۵ تیر ۱۴۰۳، ۱۹:۰۳

در برج تشریفات تهران؛

همایش بزرگ احزاب و تشکل‌های سیاسی حامی پزشکیان برگزار شد

همایش بزرگ احزاب و تشکل‌های سیاسی حامی پزشکیان برگزار شد

همایش بزرگ احزاب و تشکل‌های سیاسی حامی پزشکیان نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری عصر سه‌شنبه در برج تشریفات تهران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار مهر، همایش بزرگ احزاب و تشکل‌های سیاسی حامی پزشکیان نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری عصر سه‌شنبه در برج تشریفات تهران با حضور چهره‌هایی همچون محمدباقر نوبخت رئیس سابق سازمان برنامه و بودجه، پیروز حناچی شهردار سابق تهران و جواد امام فعال اصلاح‌طلب برگزار شد.

مسعود پزشکیان را آزاده یافتم

در ابتدای این همایش، احمد شریف دبیر کل حزب همبستگی دانش‌آموختگان ایران گفت: بسیاری از افرادی که حاضر هستند برای نشستن بر کرسی قدرت حق را ناحق کنند به جز آزادگان. من دکتر مسعود پزشکیان را اینگونه یافتم؛ آزاده و صادق.

وی با اشاره به حضور اقشار مختلف برای اعلام حمایت از پزشکیان افزود: از جوانان، بانوان و به ویژه ۵٠ حزب که از آقای پزشکیان حمایت کردند و از همه کسانی که در این مدت همراه ما بودند تشکر می‌کنم. ما در کمیته‌های ستاد انتخابات قرار است یک منشوری را از طرف احزاب برای مطالبه گری از رئیس جمهور آینده تدوین کنیم.

وعده سرخرمن دادن توهین به شهروندان است

محمد سالاری نماینده جبهه اصلاحات در ستاد پزشکیان در این همایش گفت: اینک مردم ایران در مقابل دو دیدگاه قرار گرفته‌اند. دیدگاهی که می‌گوید به قله‌ها نزدیک هستیم و تحریم‌ها را نعمت می‌داند و افتخار می‌کند که شیوه‌های دورزدن تحریم را یاد گرفته است. شهروندان را به خودی و غیر خودی تقسیم می‌کند. رسماً در تلویزیون اعلام می‌کند که هرکس موافق شرایط موجود نیست از کشور خارج شود.

وی با اشاره به دیدگاه دیگران افزود: در مقابل دیدگاهی است که جناب دکتر پزشکیان به عنوان شخص اخلاق‌محور که در بدترین شرایط سیاسی نیز حاضر نیست دست به بی‌اخلاقی بزند. کسی که معتقد است بدون کار تخصصی و کارشناسی امکان عبور از شرایط وجود ندارد. معتقد است ایران برای همه ایرانیان است. معتقد است که حکومت حق ندارد چیزی را بر سبک زندگی شهروندان تحمیل کند. معتقد است وعده سرخرمن دادن توهین به شهروندان است.

وی ادامه داد: درود و سپاس می‌گویم به احزاب و تشکل‌های سیاسی و عزیزی که به رغم دردها، رنج‌ها و زخم‌ها امیدوارانه باور دارند که ایران عزیز به قهرمان نیاز ندارد و بلکه به مدیریت و کارآمدی نیاز دارد.

در قسمت دیگر همایش، بهزاد نبوی نماینده سابق مجلس شورای اسلامی و فعال اصلاح‌طلب ضمن تبریک عید غدیر گفت: در ابتدا لازم است سابقه آشنایی خود با آقای پزشکیان را بگویم. اولین بار ایشان را در مجلس ششم دیدم. وقتی که توسط برخی از نمایندگان این دوره استیضاح شد و من برای دفاع از او به پشت میکروفون رفتم. این را هم بگویم که من تا قبل از آن اصلاً با دکتر پزشکیان بده و بستان نداشتم. فقط دیدیم ایشان آدم درست و صالحی است و وزیر آقای خاتمی است خواستم از ایشان دفاع کنم. همان‌جا احساس کردم که ایشان نه اهل امتیاز دادن و نه امتیاز گرفتن است. وقتی فهمید که من می‌خواهم برای دفاع ازایشان بروم یک کلمه صحبت و پیشنهاد مستقیم و غیر مستقیم با من نداشت.

وی با اشاره به ویدئوی منتشرشده توسط خاتمی گفت: وقتی امروز صحبت‌های آقای خاتمی در نام بردن ویژگی‌های ایشان [پزشکیان] را می‌شنیدم، واقعاً همانگونه که گفتند هستند. برخی از نزدیکان من می‌گویند که مثلاً پزشکیان کارشناس مسائل اقتصادی و سیاست خارجی نیست. با خودم فکر کردم که آیا درست می‌گویند یا نه. یادم آمد وقتی آقای خاتمی با ٢٠ میلیون رای به ریاست جمهوری آمدند مگر ایشان کارشناس اقتصادی بودند؟ ولی در دوره آقای خاتمی با بهترین شرایط اقتصادی به گواه آمار داشتیم و این نشان می‌دهد که لازم نیست انسان کارشناس باشد بلکه بتواند از نظر کارشناسان استفاده کند و به آنان میدان بدهد. آقای خاتمی در دوره ریاست جمهوری خود کاری کرد که در سال دو هزار میلادی سازمان ملل آن سال را به گفتگوی تمدن‌ها نام‌گذاری کرد. این کار بزرگی است.

نبوی ادامه داد: لذا من معتقدم که چه خوب است آقای پزشکیان عقل کل و دانای همه قوم خود را نمی‌داند. اینکه پزشکیان خود را کارشناس نمی‌داند جای شکر است چرا که می‌تواند از کارشناسان بهترین استفاده را ببرد و آن‌ها هم سرویس می‌دهند. آقای دکتر پزشکیان گرچه کارشناس نیست بلکه بلد است از آنها استفاده کند. نمونه آن انتخاب آقای دکتر ظریف است که روزی به سه شهرستان برای تبلیغ آقای پزشکیان می‌رود. بعضی وقت‌ها افرادی مثل پسر خود من عصبانی می‌شوند که چرا در مناظره فلان کار را نکردی؟ در حالی که پزشکیان، پزشکیان است و خودش است.

وی با اشاره به اختیارات رئیس جمهور تصریح کرد: بعضی از افراد می‌گویند که رئیس جمهور هیچ کاره است؟ من می‌گویم ممکن است همه کاره نباشد ولی هیچ کاره هم نیست. اگر ترامپ رای بیاورد و در ایران هم یک فرد تندرو رای بیاورد وضع ایران به مراتب بدتر از امروز می‌شود. کسانی که نمی‌خواهند کلاً رای بدهند فکر کنند که انتخاب بین بد و بدتر است. اصلاً فکر کنند که پزشکیان بد است. اما اینکه اصلاً رای ندهند درست نیست.

نخست ویژگی این مناظرات نابرابری فرصت‌ها بود

آذر منصوری دبیر کل جبهه اصلاحات در ادامه همایش گفت: وقتی دکتر ظریف را می‌بینم که اینگونه به این شهر و آن شهر می‌رود تنها می‌توانم بگویم که ایشان یک فردی که نگران ایران است.

وی افزود: مادرمان را تنها نگذاریم. ما مسئولیم. ما اصلاح‌طلب هستیم. ما خشونت‌طلب نیستیم. ما در شاخص‌هایی که چه در ابعاد زندگی انسانی و چه درباره شهروندان مطرح می‌شود در وضعیت خطرناکی هستیم.

منصوری با اشاره به افراد مردد اظهار کرد: وقت آن است که زنگ بزنیم به افرادی که مردد هستند. به قول آقای خاتمی حق دارند مردد باشند. چرا که با آدم‌هایی طرف هستیم که هیچ‌گونه دغدغه‌ای برای ما ندارند. کسانی که برخورد با پوشش ایران را عمق راهبرد خود می‌دانند و در مقابل کسی که معتقد است این ما هستیم که به جای زنان و دخترانمان در کوچه و خیابان باید کتک بخوریم.

دبیر کل جبهه اصلاحات ضمن اشاره به بالا نبردن انتظارات از پزشکیان تاکید کرد: نباید امید کاذب بدهیم که اگر ایشان آمده‌اند می‌توانند کارهای بزرگی انجام دهند. می‌دانیم که از فردای پیروزی، سخت‌ترین چیزها در پیش‌روی ایشان است. کسانی که تحریم را نعمت می‌دانند و با برجام و FATF به طور جناحی برخورد کردند و دیدیم که در طول سه سال گذشته نتوانستند برجام را پیگیری کنند. بازنشستگان، معلمان، حقوق‌بگیران و اقشار آسیب پذیر دارند زیر این فشارها له می‌شوند. تا زمانی که نتوانیم روابط و تعامل خود را با دنیا حل کنیم هیچ دولتی نمی‌تواند اقتصاد ایران را از این سرازیری که قرار دارد درست کند.

در بخش دیگر محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت یازدهم و دوازدهم در رابطه با مناظرات تلویزیونی گفت: از آنجا که مناظرات باعث می‌شود مقایسه‌ای بین نامزدها انجام شود نکاتی را خدمت شما عرض می‌کنم. نخست ویژگی این مناظرات نابرابری فرصت‌ها بود. حداقل چهار برابر فرصتی که در اختیار کاندیدای مورد علاقه ما جناب آقای دکتر پزشکیان بود برای رقبای ایشان وجود داشت.

وی با اشاره به وجه دیگر مناظرات اظهار کرد: بی پروایی برخی از کاندیدای محترم در وعده‌های واهی نکته دیگر است. من به عنوان کمترین فردی که ٨ سال مسئولیت سازمان برنامه و بودجه را در اختیار داشتم و از ظرفیت‌های کشور با خبر هستم، می‌گویم که آیا ممکن است ٢٠٠ متر مربع به هر فردی که واجد شرایط مسکن است زمین بدهیم؟
آیا ممکن است به مردم یارانه طلایی بدهیم؟ منابع یارانه طلایی از کجا تامین خواهد شد؟ آیا دوستان می‌دانند که فقط ظرف سه سال گذشته هرچه بدهی به نظام بانکی بود هرچه اوراق مشارکت بود فقط ظرف کمتر از همین سه سال دو برابر شد؟ آیا این عزیزان می‌دانند که مردم با قیمت ارز ۶٠ هزار تومانی سرکار دارند و بر آنها چه می‌گذرد و حال می‌خواهند ادامه دهنده راه گذشته باشند؟

نوبخت با اشاره به آخرین ویژگی مناظرات تصریح کرد: دو تفکر به عرصه ارزیابی قرار گرفت. اول آنکه کشور را با تعامل درست با جهان و رعایت حقوق شهروندی و دیگری با تنگ کردن فعالیت تشکل‌های سیاسی و وضعیت مردم مواجه کنند. یک گروه برای استمرار تحریم و دیگری برای رفع آن تلاش دارد. فکر کنم برای مردم فرصتی بود که بتوانند این کاندیدای صادق و محترم یعنی آقای پزشکیان را بشناسند.

مردم باید بتوانند به طور مستقیم کسی را که می‌خواهند انتخاب کنند

در ادامه، حسین کمالی دبیر کل حزب اسلامی کار با اشاره به از بین رفتن مفهوم انتخابات گفت: انتخابات در مفاهیم سیاسی تعریف شده است. اینکه مردم خودشان بتوانند انتخاب کنند. اینکه شورای نگهبانی باشد و کسانی را انتخاب کند و بعد مردم بیایند و از بین آنها یک‌نفر را انتخاب کنند، این انتخابات به معنای مرسوم خود نیست.

وی افزود: مردم باید بتوانند به طور مستقیم کسی را که می‌خواهند انتخاب کنند. شورای نگهبان خود را صاحب مملکت و مردم می‌داند. چیزی را در اختیار آنها قرار می‌دهد که شاید با سلایق مردم اختلاف داشته باشد. شورای نگهبان این انتخابات را از مفهوم خود خارج کرد. در انتخابات قبلی خیلی از ماها نتوانستیم شرکت کنیم چرا که کاندیدای نزدیک به خود را نداشتیم ولی در این انتخابات داریم.

کمالی با تاکید بر شرایط و اوضاع اوضاع نامناسب کشور تصریح کرد: اگر یک رئیس جمهور جنگ‌طلب انتخاب کنید امکان دارد کشور را به سمت جنگ با دیگر کشورها ببرد. قضیه ساده نیست. وضعیت کشور از لحاظ اجتماعی مناسب نیست. از لحاظ معتادین ببینید که چقدر معتاد داریم. خیلی از کارگرهای خودمان هستند که دارند دست فروشی می‌کنند. یک اقتصادی را در کشور سامان داده‌ایم که نه رقابتی است و نه بر اساس مزیت‌ها است. آقای پزشکیان حداقل کاری که می‌تواند بکند این است که از کارشناسان استفاده کند و ما این را در او می‌بینیم.

ایرانِ امروز بیشتر از سایر دوران‌ها به همدلی نیاز دارد

شهیندخت مولاوردی دبیرکل جمعیت حمایت از حقوق بشر زنان در بخش دیگر این همایش گفت: امروز در بزنگاهی هستیم که بین بازگشت به یک زندگی معمولی یا درگیر اوهام و خیالات بودن باید دست به انتخاب بزنیم. امروز در مقابل کسانی که احدی جز خود را قبول ندارند و کوچ و رفتن را به دلسوزان پیشنهاد می‌کنند قرار گرفته‌ایم.

وی با اشاره به نامزدی مسعود پزشکیان در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: اینک دکتر پزشکیان ندا داده است که تشکیل‌دهنده دولت تفاهم و ملی باشد؛ چرا که ایرانِ امروز بیشتر از سایر دوران‌ها به همدلی نیاز دارد.
جناب آقای دکتر پزشکیان، دیدیم و دیدید که عدالت بدون همنشینی با آزادی به ابتذال کشیده می‌شود. شما دروغ نمی‌گویید و وعده دروغ نمی‌دهید اما قول می‌دهید که صدای بی صدایان باشید.

مولاوردی با خاطر نشان کردن نابرابر بودن عرصه انتخابات تاکید کرد: ما می‌دانیم و شما خوب می‌دانید که در این کارزار نابرابر رقیب شما رقبای شما نیستند. آنانی که در برابر پنج دقیقه صحبت شما، بیست دقیقه فرصت حمله دارند. نتیجه هرچه که باشد مهم این است که شما اخلاق سیاستمداری را به ما آموزش دادید و سطح آن‌را فراتر بردید.

سید احمد نبوی دبیر کل حزب همدلی با بیان حال و هوای روزهای دفاع مقدس گفت: در خیلی از عملیات‌ها وقتی به منطقه‌ای می‌رسیدیم که می‌دیدیم ده تا تانک در کنار هم قرار دارد از آن منطقه فاصله می‌گرفتیم. اما وقتی نیروهای اطلاعات و عملیات می‌رفتند آنجا را رصد می‌کردند به ما می‌گفتند که آن تانک‌ها سوخته و ماکت هستند. در مناظرات هم دیدیم که آقای پزشکیان حتی یک آر پی جی هم به سمت ماکت‌های دیگر شلیک نکرد.

وی افزود: با این نگاه به نظرم پیروز انتخابات مشخص شده است. خدا رحمت کند آقای رئیسی را او اگر الان بود اصلاً ١٧ میلیون رای نداشت و قطعاً ریزش داشت. ما در ٢٢٩ شهرستان برای آقای پزشکیان ستاد داریم و جالب است بدانید که بسیاری از این افراد اصولگرایان سابقی بودند که به خاطر وعده‌هایی که عملی نشد از آنها برگشته‌اند.

سردار مهدی کیانی نخستین فرمانده سپاه آبادان در بخش دیگر این همایش گفت: آقای پزشکیان در دو مقطع ایثارگری را به منصه ظهور رسانده‌اند. یکی در زمان جنگ و یکی الان در زمانه‌ای که کشور با بحران‌ها مواجه شده است می‌خواهد به میدان بیاید.

وی افزود: او یاد گرفته که دینداری وعده دادن نیست. این یعنی حق الناس. حق الناس همان چیزی است که امام‌حسین علیه السلام در شب عاشورا به یاران خود گفت. ما که به دولت قبل رای ندادیم اما آن‌هایی که وعده ساخت میلیون‌ها مسکن داده‌اند اکنون باید پاسخگو باشند و این حق‌الناس است.

کیانی با اشاره به نگرانی برای اوضاع کنونی کشور اظهار کرد: ما نگران ایرانیم. جبهه اصلاحات افتخار می‌کند که برای نگرانی ایران دوباره پا به میدان گذاشته است. مناظرات نشان داد که چه کسی دغدغه ایران را دارد و چه کسی دارد دروغ می‌گوید. ما باید از فرصت باقی‌مانده حرکتی را ایجاد کنیم که بدون دغدغه در پایان روز جمعه نویدهای خوبی به جامعه بدهیم. ما باید به سراغ افرادی که رای نمی‌دهند برویم و هرچقدر هم وقت برای جمع آوری رای بگذاریم ارزش دارد.

وی افزود: دکتر پزشکیان، دکتر پزشکیان است. توقع را بالا نبریم. مهمترین نقشی که ایشان می‌تواند ایفا کند این است که در مقابل آن پنج نفر و کسانی که می‌خواهند ما را به سمت نیستی ببرند ایستادگی و جلوگیری کند.

نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که موقعیت آقای پزشکیان در افکار عمومی، موقعیت خوبی است

عباس آخوندی وزیر سابق راه و شهرسازی در رابطه با انتخابات گفت: من سه نکته کوتاه می‌گویم. نخست آنکه جبهه اصلاحات در این انتخابات در هر صورت پیروز است. چرا که توانست بعد از مدت‌ها نامزد مورد تایید خود را در معرض آرای عمومی قرار دهد و شورای نگهبان به این واقعیت تن نهاد. فارغ از اینکه هر نتیجه‌ای رخ دهد این پیروزی برای اصلاحات است.

وی با اشاره به نکته دیگر خاطر نشان کرد: نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که موقعیت آقای پزشکیان در افکار عمومی، موقعیت خوبی است. بنابراین ما تقریباً می‌توانیم مطمئن باشیم که ایشان دست‌کم به مرحله بعد ورود خواهد کرد. از تمامی جبهه اصلاحات می‌خواهم درخواست کنم که چه برای پیروزی در مرحله اول و چه در مرحله دوم برای افزایش آرا کمک کنند.

آخوندی با در رابطه با نکته آخر تصریح کرد: چه با فرض پیروزی نهایی آقای پزشکیان که احتمال آن بالاست و چه عدم پیروزی ایشان، جبهه اصلاحات باید برای آینده ایران برنامه داشته باشد.

کد خبر 6147699

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • ۲۰:۳۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۵
      5 1
      با پزشکیان دوره ی درخشان خاتمی را باید دید خدا یاورت پزشکیان