۱۱ تیر ۱۴۰۳، ۱۷:۰۴

در محافل انس و معرفت مدینه عنوان شد؛

تبیین حقانیت ولایت امام علی(ع) با استناد به آیه مباهله

تبیین حقانیت ولایت امام علی(ع) با استناد به آیه مباهله

حجت‌الاسلام  محمد میرزامحمدی، خطیب بعثه مقام معظم رهبری در محافل انس و معرفت مدینه منوره تأکید کرد که آیه مباهله سندی بر اثبات حقانیت امامت و ولایت امام علی(ع) است.

به گزارش خبرنگار مهر، برپایی محافل انس و معرفت با هدف آگاهی‌بخشی دینی و معرفتی به زائران ایرانی مدینه بعد در هتل‌های محل اسکان حجاج ایرانی ادامه دارد.

دو محفل انس و معرفت در هتل‌های «حیاة الماسی» و «رز هالیدی ۳» شهر مدینه برگزار شد که با توجه مناسبت ۲۴ ذی الحجه، موضوع سخنرانی در این دو محفل به مسئله مُباهله پیامبر (ص) با مسیحیان نجران و خاتم‌بخشی امام علی (ع) در رکوع نماز اختصاص داشت.

حجت‌الاسلام میرزامحمدی، با بیان جریان مباهله در صدر اسلام، گفت: مسیحیان منطقه نجران در مورد عیسی بن مریم (ع) با نبی مکرم اسلام احتجاج کردند، اما با وجود اینکه استدلال پیامبر (ص) برگرفته از آیات نورانی قرآن بود، اما آن‌ها این استدلال را با لجاجت رد کردند.

وی افزود: مسیحیان نجران از پیامبر (ص) پرسیدند که نظر شما در مورد پیامبر ما عیسی (ع) چیست که رسول اکرم (ص) فرمودند که نظر من همان نظر قرآن است که فرموده است: عیسی بن مریم (ع) عبدالله، نبی الله، کلمه الله و فرستاده خداوند بود.

تبیین حقانیت ولایت امام علی(ع) با استناد به آیه مباهله

این خطیب بعثه گفت: مباهله درخواست لعن و نفرین الهی برای اثبات حقانیت است و بین دو طرفی رخ می‌دهد که هرکدام ادعای حقانیت دارند و پیامبر (ص) پس از مناظره با مسیحیانِ نجران و ایمان نیاوردن آنان، پیشنهاد مباهله داد و آنان پذیرفتند؛ اما در روز موعود، مسیحیان نجران پس از مشاهده اینکه پیامبر (ص) اهل خانواده‌اش را با خود آورده، از مباهله خودداری کردند.

حجت‌الاسلام میرزامحمدی با اشاره به اینکه مُباهله پیامبر (ص) با مسیحیان نجران، از رویدادهای صدر اسلام است که سندی بر اثبات حقانیت امامت و ولایت امام علی (ع) است، تأکید کرد: این واقعه همچنین بر فضیلت پیامبر (ص) و همراهان او در مباهله دلالت دارد.

وی گفت: آیه ۶۱ سوره آل‌عمران «فَمَنْ حَاجَّکَ فِیهِ مِنْ بَعْدِ مَا جَاءَکَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعَالَوْا نَدْعُ أَبْنَاءَنَا وَأَبْنَاءَکُمْ وَنِسَاءَنَا وَنِسَاءَکُمْ وَأَنْفُسَنَا وَأَنْفُسَکُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ اللَّهِ عَلَی الْکَاذِبِینَ پس هر که در این [باره] پس از دانشی که تو را [حاصل] آمده با تو محاجه کند بگو بیایید پسرانمان و پسرانتان و زنانمان و زنانتان و ما خویشان نزدیک و شما خویشان نزدیک خود را فرا خوانیم سپس مباهله کنیم و لعنت‏ خدا را بر دروغگویان قرار دهیم» به رویداد مباهله اشاره دارد. امام رضا (ع) در تبیین فضیلت آیه مباهله فرمودند که ما در قرآن کریم آیه‌ای برتر از آیه مباهله در شأن اهل بیت (ع) نداریم.

حجت‌الاسلام میرزامحمدی یادآور شد: خداوند متعال در این آیه به صراحت تأکید کرده که امام علی (ع) فقط وصی و پسرعموی پیامبر (ص) و داماد نبی مکرم اسلام نیست، بلکه نفس و جان پیامبر (ص) است.

این خطیب بعثه همچنین به یکی دیگر از مناسبت‌های ۲۴ ذی‌الحجه اشاره کرد و گفت: خاتَم‌بَخشی ماجرای بخشیدن انگشتر توسط امام علی (ع) به فقیر در رکوع نماز است و به گفته مفسران، آیه ۵۵ سوره مائده «إِنَّمَا وَلِیُّکُمُ اللَّهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذِینَ آمَنُوا الَّذِینَ یُقِیمُونَ الصَّلَاةَ وَیُؤْتُونَ الزَّکَاةَ وَهُمْ رَاکِعُونَ: ولی شما تنها خدا و پیامبر اوست و کسانی که ایمان آورده‏‌اند همان کسانی که نماز برپا می‌دارند و در حال رکوع زکات می‏‌دهند» که به آیه ولایت مشهور است، درباره این واقعه نازل شده است.

حجت‌الاسلام میرزامحمدی افزود: از زائران عزیز می‌خواهم که در مدینه منوره به عنوان شهر پیامبر (ص) با کلام نورانی قرآن، به ویژه آیاتی که ناظر به فضائل اهل بیت (ع) است، بیشتر مأنوس شوند.

همچنین، حاج مهدی سلحشور، مداح و ذاکر اهل بیت (ع) نیز به مناسبت جریان مباهله و در تبیین فضائل و مناقب امام علی (ع) مدیحه‌سرایی کرد و فرازهایی از زیارت جامعه کبیره را که در بیان مقام امامت و شأن ائمه اطهار (ع) و وظایف شیعیان در مقابل آنهاست، قرائت کرد.

کد خبر 6153896

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha