۱۲ تیر ۱۴۰۳، ۱۱:۴۹

دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز کردستان:

مقابله با کالای قاچاق نیازمند فرهنگسازی/تولیدکنندگان حمایت شوند

مقابله با کالای قاچاق نیازمند فرهنگسازی/تولیدکنندگان حمایت شوند

سنندج_دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز کردستان گفت: منع استفاده از کالای قاچاق نیازمند فرهنگسازی است و ادارات فرهنگی از جمله آموزش و پرورش باید در این زمینه همت گمارند.

به گزارش خبرنگار مهر، علی خداویسی ظهر سه شنبه در جمع اصحاب رسانه‌های استان اظهار کرد. سال ۱۳۸۱ مقام معظم رهبری دستور دادند که نهادی نزدیک به نهاد ریاست جمهوری به منظور مقابله با کالا و ارز ایجاد شود که این ستاد تشکیل و فعالیت خود را آغاز کرد.

وی با بیان اینکه سال ۱۳۹۲ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز تدوین و تصویب شد، افزود: این قانون در سال ۱۴۰۰ اصلاح شد.

وی با بیان اینکه کردستان استانی مرزی است، اعلام کرد: مرز با صادرات و واردات یک فرصت و اگر در آن قاچاق روی دهد یک تهدید محسوب می‌شود اما برای جلوگیری از قاچاق، مرز باشماق نیاز به یک دستگاه ایکس ری پیشرفته دارد.

دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز کردستان یادآور شد: ستاد مبارزه با قاچاق کالا بیشتر در راستای پیشگیری فعالیت دارد تا بتوانیم زمینه کاهش قاچاق کالا را فراهم کنیم.

خداویسی اعلام کرد: حمایت از تولید کنندگان در کاهش قاچاق کالا مؤثر است و تا زمانیکه دستگاه‌های متولی از تولیدکننده حمایت نکنند قاچاق کالا همچنان اتفاق می‌افتد و مردم به سمت خرید کالای قاچاق روی می‌آورند.

وی مقابله با قاچاق کالا را نیازمند فرهنگسازی دانست و خواستار توجه به این مقوله در مدارس شد.

وی با ابراز گله‌مندی از دستگاه‌های فرهنگی تصریح کرد: ادارات و نهادهای فرهنگی از جمله آموزش و پرورش و اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی باید در زمینه مصرف کالای ایرانی و منع استفاده از کالای قاچاق فرهنگسازی کنند در حالی که اقدامی در این زمینه نشده است.

دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز کردستان اذعان کرد: سامانه تی‌تک به منظور آگاهی مردم از استاندارد بودن لوازم بهداشتی و دارویی راه‌اندازی شده و با ارسال بارکد از طریق این سامانه مردم می‌توانند از اصالت کالا اطلاع یابند.

خداویسی اذعان کرد: آمار کشفیات سوخت در سال جاری ۱۶۴ هزار و ۳۸۲ لیتر بوده که نسبت به سه ماه سال قبل که ۳۱۰ هزار و ۶۸۹ لیتر بوده روند کاهشی داشته که به دلیل اجرای طرح فول باک بوده است.

وی با اشاره به اینکه قاچاق کالاهای دارو، لوازم صوتی و گوشی موبایل در کردستان روند کاهشی داشته است، افزود: سال گذشته بیش از ۳۱۶ گوشی موبایل کشف شد.

وی به قاچاق دام در استان پرداخت و بیان کرد: کشفیات دام سبک در استان طی سه ماه نخست امسال ۶۸۰ رأس و دام سنگین ۸۷ رأس بوده است.

کد خبر 6154358

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha