۱۲ تیر ۱۴۰۳، ۱۲:۵۵

بازخوانی گزارشی از «روزنما»؛

هشدار شیوع تب دنگی در کشور/ این روزها بیشتر مراقب پشه‌ها باشید!

هشدار شیوع تب دنگی در کشور/ این روزها بیشتر مراقب پشه‌ها باشید!

«تب دنگی» بیماری جدیدی در کشور است که در اثر گزش نوعی پشه ایجاد می‌شود، بنابراین این روزها علائمی از جمله تب بالا، درد پشت چشم، درد عضلات و حالت تهوع را جدی بگیرید و مراقبت پشه‌ها باشید.

به گزارش خبرگزاری مهر روزنامه روزنما در صفحه سلامت خود به حرف و حدیث‌های اخیر درباره شیوع بیماری به نام «تب دنگی» پرداخت و نوشت: انتقال بیماری تب دنگی از طریق نیش پشه آئدس بوده که بر خلاف دیگر پشه‌ها بیشتر در طول روز از انسان خون‌خواری می‌کند و حداکثر خون‌خواری آن نیز در ساعات اولیه صبح و هنگام غروب آفتاب است. پس از ۶ روز از گزش پشه، بیماری شروع شده و تا ۱۰ روز ادامه خواهد داشت. علائم تب دنگی تب بالا و سردرد شدید، درد پشت چشم، درد عضلات و مفاصل، حالت تهوع و بثورات پوستی و در موارد شدیدتر خونریزی از لثه و سایر قسمت‌های بدن است و در صورت تشخیص به موقع کاملاً قابل درمان است.

«پیام طبرسی» عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی و همچنین متخصص بیماری‌های عفونی گفت: در حال حاضر درمانی برای تب دنگی وجود ندارد و داروها تنها برای تسکین درد تجویز می‌شوند.

او با اشاره به اینکه تب دنگی یک بیماری ویروسی است که از طریق گزش پشه‌های آلوده به ویروس دنگی به انسان منتقل می‌شود، گفت: علائم آن شامل تب بالا، دردهای شدید عصلانی و مفصلی، سردرد، راش پوستی، و در برخی موارد حالت تهوع و استفراغ است.

شیوع تب دنگی در ایران سابقه نداشته

طبرسی با بیان اینکه در گذشته سابقه بیماری تب دنگی در کشور وجود نداشته، اضافه کرد: این بیماری در کشورهای همسایه از جمله پاکستان و هندوستان و بعضی از کشورهای آسیا شیوع پیدا کرده است.

وی افزود: همچنین با بارندگی شدیدی که طی ایام اخیر در دبی اتفاق افتاد و ماندن آب در سطح محلات این منطقه، سبب انتشار پشه آئدس و بیماری تب دنگی در آن کشور شد و به دنبال این موضوع تعداد زیادی از مسافران ایرانی که در دبی به سر می‌برند نیز به این بیماری دچار شدند.

تب دنگی در تهران

طبرسی با اعلام شیوع گسترده تب دنگی در کشور عنوان کرد: تب دنگی انتقال فرد به فرد ندارد. تاکنون گزارش‌های در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری شمال و جنوب کشور همچون بندرعباس، بوشهر، هرمزگان ثبت شده است اما گزارشی از شیوع بیماری دنگی در تهران وجود ندارد.

تب دنگی درمان دارد؟

طبرسی با بیان اینکه در حال حاضر درمانی برای تب دنگی وجود ندارد و داروها تنها برای تسکین درد تجویز می‌شوند، گفت: ۹۵ درصد موارد خود به خود برطرف شده و تنها ۵ درصد از مبتلایان به بیماری تب دنگی به نوع وخیم بیماری دچار می‌شوند.

این عضو هیأت علمی دانشگاه توصیه کرد که افراد در صورت مسافرت به کشورهای عربی و داشتن علائم به مراکز بهداشتی درمانی مراجعه کنند تا تست ویروس از آنها گرفته شود.

مردم این مناطق بیشتر مراقب باشند

وی با بیان اینکه فعلاً مشکل و نگرانی در داخل کشور نداریم، گفت: در جنوب کشور به خصوص استان‌های هرمزگان و بوشهر و استان‌های شمالی به دلیل اینکه گزارش‌هایی ثبت شده به شهروندان توصیه می‌کنیم که دقت بیشتر به خرج دهند و حتماً به بهداشت محیط خود توجه کنند و مکان‌های مستعد برای زندگی این حشرات از جمله مکان‌هایی که باعث ماندگاری آب راکد می‌شود مانند لاستیک‌های مستعمل، زیر گلدان‌ها و یا کولرهای آبی را کنترل کنند.

راه‌های پیشگیری از تب دنگی

متخصص بیمارهای عفونی تأکید کرد: در مناطق آندمیک (بومی) این بیماری که این نوع پشه وجود دارد برای پیشگیری از ابتلا به تب دنگی می‌توان از مواد دورکننده حشرات استفاده کرد، لازم است در این مناطق حتماً برای در و پنجره از توری استفاده شود و همچنین پشه بند نیز باید مورد استفاده قرار گیرد.

۶ پاسخ برای سوال‌های پرتکرار درباره تب دنگی

در استانهای خوزستان، هرمزگان، بوشهر و سیستان و بلوچستان به دلیل مسافرت از بنادر جنوب به کشور امارات تب دنگی شیوع پیدا کرده چون منشا این بیماری کشور امارات است. انتقال بیماری تب دنگی از طریق نیش پشه آئدس بوده که بر خلاف دیگر پشه‌ها بیشتر در طول روز از انسان خونخواری می‌کند و حداکثر خونخواری آن نیز در ساعات اولیه صبح و هنگام غروب آفتاب است. پس از ۶ روز از گزش پشه، بیماری شروع شده و تا ۱۰ روز ادامه خواهد داشت.

علائم تب دنگی تب بالا و سردرد شدید، درد پشت چشم، درد عضلات و مفاصل، حالت تهوع و بثورات پوستی و در موارد شدیدتر خونریزی از لثه و سایر قسمت‌های بدن است و در صورت تشخیص به موقع کاملاً قابل درمان است. حالا با افزایش موارد ابتلا به بیماری در کشور و همچنین شناسایی بیماران بومی بدون سابقه سفر به کشورهای همسایه که نشان دهنده پشه آلوده در یک منطقه است، نگرانی‌ها درباره این بیماری نیز افزایش پیدا کرده.

چند پرسش متداول هم در این باره وجود دارد که دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه تهران به آنها پاسخ داده است.

۱. آیا بیماری از طریق دست دادن و سرفه کردن هم منتقل می‌شود؟

خیر. انتقال تب دانگ معموال از طریق نیش پشه و گزش اتفاق می‌افتد.

۲. آیا واکسنی برای این بیماری وجود دارد؟

واکسنی که در دسترس عموم باشد خیر.

۳. اگر پشه آندس در محلی تخم گذاری کند و بر اثر تابش آفتاب، آن قسمت خشک شود، آیا تخم پشه زنده میماند؟ آیا ممکن است بعد از بارش باران در همان محل و جمع شدن آب، آن تخم به الرو پشه تبدیل شود؟

بله. تخم پشه آندس بسیار مقاوم است و تا ۴۰۰ روز در شرایط خشک دوام میآورد و در صورت قرار گرفتن در آب و محیط مناسب، باز میشود.

۴. آیا این پشه در تهران وجود دارد؟

در حال حاضر استان تهران عاری از این پشه است و در صورت آلودگی از مراجع رسمی به شهروندان اعلام خواهد شد.

۵. با توجه به در پیش بودن محرم و صفر و مراسم اربعین، آیا کشور عراق هم جزو کشورهای پرخطر به شمار میرود؟

تا کنون به صورت رسمی از کشور عراق، آلودگی به پشه آندس گزارش نشده اما این مساله نافی رعایت اصول مراقبت نیست. با توجه به گستردگی آلودگی کشورهای حاشیه خلیج فارس به پشه آندس الزم است در سفر به کلیه مناطق، اصول مراقبت از گزش پشه رعایت شود. از جمله استفاده از دورکننده‌های حشرات، پوشیدن لباس‌های رنگ روشن و آستین بلند، بستن پنجره هتل یا اماکن اقامتی و در صورت اقامت در اماکن روباز استفاده از پشه بند.

۶. چه زمانی پشه‌زدگی نگران‌کننده است؟

اگر فرد سابقه سفر به کشورهایی از جمله امارات یا شهرهایی که وزارت بهداشت به عنوان زیست بوم این پشه نام برده و سابقه گزش پشه نداشته است جای نگرانی نیست.

کد خبر 6154521

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha