۱۲ تیر ۱۴۰۳، ۱۶:۴۶

رییس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه:

۱۲ فرد دچار غرق‌شدگی در کردستان نجات یافتند

۱۲ فرد دچار غرق‌شدگی در کردستان نجات یافتند

سنندج_ رییس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه گفت: در سه ماهه نخست سال جاری، همکاران فوریت‌های پزشکی با اقدام به موقع، جان ۱۲ فرد دچار غرق شدگی را نجات دادند.

حسین جعفری در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: طبق گزارش‌های اعلام شده ۱۸ نفر در استان در سه ماه اول سال جاری، دچار غرق شدگی شده‌اند که ۱۲ نفر از آنها با تلاش همکاران فوریت‌های پزشکی احیا و برای ادامه درمان به مراکز درمانی اعزام شده و متأسفانه مابقی قبل از رسیدن نیروهای اورژانس فوت شدند.

وی بیشترین آمار غرق شدگی را مربوط به شهرهای سنندج، کامیاران و سقز عنوان کرد و افزود: در این مدت پسرهای ۶ تا ۱۸ سال بیشترین آمار غرق شدگی را در استان داشتند.

رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی کردستان از فوت ۲ کودک زیر پنج سال در سه ماهه اول سال جاری بدلیل حادثه غرق‌شدگی خبر داد و گفت: متأسفانه این سانحه بر اثر سهل انگاری در مراقبت از کودک به علت شنا در استخرهای باغات کشاورزی رخ داده است.

جعفری مهم‌ترین عامل مرتبط با غرق شدگی را سن و جنسیت فرد دانست و گفت: معمولاً در گروه مردها به خصوص دوره نوجوانی به علت هیجانات این برهه و همچنین کودکان خردسال به دلیل سهل انگاری مراقبت و عدم توانایی شنا، بیشترین آمار گزارش شده را در بین غرق شدگان در استان به خود اختصاص داده‌اند.

وی ادامه داد: دسترسی افرادی به سدها، دریاچه‌ها و استخر باغات کشاورزی بیشترین آمار گزارش شده است چراکه به دلیل نبودن غریق نجات و امکان ضربه مغزی و عدم آگاهی فرد به عمق آب فرد را به کام مرگ می‌کشاند.

وی افزود: همچنین ترس و وحشت فرد از غرق شدگی حتی در آب‌های کم عمق، تشنج، حمله قلبی و اقدام به خودکشی از دیگر عواملی است که موجب غرق شدن فرد در آب شده است.

رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه بر مراقبت از کودکان خردسال در هنگام بازی کنار استخر باغات کشاورزی یا حمام در وان تاکید کرد و گفت: توصیه مهم من این است که به هیچ عنوان کودکان را تنها در کنار استخر باغات، مکان‌های پر خطر یا وان حمام رها نکنید چراکه این سهل انگاری موجب به بار آمدن یک فاجعه جبران ناپذیر خواهد شد.

گفتنی است؛ در سال گذشته ۳۳ مورد غرق شدگی اعلام شده است که ۱۸ مورد احیای موفق توسط تیم دانشگاه انجام و خوشبختانه به زندگی بازگشته‌اند.

کد خبر 6154883

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha