۸ تیر ۱۴۰۳، ۱۱:۰۴

براساس داده‌های سامانه سنجش کیفیت هوا؛

هوای ۷ شهر اصفهان در وضعیت قرمز و نارنجی است

هوای ۷ شهر اصفهان در وضعیت قرمز و نارنجی است

اصفهان- شاخص کیفیت هوای کلانشهر اصفهان، نجف آباد، زرین‌شهر، خمینی‌شهر، شاهین‌شهر، سجزی و قهجاورستان امروز جمعه هشتم تیرماه در وضعیت ناسالم ثبت شد.

به گزارش خبرنگار مهر، شاخص کیفی هوای کلان‌شهر اصفهان بر اساس داده‌های ۱۶ ایستگاه سنجش فعال در ۲۴ ساعت منتهی به ساعت ۱۱ صبح جمعه هشتم تیرماه با میانگین ۱۴۷ کماکان برای چهارمین روز پیاپی وضعیت نارنجی و ناسالم برای گروه‌های حساس (سالمندان، افراد دارای بیماری‌های تنفسی و قلبی، زنان باردار و کودکان) را نشان می‌دهد.

بر اساس داده‌های سامانه برخط کنترل کیفیت هوای سازمان محیط‌زیست (منطقه اصفهان) شاخص هوای این کلان‌شهر امروز در ساعت انتشار این گزارش در ایستگاه خیابان ۲۵ آبان با عدد ۱۵۲، میدان انقلاب و کردآباد ۱۵۵، خیابان احمدآباد ۱۷۳، بزرگراه خرازی و رهنان ۱۵۷، خیابان فرشادی ۱۵۳، خیابان فیض ۱۵۶ و ولدان (ایستگاه ورزشگاه میثاق) ۱۶۳ AQI در وضعیت قرمز و ناسالم برای عموم شهروندان است.

شاخص هوا همچنین در ایستگاه پارک زمزم با عدد ۱۲۳، خیابان پروین اعتصامی ۱۴۰، دانشگاه صنعتی ۱۴۵، خیابان‌های میرزا طاهر و زینبیه ۱۳۰، سپاهان‌شهر ۱۲۸ و بولوار کاوه ۱۳۷ AQI در وضعیت نارنجی و ناسالم برای گروه‌های حساس است.

همچنین اداره کل هواشناسی استان اصفهان روز گذشته با صدور هشدار سطح نارنجی اعلام کرده است که از اواخر وقت پنجشنبه تا بعد از ظهر امروز جمعه به سبب تشدید باد و شکل‌گیری توفان لحظه‌ای و گردوخاک، کاهش کیفیت هوا و شعاع دید به ویژه در مناطق شرق، شمال شرق، مرکز استان به ویژه کلان‌شهر اصفهان، آران و بیدگل، اردستان، انارک، چوپانان، خور و بیابانک، برخوار (دولت‌آباد)، فرودگاه اصفهان، کاشان، کبوترآباد، کوهپایه، لنجان (زرین‌شهر)، مبارکه، مهاباد، نائین، نجف آباد، ورزنه و شهر اصفهان را در بر می‌گیرد.

امروز شاخص هوا در زرین‌شهر با میانگین ۱۰۹، شاهین شهر ۱۴۶، خمینی‌شهر ۱۲۴ و نجف آباد ۱۰۴ AQI ناسالم برای گروه‌های حساس و قهجاورستان با ۱۵۸ و سجزی با میانگین ۱۶۷ قرمز و ناسالم برای عموم شهروندان و در کاشان و مبارکه به ترتیب با میانگین ۸۶ و ۹۶ AQI قابل قبول ثبت شد.

شاخص کیفی هوا از صفر تا ۵۰ هوای پاک، ۵۱ تا ۱۰۰ هوای سالم، ۱۰۱ تا ۱۵۰ ناسالم برای گروه‌های حساس، ۱۵۱ تا ۲۰۰ ناسالم برای عموم، ۲۰۱ تا ۳۰۰ بسیار ناسالم و ۳۰۱ تا ۵۰۰ خطرناک است.

این شاخص به طور معمول برای پنج آلاینده هوا شامل مونوکسیدکربن (CO) ، اُزن (O۳)، دی اکسید نیتروژن (NO۲)، دی اکسید گوگرد (SO۲) و ذرات معلق زیر ۲.۵ میکرون (PM۲.۵) اندازه گیری و به طور روزانه در ایستگاه‌های پایش هوا، ثبت می‌شود.

شاخص کیفی هوا ( Air Quality Index ) معیاری است که غلظت ترکیبات مختلف آلاینده موجود در هوا نظیر مونوکسید کربن، دی اکسید گوگرد، ترکیبات نیتروژن دار، اوزون و ذرات معلق ( ذرات کوچک‌تر از ۱۰ میکرومتر و ذرات کوچک‌تر از ۲.۵ میکرومتر) را که دارای حدود مجاز متفاوت با واحدهای مختلف است به یک عدد بدون واحد تبدیل می‌کند و وضعیت آلودگی هوا را نمایش می‌دهد.

کد خبر 6150220

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha