۶ تیر ۱۴۰۳، ۱۵:۳۱

پورمحمدی در نشست خبری:

به نفع کسی کنار نمی‌روم/ همه تلاش خود را معطوف به مشارکت کنیم

به نفع کسی کنار نمی‌روم/ همه تلاش خود را معطوف به مشارکت کنیم

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: نماینده نظریه انقلاب و گفتمان انقلاب اسلامی بر پایه اولیه و جدی آن هستم و به نفع کسی کنار نمی‌روم.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت‌الاسلام مصطفی پورمحمدی، نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری عصر امروز (چهارشنبه) در نشست خبری که در خبرگزاری فارس برگزار شد، ضمن تبریک عید سعید غدیر، گفت: ان‌شاءالله نظام ما منطبق با حکمرانی علوی باشد. شهید رئیسی، شهید جمهور از دست ما رفت و یادگارهای جاودانه‌ای برای ما به یادگار گذاشت.

وی افزود: شهید رئیسی سنت بسیار ارزشمندی بر جای گذاشت که این راه باید با قوت ادامه پیدا کند و نظام بر اساس قانون و مقررات و اصول ثابت خود پیش برود. اینکه طبق برنامه در موعد ۵۰ روزه باید رئیس جمهور جدید تعیین شود، یک رویکرد بسیار ارزنده در مدیریت کشور است. خوشحالیم این اتفاق به صورت روشن و برنامه‌ریزی شده رخ داد و تلاش زیادی هم برای معرفی نامزدها، گفتگوها و بیانیه‌ها انجام شد، هرچند که انتظار بیش از این است.

پورمحمدی گفت: فکر می‌کنم نظام توانمندی خودش را برای اداره کشور نشان داد. طبق تأیید شورای نگهبان به صحنه آمدیم و تمام تلاش خودمان را برای آگاهی بخشی به جامعه انجام دادیم تا جامعه بتواند انتخاب روشن و شایسته‌ای داشته باشد. امروز در ساعات آخر تبلیغات انتخاباتی هستیم و باید همه تلاش خود را به یک موضوع مهم معطوف کنیم و آن مشارکت است.

همه فارغ از سلایق‌مان باید مشارکت را رقم بزنیم

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد: همه فارغ از سلایق و نوع نگاهمان باید مشارکت را رقم بزنیم. مشارکت سبب اقتدار ملی خواهد بود و ایجاد همبستگی و احساس پیوند و محبت ملی را برجسته می‌کند. مشارکت، کشور را در برابر بیگانگان و بدخواهان توانمند می‌سازد و مشارکت بالا مدیران را در حل مشکلات کشور تواناتر می‌کند. از این جهت همه با هم تلاش می‌کنیم تا بر مشارکت بیفزاییم و این را به عنوان رسالت مشترک و همگانی خود قرار دهیم.

پورمحمدی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه در صورت عدم موفقیت برای کسب آرا در انتخابات ریاست جمهوری واکنش شما چه خواهد بود و برخی از الان خودشان را رئیس جمهور می‌دانند، گفت: حس خودم را پس از رأی گیری خواهم گفت، اما اگر انتخابات پرشور برگزار شود فوق العاده خوشحال می‌شوم و چه رأی بیاورم و چه رأی نیاورم بی‌نهایت خدا را سپاسگزار خواهم شد. طبیعی است اگر رأی آوردم فکر می‌کنم کشور دارای یک تحول مدیریتی و یک اتفاق مثبت فوق العاده در دسترسی به هدف‌ها خواهد شد.

وی در پاسخ به سوال دیگری که آیا نظرسنجی‌ها را قبول دارید، گفت: نظرسنجی‌ها توسط دستگاه‌های مختلف انجام می‌شود و آنها اعتبار خودشان را خراب نمی‌کنند، من نمی‌خواهم آنها را رد کنم اما بخش زیادی از سوال کنندگان نظر خود را ابراز نکردند.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد: درباره من هم خیلی‌ها گفتند که وی را نمی‌شناسیم و این هفت هشت سالی که نبوده است شناسنامه‌ای نداشته و از افکار عمومی غایب بوده است، بسیاری هم تقاضای معرفی بیشتر داشتند. در این فرصت کم امکانش میسر نبود و برخی از نامزدها در دوره‌های قبل هم نامزد بودند و بیشتر معرفی شدند. من هم انتظار نداشتم که سبد رأی وسیعی داشته باشم البته انتخابات هم یک راه صاف و قابل پیش‌بینی نیست، هر لحظه ممکن است اتفاقات غیر قابل پیش بینی در آن رخ دهد.

پورمحمدی اظهار کرد: اینکه بخواهم به نفع کسی کنار بروم این طور نیست؛ من نماینده نظریه انقلاب و گفتمان انقلاب اسلامی بر پایه اولیه و جدی آن هستم. مهم می‌دانم که مجدداً و بعد از ۴۵ سال گفتمان انقلاب اسلامی را بر اساس اصول اساسی آن بازگویی و بازنگری و تکرار کنم. گفتمان انقلاب اسلامی را به مدار اصلی آن برگردانیم، انتخابات این فرصت را به من می‌دهد که آنچه را که می‌اندیشم و تمام عمر زندگی خود را برای آن گذاشته‌ام، به منصه عملی برسانم. هر جا از عقلانیت فاصله بگیریم، یعنی از انقلاب اسلامی فاصله گرفته‌ایم.

انتخابات به دور دوم می‌کشد

پورمحمدی در پاسخ به خبرنگار مهر مبنی بر اینکه آیا به نفع کاندیدایی انصراف می‌دهید، گفت: گفتمان‌های دیگر را ناقص می‌دانم و خودم را گفتمان جامع می‌دانم و دلیلی نمی‌بینم به نفع کسی کنار بروم. انتخابات به دور دوم می‌کشد و آنجا تکلیف شفاف‌تر می‌شود.

وی گفت: طبیعی است که اشخاص حق دارند حمایت کنند و حمایت هم می‌کنند و امروز هم شاهد بیانیه‌هایی بودیم و هستیم و شاید ادامه پیدا کند. آنچه در نامزدها می‌بینیم، آنها ابتدا به عنوان یک جریان نیامدند و بعد جریان‌ها حمایت کردند و از آنها اعلام پشتیبانی کردند. دو سه نفر از دوستان ما از جریان اصولگرا هستند، ما در جناح اصولگرایی اتفاق نظر نداریم و در جریان اصلاح طلبی اجماع دارند.

پورمحمدی ادامه داد: در حال حاضر دوستانی که در جبهه اصولگرا کاندیدا هستند، تیم بندی‌ها، ستادها و شبکه‌های ارتباطی و روزنامه‌ها و عوامل پشتیبان آنها از قبل تعریف شده است و به سرعت خود را سامان دادند. اصلاح طلب‌ها هم سال‌های سال است که حرف دارند و با اعتدالیون یا کارگزاران یکی شوند. من جدای از اینکه سابقه عملیات تبلیغی و ستاد انتخاباتی نداشتم، تردید ندارم که گفتمان اول امروز نامزدهای کشور هستم.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: من در هر دولتی که کار کردم، دولت را به شخص رئیس جمهور نشناختم و دولت را برای ملت می‌شناسم و در هر دولتی که دعوت شدم، به شرط اینکه امکان تلاش و فعالیت مثبت و سازنده به ما می‌دادند من استقبال کردم.

پورمحمدی گفت: من اصلاً نوع اصطکاک با دولت‌ها رو از اینکه گروکشی کنیم، نمی‌پسندم. روش سیاسی ما مشکل دارد ما به یک دولت رأی می‌دهیم و شش ماه بعد با آن مشکل پیدا می‌کنیم و همه علیه او می‌شویم در صورتی که وقتی به او رأی می‌دهیم، باید تا پایان دوره از او پشتیبانی کنیم.

مسائلی مانند کرسنت نباید تکرار شود

وی متذکر شد: من در سازمان بازرسی پرونده‌های بزرگی را پیگیری کردم. دیدم مستندی به نام زالو تهیه شده و در حال پخش آن هستند. دوستان دقت نکردند در همین مستند آمده است که در سازمان بازرسی و نماینده سازمان بازرسی قوی‌ترین و دقیق‌ترین گزارش را هم به دادگاه‌ها داده‌ایم و هم به محافل بین المللی و هم در جلسه محاکمه بین‌المللی علیه کرسنت نماینده سازمان بازرسی رفته و اجازه نداده است جمهوری اسلامی محکوم شود و طرف مقابل رئیس کرسنت از جمهوری اسلامی عذرخواهی کرده و اسنادی را داده است که در دادگاه ایران استفاده کردیم. من احساس می‌کنم داستان‌هایی مثل کرسنت نباید دیگر در کشور تکرار شود، این داستان دو طرف دارد و باید حل شود یا این طرف مقصر است یا آن طرف. کرسنت موضوع مهم مملکتی است و پرونده فساد و رشوه به دادگاه رفته است.

قانون انتخابات ما هنوز کامل نیست

پورمحمدی گفت: من تحزب را در سال‌های مختلف گفتم و هر کجا که سخنرانی داشتم به آن پرداختم و فقط در انتخابات از آن نگفته‌ام. قانون انتخابات ما هنوز کامل نیست. در سال ۱۳۵۸ امام بزرگوار ظرف دو ماه انتخابات برگزار کرد که واقعاً حرکت امام فوق العاده بود و این یعنی مردم سالاری و اینکه انتخابات در کشور اصل است.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: رهبری هم پافشاری کردند و نگذاشتند که انتخابات یک قدم عقب یا جلو برود و خدشه‌ای به آن وارد شود. متأسفانه قوانین انتخاباتی معیوب است و از گذشته این را گفته‌ام، حدود ۱۷ سال در تمام مصاحبه‌ها و گفتگوها این را تکرار می‌کنم به طور جدی پای آن هستم. اگر کشور بخواهد از تشنج‌های سیاسی فاصله بگیرد، بخشی از آن به قانون انتخابات مربوط است.

وی گفت: وقتی نظام بر پایه مردم سالاری شکل گرفته است باید تحزب شکل گرفته باشد. هر کدام از رئیس جمهورهایی که آمدند، نماینده گروهی بودند و عده‌ای گفتند که جامعه ایرانی جامعه جمع‌گرا نیست، حزب‌ها متوقف می‌شود و امام هم در گذشته نگفتند که تعطیل کنیم. ۲۸۰ حزب در کشور داریم ولی کشور به ۴ یا ۵ حزب شناسنامه‌دار نیاز دارد که پاسخگو باشند.

روابط ایران و روسیه حتماً بهتر می‌شود

پورمحمدی در پاسخ به خبرنگار روسیه که پرسید شما ادامه روابط ایران و روسیه را چگونه می‌بینید، گفت: حتماً خوب و بهتر می‌شود و حتی خود من تقریباً ۳۰ سال است که با مقامات عالی روسیه از زمان شوروی در بالاترین سطح سفر داشتم؛ حتی در وزارت دادگستری هم به روسیه سفر داشتم.

وی بیان کرد: طبق نظرسنجی‌ها انتخابات به مرحله دوم می‌کشد و در مورد اینکه نفر اول و دوم را مطرح می‌کنند، شک برانگیز است و پیش‌بینی را برای بنده و امثال ما سخت کرده است. زمانی نمانده است و صبح روز شنبه نتیجه روشن خواهد شد.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در مورد رأی آوری ترامپ در آمریکا، بیان کرد: اینکه شانس دارد نمی‌دانیم، چرا که در آمریکا هم کسی نمی‌تواند پیش‌بینی دقیق داشته باشد و پیش‌بینی‌های آمریکا هم خیلی فراز و فرود دارد. ترامپ یک معامله‌گر جدی است. تحلیلم این است که اگر ترامپ بیاید و در صورتی که وفاق ملی ما و اجماع سازی خوبی بتوانیم انجام بدهیم در داخل کشور، امکانات داخلی خود را باید بسیج کنیم و از ظرفیت‌های دیپلماتیک خودمان خوب استفاده کنیم و خط کشی راه نیندازیم. هر ظرفیتی که وجود دارد، از ظریف و ظریف‌ها به عنوان بازیکن ستاره باید استفاده کرد و هر کسی در جای خودش مربی قوی می‌خواهد و هدایتگر قوی می‌خواهد که لحظه به لحظه کنترل کند و جدی باشد.

اگر مشارکت زیاد باشد، همه برنده‌ایم

پورمحمدی گفت: ایجاد نشاط و امید در جامعه داشته باشید و تلاش کنید مشارکت به بالا برسد و اگر مشارکت زیاد شد، همه پیروز و برنده‌ایم. هر کسی که رأی آورد، همه تلاش کنیم که او موفق شود و به او کمک کنیم. این ارزش ندارد که چند سال بگذرد و همه بگوییم که دیدید بلد نبود؛ این هیچ ارزشی برای کشور و برای هیچ گروه و جناحی ندارد.

مناظره دو نفره بهتر جواب می‌دهد

گفتنی است، حجت الاسلام مصطفی پورمحمدی پس از پایان این نشست خبری در گفت‌وگو با خبرنگار مهر مبنی بر اینکه مناظره‌ها چگونه بود، بیان کرد: مناظره شش تایی خیلی خروجی خوبی ندارد، چرا که یک نامزد حرفی می‌زند و تا دوباره نوبت به او برسد، در این فاصله مردم فراموش می‌کنند. مناظره دو نفره و رودررو بهتر جواب می‌دهد، اما نفس مناظره خوب است.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به این پرسش که شما در مناظره چهارم به صورت پینگ پونگی با سعید جلیلی مناظره داشتید و در پایان جلسه در استودیو در همراهی با او چه گفتید، بیان کرد: تا حدودی ادامه همان بحث‌ها را مطرح کردیم و من به آن دوستان گفتم که از این گفتگوهای تند نترسید و بگذارید بحث‌ها جدی مطرح شود.

پورمحمدی تاکید کرد: این بحث‌ها در مناظره، مباحثه محسوب می‌شود و یک نفر می‌گوید قبول دارد و دیگری می‌گوید قبول ندارم. من می‌گویم اشتباه است و دیگری می‌گوید درست است چه اشکالی دارد که این‌ها را مطرح کنیم و بگذاریم مردم متوجه شوند. مردم می‌خواهند عمق مطلب را بفهمند و عمق مطلب با همین گفتگوهای تا حدودی تند اتفاق می‌افتد، البته همه باید احترام همدیگر را داشته باشیم. نباید به همدیگر نسبت خلاف دهیم و تعبیر ناگوار نداشته باشیم، این‌ها اصولی است که باید آن را رعایت کنیم و سعی کردیم که رعایت کنیم.

کد خبر 6148657

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha