۶ تیر ۱۴۰۳، ۹:۵۸

هواشناسی امروز ۶ تیر؛ هشدار نارنجی خسارت به کشاورزان ۵ استان

هواشناسی امروز ۶ تیر؛ هشدار نارنجی خسارت به کشاورزان ۵ استان

سازمان هواشناسی از نفوذ جریانات شمالی به سواحل دریای خزر در مازندران، گیلان، اردبیل، آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی و رگبار، رعدوبرق و کاهش نسبی دما خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، با توجه به پیش‌بینی‌های سازمان هواشناسی امروز چهارشنبه، به‌تدریج با نفوذ جریانات شمالی به سواحل دریای خزر در مازندران، گیلان، اردبیل، آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی رگبار، رعدوبرق، وزش باد همراه با کاهش نسبی دما پیش‌بینی شده است.

همچنین در استان‌های واقع در دامنه‌های جنوبی البرز، دامنه‌های زاگرس مرکزی و استان‌های گلستان و خراسان شمالی نیز افزایش ابر، وزش باد و رگبار پراکنده پیش‌بینی می‌شود. شدت بارش‌ها امروز برای شمال آذربایجان شرقی، اردبیل و غرب گیلان است.

فردا پنجشنبه در شمال غرب، دامنه‌های زاگرس مرکزی، دامنه‌های جنوبی البرز افزایش ابر، رگبار پراکنده و در سواحل دریای خزر و خراسان شمالی بارندگی، وزش باد و کاهش دما ادامه خواهد داشت. در شرق گیلان و غرب مازندران بارش‌ها شدید است.

روز جمعه و شنبه هفته آینده در شمال آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی، اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی و ارتفاعات البرز مرکزی افزایش ابر گاهی رگبار پراکنده و رعدوبرق انتظار می‌رود.

یکشنبه آینده در این مناطق بارندگی به‌صورت ضعیف‌تر ادامه دارد و در شرق و شمال شرق کشور وزش باد و کاهش نسبی دما روی می‌دهد.

همچنین، تا روز جمعه در شمال شرق، شرق، بخش‌هایی از مرکز و استان‌های واقع در دامنه‌های جنوبی البرز مرکزی در برخی ساعات وزش باد شدید و گردوخاک پیش‌بینی می‌شود. از اواخر چهارشنبه و روز پنجشنبه خلیج فارس و دریای خزر مواج است.

هشدار نارنجی تشدید فعالیت سامانه بارشی همراه با بارش‌های شدید محلی

زمان پایان: چهارشنبه ۱۴۰۳/۰۴/۰۶

نوع مخاطره: رگبار باران، رعدوبرق، وزش باد شدید موقت، در برخی نقاط گردوخاک، در نقاط مستعد بارش تگرگ

منطقه اثر:

چهارشنبه ۱۴۰۳/۰۴/۰۶: استان‌های آذربایجان شرقی، اردبیل، گیلان، زنجان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی و دامنه و ارتفاعات سمنان، تهران، البرز، قزوین.

اثر مخاطره: آسیب به محصولات کشاورزی

توصیه: زهکشی و پاک‌سازی مسیر آب باغات و مزارع با توجه به وقوع بارش و عدم انجام آبیاری، محلول‌پاشی و سم‌پاشی، انجام آبیاری در خاک‌های شور بعد از وقوع باران به‌منظور آبشویی شوری از محیط ریشه، تسریع در انتقال محصولات برداشت‌شده به مکان‌های مسقف، کنترل دما و رطوبت انبارها با توجه به افزایش رطوبت، جهت جلوگیری از خسارت بیماری‌های قارچی، بسته نگه‌داشتن دریچه‌های گلخانه‌ها هنگام بارش، عدم استفاده از آب باران برای دام‌ها، عدم کوددهی به استخرهای پرورش ماهی گرم‌آبی و کاهش غذادهی به‌میزان نصف نرمال، تنظیم دریچه‌های ورودی و خروجی آب استخرها با توجه به رخداد بارندگی، خودداری دامداران و عشایر از عبور در ارتفاعات، توقف در حاشیه رودخانه‏‌ها و مسیل‏‌ها با توجه به وقوع بارش، عایق‌بندی و محافظت از کندوها در مقابل بارش.

هشدار نارنجی ادامه فعالیت سامانه بارشی

زمان پایان: شنبه ۱۴۰۳/۰۴/۰۹

نوع مخاطره: رگبار باران، رعد و برق، وزش باد نسبتاً شدید تا شدید موقت در نواحی مستعد گردوخاک

منطقه اثر:

چهارشنبه ۱۴۰۳/۰۴/۰۶: آذربایجان غربی، کردستان، همدان، قزوین، البرز، تهران، مرکزی و شمال خراسان رضوی.

پنجشنبه ۱۴۰۳/۰۴/۰۷: آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی، شمال خراسان رضوی، شرق کردستان، زنجان، قزوین، البرز، تهران، مرکزی، شمال اصفهان، قم و نیمه شمالی سمنان.

جمعه ۱۴۰۳/۰۴/۰۸: آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان و شمال استان‌های سمنان، تهران، البرز، قزوین و زنجان.

شنبه ۱۴۰۳/۰۴/۰۹: آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان، شمال شرق تهران، خراسان شمالی و ارتفاعات سمنان

اثر مخاطره: احتمال آب‌گرفتگی محلی معابر، احتمال جاری‌شدن روان‌آب، صاعقه، احتمال تگرگ، لغزندگی به‌ویژه در جاده‌های کوهستانی و گردنه‌ها، احتمال خسارت به سازه‌های موقت و احتمال خسارت به محصولات کشاورزی، وزش باد نسبتاً شدید، در مناطق مستعد گردوخاک، کاهش شعاع دید و کاهش کیفیت هوا، احتمال خسارت به تجهیزات شهری و برون‌شهری از جمله سقوط بنر، تابلوهای تبلیغاتی، داربست‌ها و سازه‌های موقت، احتمال سقوط اشیا از ارتفاعات و احتمال شکستن نهال‌ها و درختان کهنسال.

توصیه: عدم اتراق و برپا کردن چادرهای مسافرتی در حاشیه و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها، احتیاط در فعالیت طبیعت‌گردی در ساعات بعدازظهر، پرهیز از فعالیت‌های کوه‌نوردی به‌ویژه در ساعات بعدازظهر، خودداری از چرای دام و تردد عشایر در حاشیه رودخانه‌ها و نواحی مرتفع، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، لایروبی دهانه پل‌ها، کانال‌ها و آب‌روها و تمهیدات لازم جهت جلوگیری از خسارت به بخش کشاورزی، خودداری از محلول‌پاشی و سم‌پاشی باغات و مزارع، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، احتیاط در عبور و مرور و عدم پارک خودرو در حاشیه ساختمان‌های نیمه‌کاره و درختان کهن‌سال و عدم سم یا محلول پاشی باغات و مزارع و استفاده از قیم برای نهال‌ها، بسته نگه‌داشتن درب سالن‌های پرورشی.

کد خبر 6148184

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha