۶ تیر ۱۴۰۳، ۱۴:۵۴

مهر گزارش می‌دهد؛

انتظارات دانش‌آموزان و فرهنگیان از رییس جمهور آینده

انتظارات دانش‌آموزان و فرهنگیان از رییس جمهور آینده

بندرعباس- دانش آموزان و جامعه فرهنگیان انتظاراتی از دولت آینده دارند که در این گزارش به آن‌ها پرداخته‌ایم.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها - علی ستاری: جمهوری اسلامی ایران با حضور آیت الله شهید سید ابراهیم رئیسی در کسوت ریاست جمهوری توانست از یک پیچ تاریخی عبور کند، در حالی که خیلی‌ها تلاش داشتند ایران اسلامی را منزوی کنند با تلاش‌های شخص رئیس جمهور شهید و وزیر شهید امور خارجه، جلوی انزوای جمهوری اسلامی ایران گرفته شد و راه کشور به جامعه جهانی باز تر شد.

با تلاش‌هایی که شهید آیت الله رئیسی انجام داد جمهوری اسلامی ایران، امروز در اوج تأثیرگذاری بین‌المللی قرار دارد و تقریباً برای هر رئیس جمهوری که روی کار بیاید زمینه برای توسعه مناسبات آماده است و به قول عامیانه‌تر حالا دیگر زمان برداشت محصول است.

لزوم تلاش برای اصلاح نظام آموزشی در دولت چهاردهم

دولت سیزدهم گام‌های بلندی را در حوزه آموزش و پرورش برداشت و برای نخستین بار سرعت مهارتی کردن آموزش در کشور بالا رفت از این رو با توجه به اینکه آموزش و پرورش و تعلیم و تربیت زیربنای توسعه به شمار می‌آید انتظاراتی از رئیس جمهور آینده وجود دارد، نخستین انتظار این است که ریل گذاری صحیح دولت سیزدهم در حوزه آموزش و پرورش باید ادامه پیدا کرده و گسترش بیشتری پیدا کند، نظام آموزشی ایران باید قبل از رسیدن به ۹ سال تحصیل مهارتی شود و آموزش‌ها به دانش‌آموزان کاربردی‌تر شود؛ شاید بهتر باشد دولت آینده پرچم اصلاح نظام آموزشی را بلند کند و نظام تعلیم و تربیت کشور ما نیز از سنین پایین‌تر تربیت متخصصین را آغاز کند.

انتظارات دانش‌آموزان و فرهنگیان از رییس جمهور آینده

طی دولت یازدهم و دوازدهم، خصوصی‌سازی آموزش و پرورش در دستور کار قرار داشت، دولت سیزدهم به کل این رویه را از بین برد اما به هر صورت هنوز هم از سوی برخی مدارس فشارهای مالی بر دانش‌آموزان و خانواده‌ها وارد می‌شود از این رو انتظار می‌رود دولت چهاردهم طبق قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران که دولت را مسئول آموزش رایگان دانش‌آموزان دانسته است این مهم را کامل اجرا کند.

البته در این بین اجرای اصل ۱۵ قانون اساسی مبنی بر آموزش با زبان مادری و یا آموزشِ زبان مادری نیز می‌تواند به کیفی سازی آموزش کمک کند.

دولت چهاردهم خط پایان کنکور باشد

انتظارات دانش‌آموزان و فرهنگیان از رییس جمهور آینده

جامعه دانش‌آموزی کشور، انتظار دارند که دولت چهاردهم خط پایان کنکور در نظام آموزشی ایران باشد و رقابت تنها معطوف به دانشگاه‌های مطرح کشور آن هم به صورت کاملاً عادلانه شود؛ بحمدالله امروزه ظرفیت‌های آموزش عالی در کشور در سطح بالایی ارتقا پیدا کرده است، از طرفی توسعه بسترهای مجازی و الکترونیکی امکان بهره‌مندی همزمان خیل عظیمی از دانشجویان را از اساتید برجسته و مطرح را فراهم کرده است و از این طریق می‌توان کیفیت دانشگاه‌های استان‌ها را افزایش داد و شکاف طبقاتی در آموزش عالی کشور را از بین برد.

امروز می‌توان با استفاده از ابزارهای نوین جریان بزرگی از آموزش را در کشور به راه انداخت؛ البته ناگفته نماند حذف کنکور به معنای راحت تر شدن ورود دانش‌آموزان به دانشگاه‌ها نیست بلکه کار آن‌ها سخت‌تر خواهد شد چرا که دانش‌آموزان ملزم هستند سه سال در امتحانات نهایی تلاش کنند تا بتوانند معدل خودشان را بالا ببرند اما نکته‌ای که وجود دارد در این روش دیگر نمرات تصادفی حذف خواهد شد و زمان بر شدن تحصیل و از تنور افتادن آن منجر به بی انگیزگی دانش آموزان نخواهد شد.

از سر گیری توزیع شیر و تغذیه رایگان در مدارس

انتظارات دانش‌آموزان و فرهنگیان از رییس جمهور آینده

در روزگاری نه چندان دور، در مدارس این کشور به صورت روزانه شیر توزیع می‌شد، توزیع شیر اقدام مثبتی بود که رضایت، فرهنگیان، دانش‌آموزان و اولیا را ایجاد کرده بود اما در دولت دوازدهم این اقدام مثبت نیز به خاطره‌ها پیوست.

خوشبختانه در دولت شهید آیت الله رئیسی تلاش‌های زیادی شد تا دوباره این طرح به جریان بیافتد اما پایه‌هایی که این طرح در آن اجرا شد محدود بود و کل هفته را نیز در بر نمی‌گرفت.

اجرای طرح توزیع رایگان شیر بین دانش‌آموزان می‌تواند بخشی از نیازهای نسل‌های جدید به کلسیم را تأمین کند و جلوی برخی مشکلات را بگیرد از این رو انتظاری که جامعه دانش‌آموزی از رئیس جمهور جدید دارند این است که دوباره این طرح را به صورت کامل به جریان بیاندازد.

ادامه نهضت مدرسه سازی در کشور

انتظارات دانش‌آموزان و فرهنگیان از رییس جمهور آینده

بدون شک یکی از نقاط قوت دولت سیزدهم طی سه سال گذشته راه اندازی نهضت مدرسه سازی بود؛ این نهضت در استان هرمزگان نمود بیشتری داشت و طی سه سال ۱۵۰۰ کلاس درس جدید ساخته شد که در نوع خود رکوردی بی نظیر بود، اگر به یاد داشته باشید قبل از دولت سیزدهم مسئله مدارس کپری مطرح بود اما امروز دیگر کمتر در این حوزه چیزی به گوش می‌آید از این رو انتظار جدی جامعه دانش‌آموزی کشور این است که نهضت مدرسه سازی ادامه پیدا کند چرا که هنوز مدرسه‌های زیادی هستند که باید باز سازی شوند و چهره مدارس کشور با روحیات نسل جدید تطابق پیدا کند.

انتظارات دانش‌آموزان و فرهنگیان از رییس جمهور آینده

موسی دادی زاده مدیرکل اسبق آموزش و پرورش هرمزگان در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: رئیس جمهور باید در تراز نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران باشد و بتواند مسائل اقتصادی کشور را درک کند و برای حل آن‌ها و افزایش آسایش و رفاه مردم برنامه‌ریزی داشته باشد.

وی افزود: ما کشوری هستیم با تمدنی کهن و دیرینه از این رو رئیس جمهور ما باید کسی باشد که جایگاه کشور را در جوامع بین‌المللی و جهانی ارتقا ببخشد و موجب منزلت ایران و ایرانی در دنیا باشد.

وی ادامه داد: رئیس جمهور باید بتواند در روابطی که با سایر کشورها داریم فرهنگ دیرینه ایرانی و اسلامی را به دنیا معرفی کند و در این زمینه کوشا باشد.

فعال فرهنگی استان هرمزگان عنوان‌کرد: رئیس جمهور باید بتواند مسائل فرهنگی را که در کشور وجود دارد را حل کند و برای اعتلای کیفیت خدمات فرهنگی در جامعه تلاش کند.

دادی زاده عنوان‌کرد: کشور ما ظرفیت‌های فرهنگی بسیاری دارد که می‌توان به جاذبه‌های میراث فرهنگی و تاریخی اشاره کرد و رئیس جمهور باید بتواند زمینه معرفی این جاذبه‌ها را برای مردم دنیا فراهم کند و از این طریق برای کشور ارزآوری داشته باشد.

مدیرکل اسبق آموزش و پرورش هرمزگان اظهار کرد: جامعه فرهنگیان از رئیس جمهور آینده انتظار دارد که شرایط ارتقای آموزش و پرورش را در کشور فراهم کند چرا که آموزش و پرورش با توجه به نقشی که در تربیت نیروی انسانی دارد زیربنای توسعه به شمار می‌آید و دولت بایستی شرایطی را فراهم کند که معلمان بتوانند بیش از پیش برای مطالعه وقت بگذارند و جهت افزایش و بروز رسانی معلومات خود تلاش کنند.

وی افزود: متأسفانه امروزه بخشی از معلمان دغدغه‌های معیشتی دارند و دولت باید این دغدغه‌ها را به حداقل برساند تا معلمان به فکر مشغولیت در شغل‌های دوم و سوم نباشند و از این طریق بتوانند انرژی بیشتری برای تربیت دانش‌آموزان صرف کنند.

کد خبر 6148434

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha