۱۰ تیر ۱۴۰۳، ۸:۲۲

در گفت‌وگو با مهر مطرح شد؛

«خروج» از یک اتفاق واقعی/ این روزها تولید تئاتر به معجزه می‌ماند

«خروج» از یک اتفاق واقعی/ این روزها تولید تئاتر به معجزه می‌ماند

مرتضی فروزان‌فر نویسنده و کارگردانی نمایش «خروج» درباره روند تولید و چالش‌های روی صحنه بردن این نمایش توضیح داد.

مرتضی فروزان‌فر کارگردان نمایش «خروج» که این روزها در عمارت نوفل لوشاتو روی صحنه است با اشاره به ایده اصلی شکل گیری نمایشنامه به خبرنگار مهر گفت: در خانه دوستم مهمان بودیم و درب اتاق کامل بسته نمی‌شد. برای اینکه صدای داخل اتاق به بیرون نرود، هربار یک نفر به قید قرعه در را می‌بست. این ماجرا بیشتر حالت کمیک داشت تا اینکه کم کم از بار کمدی آن کاسته شد و این موضوع با گسترش و پرداخت نمایشی به نمایشنامه «خروج» تبدیل شد.

وی درباره همراهی اهورا ایمان با نمایش «خروج» بیان کرد: به نظر من اگر حضور خواننده به اصالت هنر به‌ویژه تئاتر ضربه نزند و در راستای فضا، داستان و موقعیت نمایش باشد بسیار ارزشمند است و فکر می‌کنم این اتفاق در «خروج» شکل گرفته است.

وی حضور همزمان روی صحنه به عنوان بازیگر و حضور در جایگاه کارگردان را چالشی سخت اما دوست‌داشتنی دانست و یادآور شد: هر کدام از جایگاه‌های بازیگری و کارگردانی حس متفاوتی دارند. قطعاً تجربه همزمان آن‌ها با یکدیگر بسیار سخت است اما با وجود گروه و عوامل همراه می‌توان آنها را به خوبی و درستی پیش برد.

فروزان‌فر پیدا کردن سرمایه‌گذار را مهم‌ترین چالش خود در روند اجرا دانست و توضیح داد: تولید تئاتر در بازار فعلی که ایجاد شده است، بیشتر به معجزه شباهت دارد. کلمه بازار را برای این استفاده کردم که اکنون دغدغه بسیاری از دوستان پر کردن سالن است و سپس به موضوعات و مسائل دیگر فکر می‌کنند. مشکل بعدی دسترسی نداشتن برای رزرو سالن‌های دولتی است. برای اجرا در سالن‌های دولتی حداقل باید ۲ سال صبر کرد و این مشکل بسیار بزرگی است. البته که این موضوع زیاد تکرار شده است و اصلاح‌شدنی نیست اما در هر حال نباید از آن گذشت.

این کارگردان تئاتر در پایان گفت: ما تنهاییم و تنها خواهیم ماند و تنها راه نجات بشر از این شرایط کنار گذاشتن خودخواهی، حسادت و برتری‌اش نسبت به دیگران است. اگر با اندیشه‌ای پاک به هم نزدیک شویم حتی دور از هم نیز احساس تنهایی نمی‌کنیم.

نمایش «خروج» به نویسندگی و کارگردانی مرتضی فروزان‌فر از بیست‌وهشتم خرداد تا یازدهم تیر با بازی صحرا اسداللهی، وحید نیک‌راد و مرتضی فروزان‌فر در عمارت نوفل‌لوشاتو روی صحنه است.

کد خبر 6152069

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha