۱۱ تیر ۱۴۰۳، ۱۰:۵۴

در چین؛

رباتی با مغز آزمایشگاهی ابداع شد

رباتی با مغز آزمایشگاهی ابداع شد

محققان دانشگاه تیانجین چین و دانشگاه علوم و فناوری جنوب این کشور یک ربات با مغز مصنوعی آزمایشگاهی ابداع کرده اند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اینترستینگ انجینرینگ، فناوری مغز روی تراشه برای آموزش ماشین جهت انجام فعالیت های مختلف به کار گرفته شده است. طبق بیانیه دانشگاه تیانجین محققان ارگانوئیدهای مغز را با تراشه رابط عصبی ترکیب کردند تا یک ماشین پیچیده بسازند. این ربات طوری آموزش دیده تا به آسانی اشیا را بگیرد و از موانع اجتناب کند.

ارگانوئیدهای مغز توده های سه بعدی آزمایشگاهی هستند که با استفاده از قابلیت خود سازمان‌دهی و تمایز سلول‌های بنیادی پرتوان انسانی ایجاد می شوند. مینگ دانگ نائب رییس دانشگاه تیانجین اعلام کرد این فناوری از یک مغز آزمایشگاهی (مانند ارگانوئید مغز) همراه با تراشه الکترودی به شکل مغز روی تراشه استفاده می کند.

فناوری مغز روی تراشه بخشی از رابط مغز-رایانه است که سیگنال های الکتریکی مغز را با قدرت رایانش خارجی ترکیب می کند. پس از راه اندازی شرکت نورالینک توسط ماسک، این فناوری بسیار مشهور شد. اکنون با دستاورد جدید محققان چینی، آنها امیدوارند بتوانند یک هیبرید انسان- ربات هوشمند بسازند.

محققان مدعی هستند این نخستین سیستم تعامل اطلاعات پیچیده مغز روی تراشه منبع باز در جهان است و ممکن استبه توسعه رایانش مشابه مغز منجر شود. آنها در گزارش اخیر خود که در نشریه Brain انتشارات دانشگاه آکسفورد منتشر شده، اعلام کردند ارگانوئیدهای مغزی یک پلتفرم خارق العاده برای مدلسازی اختلالات عصبی و نوید بخش روش ترمیم مغزی هستند اما تاثیرات شبیه سازی فیزیکی روی تحولات و یکپارچه سازی همچنان مشخص نیست.

کد خبر 6153335

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha