۱۲ تیر ۱۴۰۳، ۱۹:۴۸

سرپرست شرکت آب و فاضلاب ملایر:

دو مجتمع آبرسانی ملایر در حال مطالعه است

دو مجتمع آبرسانی ملایر در حال مطالعه است

همدان-سرپرست شرکت آب و فاضلاب ملایر گفت: دو مجتمع آبرسانی این شهرستان در حال مطالعه است.

به گزارش خبرنگار مهر، رسول روح بخش صبح سه‌شنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه شهرستان ملایر با ۶ شهر و ۲۰۶ روستا دارای ۱۰۷ هزار و ۷۴۸ مشترک آب است اظهار کرد: از این تعداد ۸۰ هزار و ۵۰۰ مشترک شهری و ۷۱ هزار و ۵۰۰ مشترک روستایی هستند.

وی با بیان اینکه این شهرستان دارای حدود ۱۵۰۰ کیلومتر شبکه آبرسانی و خط انتقال است، گفت: ۴۷۷ کیلومتر از شبکه آبرسانی و ۵۷ کیلومتر از خط انتقال آب در بخش شهری و ۵۷۴ کیلومتر از شبکه توزیع و ۳۶۳ کیلومتر خط انتقال آب در بخش روستایی است

وی با بیان اینکه تعداد مشترکین فاضلاب شهر ملایر بالغ بر ۲۷ هزار نفر است گفت: مطالعات شبکه فاضلاب ملایر از سال ۱۳۷۰ آغاز و عملیات اجرایی آن از سال ۱۳۷۵ آغاز شد،

روح بخش تصریح کرد: سال گذشته ۸.۲ کیلومتر توسعه شبکه جمع آوری فاضلاب انجام شده و برآورد توسعه شبکه جمع‌آوری فاضلاب در سال‌جاری ۷.۷ کیلومتر به مبلغ ۱۰ میلیارد تومان است.

وی با اشاره به اینکه در صورت تخصیص ماده ۵۶ این مقدار افزایش قابل توجهی خواهد داشت افزود: سیستم تصفیه فاضلاب این شهر بر اساس لاگون‌های هوادهی طراحی شده است، که این سیستم‌ها با وجود اینکه زمین با وسعت زیادی را تسخیر می‌کند اما فرایند پیچیده‌ای ندارد و کاربرد راحت‌تر و بهره برداری سهل و آسان‌تری دارد.

وی با بیان اینکه مطالعات ارتقا سیستم تصفیه خانه فاضلاب ملایر انجام شده و برای ارتقا و تغییر سیستم به ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم عنوان کرد: ۶۰۰ میلیارد تومان نیز برای احداث ۱۵۰ کیلومتر مابقی شبکه فاضلاب در ملایر نیاز است.

سرپرست شرکت آبفای ملایر ادامه داد: با احتساب ۳۰۰ میلیارد تومان هزینه‌ای که برای ارتقا سیستم تصفیه‌خانه فاضلاب نیاز است، در مجموع به ۹۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل شبکه فاضلاب ملایر نیاز داریم.

وی با اشاره به اینکه پساب تولید شده از تصفیه‌خانه فاضلاب ملایر برای مصارف کشاورزی استفاده خواهد شد، گفت: با توجه به اینکه تصفیه خانه در نزدیکی شهرک صنعتی شوشاب قرار گرفته است، در صورت داشتن متقاضی به بخش صنعتی هم واگذار می‌کنیم.

روح بخش با اشاره به اینکه اجرای یک متر شبکه جمع‌آوری فاضلاب ۴ میلیون تومان هزینه دارد، مطرح کرد: هر مشترک بابت وصل شدن به شبکه جمع‌آوری فاضلاب باید ۷۰ درصد هزینه آب بهای مصرفی را بپردازد و هر چه میزان مصرف آب کمتر باشد، هزینه‌ای که باید بابت وصل شدن به شبکه جمع‌آوری فاضلاب بپردازد، کمتر خواهد بود.

وی همچنین به هفت ایستگاه پمپاژ در شهرستان که دو ایستگاه آن در بخش شهری و پنج ایستگاه آن در بخش روستایی است،.

سرپرست شرکت آب و فاضلاب ملایر در ادامه به وجود مجتمع‌های آبرسانی روستایی شهرستان ملایر اشاره کرد و افزود: از مجموع ۹ مجتمع آبرسانی در سطح شهرستان، یک مجتمع به بهره‌برداری رسیده و دو مجتمع در حال مطالعه است.

این مسئول یادآور شد: اگر هشت مجتمع باقی مانده به بهره‌برداری برسند، ۸۰ هزار نفر جمعیت روستایی را پوشش می‌دهند.

وی از وجود ۱۶۰ حلقه چاه فعال در سطح شهرستان ملایر خبر داد و گفت: ۴۰ حلقه در بخش شهری و ۱۲۰ حلقه در بخش روستایی است.

روح بخش همچنین با بیان اینکه ۷۰ درصد آب شهر ملایر از آب تصفیه شده سد کلان و ۳۰ درصد مابقی از چاه‌ها تأمین می‌شود تصریح کرد: در صورت بروز هر گونه مشکل برای سد کلان، چاه‌های فعال می‌توانند کل آب شهر را تأمین کنند، گفت: آب با دبی ۵۸۶ لیتر بر ثانیه در شهرها و با دبی ۲۱۵ لیتر بر ثانیه در روستاها استحصال می‌شود.

وی وجود ۱۸ چشمه و ۳ قنات را از دیگر ظرفیت‌های حوزه آب ملایر برشمرد و گفت: ملایر با ۱۳ مخزن ذخیره آب در بخش شهری به حجم ۵۶ هزار و ۸۰۰ متر مکعب و ۱۴۸ مخزن زمینی و هوایی به حجم ۲۳ هزار و ۱۵ متر مکعب در بخش روستایی آبرسانی را انجام می‌دهد.

وی از استفاده از ظرفیت خیرین برای آبرسانی به روستاها و حفر چاه در سه روستا خبر داد و تصریح کرد: سال گذشته مشکل کم آبی، افزایش عمق و تجهیز چاه در روستاهای منگاوی، الفاوت، کمری و موسی خان بلاقی انجام شد.

روح بخش اضافه کرد: در سال گذشته اصلاح و توسعه شبکه آبرسانی به طول ۳۷ کیلومتر در سطح شهرستان با اعتبار ۵۳ میلیارد تومان انجام شد.

وی به الحاق سه روستا حاجی آباد، قلعه میرفتاح و رضوانکده به شبکه فاضلاب ملایر اشاره کرد و گفت: گفت: با هدایت آب سطحی روستا حاجی آباد، قسمت زیادی از مشکل آب‌های سطحی و فاضلاب خاکستری منطقه حل شده و مشکل آب‌های سطحی روستا حاجی آباد با هدایت این آب به تصفیه خانه فاضلاب به مبلغ یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان رفع شد.

سرپرست شرکت آب و فاضلاب ملایر به وجود مجتمع‌های آبرسانی روستایی شهرستان ملایر اشاره کرد و گفت: از مجموع ۹ مجتمع آبرسانی در سطح شهرستان، یک مجتمع به بهره‌برداری رسیده و دو مجتمع در حال مطالعه است و اگر هشت مجتمع باقی مانده به بهره‌برداری برسند، ۸۰ هزار نفر جمعیت روستایی را پوشش می‌دهند.

کد خبر 6154831

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha