۱۲ تیر ۱۴۰۳، ۱۵:۲۷

خزعلی عنوان کرد؛

به زودی از سند ملی الگوی سوم زن رونمایی می‌شود

به زودی از سند ملی الگوی سوم زن رونمایی می‌شود

معاون امور زنان و خانواده رییس جمهور، از رونمایی سند ملی الگوی سوم زن خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، انسیه خزعلی، در نشست خبری به مناسبت هفته خانواده با موضوع "دستاوردهای حوزه زنان و خانواده در دولت شهید جمهور و رونمایی از سند جنبش جهانی تعهد به خانواده" برگزار شد، گفت: دو آسیب سیاست زدگی و ویترینی عمل کردن در معاونت زنان وجود داشت. رویکرد ما از ابتدا این بود که با این آسیب‌ها مقابله کنیم. تلاش کردیم که الان با سربلندی، با وجود همه موانع نقش‌های تشریفاتی کم شد و به نقش‌های اثرگذار افزودیم.

وی افزود: با تاکید رئیس جمهور رویکرد معاونت رویکرد قرارگاهی برای برنامه‌ریزی برای زنان و خانواده شد و دستگاه‌های اجرایی وظیفه اجرایی کردن برنامه‌های معاونت را دارند.

خزعلی ادامه داد: رئیس جمهور شهید تاکید کردند که معاونت، قرارگاه تصمیم سازی و دستگاه اجرایی قرارگاه تأمین نیاز زنان و خانواده و اجرایی مردم برنامه‌ها و سیاست‌ها باشند.

معاون رئیس‌جمهور گفت: تفاهم‌نامه هایی با دستگاه‌های اجرایی مختلف منعقد شد و این برنامه تنظیم و برای رئیس جمهور ارسال شد.

وی با بیان اینکه در معاونت بر اساس سند تحول حرکت می‌کنیم و در برنامه تحول در ۱۹ وظیفه به عنوان متولی و ۴۵ تکلیف همکاری با سایر دستگاه‌ها داریم، گفت: اقدامات کوتاه مدت در همان سال اول یه پایان رسیده، اقدامات میان مدت به میزان ۷۰ درصد پیش رفته و اقدامات بلند مدت این دوره در دولت‌های بعدی نیز ادامه خواهد داشت.

وی افزود: با ضعف ساختار حکمرانی بانوان روبرو بودیم و برای اولین‌بار در بخش قانون گذاری در ستاد ملی زن و خانواده این موضوع را به عنوان اولویت در نظر گرفتیم، و رئیس جمهور شهید هم در شوراهای عالی تصمیم گیری زنان و متخصصین را تأیید کردند.

خزعلی همچنین گفت: ایجاد پست و ارتقای بانوان که سال ۹۲ لغو شد در دولت سیزدهم احیا و هم‌طراز معاون وزیر قرار داده شد.

وی با بیان اینکه یکی از کارهای این دوره احصای وضعیت بانوان در ادارت مختلف بوده است، گفت: مسأله مهد کودک و اینکه چقدر دستگاه‌ها همراهی کردند برای اجرای آن، نقل و انتقالی که با توجه شرایط بانوان باید انجام می‌شد، احصا شده است.

خزعلی همچنین در خصوص طرح تسهیل ازدواج عنوان کرد: تسهیلات بیمه و تسهیلات ازدواج و جهیزیه برای دختران روستایی در نظر گرفته شده است علاوه بر آن طرح نشاط دختران، نیلوفرانه و پاتوق دختران را نیز می‌توان نام برد.

وی افزود: در سند تحول به موضوع آموزش مردان نیز پرداخته شده و دستورالعملی برای آن وجود دارد. به صورتی که در پایان سربازی، ۱۰ ساعت مهارت ارتباطی با خانواده، مسؤولیت پذیری و جمعیت را خواهند داشت.

معاون زنان و خانواده رئیس جمهور در خصوص طرح زندگی و بالندگی گفت: سایت زندگی و بالندگی نیز طراحی و مطالب تولیدی به صورت چند رسانه ای در این سایت قرار می‌گیرد و خانواده‌ها به طور مستقیم می‌توانند از این مهارت‌ها و آموزش‌ها برخوردار شوند. معلمان از ۲۱ استان با کمک آستان قدس آموزش‌ها را دیده اند و ۲۰ هزار نفر از والدین از این آموزش‌ها بهره برده اند که امیدواریم طرح گسترش پیدا کند.

وی در خصوص پرداختن به مفهوم کلیدی الگوی سوم زن، گفت: در بحث گفتمان سازی و تبیین، تدوین سند الگوی سوم زن انجام شده و به زودی از این سند رونمایی خواهیم کرد.

خزعلی درباره سند جنبش تعهد به خانواده که رونمایی اولیه آن اتفاق افتاد اظهار داشت: این سند به عنوان دستورالعمل و اقدام عملیاتی برای کشورهای هم سو در سطح بین الملل در نظر گرفته شده است. اقدام عملیاتی و نگاشت نهادی برای دستگاه‌های مختلف در داخل کشور نیز تعریف شده است. این مسأله در وهله اول برای حمایت از خانواده و برای پیشگیری از انحرافاتی که غرب برای خانواده مطرح می‌کند. با کشورهایی که مساله خانواده برای آنها اهمیت دارد، چه مسلمان و چه غیر مسلمان همکاری‌هایی در این زمینه داشته ایم.

وی افزود: سند در مرحله تصویب کمیسیون‌ها است و پس از آن به مجلس می‌رود. در صورت تصویب در مجلس برای دولت‌های بعدی هم لازم الاجرا است. ما هماهنگی‌هایی با گروه‌های مردمی و کشورهای هم سو انجام داده ایم که این موضوع را در عرصه بین الملل مطرح کنیم.

خزعلی در خصوص طرح مشاوره خانواده گفت: این طرح برای زوجین نوپا است و در یکی از قالب‌های آن تحت عنوان پلتفرم همساز در دسترس است. نام همساز برگرفته از صحبت امام خمینی است که به زوجین می‌گفتند بروید با هم بسازید. آمار طلاق در سال ۱۴۰۲ نسبت به ۱۴۰۱ طبق آمار سازمان ثبت از ۲۰۷ هزار و ۷۸۷ به ۲۰۲ هزار و ۱۸۳ در سال ۱۴۰۲ رسیده است که این کاهش ۲.۷ درصدی نوید خوبی است، امیدواریم آسیب‌ها کم شود و زمینه برای ازدواج فراهم شود.

وی با بیان اینکه لایحه امنیت زنان بر مبنای قوانین اسلام و سخنان رهبری بوده است اظهار داشت: باید قانونی باشد که اجازه ندهد در خانه به خانم‌ها ستم شود. اقدامات ما در خصوص این لایحه به شکل اصلاح و تکمیل است. در سفرهای استانی بنا بر این بود که بخشی از بودجه را به آسیب زدایی از حوزه زنان اختصاص دهیم و در دیدار با تاثیرگذاران فرهنگی استان‌ها به این موضوع تاکید می‌کردیم و از نظر قانونی هم تلاش کردیم حمایت‌ها را داشته باشیم.

خزعلی ادامه داد: در جلساتی که با رئیس قوه قضائیه داشتیم برای اصلاح رویه‌ها و عملکردها به توافق رسیده ایم. از طرفی بخشی از این لایحه در خصوص حقوق کودکان است. این لایحه در جهت حفظ و حمایت از خانواده با رفع نقص‌ها و ماده قانون‌هایی در جهت اصلاح قانون است.

معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور در خصوص بحث کودک همسری نیز گفت: از نظر قانونی اقداماتی مطرح شد که برای کسانی که در سنین کم ازدواج می‌کنند، شرایطی برای آنان گذاشته شود. از جمله اینکه این افراد ترک تحصیل نکنند برای ازدواج دختران، باید بررسی شود که قدرت والد گری دارند، بین دختر و پسر تناسب سنی وجود داشته باشد و مشاوره‌های اجباری ماهانه برای آنها داشته باشیم که از هرگونه سوءاستفاده جلوگیری شود.

وی افزود: اما در مجموع با تلاش‌های انجام شده آمار ازدواج دختران زیر ۱۵ سال از ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲، ۳۲ درصد زیر ۱۸ سال بیش از ۲۵ درصد کاهش داشته است.

خزعلی در پاسخ به اینکه در ستاد یکی از کاندیداها مطرح می‌شود که حضور زنان در دستگاه‌های اجرایی در دولت سیزدهم به ۶ درصد کاهش یافته است، گفت: این آمار را که اعلام می‌کنند به ما هم بدهند! همان آمار ۲۷ درصد که در پایان دولتشان به ما اعلام کردند نیز درست نبود. ممکن است در پست‌ها جا به جایی صورت گرفته باشد؛ در برخی موارد این پذیرش را دستگاه‌های اجرایی و حاکمیتی از نظر فرهنگی ندارند و همان زمان که ۲۷ درصد اعلام شد، هم این پذیرش را نداشتند. در این دولت خانم‌ها در شوراها و دستگاه‌های اجرایی حضور دارند و در تصمیم گیری ها دخیل هستند. برخی سازمان‌ها مانند وزارت نیرو اقدامات خوبی داشتند.

وی با اشاره به پیشرفتهای بانوان در ورزش، افزود: در ورزش پیشرفت جهشی حوزه بانوان را شاهد هستیم، با اینکه فدراسیون‌ها محدود است اما پشتیبانی خوبی از ورزش بانوان انجام شد. ما اختصاص در یک درصد بودجه ویژه بانوان، و پایش سلامت حرکتی بانوان را داشتیم.

خزعلی در پایان خواستار راستی آزمایی شد و گفت: نسبت به اخباری که می‌شنوید خصوصاً در این ایام انتخابات دقت کنید. مثلاً ما در حوزه طلاق کاهشی هستیم و در حوزه بیکاری هم آمار کاهشی داشته باشیم. اما با آمارها در این ایام بازی می‌شود و آمار ساختگی و برشی اعلام می‌شود که مخاطبان باید به منابع اصلی مراجعه کنند.

کد خبر 6154763

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha