به گزارش خبرنگار مهر کتاب «ره نامه»، مجموعه ۴۰ جلدی منتشرشده توسط انتشارات انقلاب اسلامی وابسته به دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله خامنه ای (مدظله العالی)، است که به موضوعات گوناگونی میپردازد و درواقع حاصل بیانات در موقعیتهای مختلف است. علی رضا بیابان نورد سروستانی عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز، نگاهی تألیف گونه به جلد اولاین مجموعه که با عنوان ره نامه :۱ ویژه جوان داشته است که در ادامه بخش اول آن را میخوانید:
درآمد
جوانان به عنوان شکل دهنده حرکت عظیم ملّی و موتور محرکه کشور و سازندگان و مدیران و کارگزاران کشور در آینده هستند و در هرکجا میبایست با پاکی و پارسایی و دین داری و تقوا، نیروی جوانی خود را به کارگیرند. از یک جوان انتظار میرود در عین پاکی، پارسایی، دینداری، بانشاط، پرشور، اهل ابتکار و خلاق بوده و از هرگونه تنبلی بپرهیزد. تقوا و خویشتن داری را سرلوحهی کار خودش قرار داده و در مسیر تکامل خود، خانواده، محیط و کشورش از نیروی عظیم جوانی بهره جوید و در دورهها و اقتضائات کشور مثل جنگ، سازندگی، میدان علم و پیشرفت و… تمام استعدادهای خود را به کار گیرد.
سرمشق (در کلام امام خمینی (ره))
با وجود آنکه نظام طاغوتی پیشین با پشتوانهی تمام قدرتهای شرقی و غربی تلاش داشت کشور را به همان سبک و سیاق سابق و تحت سلطه نگه دارد، جوانان با تکیه بر اسلام و برای تشکیل حکومت اسلامی بپا خواستند و به همت هم اینان باید نهضت حفظ شود. جوانان باید راه سازندگی را پیش گرفته و با خدمت به انسانها و بندگان خدا که در واقع خدمت به خداست راه را پیش ببرند و تلاششان آن باشد که چشم از مخلوق بردارند و فقط در مسیر خود خدا را ببینند. "کاری که برای خداست خدا توجه میکند و اگر برای خدا نباشد، همه ی عالم هم توجه کنند، چیزی نیست."
جوانان ذخیره اسلام و ملت ایران هستند و خداوند با تحول روحی در جوانها، باعث موفقیت انقلاب اسلامی در ایران شد و باتوکل به خداوند و پشتوانگی خداوند چه بسا با عدّه ای بسیار کم بر دشمنان هر اندازه هم که بزرگ باشند پیروز میشوید "وقتی مقصد خدا باشد، مقصد این باشد که اسلام زنده بشود، مقصد این باشد که احکام اسلام در مملکت جاری شود، مقصد که الهی شد دنبالش پیروزی است"
توصیه به جوانان آن است که قدر لحظات شیرین زندگی خود را دانسته و خود را برای مبارزهای علمی برای زنده کردن روح جستجو و کشف واقعیتها و حقیقتها و مبارزهای علمی که در بهترین صحنههای زندگی و جهاد و شهادت قرار دارد آماده کنند و " نکته دیگری که از باب نهایت ارادت و علاقه ام به جوانان عرض میکنم این است که در مسیر ارزشها و معنویات از وجود روحانیّت و علمای متعهّد اسلام استفاده کنید، هیچ گاه و تحت هیچ شرایطی خود را بی نیاز از هدایت و همکاری آنان ندانید"
جایگاه، اهمیت، ویژگی و وظایف جوان
ویژگیهای جوانی
سه خصوصیت بارز و برجسته جوانان انرژی، امید و ابتکار است که اگر درست هدایت شود، جوان راه اسلامی را که همان به فعلیّت رسانیدن استعدادها است، پیدا میکند و حال که در کشوری اسلامی زندگی میکنیم و اقتدار ملی در اختیار اسلام است زمینه مهیا است تا جوانان با بزرگترین سرمایه جوانی خود یعنی همان دل پاک و نورانی خود، با خشوع، ذکر، تضرّع و توسل، دل خود را با خداوند متعال آشنا کرده و از این طریق نور معرفت الهی بر دلها خواهد تابید. جوانان با دل پاک و نورانی، حقیقت پذیری، پرشوری و بانشاط و پرانگیزگی و شجاعت، انرژی متراکم، گره گشایی در دوران سخت، نیرو و استعداد، قدرت تفکر و تحلیل، امیدوار و امیدبخش بودن، انقلابی بودن و بصیرت فراوان نه تنها از نسل قبل از خود عقب نیستند، بلکه بصیرت آنان ازجوانان روزگار اول انقلاب ودر طول انقلاب نیز بیشتر است و علی رغم برخی بدبینیها در مورد نسل جوان " اما سر جمع وقتی نگاه میکنم به محیط جوانی کشور، از خداوند متعال سپاسگذاری میکنم. با این همه عوامل انحراف، با این همه انگیزه، با این جبهه وسیع دشمنی و تمرکز روی جوانها، ما یک مجموعه بزرگ جوان داریم که مومنند، متدینند، انقلابی اند، اهل توسل اند، اهل شور و عشق به معنویتند، این چیز کمی نیست، این چیز خیلی مهمی است، خیلی چیز بزرگی است…"
" اینکه بنده بارها تکرار میکنم که جوانان امروز، از جوان اول انقلاب و دوران جنگ اگر جلوتر نباشد، بهتر نباشد، عقب تر نیست-و من معتقدم که جلوتر است- به همین خاطر است که امروز با این همه ابزارهای تبلیغی، با این همه شگردهای گوناگون فرو ریختن پایههای ایمان، جوان انقلابی ایستاده است…"
وظایف جوان
حال این جوانان میبایست با توسل به خداوند متعال قدر جوانی خود را بدانند و خود را در زمینههای تزکیه و اخلاق پیش ببرند و از رعایت دو نکته یعنی ذکر (یاد خداوند و عدم غفلت از خداوند، وظیفه و مسئولیت و..) و توبه غافل نشوند. همچنین بدون بی تفاوتی و خونسردی، در حرکت عظیم مردم ایران پیشرو باشند و یاس و ناامیدی از آفات بزرگ دوران جوانی است که میبایست از آن بر حذر بود.
از وظایف مهم دیگر جوانان مؤثر بودن در محیط مدرسه، خانه، دانشگاه و در کل جامعه و تأثیرگذاری برآن است. مسئولیت پذیری جوان نیز ایجاب میکند خود را از مسائل انقلاب و جامعه برکنار نداند و با اعضای خانواده و دوستان، ارتباطات روشنگر داشته باشد و در مسائل کشور و جامعه و حل آنها سهیم باشد و خود را نسبت به آینده کشور، ملّت و تاریخ مسئول بداند. جوانان همچنین میبایست برنامههای دشمن را بشناسند و با آگاهی کامل نسبت به هرچیزی که باعث میشود ذهن آنها را از آرمانهای انقلابی و اهداف اصلی فاصله بگیرد، هشیار باشند و روشنگری کنند و دقیقاً در جهت مخالف با نقشه دشمن حرکت کنند و از مکر دشمن غافل نشوند که به دنبال آن است تا با سرگرم کردن جوانان به مسائل جنسی، مسائل شخصی، مواد مخدر و مسکر، ایمان و اعتقاد به اسلام و اصول انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی و حتی امام (ره) را در آنها ضعیف و حذف کند.
قشر جوان باید مراقب حرکتهای خرابکارانه که درصدد ایجاد بیتفاوتی و از بین بردن وحدت است باشد.
خواندن تاریخ از وظایف دیگر جوان انقلابی است؛ به ویژه تاریخ دوران معاصر و دویست سال اخیر.
تهذیب، تحصیل، ورزش، عدالت طلبی و آرمان گرایی از وظایف مهم دیگری است که با انقلابی مثبت بودن و با دوری از راحت طلبی وارد میدانهای فرهنگی، سیاسی و… شوند و آینده درخشانی که در انتظار کشور است را شاهد، و در رقم زدن آن سهیم باشند.
شناخت و جهان بینی
شخصیت هرانسانی غیر از عوامل و عناصری چون جسم، ذهن و روحیّات و خصلتها و خلقیّات، مقومات دیگری نظیر افکار، جهان بینیها دیدگاهها و… دارد که دارای نقش زیربنایی است و اینها در تشکیل شخصیت انسان دارای نقش است و کسی که به خداوند، قیامت، حضور در برابر پروردگار، شهادت و توکّل معتقد است در دنیا به گونهای عمل میکند که در پیکار اندیشهها و افکار گوناگون در دنیای امروز بتواند ایستادگی کند و جبهه خود را حفظ نماید. در این زمینه تفکر دارای جایگاه ویژه ای است و از بزرگترین عبادات محسوب میشود. تفکر در دنیا، آخرت، اوضاع سیاسی عالم، مسائل اصولی و اساسی زندگی بشر و… همینها جهت دهنده به تلاشهای علمی، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی جوامع هستند.
از طرف دیگر اعتقادات نبایست صرفاً جنبه ذهنی داشته باشد بلکه باید به آنها به عنوان منشأ عمل توجه شود، عملی که میتواند سازنده ی زندگی مقتدرانه و عزّتمندانه امّت اسلامی بوده و مایه نجات این امت از گرفتاریها باشد. مفاهیم قرآنی که میتواند بنای عمل قرار گیرد را میبایست جزوی از بینات افکار جامعه اسلامی قرار داد و به مسلّمات فکری تبدیل شود.
شاخص مهم حکومت اسلامی استقرار ایمان است، ایمان به خداوند و منطقه نفوذ الله، ایمان به تعالیم انبیا و سلوک در صراط مستقیمی که انبیای الهی در مقابل راه مردم قرار دادهاند. همین مساله ایمان به خداوند و ایمان به غیب و ایمان به راهی که خداوند متعال برای سعادت دنیوی و اخروی انسان در مقابل بشر قرار داده است؛ شاخص میان نظام و جامعه اسلامی و سایر جوامع بشری است و میبایست تلاش کرده اسلام ناب، اسلام طرفدار مظلوم و ضد ظالم به همه معرفی شود؛ اسلامی که طرفدار عقلانیت، فلسفههای عمیق، تفکر و دین اسلام ناب در مکتب امام (ره) اسلام ظلم ستیز، عدالتخواه، مجاهد، طرفداران محرومان، مدافع حقوق پابرهنگان و رنج دیدگان و مستضعفان در برابر اسلام آمریکایی یا همان اسلام تشریفاتی و بیتفاوت در برابر ظلم، زیاده خواهی، دست اندازی به حقوق مظلومان، کمک به زورگویان، کمک به اقویا قرار میگیرد و رکن اصلی آن توحید است؛ رکنی که بخش مهم و مشترک همه ادیان ابراهیمی و حتی پیشا ابراهیمی است.
افتخار انقلاب اسلامی در واقع همین است؛ معرفی توحید، احکام و ارزشهای الهی و اینکه توحید صرفاً نظریهای فلسفی و فکری نیست و روشی برای زندگی انسانها است؛ روشی که خداوند را در زندگی حاکم مینماید و دست سایر قدرتها را از زندگی بشر کوتاه میکند و در صورت تحقق در جامعه بشری، سعادت دنیوی و اخروی را به همراه خواهد داشت.
ره نما
حرکت در راه خدا و ثبات قدم در آن، یاری خداوند و سنتهای الهی را خود به ارمغان میآورد و جامعهای که در راه صراط مستقیم گام بردارد دچار افت نمیشود و این صراط و هدایت به آن با انس گرفتن به قرآن میسر میشود، قرآن کتاب معرفت و نور است و تدبر در آن، راهنمای جامعه اسلامی است. نظام و جامعه اسلامی با انس با قرآن استحکام درونی پیدا میکند، استحکامی که جامعه را قادر میسازد در راههای مطلوب خود قرار گیرند و تقویت روحی، اعتماد به نفس، دوری از ترس در برابر مشکلات، تقویت ایمان واعتماد به وعده الهی از فواید آن است و پس از آن هدایت جوامع و زندگی بدست پیامبران است که جوامع را در اقامه قسط و عدل و رفع ظلم و ایجاد زندگی صحیح که از اهداف ادیان است، کمک میکنند و پس از نبوت که هدف آن رسانیدن پیام خداوند به بشریت در برههای از زمان و تحقق اراده الهی است، استمرار آن را میتوان در ولایت مشاهده کرد که البته در جنبههای مختلف زندگی پیامبر اسلام (ص) وجود دارد و ایشان مظهر قدرت خدا در زمین و در میان بشر و مظهر حاکمیت و ولایت الهی در میان مردم است و از همین طریق زمامداری، حاکمیت و اقتدار است که اثربخش است.
ولایتی که حضرت رسول (ص) آن را در قاعدهی امامت و ولایت غدیر خم معین و پایه گذاری کردند و با این کار رسالت خود را کامل نمودند و پس از انبیا و و ائمه، علما به عنوان وارثین انبیا کار را ادامه داده و میبایست به اقامه حق، عدل و مبارزه با ظلم ادامه دهند و در این راه طاغوت، شرک، کفر، الحاد، فسق و فتنه را همچون پیامبران از دامان جامعه پاک کنند. کما اینکه جامعه ایرانی در امام (ره) در نقش هدایتی خود چه در سلوک نظری و چه در سلوک عملی اینها را شاهد بوده است و در واقع ایشان فکر ولایت فقیه از مسلمات فقه شیعه را با توجه به آفاق جدید مدون نمودند و به شکلی درآوردند که برای که برای هر انسان صاحب نظر و آشنای با مسائل و مکاتب سیاسی روز، قابل فهم و قبول باشد.
نظر شما