۷ تیر ۱۴۰۳، ۱۴:۴۵

همزمان با سراسر کشور؛

پروژه‌های صنعت آب و برق اردبیل افتتاح شد

پروژه‌های صنعت آب و برق اردبیل افتتاح شد

انگوت- همزمان با سراسر کشور پروژه‌های صنعت آب و برق استان اردبیل نیز با سرمایه‌گذاری ۲۵ هزار و ۴۰۴ میلیارد ریال به بهره‌برداری رسید.

به گزارش خبرنگار مهر، ظهر پنجشنبه در آئین افتتاح این پروژه‌ها که در محل سد عمارت در انگوت برگزار شد، مدیرعامل آب منطقه‌ای اردبیل، اظهار کرد: از جمله‌های پروژه‌های صنعت آب و برق استان سد بزرگ عمارت است که با حجم مخزنی ۱۸۲ میلیون متر مکعب و با هدف جلوگیری از منابع آب از مرزها، تأمین آب شرب در بخش صنعت و کشاورزی به بهره‌برداری می‌رسد تا اهالی منطقه از مزایای این سد استفاده کنند.

علی حیدری تصریح کرد: طرح سد عمارت مشتمل بر بخش‌های احداث سد مخزنی عمارت، تأسیسات وابسته و راه دسترسی به محل پروژه یاد شده است که ساختگاه سد عمارت در شهرستان انگوت واقع شده است.

وی گفت: این پروژه در فاصله ۱۵۰ کیلومتری شهر اردبیل و در مسیر اردبیل به پارس‌آباد قرار گرفته و منابع آب آن از سرشاخه‌های رود ارس و دره رود تأمین می‌شود و هدف اصلی از احداث این سد نیز تأمین آب شرب، کشاورزی و مدیریت آب‌های خروجی از مرزهای کشور است.

مدیرعامل آب منطقه‌ای اردبیل افزود: احداث این سد در بهبود معیشت و رفاه عمومی در منطقه تأثیرگذار خواهد بود و با اختصاص منابع کافی از محل صندوق توسعه ملی برای طرح‌های مرزی از سال ۹۴ سرعت عملیات اجرایی گرفته و در دی ماه سال ۱۴۰۱ آبگیری آن انجام شده است.

حیدری ارتفاع این سد را ۸۲ متر از روی بستر، نوع سد را سنگریزه با هسته ناتراوی میانی اعلام کرد و ادامه داد: طول این سد ۳۱۵ متر و عرض آن ۱۲ متر است و حجم کل مخزن سد ۱۸۲ میلیون متر مکعب است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: حجم سنگ‌برداری و خاکبرداری سه میلیون متر مکعب و حجم کل بتن‌ریزی نیز ۱۳۰ هزار متر مکعب است و هزینه اجرای این طرح تاکنون بالغ بر ۹ هزار و ۱۳۸ میلیارد ریال است.

حیدری اضافه کرد: تأمین مطمئن و با کیفیت آب شرب و صنعت برای منطقه، تأمین آب پایدار و قابل تنظیم برای اراضی پایاب، اشتغالزایی و جلوگیری از مهاجرت از اثرات اجتماعی و اقتصادی این طرح است.

وی بیان کرد: دومین پروژه افتتاحی با دستور سرپرست ریاست جمهوری سد عنبران است که حجم مخزنی آن یک میلیون متر مکعب بوده و با هدف مهار آب‌های سطحی، توسعه گردشگری و همچنین تأمین آب شرب و کشاورزی منطقه انجام می‌شود.

حیدری در ادامه سخنان خود یادآور شد: سد عنبران نیز از ساختگاه سدهای معیشتی، تأخیری محسوب می‌شود که در فاصله ۱۰ کیلومتر شمال شرق شهر نمین و ۳۷ کیلومتری مرکز استان واقع شده و بر روی رودخانه عنبران چای از سرشاخه‌های رودخانه قره‌سو احداث شده است.

وی هدف از اجرای این طرح را کنترل سیلاب، تغذیه چاه‌ها و چشمه‌های پایین دست و تأمین حقابه کشاورزی پایین دست و اجرای طرح‌های گردشگری عنوان کرد و گفت: حجم کل مخزن یک میلیون متر مکعب، طول تاج آن ۴۱۲ متر، عرض آن هشت متر، ارتفاع ۲۲.۲ دهم متر و حجم بدنه سد نیز به عنوان عملیات خاکی ۴۱۵ هزار متر مکعب است.

حیدری نوع سد را خاکی با هسته رسی اعلام کرد و افزود: این سد بعد از گذشت سال‌ها انتظار اهالی به بهره‌برداری رسید تا ساکنان این منطقه از مزایای آن بهره‌مند شوند.

وی تصریح کرد: پروژه دیگری که امروز همزمان با پروژه‌های صنعت آب و برق در کشور در این استان افتتاح می‌شود، پروژه آبرسانی و ذخیره آب در استان است که شامل سیستم ارتقای کیفی تصفیه‌خانه آب شرب اردبیل، ایستگاه پمپاژ سربند و مخزن پنج هزار متر مکعبی آبرسانی مشگین‌شهر است.

حیدری در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: در قالب این طرح‌ها اصلاح منطقه رانشی و طرح آبرسانی مشگین‌شهر نیز آماده بهره‌برداری شده تا هموطنان ساکن در مشگین‌شهر بتوانند از مزایای این طرح استفاده کنند.

مدیرعامل آب منطقه‌ای اردبیل اضافه کرد: در دولت سیزدهم تلاش شد تا این پروژه‌ها در سریع‌ترین زمان به بهره‌برداری برسد که قطعاً ادامه این روند را در تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام شاهد خواهیم بود.

کد خبر 6149418

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha