۱۰ تیر ۱۴۰۳، ۱۴:۴۱

سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کردستان:

۱۴ مرکز حمایت از حقوق زنان و خانواده در کردستان راه‌اندازی شد

۱۴ مرکز حمایت از حقوق زنان و خانواده در کردستان راه‌اندازی شد

سنندج_ سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کردستان گفت: ۱۴ مرکز حمایت از حقوق زنان و خانواده در حوزه‌های قضایی کردستان راه‌اندازی شد.

به گزارش خبرنگار مهر، بهادر اسدی ظهر یکشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه استان کردستان، اظهار کرد: ۱۴ مرکز حمایت از حقوق زنان و خانواده در حوزه‌های قضائی استان کردستان با هدف حمایت از زنان بی‌سرپرست و بدسرپرست و معرفی آنها از طریق دادگستری به سازمان‌های مربوطه جهت کمک و رفع مشکلات مالی، اجتماعی و روانی آنها راه‌اندازی شده است.

وی افزود: با راه‌اندازی سامانه مسیر (مشاوره ساختن یک راه) و ارجاع پرونده‌های طلاق توافقی از طریق این سامانه به مراکز مشاوره خانواده، برگزاری دوره‌های آموزشی پیش از ازدواج برای زوجین در شُرف ازدواج، توسعه کمی و کیفی مراکز مشاوره در کنار دادگاه‌های خانواده و استفاده از ظرفیت مصلحین و حکمین قرآنی شاهد سازش ۳/۲۱ درصدی متقاضیان طلاق توافقی مراجعه کننده به مراکز مشاوره طرف قرارداد این معاونت و کاهش ۲ درصدی طلاق در سال ۱۴۰۲ نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن در استان کردستان بوده‌ایم.

اسدی افزود: ۱۱ مرکز مهر خانواده جهت ملاقات والدین با فرزندان طلاق در محیطی امن و آرام همراه با ارائه مشاوره روانشناسی و مددکاری خانواده در استان دایر و فعال است که در سال گذشته ۱۴۷۰ مورد ملاقات در این مراکز انجام شده است.

وی گفت: ۱۵ دفتر حمایت از اطفال و نوجوانان در حوزه‌های قضائی استان فعال و ۱۷ مشاور در محاکم اطفال و نوجوانان به قضات این شعب مشاوره می‌دهند.

اجرای طرح پیشگیری از اعتیاد دانش آموزان و دانشجویان در کردستان

اسدی با اشاره به اجرای طرح پیشگیری از اعتیاد دانش‌آموزان و دانشجویان، اظهار کرد: در راستای اجرای این برنامه ضمن آگاهی‌بخشی و اطلاع‌رسانی در زمینه پیشگیری از اعتیاد، ۲۰ کارگاه آموزشی در سطح استان برای دانش‌آموزان با موضوع پیشگیری از اعتیاد برگزار شده و طرح امن‌سازی اطراف مدارس با کمک نهادهای انتظامی در حال اجراست.

وی همچنین از اجرای برنامه جامع پیشگیری از خشونت در این معاونت خبر داد و افزود: با همکاری اداره کل آموزش و پرورش استان، در قالب کارگاه‌های آموزشی مهارت‌های ارتباطی بدون خشونت به دانش‌آموزان آموزش داده شده و دانش‌آموزان با عوامل وقوع آسیب‌ها و جرایم ناشی از خشونت و آسیب‌های آن آشنا می‌شوند.

اسدی به اجرای طرح قاضی مدرسه در سال گذشته اشاره و اظهار کرد: آشنایی کافی با مفاهیم حقوقی، زمینه‌ساز شناخت حقوق و وظایف فرد بوده و به وی توانایی مدیریت حل اختلافات یا دفاع از حقوق خود را می‌دهد و با آگاهی بخشی کودکان و نوجوانان در حوزه حقوق فردی و جمعی توسط قضات با تجربه، کاهش آسیب‌های اجتماعی و افزایش ضریب پیشگیری از جرایم و ناهنجاری‌ها را می‌توان انتظار داشت.

راه اندازی ستاد پیشگیری و مقابله با سرقت در کردستان

این مقام قضائی با اشاره به تشکیل و راه‌اندازی ستاد استانی پیشگیری و مقابله با سرقت در سال گذشته، گفت: در سال گذشته ۹ جلسه با موضوع‌های مختلف پیشگیری از سرقت برگزار شد که در آنها علل و عوامل انواع سرقت احصاء شده و راهکارهایی برای علل شناسایی شده ارائه گردید.

اسدی به اجرای برنامه پیگیری و نظارت بر عملکرد دستگاه‌های اجرایی جهت رفع نقاط حادثه‌خیز و توسعه سامانه‌های کنترل سرعت و ثبت تخلفات در سطح استان اشاره کرد و افزود: نصب، توسعه و به‌روزرسانی سامانه‌های کنترل سرعت و ثبت تخلفات جاده‌ای در محورهای مواصلاتی استان و تقویت بازرسی از سامانه‌های فوق با هدف رفع نواقص سامانه‌های موجود توسط این معاونت پیگیری شده است.

وی تصریح کرد: از جمله حوزه‌هایی که به دلیل نیاز مبرم اشخاص و پایین بودن سطح آگاهی حقوقی شهروندان، همیشه محل مناقشه بوده و حجم بالایی از پرونده‌های دادگستری را به خود اختصاص داده است حوزه املاک و خودرو می‌باشد، لذا این معاونت برنامه‌ریزی مدونی را در ساماندهی روابط حقوقی اشخاص در حوزه املاک و خودرو در سال گذشته و سال جاری مدنظر قرار داده و با همکاری اتحادیه املاک استان در سال گذشته ۱۲ دوره آموزشی برگزار کرده است که از ۷۸۶ نفر متقاضی پروانه تخصصی در این دوره‌ها پس از برگزاری آزمون، ۶۶۹ نفر موفق به اخذ پروانه تخصصی شدند.

اسدی افزود: در این راستا دو کتاب ارزشمند با موضوع ساده‌ساز حقوقی مبایعه‌نامه املاک و ساده‌ساز حقوقی مبایعه‌نامه خودرو تدوین و بالغ بر ۱۰۰۰ نسخه از این کتاب‌ها چاپ و در اختیار اتحادیه‌های استان جهت ارائه به مشاورین املاک و خودرو قرار گرفته است.

برگزاری ۴ جلسه شورای پیشگیری از جرم استان

سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کردستان با اشاره به برگزاری ۴ جلسه شورای پیشگیری از جرم استان و ۲۶ جلسه شورای پیشگیری از جرم شهرستان‌های تابعه، افزود: جلسات شورای پیشگیری از وقوع جرم با حضور دستگاه‌های مرتبط استان به منظور هماهنگی در اجرا طرح‌ها و برنامه‌های استانی پیشگیری از وقوع جرم، تشویق نوآوری‌های منطقه‌ای، مدیریت پیشگیری از وقوع جرم با استفاده از ظرفیت‌های بالقوه و ایجاد تحرک و پویایی در استان برگزار می‌شود.

اسدی بر تقویت اطلاع‌رسانی و ارتقا آگاهی‌های عمومی تاکید کرد و افزود: در حوزه اطلاع‌رسانی در سال گذشته یک تیزر، دو موشن گرافیک و یک مستند کوتاه با محتوای پیشگیری از جرم و آسیب‌های اجتماعی در این معاونت تهیه و منتشر شده است.

وی همچنین از تهیه و ارسال ۳۰ عنوان پیامک پیشگیرانه برای ۵۳۲۰۰۰ نفر از شهروندان استان و انتشار ۲۴ طرح و پیام پیشگیرانه از طریق نصب بنر در معابر شهری و زیرساخت‌های تبلیغات محیطی استان خبر داد.

اسدی به اجرای برنامه کاهش جمعیت کیفری با استفاده از نهادهای ارفاقی و جایگزین حبس اشاره کرد و افزود: در سال گذشته ۲۹۰۴ رأی جایگزین حبس، ۱۵۴ رأی حکم به آزادی مشروط و ۱۳ رأی نظام آزادی تحت نظارت سامانه توسط قضات استان صادر شده است.

وی در پایان با اشاره به همکاری ۳۰۲۳ نفر از شهروندان استان به عنوان دیده‌بان پیشگیری با این معاونت، افزود: آحاد جامعه می‌توانند مشاهدات و گزارش‌های خود را در رابطه با تخلفات و جرایم اتفاق افتاده از طریق سامانه جامع ارتباط مردمی (سجام) قوه قضائیه به اطلاع مسئولین دادگستری استان رسانده و به این ترتیب در پیشگیری و حل مسائل مربوط به تخلفات و جرایم مشارکت نمایند.

کد خبر 6152826

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha