۷ تیر ۱۴۰۳، ۱۳:۱۹

محرابیان:

شرط تحقق اهداف برنامه هفتم تاسیس ۸ هزار واحد نیروگاهی است

شرط تحقق اهداف برنامه هفتم تاسیس ۸ هزار واحد نیروگاهی است

وزیر نیرو گفت: اکنون ۲۲ هزار مگاوات واحد نیروگاهی در حال احداث بوده و تنها احداث ۸ هزار واحد نیروگاهی نیاز است تا اهداف برنامه هفتم توسعه در حوزه تولید برق محقق شود.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت نیرو، علی اکبر محرابیان وزیر نیرو در آئین افتتاح ۴۲ طرح و پروژه آب و برق ۴ استان کشور با اعتبار بیش از ۳۸ هزار میلیارد تومان که امروز پنجشنبه با حضور محمد مخبر سرپرست ریاست جمهوری و به صورت برخط در محل وزارت نیرو برگزار شد، ضمن گرامیداشت یاد و خاطر شهدای خدمت به ویژه شهید جمهور آیت الله رئیسی اظهار داشت: ناترازی برق و آب در ابتدای دولت خاطره تلخی در اذهان عمومی ایجاد کرده بود، این شرایط در سال‌های مختلف وجود داشت اما در سال ۱۴۰۰ به اوج رسید.

وی ادامه داد: جدا از ناترازی که در بخش برق وجود داشت، سالانه بین ۴ تا ۵ هزار مگاوات تقاضای جدید نیز ایجاد می‌شود که ضرورت داشت برای حل این مشکل اقدامات ویژه‌ای در دستور کار قرار گیرد.

وزیر نیرو با اشاره به اینکه وزارت نیرو تلاش کرد تا در قالب برنامه‌های بلند مدت، میان مدت و کوتاه مدت نسبت به رفع ناترازی اقدام کند، افزود: در بخش برنامه‌های کوتاه مدت برای اوج بار سال ۱۴۰۱ تعداد ۱۰۰ اقدام راهبردی، برای اوج بار سال ۱۴۰۲ تعداد ۱۴۰ اقدام راهبردی و برای اوج بار سال جاری نیز ۱۸۰ اقدام راهبردی در نظر گرفته شد.

نیروگاه‌هایی که ۱۳ سال از مدار تولید خارج شده بود، به مدار بازگشت

محرابیان با بیان اینکه در بخش اول تلاش شد تا ظرفیت تولید برق کشور افزایش یابد، ادامه داد: علاوه بر افزایش ظرفیت تولید برق، موضوع تعمیر و توسعه نیروگاه‌های کشور نیز به صورت جدی در دستور کار قرار گرفت.

وی افزود: برخی از نیروگاه‌های کشور بیش از ۱۳ سال بود که از رده خارج شده بود و نیاز به بازسازی اساسی چه در بخش نیروگاه‌های برقابی و چه در بخش حرارتی وجود داشت، بر همین اساس با تکیه بر دانش و توان متخصصان داخلی امر تعمیر و بازسازی این نیروگاه‌ها اجرایی شد.

وزیر نیرو با اشاره به گرمای شدید هوا در سه هفته گذشته و افزایش نیاز مصرف برق کشور به ویژه در استان خوزستان بیان کرد: در سه هفته گذشته به مدت ۱۰ روز دمای هوا در استان خوزستان به بالای ۵۰ درجه سانتی‌گراد رسید که بر اساس اعلام سازمان‌های هواشناسی این اتفاق یک پدیده نادر بود و همین موضوع سبب شد تا صنعت نیروگاهی کشور با تمام ظرفیت وارد مدار شود.

کمک ۱۱ هزار مگاواتی نیروگاه‌های برقابی به اوج بار مصرف امسال

محرابیان از رسیدن ظرفیت تولید برق لحظه‌ای نیروگاه‌های برقابی کشور به ۱۱ هزار مگاوات در روزهای گرم سال جاری خبر داد و اظهار داشت: فعال شدن ۱۱ هزار مگاوات نیروگاه برقابی به صورت لحظه‌ای که کمک ویژه‌ای به شبکه برق سراسری در حفظ پایداری شبکه و تأمین نیاز برق کشور کرد، نشان از آمادگی حداکثری صنعت نیروگاهی کشور در بخش‌های مختلف اعم از حرارتی، تجدید پذیر و برقابی برای مواجه با فصل گرم سال جاری دارد.

وی در ادامه به افزایش ظرفیت نیروگاهی کشور از محل رفع محدودیت‌ها و ارتقای نیروگاه‌ها به ظرفیت ۲ هزار مگاوات اشاره کرد و گفت: توسعه خطوط انتقال و شبکه‌های فشار ضعیف و متوسط و توسعه پست‌های برق از دیگر اقداماتی بود که به افزایش پایداری شبکه و حفظ ولتاژ برق در نقاط مختلف کشور کمک کرده است.

محرابیان در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص صنعت برق و موضوع مدیریت مصرف بخش‌های مختلف خاطرنشان کرد: در کنار اقدامات توسعه‌ای و افزایش ظرفیت، در سه سال گذشته برنامه‌های جامعی نیز با هدف مدیریت صحیح مصرف برق در بخش‌های مختلف اجرایی شد که حاصل آن تأمین برق مورد نیاز این بخش‌ها بدون بروز هرگونه مشکل و چالش جدی بود.

وی در این رابطه توضیح داد: در اوج بار سه سال گذشته در بخش خانگی هیچ‌گونه محدودیتی اعمال نشد و تلاش شد تا از طریق اعطای پاداش و اقدامات اطلاع‌رسانی، کاهش مصرف در این بخش به صورت داوطلبانه توسط مشترکان پیگیری شود.

ثبات بازار صنایع کشور با تأمین برق کافی در اوج بار مصرف کشور

وزیر نیرو در ارتباط با نحوه مدیریت برق مورد نیاز بخش‌های مختلف صنعتی نیز بیان کرد: در بخش صنعت نیز چیزی حدود ۵۶۰ هزار صنعت کوچک کارگاهی که برای بیش از ۵ میلیون نفر اشتغال ایجاد کرده‌اند، بدون هیچ‌گونه محدودیتی برق دریافت کردند.

وی اضافه کرد: در بخش صنایع متوسط و شهرک‌های صنعتی به گونه‌ای برنامه‌ریزی شد که این صنایع تنها یک روز بر اساس قانون کار تعطیل باشند و ۶ روز دیگر هفته به صورت پایدار برق دریافت کنند.

محرابیان در ارتباط با نحوه تحویل برق به صنایع بزرگ و انرژی‌بر نیز اظهار داشت: در این بخش تلاش شد تا در قالب تفاهم نامه با وزارت صمت و صنایع از طریق جابجایی بار به ساعات کم باری مدیریت مصرف برق صنایع بزرگ انجام شود.

وزیر نیرو در این خصوص اضافه کرد: در فصل گرم و در ساعات اوج مصرف تا ۴۰ درصد برق مورد نیاز صنایع بزرگ تأمین می‌شود و در ساعات کم باری این ۴۰ درصد کسری جبران می‌شود.

وی با اشاره به نقش مؤثر تحویل برق کافی به صنایع بزرگ در افزایش ظرفیت تولید این صنایع ادامه داد: در تابستان سال ۱۴۰۰ شاهد این بودیم که به دلیل عدم تحویل برق کافی به صنایع سیمانی، قیمت سیمان تا بیش از ۳۶۶ درصد افزایش یافت، اما در سه سال گذشته به دلیل تحویل برق کافی به این صنعت، در رابطه با برق افزایشی در قیمت سیمان صورت نگرفت و اگر افزایش قیمت محدودی نیز وجود داشت این افزایش به دلیل افزایش قیمت مبنای سیمان در بازار سرمایه بود.

محرابیان همچنین به عدم نیاز به ۷۸ درصد از میلگرد عرضه شده به بازار در هفته گذشته اشاره و خاطرنشان کرد: اینکه صنایع فولادی نمی‌توانند بخش قابل توجهی از محصولات خود را در بازار به فروش برسانند، بیانگر تأمین برق مناسب برای این صنایع و تولید محصول کافی است.

جایگاه شایسته ایران در میان تولید گنندگان برق دنیا و آسیا

وزیر نیرو در ادامه به ارزیابی مؤسسات انرژی بین‌المللی از صنعت برق ایران اشاره کرد و در این رابطه ادامه داد: جایگاه ایران از منظر افزایش ظرفیت تولید برق در سه سال گذشته مستند به ارزیابی‌های بین‌المللی هفتم است و بالاتر از ایران کشورهایی مانند چین، هند، آمریکا، روسیه، برزیل و اندونزی قرار دارند که جمعیت، وسعت و حجم اقتصاد این کشورها با ایران قابل مقایسه نیست.

محرابیان تصریح کرد: ایران رتبه اول تولید برق منطقه غرب آسیا را در اختیار دارد و در آسیا نیز بالاتر از کشورهایی مانند ژاپن و کره جنوبی در جایگاه سوم قرار دارد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به مقایسه میزان افزایش ظرفیت تولید برق در دولت‌های پس از جنگ تحمیلی اشاره کرد و بیان کرد: در دولت آقای هاشمی سالانه ۵. ۳ تراوات ساعات انرژی برق به ظرفیت تولید برق کشور افزوده شد و در دولت آقایان خاتمی، احمدی نژاد و روحانی نیز به ترتیب ۹. ۱ تراوات ساعت، ۱۰. ۸ تراوات ساعت و ۸. ۷ تراوات ساعت به ظرفیت تولید برق اضافه شد، اما در دولت شهید رئیسی با وجود عمر کوتاه دولت ۱۵. ۲ تراوات ساعت به ظرفیت تولید برق کشور افزوده شد.

کاهش مسیر ۳۰ هزار مگاواتی تحقق اهداف تولید برق در برنامه هفتم

محرابیان درباره اهداف تعیین شده برای صنعت برق در برنامه هفتم توسعه گفت: در برنامه هفتم توسعه برنامه‌ریزی شده است تا ظرفیت تولید برق کشور به ۱۲۳ هزار مگاوات برسد که نسبت به ظرفیت تولید کنونی یعنی ۹۳ هزار مگاوات بیانگر یک فاصله ۳۰ هزار مگاواتی است.

وزیر نیرو با اعلام این خبر که در حال حاضر ۲۲ هزار مگاوات افزایش ظرفیت نیروگاهی جدید در کشور آغاز شده است، ادامه داد: با توجه به اجرای احداث نیروگاه‌های جدید به ظرفیت ۲۲ هزار مگاوات که در صورت اقدام به موقع در زمان کوتاهی به بهره‌برداری می‌رسند، تنها ۸ هزار مگاوات احداث واحد نیروگاهی نیاز است تا هدف برنامه هفتم توسعه محقق شود.

محرابیان در ادامه سخنان خود در ارتباط با اقدامات ویژه وزارت نیرو برای اصلاح ساختار اقتصادی صنعت برق و حل مشکل بدهی و مطالبات بخش خصوصی و نیروگاهی کشور بیان کرد: معضل ناترازی صنعت برق و عدم اصلاح ساختار اقتصادی برق در سال‌های گذشته این صنعت را به موتور تولید بدهی تبدیل کرده بود و ۱۲۰ هزار میلیارد تومان بدهی در این صنعت ایجاد شده بود.

وی در خصوص اقدامات انجام شده برای رفع این بدهی‌ها توضیح داد: راه‌اندازی بورس انرژی و ایجاد امکان فروش برق در بورس از جمله اقداماتی بود که مشکل بدهی‌ها در این صنعت را مرتفع کرد و اکنون شاهد این هستیم که نیروگاه‌ها برق تولیدی خود را به صورت نقدی در بورس به فروش می‌رسانند و دیگر خبری از تولید بدهی در این بخش وجود ندارد.

وزیر نیرو خاطرنشان کرد: با اینکه در برنامه هفتم توسعه مقرر شده بود تا پایان برنامه هفتم توسعه ۶۰ درصد از ظرفیت تولید برق کشور از طریق بورس معامله شود، اکنون و در سال نخست اجرای برنامه این هدف محقق شده است و در هفته‌های گذشته بیش از ۶۰ درصد از ظرفیت تولید برق کشور در بورس معامله شد.

کد خبر 6149375

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha