۱۲ تیر ۱۴۰۳، ۱۳:۲۱

کمپرسور اسکرال چیست و چه تفاوتی باکمپرسورهای پیستونی واسکرو دارد؟

کمپرسور اسکرال چیست و چه تفاوتی باکمپرسورهای پیستونی واسکرو دارد؟

در ادامه شما را با انواع کمپرسور اسکرال و اینکه چه تفاوتی با کمپرسورهای پیستونی و اسکرو دارد، آشنا خواهیم کرد.

به گزارش بازرگانی خبرگزاری مهر، کمپرسور اسکرال که به عنوان کمپرسور مارپیچ و یا دورانی شناخته شده، قادر به فشرده سازی هوا و یا گاز است. متراکم نمودن هوا در این ابزار با بهره گیری از دو قطعه که دارای ساختار مارپیچی هستند، صورت می‌پذیرد. کمپرسورها در سیستم تهویه مطبوع، تبرید و پمپ حرارتی مسکونی و تجاری کاربرد متعددی دارند. به طور کلی پرمصرف‌ترین تجهیزاتی که در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند، کمپرسورها هستند.

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این تجهیزات برخورداری از فناوری و تکنولوژی پیشرفته است. کمپرسورهای اسکرال متشکل از دو قطعه فلزی مارپیچ ساکن و دورانی می‌باشند و با گنجایش‌های گوناگون ۱۸ تا ۳۵ kW طراحی و تولید می‌شوند. مارپیچ‌هایی که در این قطعه تعبیه شده اند، با گردش خود در متراکم نمودن گاز، افزایش دما و فشار تاثیر می‌گذارند.

کمپرسور اسکرال برای عملکرد خود نیاز به گذراندن مراحل مختلفی دارد. مرحله مکش، اولین مرحله برای آغاز عملکرد این ابزار به شمار می‌رود. در این وهله پس از ارسال جریان گاز سرد به درون دستگاه، دوران و چرخش رزوه شروع شده و جریان گاز درون قطعه مارپیچی محبوس می‌شود. در وهله بعد که تراکم است، مارپیچ چرخشی تراکم لازم را به وجود می‌آورد و امکان پیشروی گاز فشرده شده بین دو مارپیچ را فراهم می‌سازد. در این هنگام دما و فشار به صورت قابل توجهی زیاد می‌شوند. در آخرین مرحله گاز از طریق شیر تخلیه‌ای که در قسمت میانی مارپیچ تعبیه شده، به سمت بیرون منتقل می‌گردد.

انواع کمپرسور اسکرال

کمپرسور اسکرال بر حسب سرعت چرخش خود در دو گروه طبقه بندی می‌شود. کمپرسور اسکرال سرعت متحرک و کمپرسور اسکرال سرعت ثابت، انواع کمپرسورهای اسکرال محسوب می‌شوند که در سرعت دوران با یکدیگر متفاوتند.

کمپرسور اسکرال سرعت متحرک: سرعت چرخش در این نوع کمپرسورها قابلیت کنترل دارد. این خصوصیت کمک می‌کند تا بتوان به آسانی بر گاز فریون فشرده شده نظارت کرد. سیستم کنترل سرعت تعبیه شده در این دستگاه، افزایش هزینه اولیه آن را در بر خواهد داشت.

کمپرسور اسکرال سرعت ثابت: عدم تحرک و ثابت ماندن مارپیچ، سبب عدم نظارت و مدیریت مستقیم آن می‌شود. در این نوع کمپرسورها امکان تغییر دور وجود ندارد و ظرفیت این ابزار فقط از طریق خاموش و یا روشن نمودن مدیریت می‌گردد. خاموش و روشن شدن متوالی آن در افزایش هزینه برق مصرفی و استهلاک موثر است؛ در مقابل به دلیل برخورداری از طراحی ساده‌تر، قیمت ارزان‌تری دارد.

کاربردها

ساختار کمپرسور اسکرال به گونه‌ای است که میزان اتلاف انرژی در آن ناچیز می‌باشد به همین خاطر در صنایع مختلف کاربردهای گوناگونی دارد. در مناطق گرمسیری بیشتر از این نوع کمپرسور استفاده می‌کنند. کاربردهای مهم و اصلی این ابزار عبارتند از:

سیستم تهویه مطبوع: کمپرسور اسکرال قسمت مهمی در سیستم تهویه به شمار می‌رود و بیشتر در محیط‌های مسکونی، تجاری و صنعتی به کار گرفته می‌شود. راندمان و عملکرد بالای این دستگاه سبب بهره‌گیری گسترده از آن در مصارف صنعتی، نیمه صنعتی و خانگی شده است. این کمپرسورها میزان مصرف انرژی را به صورت قابل توجهی کاهش می دهند.

از جمله بهرین کمپرسورهای تهویه مطبوع می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

کمپرسور اسکرال کوپلند ZR۷۲KCE سه فاز

کمپرسور اسکرال کوپلند سری ZP۶۱KCE-TFD

خودروسازی: کمپرسورهای اسکرال جز مهمترین قطعاتی هستند که در سیستم تهویه خودرو مورد استفاده قرار می‌گیرند. در واقع از این دستگاه در ساخت تمامی سیستم‌های خنک کننده که به متراکم نمودن گاز احتیاج دارند، بهره گرفته می‌شود.

صنعت پزشکی و دندانپزشکی: از دیگر کاربردهای کمپرسور اسکرال می‌توان به استفاده از آن در ساخت و طراحی تجهیزات پزشکی اشاره نمود. تمامی تجهیزاتی که به فشرده سازی هوا نیازمند هستند، با بهره گیری از این کمپرسورها تولید می‌شوند. اتاق‌ های عمل و انتظار برای تصفیه هوا نیاز به سیستم‌ های خاصی دارند؛ از این قطعه برای ساخت سیستم‌ های تصفیه هوا استفاده می‌ نمایند.

کمپرسور اسکرال چیست و چه تفاوتی باکمپرسورهای پیستونی واسکرو دارد؟

کاربرد کمپرسور اسکرال در صنعت

مزایای اسکرال

برخورداری از طراحی ساده و ایمنی بالا

تعداد کم قطعات و اجزای تشکیل دهنده

بازدهی و عملکرد بالا

اتلاف انرژی بسیار پایین در مقایسه با سایر کمپرسورها

فاقد شیر مکش و تخلیه

تولید صدای بسیار ناچیز در هنگام کارکرد

ایجاد لرزش اندک

تخلیه مداوم و یکنواخت گازها

برخورداری از استهلاک پایین

کمپرسور اسکرال چیست و چه تفاوتی باکمپرسورهای پیستونی واسکرو دارد؟

تفاوت‌های کمپرسور اسکرال با پیستونی

مقایسه کمپرسورهای اسکرال با اسکرو و پیستونی

کمپرسور اسکرال در مقایسه با اسکرو و پیستونی با حداقل سطح نویز کار می‌کند. این نوع کمپرسورها معمولاً در صنایعی به کار گرفته می‌شوند که محدودیت فضا دارند و یا اختلال در نویز باید در پایین ترین سطح ممکن باشد. در حالی که از کمپرسور اسکرو در محیط‌ های تولیدی با حجم زیاد که عملکرد مداوم و قابل اعتماد حائز اهمیت است، استفاده می‌نمایند.

کمپرسور اسکرال در مقایسه با کمپرسورهای رفت و برگشتی از نظر نیرو و توان کارآمدتر است. قطعات متحرک درون این ابزار کمتر بوده به همین علت است که اتلاف انرژی کاهش می‌یابد. عدم وجود حجم خالی موجب کاهش هدر رفت انرژی در طول فرایند فشرده سازی گاز می‌شود. کمپرسورهای پیستونی به دلیل برخورداری از قطعه‌های متحرک بیشتر، از انرژی زیادی بهره می‌گیرند. همچنین قطعات کمتر کمپرسور اسکرال نسبت به پیستونی احتمال خرابی مکانیکی را کاهش می دهد.

کمپرسور اسکرال

کمپرسور پیستونی

صرفه جویی در انرژی

اتلاف انرژی

قطعات متحرک کم

قطعات متحرک زیاد

احتمال خرابی پایین

احتمال خرابی بالا

تعمیر و نگهداری آسان

نگهداری دشوار

عملکرد بی صدا

تولید نویز و ارتعاش در زمان عملکرد

راهنمای خرید و استعلام قیمت انواع کمپرسور

کمپرسورهای اسکرال دارای ویژگی‌های منحصر به فرد و کیفیت بسیار بالایی هستند به همین خاطر جز گزینه‌های پرطرفدار در صنعت شناخته شده اند. قیمت این محصولات به دلیل داشتن مشخصات فنی و خصوصیات مختلف در برندهای متفاوت، متغیر است. نوع و سایز کمپرسور، خصوصیات فنی و فناوری نوینی که در طراحی آن مورد استفاده قرار گرفته موجب عرضه آن به بازار با قیمت‌های مختلف شده است.

در سایت دامون امکان مقایسه قیمت انواع موتور اسکرال برای مشتریان وجود دارد. امروزه میزان تقاضا برای خرید این محصول افزایش یافته و این شرکت با تلاش مستمر و بی وقفه موفق به کسب جایگاه ویژه در بازار جهانی انواع کمپرسورها گردیده است. داشتن اطلاعات و دانش کافی درباره کاربرد و مزایای کمپرسورهای اسکرال، انتخاب را برای شما آسان می‌نماید.

این مطلب، یک خبر آگهی بوده و خبرگزاری مهر در محتوای آن هیچ نظری ندارد.

کد خبر 6154567

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha