۱۷ تیر ۱۴۰۳، ۱۵:۵۱

حجت الاسلام والمسلمین علوی تهرانی:

اگر بخواهیم می‌توانیم مورد لطف و نظر امام معصوم قرار گیریم

اگر بخواهیم می‌توانیم مورد لطف و نظر امام معصوم قرار گیریم

علوی تهرانی گفت: انسان‌های مؤمن تا ابد سعادت خودشان را مدیون امام حسین (ع) هستند بر همین اساس مجالس عزاداری سید الشهدا (ع) به نوعی قدردانی از حضرت است.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام والمسلمین سید محمد باقر علوی تهرانی کارشناس مذهبی به مناسبت دهه اول محرم در مسجد حضرت امیر (ع) به ایراد سخنرانی پرداخت و اظهار داشت: همه ما در سال‌های متمادی داستان جناب زهیر بن القین البجلی را شنیدیم که ایشان طرفدار امام علی (ع) نبود و می‌نویسند که ایشان از طرفداران عثمان بوده اما در نهایت وی از شهدای کربلا محسوب می‌شود.

وی افزود: ایشان وقتی از حج بر می‌گردد مقداری از مسیر را با امام حسین (ع) هم مسیر است لذا با سابقه‌ای که دارد همه تلاش اش این است که در منازلی که در مسیر مکه تا کوفه است با حضرت برخورد نکند؛ اما حضورش در یکی از منازل با امام حسن (ع) تلاقی می‌کند بر همین اساس حضرت پیکی را نزد ایشان می‌فرستد وقتی پیک امام به خیمه زهیر رسید همه خوشی زندگی در چشم ایشان تیره و تار شد و با کراهت به خیمه امام رفت. اما هنگام برگشت با شوق و شعف به خیمه خویش بازگشت و به همسرش گفت ما همراه شهادت امام حسین (ع) هستیم.

علوی تهرانی در ادامه بیان کرد: در این دیدار امام حسین (ع) به زهیر نظر ولایی کرد و ذره را آفتاب کرد. زهیر عثمانی در کربلا شهید شد و از شهدای بزرگ کربلا بود، ایشان ایستاد و ذره ذره شهید شد، وی ایستاد تا امامش نماز بخواند و این مهم محصول یک نظر بود که امام به آن شهید والامقام انداخت. امروز اگر ما بخواهیم می‌توانیم مورد لطف و نظر امام معصوم قرار گیریم.

این کارشناس مذهبی با بیان روایتی از امام صادق (ع) عنوان کرد: حضرت فرمودند امام حسین (ع) به دو مکان نظر می‌اندازد یکی از آن‌ها به زوار قبر مطهرش است و دیگر به عزاداران مجالس خویش است؛ بنابراین دستاورد ما در محرم امسال باید تغییر کند. ادب در مجلس عزای امام حسین (ع) در پندار، اخلاص است، در گفتار، پاکی است و در رفتار، احترام به دیگران است.

چرا بزرگداشت امام حسین (ع) در قالب روضه و عزاداری برگزار می‌شود؟

وی با طرح این پرسش مبنی بر اینکه چرا بزرگداشت امام حسین (ع) در قالب روضه و عزاداری برگزار می‌شود گفت: انسان موجودی کمال طلب است و برای رسیدن به این کمال به دنبال سعادت ابدی است؛ ثابت شده این سعادت محقق نمی‌شود مگر در اطاعت رسول اکرم (ص). سعادت ابدی تنها برای اهل ایمان است و ایمان محقق نمی‌شود مگر اینکه انسان به مقام تسلیم برسد، مراد از تسلیم، تسلیم شدن به دین است.

علوی تهرانی با بیان اینکه امام حسین (ع) دین اسلام را که در دست اشرار به اسارت رفته بود نجات داد، اظهار داشت: انسان‌های مؤمن تا ابد سعادت خودشان را مدیون امام حسین (ع) هستند بر همین اساس مجالس عزاداری سید الشهدا (ع) به نوعی قدردانی از حضرت است. حقیقت دینی که امام حسین (ع) نجات داد نماز و روزه نبود.

این کارشناس مذهبی ادامه داد: یکی از حقوق امامت معرفت نسبت به اهل بیت (ع) است کسی که هزار سال خدا را بندگی کند اما نسبت به حضرات معصومین معرفت و محبت نداشته باشد اعمال عبادی او قبول نمی‌شود. همه نقشه‌ای که بنی امیه در امتداد سقیفه کشیده بودند این بود که یک بندگی را ایجاد کنند که در آن حجت خدا نباشد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: واقعه کربلا رخ داد تا امامت و ولایتی که روز غدیر اعلام شده حفظ شود؛ روح دین امام علی (ع) است.

کد خبر 6151663

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha