۶ تیر ۱۴۰۳، ۱۲:۲۰

مهر گزارش می‌دهد؛

توجه دولت سیزدهم به محرومیت‌زدایی آموزشی در قزوین

توجه دولت سیزدهم به محرومیت‌زدایی آموزشی در قزوین

قزوین- یکی از اصلی ترین اولویت های دولت سیزدهم که بدون شک باید در دولت چهاردهم نیز در دستور کار باشد برقراری عدالت آموزشی و توجه به رفع محرومیت های آموزشی در قزوین است.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها - مطهره میرزایی: در سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش کلمه عدالت بارها تکرار شده که بسط و گسترش عدالت آموزشی از راهبردهای اصلی آن است و در آن تبیین توسعه آموزش‌وپرورش باکیفیت برای تمامی گروه‌های هدف مطرح شده است که رویکرد محوری این سند راهبردی‌های عدالت آموزشی و تربیتی است.

در سند تحول، واژه تربیت با تعریف «فرایند تعاملی زمینه‌ساز تکوین و تعالی پیوسته هویت متربیان، به‌صورت یکپارچه و مبتنی بر نظام معیار اسلامی، به‌منظور هدایت ایشان در مسیر آماده شدن برای تحقق آگاهانه و اختیاری مراتب حیات طیبه در همه ابعاد» معنا شده است؛ یعنی مجموعه‌ای از فعالیت‌های آموزشی و پرورشی رایج که به تقویت مهارت‌ها و توانمندی‌های فرد و شایستگی‌های او در تمام ساحت‌های وجودی وی کمک می‌کند.

در حوزه آموزش نیز مهم‌ترین اصل ارتقای سطح کیفیت آموزش در قالب‌های مختلف و بروز است که البته در تشریح مساله عدالت آموزشی و تربیتی بحث توجه به مناطق محرم، کم برخوردار و روستایی بیشتر از هر جایگاهی حائز اهمیت است حال به عملکرد دولت سیزدهم در حوزه عدالت آموزشی و تربیتی ذیل محرومیت‌زدایی نگاه بررسی داشته و مطرح می‌کنیم که دولت پیش رو در بحث عدالت آموزش‌وپرورش به‌ویژه در مناطق کم برخوردار باید چه مسیری را ادامه دهد.

فراهم شدن پوشش تحصیلی ۱۰۰ درصدی برای دانش‌آموزان منطقه طارم

اکبر افراز در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، با اشاره به محرومیت‌زدایی تحصیلی اظهار کرد: تقریباً پوشش تحصیلی ۱۰۰ درصدی برای کلیه دانش‌آموزان منطقه طارم سفلی که علاقه‌مند به تحصیل هستند، فراهم شده است حتی در روستاهایی که دارای یک دانش‌آموز بودند نیز مدرسه مجهز آماده شده و همکاران فرهنگی ما نیز مشغول خدمت‌رسانی به دانش‌آموزان هستند.

رئیس آموزش و پرورش منطقه طارم سفلی عنوان کرد: در حوزه افزایش بودجه در دولت سیزدهم با افزایش میزان سرانه‌های دانش‌آموز در حوزه‌های آموزشی، فرهنگی، ورزشی و سایر امکانات شاهد تحولات عظیمی در سطح مدارس منطقه بودیم که آثار این امر در تجهیز خوابگاه‌های مدارس شبانه‌روزی، تجهیزات آموزشی مدارس و همچنین بهسازی و نوسازی فضای مدارس مشهود است.

توجه دولت سیزدهم به محرومیت‌زدایی آموزشی در قزوین

وی با تأکید بر وضعیت مدارس کانکسی تصریح کرد: در منطقه طارم سفلی متأسفانه دو مدرسه کانکسی داشتیم که با پیگیری‌های انجام شده، یک مدرسه کلنگ زنی شده و تا مهرماه سال جاری به بهره‌برداری خواهد رسید.

این مسؤول مطرح کرد: در حوزه احداث یا بازسازی مدارس طی سه سال گذشته دو مدرسه در روستاهای نیارک و قارخون، یک زمین چمن مصنوعی در روستای حصار، یک سالن ورزشی در روستای کوگیر در حال ساخت است و همچنین بیش از ۲۵ فضای آموزشی (مدرسه) مورد بازسازی و بهسازی قرار گرفته است که از جمله آن‌ها به تعویض و تعمیر کامل موتورخانه‌ها، ساخت سرویس بهداشتی، آسفالت حیاط مدارس، شاداب سازی محیط مدارس و سایر امکانات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری می‌توان اشاره کرد.

۹۵ درصد از بی‌سوادان منطقه گواهی سوادآموزی دریافت کردند

وی در خصوص نهضت سوادآموزی ابراز کرد: در سطح منطقه طارم سفلی کلاس‌های آموزشی نهضت سوادآموزی با جدیت تشکیل شد که خوشبختانه بالغ‌بر ۹۵ درصد از بی‌سوادان منطقه ضمن شرکت در کلاس‌های فوق موفق به اخذ گواهی سوادآموزی شدند.

افراز تأکید کرد: در خصوص وضعیت کیفیت آموزشی کلاس‌های آموزشی منطقه با بهره‌گیری توأمان از همکاران باتجربه و خبره در کنار همکاران جوان و با انگیزه در سه مقطع ابتدایی، متوسطه اول و متوسطه دوم و کار و دانش مشغول به خدمت است و در این میان در کنار تجهیزات و امکانات آموزشی در سه مقطع موجود، هنرستان‌های منطقه سهم والایی در بهره‌مندی دانش‌آموزان عزیز منطقه از خدمات آموزشی دارند که به لطف تخصیص اعتبارات لازم در دولت سیزدهم دو کارگاه هنرستان‌های کاردانش منطقه تا حدود زیادی تجهیز شده و دانش‌آموزان ما مشکلات کمتری نسبت به قبل در این زمینه دارند.

این مسؤول گفت: درباره وضعیت سرویس رفت‌وآمد در سطح منطقه طارم سفلی باید گفت بیش از ۲۵ مسیر سرویس با خودروهای سواری و مینی‌بوس در طول هفته عهده‌دار ایاب و ذهاب دانش‌آموزان خوابگاهی و روزانه به مدارس منطقه است و بخشی از هزینه سرویس را آموزش‌وپرورش و بخش دیگر را اولیا پرداخت می‌کنند البته برای دانش‌آموزان نیازمند و تحت پوشش نهادهای حمایتی تمام هزینه توسط آموزش‌وپرورش پرداخت می‌شود.

وی در خصوص تعداد معلمان و بحث توانمندسازی تشریح کرد: در سطح منطقه حدود ۲۵۰ نفر همکار در حوزه‌های آموزشی، پرورشی، اداری و خدماتی مشغول به خدمت هستند که هرساله در طول سال تحصیلی طرح‌ها و کارگاه‌های توانمندسازی متعددی از جمله طرح شهید همت، طرح ملی شهاب، کارگاه‌های آموزشی تخصصی و آئین‌نامه‌های اجرایی برای این عزیزان برگزار می‌شود.

توجه دولت سیزدهم به محرومیت‌زدایی آموزشی در قزوین

افراز یادآور شد: در خصوص مسائل مرتبط با آموزش مجازی در مناطقی که دسترسی به اینترنت و فضای مجازی با توجه به سطح اقتصادی خانواده‌ها میسر بوده، آموزش مجازی مکمل آموزش‌های حضوری است.

وی با اشاره به عدالت آموزش تصریح کرد: با بهره‌گیری از امکانات موجود در سطح منطقه و همچنین ظرفیت مدارس شبانه‌روزی منطقه تمام تلاش خدمت گذاران تعلیم و تربیت در منطقه طارم سفلی برخورداری دانش‌آموزان از امکانات موجود به یک میزان است.

افراز در پایان گفت: توزیع بسته‌های لوازم‌التحریر و البسه هرساله در ابتدای سال تحصیلی برای دانش‌آموزان نیازمند انجام می‌شود چنانچه مهرماه سال گذشته با همت خیرین و بنیاد علوی بیش از ۶۰۰ بسته لوازم‌التحریر (هر بسته شامل کیف، مداد، خودکار، مداد رنگی، دفتر و خط کش) بین دانش‌آموزان توزیع شد.

مدارس روستایی به امکانات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری تجهیز شدند

عبدالله ملک پور در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: برای سه مدرسه کانکسی در آبیک مدرسه‌ای بر پایه ۲ میلیارد تومان ساخته شد که البته باقی این هزینه‌ها توسط خیرین اهدا شد.

مدیر آموزش‌وپرورش شهرستان آبیک با اشاره به آسفالت شدن برخی مدارس روستایی عنوان کرد: در حال حاضر نیز تعدادی مدرسه کانکسی وجود دارد و ما پیگیری ساخت مدرسه هستیم اما چالش ما در این موضوع نبود زمین برای احداث مدرسه است.

وی افزود: توجه به مدارس روستایی و ایجاد عدالت آموزشی در حوزه تجهیز امکانات سخت‌افزار و نرم‌افزار در این دوره بیشتر از هر دوره‌ای در دستور کار قرار گرفت.

پیشرفت ۶۰ درصدی پروژه آموزشی راکد

این مسؤول مطرح کرد: چند پروژه حاشیه شهر که به مدت ۱۰ سال راکد بود در این دولت کلید خورد و اکنون با پیشرفت ۶۰ درصدی پروژه همراه هستیم.

وی ادامه داد: در ایام کرونا که نظام آموزشی مختل شده بود به جهت جبران خلع‌های آموزشی کلاس‌های تابستانه به‌ویژه برای مناطق محروم به‌صورت رایگان برگزار شد

این مسؤول تشریح کرد: در حوزه تغذیه و توزیع شیر نیز این فرآیند به‌صورت مستمر انجام شد با توجه به اینکه در مناطق روستایی مدارس ابتدایی وجود دارد و دانش‌آموزان برای تحصیل باید در مناطق دیگر و نزدیک‌ترین مدرسه برای تحصیل حاضر شوند آموزش‌وپرورش موظف شد تا بخشی از هزینه رفت‌وآمد دانش‌آموزان را پرداخت کند.

وی تأکید کرد: شرایط سخت‌افزاری و نرم‌افزاری مدارس شبانه‌روزی مناسب نبود که در این دوره مدارس شبانه‌روزی احیا و تقویت شد و این اقدام از ترک تحصیل بسیاری از دانش‌آموزان جلوگیری کرد.

توانمندسازی معلمان در دستور کار قرار گرفت

ملک پور بیان کرد: در راستا اجرای طرح شهید محمودوند افراد بازمانده از تحصیل ثبت سامانه شدند و بنا شد تا شرایط تحصیل و نهضت سوادآموزی برای افراد بازمانده از تحصیل به‌طور جدی کلید خورد.

وی در پایان گفت: از دیگر عملکردهای مهم این دوره می‌توان به توانمندسازی معلمان در قالب طرح شهید همت اشاره کرد که این اقدام به‌طور جدی و ویژه در به‌روزرسانی اطلاعات معلمان و بالا بردن کیفیت آموزشی رقم خورد.

سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش با تأکید بر عدالت تربیتی، ترسیم‌کننده ایرانی توسعه‌یافته با جایگاه اول اقتصادی، علمی و فناوری در سطح منطقه، با هویتی اسلامی انقلابی، الهام‌بخش جهان اسلام همراه با تعاملی سازنده و مؤثر در عرصه روابط بین‌المللی در افق ۱۴۰۴ است.

امام علی (ع) گلوگاه اصلی تحقق این سیادت همه‌جانبه را معرفی کرده‌اند که «کسی که در کوچکی تحصیل علم نکند؛ در بزرگ‌سالی، تقدّم اجتماعی نخواهد داشت» و حال توجه به موانع این حوزه، تلاش برای جبران خلع‌ها، تأکید بر محرومیت‌زدایی و اجرای عدالت آموزشی، بروز رسانی مطالب علمی و تربیتی، توجه به ساحت‌های شش‌گانه و ادامه دادن به مسیر دولت سیزدهم ضمن رفع نواقص موجود مسیری است که باید موردتوجه دولت چهارم قرار بگیرد تا رسیدن به هدف بیشتر از هرزمانی آسان گردد.

کد خبر 6148231

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha