۶ تیر ۱۴۰۳، ۵:۴۶

یک روانپزشک توضیح داد؛

تاثیر دوسویه ابتلا به اختلالات روان و مصرف مواد مخدر

تاثیر دوسویه ابتلا به اختلالات روان و مصرف مواد مخدر

یک روانپزشک، از تاثیر دوطرفه ابتلاء به اختلالات روان و تمایل به مصرف مواد مخدر، سخن گفت.

به گزارش خبرگزاری مهر، مهدی صمیمی اردستانی، با بیان اینکه شیوع مصرف مواد مخدر در بیماران مبتلا به اختلالات روان از سایرین بیشتر است، گفت: به راحتی نمی‌توان رابطه علت و معلولی بین اختلالات روان و سوءمصرف مواد مخدر را مشخص کرد به این معنی که کدام فاکتور احتمال ریسک ابتلاء به بیماری روان و یا مصرف موارد مخدر را بالا می‌برد.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به اینکه بیماری‌های روان می‌تواند محرکی برای سوءمصرف مواد مخدر شود اضافه کرد: نتیجه‌گیری مطالعات گسترده بیانگر این مهم است که مصرف مواد ارتباط معناداری با ابتلاء به انواع بیماری‌ها دارد.

وی اضافه کرد: تأیید قطعی اینکه آیا مصرف مواد مخدر به تنهایی می‌تواند منجر به افزایش بار انواع بیماری‌ها شود، نیاز به مطالعات علمی عمیق‌تر دارد.

صمیمی اردستانی با بیان اینکه ابتلاء به اختلالات روان و تمایل به مصرف مواد مخدر تأثیر دوطرفه بر یکدیگر دارند، افزود: بیماری‌های روان به عبارتی زمینه‌ساز مصرف مواد مخدر است و ماده مخدر هم منجر به تشدید اختلالات روانی خواهد شد.

وی در ادامه تأثیر عامل ژنتیک بر سو مصرف مواد را مورد توجه قرار داد و افزود: مطالعات بیانگر این است که مصرف انواع مواد مخدر خصوصاً الکل زمینه‌های ژنتیکی دارد و این مهم یکی از علت‌های اثرگذار در مصرف مواد مخدر است.

این روانپزشک اضافه کرد: الزاماً تمام افرادی که مبتلا به اختلالات روانی هستند مواد مصرف نمی‌کنند، این موضوع بیشتر در افرادی دیده می‌شود که عوامل محیطی و ژنتیک مؤثر بر سو مصرف مواد دارند.

وی ادامه داد: در بیمارانی که به اختلالات روانی مبتلا هستند و در عین حال ژنتیک مؤثر بر سو مصرف مواد مخدر دارند و یا در محیطی زندگی می‌کنند که گرایش بیشتری به مصرف مواد مخدر وجود دارد، درمان و ترک مصرف مواد مخدر به مراتب مشکل‌تر از سایرین است.

اردستانی توصیه کرد: افراد دارای ریسک بالای ژنتیک ابتلاء به اختلالات روان و یا کسانی که خانواده و نزدیکان آنها سوءمصرف مواد مخدر دارند، باید بیش از سایرین توصیه‌ها را جدی بگیرند.

وی با بیان اینکه توصیه به بررسی دوره‌ای ابتلاء به اختلالات روان و یا تمایل به مصرف مواد مخدر، تنها مختص به گروه خاصی نیست، ادامه داد: توصیه اکید به همه افراد خصوصاً در کسانی که خانواده و یا بستگان درجه یک سابقه ابتلاء به اختلال روان دارند، این است که از مصرف مواد مخدر به هر شکلی پرهیز کنند.

کد خبر 6148047

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha