۱۲ تیر ۱۴۰۳، ۱۵:۰۲

در گفت وگو با مهر مطرح شد؛

نگرانی بازار از بازگشت طیب نیا/ دوباره جهش نرخ ارز خواهیم داشت؟

نگرانی بازار از بازگشت طیب نیا/ دوباره جهش نرخ ارز خواهیم داشت؟

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: با ورود طیب نیا به عرصه سیاست این نگرانی وجود دارد که دوباره شاهد جهش نرخ ارز در کشور به دلیل نداشتن برنامه برای افزایش درآمدهای غیر نفتی باشیم.

محمد احسان آرانی در گفت و گو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه دولت روحانی با افزایش قیمت ارز شور را اداره می‌کرد گفت: بازگشت طیب نیا به عرضه سیاست این نگرانی را بین فعالان بازار ایجاد کرده است که دوباره شاهد افزایش نرخ ارز در بازار باشیم.

وی ادامه داد: نوع فعالیت طیب‌نیا در دولت قبل اینگونه بود که چون قیمت دلار روز به روز بالامی رفت قیمت اجناس نیز گران می‌شد و این روند تا زمان برجام نیز وجود داشت.

این کارشناس اقتصاد تصریح کرد: طبق آمارهای رسمی، ارزش دلاری بازار سهام ایران در بازه ۱۳۹۲ الی ۱۳۹۶ با افت ۴۰ درصدی رو به رو شده و از حدود ۱۴۹ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار به کمتر از ۹۰ میلیارد دلار رسیده است. در این بازه زمانی علی طیب‌نیا به عنوان وزیر اقتصاد و امور دارایی دولت یازدهم، وظیفه سیاست گذاری بازار سرمایه را نیز برعهده داشت. دوران وزارت علی طیب‌نیا از سال ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۶، با تحولات و تغییرات چشمگیری در بازار سهام ایران همراه بود.

وی ادامه داد: در این دوره، بازار بورس ایران تحت تأثیر سیاست‌های اقتصادی دولت، اولین حباب و ریزش سنگین دهه ۹۰ را تجربه کرد. بسیاری از کارشناسان، سیاست‌های اقتصادی اتخاذ شده در دوره وزارت علی طیب‌نیا را عامل اصلی نام‌گذاری دهه ۹۰ به عنوان دهه از دست رفته اقتصاد ایران می‌دانند.

کارشناسان اقتصادی از آن جهت دهه ۹۰ را دهه از دست رفته می‌دانند که اقتصاد کشور در هیچ یک از شاخص‌های کلان اقتصادی مانند رشد تولید، سرمایه گذاری، تورم، بیکاری و تجارت خارجی عملکرد خوبی به ثبت نرساند و مقام معظم رهبری نیز بارها این موضوع را مطرح کردند.

آرانی ادامه داد: اخیراً فیلمی از صحبت‌های طیب نیا بیرون آمده است که از فروش ارز شرکت‌های بزرگ در سامانه نیما (حدود ۴۰ هزار تومان) انتقاد کرد و خواستار آزادسازی آن شده است که به معنای فروش ارز شرکت‌های بزرگ به قیمت ۶۰ هزار تومان است. لازم به ذکر است که تمامی نیازهای ارزی برای واردات مواد اولیه واحدهای تولیدی با نرخ ارز نیمایی ۴۰ هزار تومانی تأمین می‌شود و وعده طیب‌نیا به معنای افزایش حداقل ۵۰ درصدی نرخ ارز مواد اولیه در همان ابتدای دولت احتمالی پزشکیان است.

وی ادامه داد: امروز نیز در بازار گفته شده است در صورت بازگشت به دولت دوازدهم مالیات اصناف کاهش پیدا می‌کند و این موضوع به منزله رشد درآمدهای غیر واقعی مانند دستکاری نرخ ارز و دقیقاً همان اتفاقی که در دهه ۹۰ رخ داد دوباره به وقوع خواهد پیوست و احتمالاً شاهد جهش چند برابری نرخ از در بازار خواهد بود.

کد خبر 6154650

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • ۱۸:۲۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
      دوره طیب نیا تنها دوره ای بوده که نرخ تورم تک رقمی شده، این کارشناسها رو از کجا پیدا میکنین؟
      • ۰۰:۳۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۳
        23 77
        بلایی که طیب نیا و همتی به سر اقتصاد ایران آوردند به این زودی جبران نخواهد شد
    • جمال IR ۱۸:۳۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
      37 17
      دقیقا
    • لیلا ۲۳:۴۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
      به گفته مخالف و موافق و دوست و دشمن, دکتر طیب نیا استاد اقتصاد و متخصص کنترل تورم است.
      • مازیار ۱۰:۳۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۳
        23 3
        در تایید فرمایشات جنابعالی باید عرض کنم همه مثل شما تفکر نمی کنند و باور به دانش متخصصان ندارند و باور ندارند که تنها راهکار برون رفت از مشکلات هر جامعه ای ، بهره وری از دانش متخصصان می باشد.
      • م.م ۱۳:۱۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۳
        10 35
        نیاز به گفته موافق و مخالف نیست کارنامه طیب نیا بهترین سند است که چه بلایی سر اقتصاد آورد کمبود بودجه را با فروش ارز گران تامین میکردن
    • نا شناس ۰۰:۴۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۳
      65 16
      یکی از قویتربن اقتصادان های ایران دکتر طیب نیا است
    • رضا IR ۰۰:۵۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۳
      17 37
      بله تورم تک نرخی به قیمت بالا بردن نرخ بهره که هم ضربه به بورس زد هم بانک ها رو ناتراز کرد چون هیچ بانکی توان پرداخت این بهره رو نداشت و بموجب ناترازی بانک ها پایه پولی افزایش یافت و دوباره تورم انفجاری در سال 97 رخ داد بماند که رکود کامل در کسب و کارها حاکم بود و نرخ بیکاری رو افزایش داد و...
    • ۰۰:۵۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۳
      43 12
      عاملی که باعث جهش قیمت دلار شد ، نه طیب نیا ، بلکه خروج امریکا از برجام و اعمال یکطرفه تحریمها از سوی امریکا بود . مجددا ممکن است همین سناریو تکرار شود ، در صورت روی کار آمدن ترامپ . پس بهتر است بجای یکدندگی در مساله هسته ای رویکرد تعاملی اتخاذ کرد ، چون مردم واقعا طاقت جهش قیمت دلار و ... را ندارند
    • Mehrsan ۰۱:۱۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۳
      41 9
      در بازه زمانی 92_96دوران تثبیت نرخ ارز بود تورم کنترل شد وانتظارات تورمی وجود نداشت
    • خلیل ۰۱:۴۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۳
      19 35
      بله متخصص ایجاد رکود وفلج کردن اقتصاد در دوره ایشان زندانها پر شد از افرادی که چک برگشتی داشتند
    • ناشناس IR ۰۱:۵۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۳
      50 14
      مادوست داریم به دوره اول روحانی که وزیر اقتصاد ش طیب نیا بود برگردیم مارا نترسانید
    • قاسمی IR ۰۵:۱۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۳
      38 9
      ایشون جراح اقتصادن
    • IR ۰۸:۱۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۳
      37 6
      نه اینکه الان پول چاپ نمی کنیم و اقتصاد تو اوج خوشبختیه!!! بهرحال همه باید سعی خودشون رو انجام بدن
    • Esmaeil ۰۹:۰۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۳
      19 1
      دوست عزیز یعنی شما موافق رانت و چند نرخی نرخ ارز هستید؟وا مصیبتا
    • IRAN IR ۱۱:۱۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۳
      16 60
      مردم ما عاقل تر از اینن که دوباره به اینا رای بدن دکتر جلیلی رای بدین قول میدم روند افزایش قیمت دلار صفر یا خیلی کم باشه