۶ تیر ۱۴۰۳، ۱۳:۵۶

ظفری هشدار داد؛

تشدید فعالیت سامانه بارشی در نیمه شمالی کشور

تشدید فعالیت سامانه بارشی در نیمه شمالی کشور

سخنگوی سازمان مدیریت بحران کشور نسبت به تشدید فعالیت سامانه بارشی در نیمه شمالی کشور طی روزهای آینده هشدار داد.

حسین ظفری، سخنگو و معاون پیشگیری و کاهش خطرپذیری سازمان مدیریت بحران کشور در گفت‌وگو با خبرنگار مهر از تشدید فعالیت سامانه بارشی همراه با بارش‌های شدید محلی از روز امروز چهارشنبه تا پایان فردا پنج‌شنبه خبر داد.

وی با اشاره به اینکه نوع مخاطره در روزهای آینده شامل رگبار باران، رعد و برق، وزش باد شدید موقت، در برخی نقاط گرد و خاک، در نقاط مستعد بارش تگرگ است، افزود: منطقه اثر مشتمل بر اردبیل، آذربایجان شرقی، شمال آذربایجان غربی، گیلان، مازندران، زنجان، گلستان، شمال سمنان، خراسان شمالی، البرز، قزوین، شمال مرکزی و دامنه و ارتفاعات تهران است و در روز پنج‌شنبه شامل شمال آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان و دامنه و ارتفاعات استان‌های زنجان، قزوین، البرز و سمنان است که احتمال جاری شدن روان‌آب، سیلابی شدن مسیل‌ها، طغیان رودخانه‌های فصلی، صاعقه، کاهش دید، لغزندگی جاده‌ها و احتمال سقوط سنگ به‌ویژه در جاده‌ای کوهستانی و گردنه‌ها، رخداد تگرگ، احتمال خسارت به سازه‌های موقت و احتمال خسارت به محصولات کشاورزی وجود دارد.

ظفری همچنین ضمن توصیه به احتیاط در سفرهای بین شهری گفت: مسافران از اتراق و برپا کردن چادرهای مسافرتی در حاشیه و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها، فعالیت‌های کوه‌نوردی بپرهیزند. هم‌وطنان همچنین برای فعالیت طبیعت‌گردی به‌ویژه در ساعات بعد از ظهر احتیاط کنند. راهداری و سایر دستگاه‌ها نیز آمادگی لازم را برای مواجهه با مخاطرات احتمالی داشته باشند.

وی افزود: توصیه می‌شود که هم‌وطنان از چرای دام و تردد عشایر در حاشیه رودخانه‌ها و نواحی مرتفع و دپوی محصولات در فضای باز خودداری کنند. علاوه بر آن بهتر است از استحکام سازه‌های موقت اطمینان حاصل کرده و کانال‌ها و آب‌روها جهت جلوگیری از خسارت به بخش کشاورزی لایروبی شود.

سخنگوی سازمان مدیریت بحران کشور اظهار داشت: سامانه دوم شامل تشدید گرادیان فشاری از روز چهارشنبه تا پایان روز شنبه نهم تیرماه رخ خواهد داد. این سامانه موجب وزش باد شدید همراه با گرد و خاک و در مناطق مستعد توفان گرد و خاک در مناطق مختلف کشور خواهد شد. نیمه جنوبی خراسان رضوی، خراسان جنوبی، شمال سیستان و بلوچستان، جنوب و شرق سمنان، شمال شرق اصفهان و نیمه شرقی کرمان در روز چهارشنبه، جنوب و شرق سمنان، شمال شرق اصفهان، شرق و جنوب خراسان رضوی و شرق خراسان جنوبی، در روز پنجشنبه، جنوب شرق خراسان رضوی، شرق خراسان جنوبی و شمال سیستان و بلوچستان در روز جمعه درگیر این سامانه خواهند بود. همچنین در روز شنبه برای شرق و جنوب سمنان، شمال شرق اصفهان، شرق خراسان رضوی، خراسان جنوبی و شمال سیستان و بلوچستان وزش باد و گرد و خاک پیش‌بینی می‌شود.

ظفری اضافه کرد: اثر این مخاطره در مناطق مستعد توفان گرد و خاک، کاهش شعاع دید و کاهش کیفیت هوا، احتمال خسارت به تجهیزات شهری و برون شهری از جمله سقوط بنر، تابلوهای تبلیغاتی، داربست‌ها و سازه‌های موقت، احتمال سقوط اشیا از ارتفاعات و احتمال شکستن درختان خواهد شد.

وی توصیه کرد: هم‌وطنان از کویرنوردی، جابجایی با گلایدر و هواپیماهای سبک و بالگرد، فعالیت‌های کوه‌نوردی، پارک و عبور و مرور خودرو در حاشیه ساختمان‌های نیمه‌ کاره و درختان و سم یا محلول‌پاشی باغات و مزارع در این مناطق خودداری کنند. علاوه بر لازم است در فعالیت‌های عمرانی احتیاط کرده و در باغات از بادگیر استفاده شود. استفاده از قیم برای نهال‌ها، بسته نگه داشتن درب سالن‌های پرورشی نیز توصیه می‌شود.

ظفری از آماده‌باش دستگاه‌های امدادی و خدمات‌رسان در استان‌های تحت تأثیر خبر داد و افزود: به استان‌های تحت تأثیر ابلاغ شده است که تمامی تدابیر لازم جهت مواجهه با مخاطرات احتمالی را در نظر بگیرند.

کد خبر 6148465

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha