردم بجای خرید طلا دست دوم میتونن از بورس کالا صندوق های طلا رو خریداری کنند که معاف از مالیات هم است. اکثر صندوق ها هم سرمایه گذاری بر روی شمش یا سکه دارن. و مردم با خیال راحت حتی با 500 هزار تومن میتونن صندوق های طلا بورس رو بخرند. خواهشا طلا نو نخرید و به جیب خودتون لطمه نزنید....
      • مسلم IR ۰۲:۳۱ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۷
        0 0
        احسنت
    • محمد IR ۰۶:۵۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۷
      0 0
      اول ضابطه است نه قانون!! قانون که وزارت خانه و اتاق و اتحادیه نمیتونه مشخص کنه .بعد هم این حرفها را نه عقل قبول میکنه نه وجدان موندم آقایون به کجای تن مراجعه میکنن!!
    • ع ۱۱:۱۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۷
      0 0
      در این کشور کسی به نفع مردم کاری نمیکنه....
    • اسماعیلی IR ۱۷:۵۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۷
      0 0
      دیگه هرچیزی که مردم سود کنه خریدش یا کنسل میشه یا کلا فروش ممنوع میشه اصلا طلا که طلا هست چه فرقی داره کهنه ونو نداره بیان طلا نو بخرن اخرین قیمت موقع تحويل اجرت کم کتید از مبلغ این چ کاری
    • Adrina IR ۱۷:۵۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۷
      3 0
      طلای دست دوم مالیات واجرت ساخت نداره می خوان برای تمام معاملاتی که انجام میشه مالیات اخذ بشه