آیت الله هاشمی علیا:

مشکلات عصر حاضر ناشی از بی‌تقوایی و عمل نکردن به احکام دین است

مشکلات عصر حاضر ناشی از بی‌تقوایی و عمل نکردن به احکام دین است

هاشمی علیا گفت: بالا رفتن نرخ‌ها، زیاد شدن سختی‌ها و رنج‌ها و برخی مسائل دیگر که عذاب الهی است و ما متوجه آن نیستیم، همه در اثر شیوع بی‌ایمانی و بی‌تقوایی و پیروی از هوای نفس است.

به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله هاشمی علیا تولیت مدرسه علمیه قائم (عج) چیذر در جلسه درس اخلاق گفت: آیات متعددی در قرآن کریم وجود دارد که عدل الهی را بیان می‌کنند و می‌فرماید خداوند ذره‌ای ظلم به بندگانش نمی‌کند، نه در دنیا و نه در آخرت.

وی افزود: چنان‌که در آیه ۵۱ سوره انفال می‌فرماید: «ذَلِکَ بِمَا قَدَّمَتْ أَیْدِیکُمْ وَ أَنَّ اللَّهَ لَیْسَ بِظَلَّامٍ لِلْعَبِیدِ؛ این (کیفر)، در مقابل کارهایی است که از پیش فرستاده‌اید؛ و خداوند نسبت به بندگانش، هرگز ستم روا نمی‌دارد!»؛ همچنین در آیه ۵ سوره صف می‌فرماید: «فَلَمَّا زَاغُوا أَزَاغَ اللَّهُ قُلُوبَهُمْ وَاللَّهُ لَا یَهْدِی الْقَوْمَ الْفَاسِقِینَ؛ هنگامی که آن‌ها از حق منحرف شدند، خداوند قلوبشان را منحرف ساخت؛ و خدا فاسقان را هدایت نمی‌کند!» بدین ترتیب، منشأ تمام بدبختی‌های انسان، گناه و فسق خودش و انحراف از مسیر الهی است و هر عذابی به او برسد، به سبب اعمال خود اوست.

هاشمی علیا ادامه داد: در عصر حاضر نیز همین‌طور است؛ کم شدن عمر افراد، بالا رفتن نرخ‌ها، زیاد شدن سختی‌ها و رنج‌ها و برخی مسائل دیگر که عذاب الهی است و ما متوجه آن نیستیم، همه در اثر شیوع بی‌ایمانی و بی‌تقوایی و پیروی از هوای نفس است؛ حتی در بین دینداران. رعایت تمام احکام دین به معنای حقیقی‌اش در جامعه واقعاً کم است.

این استاد اخلاق با اشاره به سنّت امتحان الهی برای بندگان در این دنیا ادامه داد: خداوند اگر بخواهد می‌تواند تمام انسان‌ها را از انحراف نجات داده، به مسیر خود هدایت کند؛ اما در این صورت، دیگر امتحانی در کار نخواهد بود. اگر انسان با خدا آشتی کند، حتی اگر بخواهد در چاه هم بیفتد خدا به او توفیق می‌دهد راه درست را پیدا کند؛ ولی وقتی با خدا قهر است و به اختیار و انتخاب خود می‌خواهد در راه نادرست قدم بردارد، خدا نیز عنایتش را از او برمی‌دارد و دیگر هیچ انسانی، حتی پیغمبر نیز نمی‌تواند به آن فرد کمک کند. این قلب چنان منحرف و تاریک شده است که دیگر آن حقیقتی را که باید پیدا کند پیدا نمی‌کند. اینکه تأکید می‌شود خداوند انسان را به حال خود رها نکند، برای همین است.

کد خبر 6150117

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha