۱۱ تیر ۱۴۰۳، ۸:۳۴

وزارت کشور فرانسه خبر داد؛

پیروزی حزب راست‌افراطی در مرحله نخست انتخابات پارلمان فرانسه

پیروزی حزب راست‌افراطی در مرحله نخست انتخابات پارلمان فرانسه

حزب راست‌افراطی فرانسه در مرحله نخست انتخابات پارلمانی این کشور پیروز شد تا دورنمای روی کار آمدن دولتی متشکل از راست‌های افراطی برای نخستین بار پس از جنگ جهانی دوم پررنگ‌ شود.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از فرانس ۲۴، روزنامه «لو پاریسین» به نقل از وزارت کشور فرانسه نوشت که حزب راست افراطی رالی ملی با کسب ۳۳.۴ درصد آرا، در مرحله نخست انتخابات پارلمانی فرانسه پیروز شده است؛ نتیجه‌ای که می‌تواند اختیار دولت فرانسه را برای نخستین بار پس از جنگ جهانی دوم در دست راست‌های افراطی مخالف سیاست مهاجرتی و متمایل به کرملین قرار دهد.

ائتلاف حاکم فرانسه به رهبری امانوئل ماکرون، رئیس جمهور این کشور در دور نخست انتخابات با عملکردی ضعیف، در رده سوم و پایین‌تر از ائتلافی سست متشکل از چپ‌گرایان قرار گرفت و آنطور که از شواهد پیداست، قمار ماکرون با انتخابات زودهندگام جواب عکس داده است.

براساس آمارها، دور نخست انتخابات پارلمانی فرانسه با بیشترین مشارکت در سه دهه اخیر برگزار شده است. گرچه پیروزی حزب لوپن در این دور روشن است اما قطعی نیست و این یعنی همه چیز در مرحله دوم انتخابات که هفتم جولای (۱۷ تیر) برگزار می‌شود، مشخص خواهد شد. ماکرون که تصمیمش مبنی بر انحلال مجمع ملی و برگزاری انتخابات زودهنگام، دوستان و دشمنانش را به طور مشابه غافلگیر کرد، از رای‌دهندگان خواسته است تا یکشنبه هفته آینده علیه راستگرایان افراطی متحد شوند.

براساس پیش‌بینی موسسه افکارسنجی «ایپسوس تالان»، حزب رالی ملی در مجموع ۳۳.۲ درصد آراء را از آن خود کرده است. حزب چپگرای «جبهه مردمی نوین» نیز با ۲۸.۱ درصد در رده دوم قرار گرفت و حزب ماکرون نیز با ۲۱ و حزب محافظه‌کار «جمهوری‌خواهان» با ۱۰ درصد به ترتیب در رده‌های بعدی جای دارند.

براساس آمارها، حزب راست‌افراطی احتمالاً بین ۲۳۰ تا ۲۸۰ کرسی در مجمع ملی فرانسه به دست خواهد آورد. البته این تعداد کرسی برای به دست گرفتن اکثریت مطلق پارلمان کافی نیست و راستگرایان دست کم به ۹ کرسی دیگر نیاز دارند.

کد خبر 6153266

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha