۹ تیر ۱۴۰۳، ۱۲:۴۸

خونویی با مهر مطرح کرد؛

حلقه‌های هویتی نوجوانان آینده موفقی را برای‌ آن ها شکل می‌دهد

حلقه‌های هویتی نوجوانان آینده موفقی را برای‌ آن ها شکل می‌دهد

معاون فرهنگی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران می گوید ایجاد حلقه‌های هویتی تخصصی نوجوانان سبب می‌شود تا در سال‌های آینده شاهد جوانان متدبری باشیم که نوجوان امروز بودند.

حمیدرضا خونویی معاون فرهنگی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به برنامه‌های تابستانی معاونت فرهنگی این سازمان گفت: منابع‌مان اعم از منابع مالی و انسانی محدود است. به همین دلیل باید انتخاب کنیم که چه اقدامات مؤثری باید انجام دهیم. زمانی که مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم بر مخاطب تأکید دارند یعنی ما باید مخاطبان نوجوان‌مان را جدی بگیریم و صرفاً از کارهای نمایشی بپرهیزیم. باید هویت نوجوان را بسازیم تا در آینده به عنوان یک فرد مؤثر در نقاط مختلف این انقلاب اثرگذار باشد.

وی ادامه داد: نباید منابع موجود را با کارهای نمایشی هدر دهیم. کارهایی که تا کنون انجام شده خوب است اما مؤثر نیست. کار مؤثر کاری است که بتواند اثرات بلند مدت ایجاد کند و صرفاً یک نمایش نباشد.

معاون فرهنگی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران گفت: فعالیت‌های ما به چند دسته تقسیم می‌شود. اولین گروه از کارهای ما شناسایی نوجوانانی است که ظرفیت کنشگری فرهنگی و هنری دارند. در این راستا جشنواره‌هایی همچون جشنواره «نوجوونی» برگزار می‌کنیم ما را به این اهداف‌مان می‌رساند. همچنین جشنواره ایران آینده را با هدف شناخت استعدادهای حوزه نویسندگی برگزار کردیم که سومین دوره آن را امسال برگزار خواهیم کرد.

وی افزود: دسته دوم فعالیت‌های‌مان در راستای ساخت هویت نوجوانان است. برای مثال در جشنواره «نوجوونی» علاقمندان به حوزه گفتگو و تفکر را کشف کردیم و در مرحله بعد به توانمندسازی نوجوانان در حوزه تفکر به ویژه تفکر انتقادی و استدلال می‌پردازیم. این امر در همه فرهنگسراها در حال اجراست.

خونویی گفت: دو نشست در هر ماه و در هر فرهنگسرا با موضوعات مختلف ویژه نوجوانان برگزار می‌شود. این نشست‌ها با هدف تمرین تفکر در میان نوجوانان است. بنابراین دومین دسته از فعالیت‌های مان مربوط به هویت‌های جمعی بوده که در فرهنگسراها ساخته می‌شود.

وی افزود: دسته سوم از فعالیت‌های مان مربوط به فعالیت‌های بومی فرهنگسراست. یعنی هر فرهنگسرا بر اساس نیازهای بومی منطقه‌اش حلقه‌های هویت را می‌سازد. مسیر برگزاری جلسات به مرحله‌ای رسیده هر هفته توسط خود نوجوانان برگزار می‌شود. یعنی خود نوجوانان خواهان برگزاری چنین جلساتی هویتی هستند و آن را از مدیران مطالبه می‌کنند. همچنین در جمع این نوجوانان گروهی هستند که به اقدامات میدانی علاقه دارند و هم اکنون موکب دارند و در رویدادهای مختلف موکب داری می‌کند.

معاون فرهنگی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران گفت: ما در مناسبت‌های مختلف ملی و مذهبی در راستای ساخت هویت به نوجوانان میدان می‌دهیم. نوجوان در این مناسبت‌ها بسیاری از مفاهیم را یاد می‌گیرد. ایجاد حلقه‌های هویتی تخصصی نوجوانان را به نقطه‌ای می‌رساند که گل سرسبد جلسات مختلف می‌شوند. در سال‌های آینده می‌توانیم شاهد جوانانی باشیم که نوجوان امروز بودند و آموزش‌های لازم را دیده اند.

وی ادامه داد: هم اکنون نزدیک به ۴۰ هزار نوجوان عضو باشگاه هستند که بنا داریم میان اعضا غربالگری صورت بگیرد تا در نهایت یکصد کنشگر در حوزه کتاب انتخاب شوند و در آینده اقدامات مؤثری را مدیریت کنند.

خونویی گفت: نوجوان امروز از میدان به فضای مجازی نمی رود بلکه این مسیر معکوس است. یعنی از فضای مجازی به میدان می‌آید. امروز حتی اتفاق بزرگی هم رقم بخورد و از جذاب ترین اتفاقات میدانی هم باشد، برای نوجوان امروز جذابیت ندارد.اگر مسیر را درست برویم، بنظر می رسد اقبال نوجوان به حضور میدانی بیشتر خواهد بود. نباید فریب کارهای بزرگ و جذاب را بخویم. جذابیت آنجا شکل می گیرد که خود نوجوانان محوریت برنامه ها باشند. در این شرایط همین نوجوانان وابسته کشور می شوند.

وی افزود: برگزاری جشن های عید همراه با مولودی خوانی باید تغییر کند. این جشن ها باید با ساختارهای جدید برگزار شود. نوجوانان باید وارد میدان شوند. برگزاری مراسم ها و جشن ها در یک فرمت تکراری در همه مناطق اشتباه است. زیرا مخاطب هر منطقه با منطقه دیگر فرق می کند. در طراحی هر برنامه ها باید نیازهای نوجوان منطقه لحاظ شود.

معاون فرهنگی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران گفت: سعی داریم انسجام خاصی به کتابخانه های وابسته به سازمان بدهیم. ما نهاد عمومی کتابخانه ها نیستیم اما سعی داریم فضا را به گونه‌ای شکل دهیم که برای نوجوان امروز ما جذاب باشد.

کد خبر 6148249

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha