۷ تیر ۱۴۰۳، ۰:۱۰

کودتای ارتش در بولیوی/فراخوان مورالس از مردم برای مقابله با کودتا

کودتای ارتش در بولیوی/فراخوان مورالس از مردم برای مقابله با کودتا

در پی وقوع کودتای نظامی در بولیوی، لوئیس آرس، اوو مورالس، رئیس جمهور سابق این کشور در بیانیه‌ای خواستار بسیج مردمی و مقابله با کودتای نظامیان شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، همزمان با تحرک بخشی از یگان ارتش در بولیوی به سرکردگی ژنرال «زونیگا» برای کودتای نظامی علیه دولت بولیوی، «اوو مورالس» رئیس جمهور سابق این کشور با انتشار فراخوانی از مردم این کشور خواست با سرازیر شدن به میادین شهر با کودتای نظامی مقابله کنند.

شبکه خبری الجزیره چهارشنبه شب گزارش داد که اوو مورالس، رئیس جمهور سابق بولیوی در فراخوان فوری خود با خطاب قرار دادن جنبش‌های اجتماعی و همه قشرهای مختلف مردمی در شهر و روستا در این کشور خواستار بسیج مردمی و مقابله با کودتا برای دفاع از دموکراسی در برابر آنچه او به عنوان تلاش برای کودتا به سرکردگی ژنرال زونیگا خواند، شد.

از سوی دیگر، لوئیس آرس، رئیس جمهور کنونی دولت بولیوی نیز در بیانیه‌ای تحرکات ساختارشکن یگانی معینی از ارتش بولیوی برای کودتا را محکوم کرد و خواستار احترام به دموکراسی در این کشور شد.

در ادامه تحرکات کودتای نظامی در لاپاز، پایتخت این کشور، ژنرال زونیگا که مورالس، رئیس جمهور سابق بولیوی او را به تلاش برای کودتا متهم کرد، گفت: ما میهن خود را پس خواهیم گرفت.

همزمان با تحرکات کودتاچیان در لاپاز، رویترز به نقل شاهدان عینی در پایتخت این کشور گزارش داد که تانک کودتاچیان وارد محوطه کاخ ملی ریاست جمهوری شده و هم اکنون نظامیان به کاخ یورش برده‌اند.

خبرگزاری رویترز گزارش داد که یکی از فرماندهان نظامی کودتا اعلام کرده که دولت جدیدی تشکیل خواهد شد و ارتش همچنان لوئیس آرس را به عنوان فرمانده نیروهای مسلح کشور به رسمیت می‌شناسد.

گفتنی است که ارتش بولیوی در بعدازظهر روز ۲۶ ژوئن (۶ تیر) تجمع غیرقانونی را در میدان موریلو واقع در لاپاز انجام داد.

کد خبر 6149082

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha