۱۰ تیر ۱۴۰۳، ۱۴:۴۲

با همکاری دادگستری و مرکز اسناد یزد؛

تفاهم‌نامه جمع‌آوری تاریخ شفاهی عدلیه یزد منعقد شد

تفاهم‌نامه جمع‌آوری تاریخ شفاهی عدلیه یزد منعقد شد

یزد- تفاهم‌نامه جمع‌آوری تاریخ شفاهی عدلیه یزد بین دادگستری یزد و مرکز اسناد و کتابخانه های استان منعقد شد.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام حسین طهماسبی رییس دادگستری یزد در بازدید از اداره اسناد و کتابخانه ملی و مراسم همکاری تفاهم نامه جمع آوری اسناد تاریخی شفاهی یزد گفت: میراث مکتوب از لحاظ اهمیت و اثرگذاری کمتر از میراث معماری نیست لذا باید از همه ظرفیت‌های ممکن برای حفظ و صیانت از آن استفاده کرد.

وی، تاریخ شفاهی را نیز از موضوعات مهم و قابل اهمیت برشمرد و اظهار داشت: جمع آوری و حفظ تاریخ شفاهی برای آیندگان بسیار مهم است اما نباید تنها خلاصه در جمع آوری شود بلکه باید در بعضی از موارد با مصاحبه‌های چالشی، تطابق گفتار با اسناد موجود راستی آزمایی شود تا آنچه که به عنوان میراث آیندگان می‌ماند، دارای صحت و سلامت و به دور از هر گونه سو گیری باشد.

طهماسبی، ثبت واقعیت برای مردم و آیندگان را مهم ارزیابی و بیان کرد: تاریخ نگاری یک امر بسیار مهم و خطیر است که مبادرت به آن باید با شناخت عمیق و حساسیت‌های مضاعف همراه باشد.

وی از تاریخ نگاری یکی از کتب معروف به عنوان مثال یاد کرد و گفت: این کتاب به طور مفصل و دقیق به ثبت جزئیات وقایع صدر اسلام پرداخته اما به ثبت وقایع اطراف حجه الوداع و واقعه غدیر که رسیده کاملاً دچار تغییر سبک و سهل انگاری و عدم توجه به جزئیات شده که این به معنای سوگیری در نگارش تاریخ محسوب می‌شود.

رییس کل دادگستری استان یزد، به تاریخ ویل دورانت نیز اشاره کرد و گفت: در حالی که نگارش تاریخ ویل دورانت حدود یکصد سال اخیر صورت گرفته اما چنان مسائلی را در قالب تاریخ تمدن شرق و ایران تدوین کرده که گویی از مسلمات تاریخ است در حالی که ارجاعات آن تماماً به داستان‌های به ادعای نویسنده مشهور است که اتفاقاً هیچ شهرتی بین گذشتگان ما ندارند این نیز سوگیری در نگارش تاریخ را نشان می‌دهد.

کد خبر 6151610

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha