۱۲ تیر ۱۴۰۳، ۲۱:۱۷

در دومین مناظره مرحله دوم انتخابات؛

جلیلی: باید در مقابله با تحریم فعال باشید نه منفعل

جلیلی: باید در مقابله با تحریم فعال باشید نه منفعل

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: باید در مقابل با تحریم فعال باشید نه منفعل و این رفتار شما منفعلانه است.

به گزارش خبرنگار مهر، سعید جلیلی، نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در دومین و آخرین مناظره دو نفره که سه‌شنبه شب ۱۲ تیر ماه به طور مستقیم از چندین شبکه تلویزیونی و رادیویی پخش شد، پیرامون اقتصاد و ۱۰ محور به پرسش‌های مطرح شده، پاسخ داد.

جلیلی در پاسخ به این پرسش که علاوه بر خنثی سازی تحریم‌ها در دولت شما برای رفع تحریم‌ها چه تلاشی خواهید کرد آیا پیش‌بینی می‌کنید در دوره مسئولیتتان به توافق برسید؟ گفت: من امروز مهمان مردم شریف لرستان بودم و به شدت ابراز ناراحتی می‌کردند از تعبیر نادرستی که در مورد شهید سلیمانی شده بود. آقای پزشکان من متأسفم که شما کشور ما را قفس می‌نامید یعنی چی در قفس کشوری که این همه فرصت دارد و تعاملات بسیار ارزشمندی را با دنیا دارد و می‌تواند بیشترین و گسترده‌ترین تعاملات را داشته باشد چرا می‌گوئید قفس؟

وی، در پاسخ به این پرسش پزشکیان که گفت آیا شما با تحریم پرواز خواهید کرد افزود: شما می‌گوئید که باید امتیاز بدهیم و ما تحریم را نمی‌پذیریم و شما هیچ راه حلی برای تحریم نمی‌دهید و شما همه امتیازها را دادید که نتیجه بگیرید به همه امتیازها را دادید و هیچ نتیجه‌ای نگرفته‌اید و الان همچنان می‌گوئید که با کارشناسان صحبت می‌کنم و شما بحثتان این است که فشار از بیرون باشد و با مجلس صحبت کنید.

آقای پزشکان ما امروز برنامه جدی برای رشد اقتصادی کشور داریم

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، ادامه داد: آقای پزشکان ما امروز برنامه جدی برای رشد اقتصادی کشور داریم نباید روابط را محدود به دو سه کشور قرار دهیم و حالا شما در مقابل چشم مردم که من برنامه ندارم در صورتی که ده‌ها بار گفتم و شما یک برنامه برای رشد کشور ندارید.

جلیلی چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری همچنین گفت: شما باید جواب دهید چگونه باید از بن‌بست خارج شویم چرا که من معتقد نیستم که در بن‌بست هستیم و نمودارها نشان می‌دهد که ما در حوزه سرمایه‌گذاری خارجی و فروش نفت و عرصه‌های مختلف چقدر با وجود تحریم‌ها پیشرفت داشتیم و آمارهای شما آقای پزشکیان غلط است. شما دیشب روند رشد نقدینگی در دولت آقای روحانی و دولت آقای رئیسی را برعکس گفتید. شما حجم نقدینگی را با رشد نقدینگی اشتباه می‌گیرید و بلد نیستید و می‌گوئید که بعدها می‌خواهید با کارشناسان صحبت کنید.

باید در مقابل با تحریم فعال باشید نه منفعل و این رفتار شما منفعلانه است

وی ادامه داد: باید در مقابل با تحریم فعال باشید نه منفعل و این رفتار شما منفعلانه است که می‌گوئید به اتکای فشار بیرونی تحریم می‌خواهید به داخل فشار وارد کنید و در داخل چانه‌زنی کنید. این یعنی چه وقتی مجلس یک چیزی را مصوب می‌کند شما باید بدانید با چه قدرتی باید آن را دنبال کرد خودتان نماینده مجلس هستید و باید از آن طرف مسائل را پیگیری کنید نه از داخل مجلس، نباید به ملت فشار بیاورید و بگویید کوتاه بیاورید ما همه تعهداتمان را عمل کردیم و باید طلبکار باشیم.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد: نباید دوباره به مردم بگویید که ما امتیازهایی خواهیم داد که تحریم‌ها را بردارند بلکه او باید وظیفه‌اش را انجام دهد که ما به تعهداتمان عمل کرده‌ایم. دیگر چه امتیازی می‌خواهید به آنها بدهید که به تعهداتشان عمل کنند این را به مردم بگویید تا امروز این همه امتیاز داده‌اید باز می‌گوئید که می‌خواهید امتیاز بدهید. آیا روند کار شهید رئیسی خوب است و صحبت از صداقت می‌کنید در ۸ سال دولت آقای روحانی کارهایی که انجام داده‌اید همچنان طلبکار هستید.

نتیجه کارهای شما رشد منفی کشور است

جلیلی افزود: در برابر این تحریم‌ها رفتار شهید رئیسی درست بود که نمی‌گوید ۷۰۰ نفر از مردم ما روزانه در کرونا بمیرند که نمی‌توانیم واکسن بخریم و شهید رئیسی کارها را انجام می‌داد و ملت را از بلایی که آنها ایجاد کرده بودند خارج کرد. دولت شهید رئیسی صادرات ما را زیاد کرد و آیا دنیا فقط سه کشور است و من واقعاً متأسفم که ۴ سال دیگر بخواهد کشور ما اسمش بشود قفس و دنیا بشود فقط سه کشور بن بست است و باید از این بن‌بست خارج شوید. آقای روحانی ۸ سال به آفریقا نرفت در حالی که شهید رئیسی چند بار به آفریقا رفت و با همین کشورهای همسایه ارتباط داشت و ببینید که چقدر گشایش ایجاد شد.

وی گفت: آقای پزشکیان شما تشخیص و تجویز تان غلط است یک وقت شما در پزشکیان ممکن با تشخیص غلط است یک نفر را بکشید اما این فرق می‌کند. نتیجه کارهای شما رشد منفی کشور است.

جلیلی اظهار داشت: آقای پزشکیان از پاسخ به سوالات طفره رفتند؛ نه راجع به تحریم صحبت می‌کنند نه از راه حل‌ها صحبت می‌کنند. فقط می‌گویند با خارج حرف می زنیم و به کشور فشار می‌آوریم.

وی گفت: یکی از آن آلترناتیوهایت را بگو؛ غیر از امتیاز دادن چه آلترناتیوی داری؟ این دروغ است. شما دیشب هم عوض اینکه برنامه‌هایتان را توضیح دهید.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد: برخی حرف‌های شما غلط و دروغ است آقای پزشکیان.

جلیلی در بخش دوم اظهارات خود در مناظره انتخاباتی، گفت: متأسفانه آقای پزشکیان از پاسخ به سوالات و راهکارهای رفع تحریم نگفت و فقط گفت که می‌رویم و امتیاز می‌دهیم.

وی خطاب به پزشکیان، گفت: شما آدمی هستید که حرف از نهج البلاغه می‌زنید و چرا این حرف‌های دروغ را می‌زنید؟ بنده بر اساس اعداد و رقم صحبت می‌کنم.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: شما ۳۲ سال عملکرد را می‌خواهید کنار بگذارید و می‌خواهید فقط به ۳ سال اکتفا کنید که البته این سه سال هم بسیار درخشان بود. شما می‌گفتید که صادرات نفت نمی‌شود و ببینید که صادرات نفت خام در سال ۹۸ چقدر بود و در سال ۱۴۰۲ چقدر رشد یافت و چندین برابر شد و همه این آمارها قابل بررسی است.

جلیلی افزود: درباره سرمایه‌گذاری خارجی که شما می‌گوئید باید با کشورها ارتباط برقرار کرد، ببینید که سرمایه‌گذاری خارجی در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۹۸ چقدر افزایش یافت.

وی متذکر شد: در اوایل همین دولت شهید رئیسی عده‌ای نامه‌ای نوشتند به عنوان اقتصاددان و پیش‌بینی تورم ۱۰۰ کردند، اما این محقق نشد. شما کسانی را که پیش‌بینی‌های غلط می‌کنند برای کارها مبنا قرار می‌دهید.

جلیلی تاکید کرد: امروز مردم قضاوت می‌کنند و می‌دانند که ۸ سال تلخی در دولت قبل وجود داشت. تمام تلاش دولت رئیسی آن بود که خانه بسازد نه اینکه در دولت گذشته ساخت خانه را مزخرف می‌دانستند و امروز همان افراد در ستاد آقای پزشکیان مشغول به کار هستند. مشکل مردم همین مسکن است و باید حل شود، اما در دولت قبل می‌گفتند که طرح مسکن مهر مزخرف است.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: با فرافکنی نمی‌توان کارها را حل کرد و نمی‌توان با بهانه‌گیری از زیر بار مسئولیت‌ها کنار رفت و من نگرانم. رویکرد ما آن است که با قدرت و با استفاده از ظرفیت‌ها می‌توان مشکلات را حل کرد.

وی بیان کرد: راهکار آنان این است که ما عقب‌نشینی کنیم و امتیاز دهیم؛ ما که این کار را کردیم و به همه تعهداتمان عمل کردیم اما دلار ۳ هزار تومانی را ۳۰ هزار تومان کردید و رشد اقتصادی در دولت روحانی منفی و صفر شد. آقای پزشکیان شما می‌خواهید دولت سوم روحانی را تشکیل دهید و می‌خواهید بازگشت به دولت روحانی داشته باشید.

جلیلی گفت: باید تحریم‌ها رفع شود و آلترناتیو آن است که منفعل نباشیم و فعال باشیم. ما باید برویم و کار کنیم و تحریم‌های آنان را بی‌اثر کنیم، خود مقامات آمریکا گفتند که راهبرد فشار حداکثری شکست خورد.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: راه بعدی آن است که علاوه بر اینکه تحریم‌ها را خنثی می‌کنیم، حداقل ۵۰ طرح داریم که باید طرف مقابل را حتی به لحاظ اقتصادی از تحریم کردن پشیمان کنیم و تحریم برای آنان پرهزینه شود.

جلیلی خطاب به پزشکیان گفت: شما بقیه را متهم می‌کنید به طالبان و بعد درباره کسی که می‌گوید می‌خواهد قانون را اجرا کند و رشد اقتصادی ۸ را اجرا کند، می‌گوئید که اگر این کار را نکرد، اعدامش کنید.

جلیلی، نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، گفت: آقای پزشکیان شما می‌گوئید که دولتتان غیر از دولت آقای روحانی ست آیا کسانی که اطراف شما هستند غیر از وزرای دولت روحانی هستند؟ آقای ظریف با آن عملکرد غلط و بی‌نتیجه آیا در تعداد شما هست یا نه که باعث شد در کشور ۱۵ بار همه بگویند که ما تعهدات را انجام دادیم و طرف مقابل از برجام خارج بشود. به دلیل بلد نبودن ابتدایی‌ترین چیزها اگر به شورای امنیت می‌گفتید هم علیه شما شکایت می‌شد. شما ماشینی که ۱۰۰ تومن نمی‌ارزید را به ۱۰۰ میلیارد خریدید و امروز باید طلبکار باشید. و می‌خواهید به اتکا فشار بیرونی به داخل فشار بیاورید.

وی، ادامه داد: قانون راهبردی که قانون دقیق در مجلس بود و این به دولت قدرت می‌داد که بتواند با قدرت پیش برود. شما ده‌ها امتیاز دارید به آن نتیجه را گرفتید. ما قائل نیستیم که این امتیازهایی را که شما داده‌اید بدهیم و نمی‌خواهیم بگوییم که او کاپ اخلاق را برنده نشد و ما می‌خواهیم کاپ اخلاق را برنده شویم.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری همچنین گفت: آقای پزشکیان شما برای همه کارهایی که انجام شده چشم پوشی می‌کنید و می‌گویید عملکرد خوبی داشتید و اشکال شما این است که جوانان و مردم و متخصصان و دانشمندان را قبول ندارید. از یک طرف صحبت از اجماع می‌کنید اما وقتی که هزاران جوان و مدیر فقط چون جزو حزب شما نیستند می‌گویید که ما دولت سایه درست کرده‌ایم و این دولت سایه غیر از هزاران جوان و دانشمند که پای کار موندم و به جمع‌بندی رسیدند و شما می‌گویید این‌ها را قبول ندارید.

جلیلی افزود: ما با ده‌ها شرکت دانش بنیان و با اصناف مختلف و در نقاط مختلف کشور جلسه گذاشته‌ایم. اشکال شما این است که بدون پیش‌بینی کار می‌کنید و من این را به آقای روحانی هم گفته بودم. بیان می‌کنید که چند اقتصاددان از برنامه شما حمایت کرده‌اند می‌شود برنامه‌تان را نشان دهید که از آن حمایت کردند.

وی ادامه داد: شما می‌گویید که برنامه‌تان همان برنامه ۵ ساله هفتم است و بعد می‌گویید که رشد ۸ کلاهبرداری است در حالی که این در برنامه هفتم است.

جلیلی افزود: ما امروز در محضر جمعیت ایران هستیم و به جوانانی که ۱۰ سال کار کرده‌اند توهین می‌کند. می‌گویید سفره ما فرق می‌کند و بیشتر از مردم خداوند نازل و شاهد است و می‌داند که این تهمت‌هایی که گفته می‌شود چقدر مطابق با واقع است و چقدر صدق است.

وی گفت: آقای پزشکیان حرف‌های خود را بررسی کنید و تحمل کنید در چه زمانی پرونده ما به شورای امنیت ارجاع شد و شما حتی مسئله و تاریخ موضوع را نمی‌دانید چه برسد به راه حل آن، مردم بدانید که نمی‌شود وقتی موضوع را نمی‌دانید برایش راه حل داشته باشید.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، ادامه داد: آقای پزشکیان شما خلاف می‌گویید از یک طرف می‌گویید که ما چنین مطلبی را گفته‌ایم اما نمی‌گویید که کجا و اول صداقت خودتان را نشان دهید. صرف اینکه مطلبی در کاغذ برای شما نوشته شده است نباید آن را بخوانید اول باید به خدا جواب بدهید.

آقای پزشکیان! تفکر سیاسی شما ۳۲ سال کشور را در اختیار داشت

جلیلی ادامه داد: ما خوشبختانه در محضر ۸۰ میلیون جمعیت هستیم. امروز این افراد درباره برخی از جوانان چون فقط با آنان نیستند می‌گویند که این‌ها معلوم نیست که چه کسانی هستند؟

وی بیان کرد: آقای پزشکیان! تفکر سیاسی شما ۳۲ سال کشور را در اختیار داشت، اما امروز خودتان را کنار می‌کشید.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: این مطالبی که گفته می‌شود خداوند شاهد است که این مطالبی که شما مطرح می‌کنید چقدر مطابق با واقعیت است و صدق دارد.

جلیلی گفت: همین بحث‌هایی که شما مطرح می‌کنید کسی که باعث شد پرونده ما به شورای امنیت ارجاع شود؛ حتی شما نمی‌دانید که این موضوع در چه تاریخی بود و زمانی که این را نمی‌دانید، راه حل رفع این مشکل را قطعاً نخواهید دانست. قطعاً کسی که موضوعی را نداند نمی‌تواند برای آن راه حل تعریف کند.

جلیلی گفت: شما ادعای صدق می‌کنید اما خلاف می‌گویید. آقای پزشکیان همین که می‌گویید با مردم صداقت داشته باشیم، پس باید در عمل هم اینگونه باشید و نباید همین جوری یه چیزی را بگویید، چون برای شما نوشته‌اند.

قرار نیست بنزین گران شود

جلیلی نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در ادامه صحبت‌های خود در رابطه با ناترازی انرژی و طرح وان و اینکه آیا در دولت شما قرار است قیمت بنزین آزاد شود و آیا کشور زیرساخت‌های لازم را برای اجرای این طرح دارد و در نهایت با قیمت بنزین چه کار می‌کنید بیان کرد: مردم دارن می‌بینند که رئیس جمهور سابق و اسبق همه در کدام ستاد هستند و همه ظرفیت‌های خود را پای چه ستادی آورده‌اند و چگونه این بحث را دنبال می‌کنند آقای پزشکیان امروز در جایگاه دانشگاه صحبت نمی‌کنید و در منصب رئیس جمهور صحبت می‌کنید و اینکه می‌گویید راه حل پیدا کنیم یعنی چه وقتی مسئول می‌شوید باید بدانید چه کار می‌کنید؟

جلیلی افزود: بحثی که شما می‌گویید مثل همون آقایی است که آمد گفت من صبح جمعه متوجه شدم و همین است که مردم نمی‌توانند تصمیم بگیرند و از همین صحبت‌های شما نوسانات شروع شده است. مردم باید بدانید که ما باید امروز تصمیم بگیریم و باید این مطالعات را از قبل انجام داده باشیم و دوره ریاست جمهوری دوره مطالعه نیست و هر روز که می‌گذرد به مردم فشار می‌آید.

وی گفت: تا نقطه اجرایی شدن طرح وان پیش رفته‌ایم و توضیح می‌دهم که همه می‌گویند این دولت سوم روحانی با آقای پزشکان شکل می‌گیرد می‌گوید چرا ما باید به همه یکسان یارانه انرژی را بدهیم و این یعنی بی‌عدالتی و کسی که سه ماشین دارد سه برابر از یارانه استفاده می‌کند و کسی که ماشین ندارد از این یارانه بی‌بهره خواهد بود. یعنی کسی که پولدارتر است چندین برابر یارانه می‌گیرد و این ظلم به مردم است.

مردم را در مصرف و مدیریت انرژی سهیم می‌کنیم

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، ادامه داد: موضوع طرح وان برای ناترازی انرژی است و باید برای آن برنامه داشته باشیم و بهترین برنامه این است که مردم را مشارکت دهیم و خود مردم را در این طرح بزرگ ملی سهیم کنیم. اگر مردم را در مدیریت مصرف انرژی مشارکت دهید و بگویید که این میزان از انرژی سهم شما است و خودتان این را مدیریت کنید آن موقع مردم چون در این موضوع احساس نفی می‌کنند وارد می‌شوند.

جلیلی، در پاسخ به این پرسش که آیا این طرح ابزار کنترل را از دولت نمی‌گیرد گفت: این‌طور مردم در همه حامل‌های انرژی مثل گاز برق بنزین احساس می‌کنند که هر چقدر این مصرف را مدیریت کنند پولش به جیب خودشان می‌رود و این روند را ما به گونه‌ای پیگیری کرده‌ایم و امروز زیرساخت‌های آن در کشور فراهم است. می‌توان این را از برق شروع کرد و به سمت گاز هدایت کرد و مردم ببینند که این بی‌عدالتی غلط کنار گذاشته شده است و از آن لذت ببرند و بعد بنزین که قرار نیست قیمت آن اضافه شود.

بحث بورس یک بحثی است که میلیون‌ها نفر با آن درگیر هستند

جلیلی در ادامه درباره راهکارهای خود برای رفع مشکل بورس، گفت: بحث بورس یک بحثی است که میلیون‌ها نفر با آن درگیر هستند. بنده در همین ایام و در بسیاری از اجتماع‌ها که شرکت کردم، بسیاری از مردم به دلیل سوء مدیریت از این بخش ضربه خوردند و سوء مدیریت عده‌ای باعث شد که مردم ضرر کنند.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: در سال ۹۹ که این مسائل در حوزه بورس ایجاد شد، نامه‌ای به حسن روحانی نوشتیم و ۲۲ نکته را به وی گفتیم، اما چرا وضعیت بورس به آن فلاکت کشیده شد و سرمایه مردم از بین رفت. اگر طرحی داشتند چرا همان زمان امثال آقای عبدو ایده‌ای برای رفع مشکلات ندادند؟

بورس یکی از مهمترین ابزارها برای جهش تولید و رشد اقتصادی است

وی ادامه داد: بورس یکی از مهمترین ابزارها برای جهش تولید و رشد اقتصادی است و بازار ثانویه هم که یک نقش موثر دارد. باید شورای ثبات وجود داشته باشد و بانک مرکزی نمی‌تواند تصمیمی بگیرد که به بازار بورس لطمه بزند.

جلیلی گفت: بیمه نباید نسبت به بورس بی‌تفاوت باشد و مردم ضرر کنند؛ همان طور که برای خودرو بیمه در نظر گرفته می‌شود، باید برای سهام هم بیمه در نظر گرفته شود و این پیشنهاد ما است که حتماً باید انجام شود تا مردم که این گونه متضرر شدند، تا حدی جبران شود.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: ما نامه نوشتیم و به حسن روحانی گفتیم که از یکسری از اقدامات برای مدیریت بازار بورس استفاده شود. بحث ما آن است که بیمه سهام باید مورد توجه باشد. ما زمانی که از جهش صحبت می‌کنیم، یکی از بسترهای آن بورس است.

وی گفت: عده‌ای از کسانی که به دنبال رانت هستند و به دنبال پول‌های بادآورده هستند، دوست دارند که بورس تلاطم داشته باشد تا آنها بتوانند از رانت‌های خود استفاده کنند که ما به دنبال شفافیت هستیم تا اینگونه نباشد که عده‌ای در یک روز ۵۰۰ سهم در بورس بخرند و عده‌ای حتی یک سهم را هم نتوانند بخرند.

نظر ما تقویت بورس است

نامزد انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد: نظر ما تقویت بورس است. اگر ما حرف از تولید و جهش تولید می‌زنیم و امسال سال جهش تولید با مشارکت مردم است، باید تسهیل تامین مالی اتفاق بیفتد.

وی اظهار کرد: بنده به طور مشخص می‌گویم زمانی که بحث پروژه پتروپلایشگاه‌ها را مطرح کردیم، می‌گفتند که سرمایه‌گذاری آن از کجاست که بنده گفتم از همین سرمایه مردم باشد و سود آن را هم به مردم دهیم.

جلیلی نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در ادامه صحبت‌های خود در رابطه با یارانه‌های نقدی، و این پرسش که در برنامه‌های شما موضوعی در رابطه با پرداخت یارانه‌ها ندیدیم چه راهکاری برای تامین پایدار منابع یارانه دارید؟ بیان کرد: از اینکه آقای پزشکیان احادیث و روایاتی می‌خوانند می‌گویم که خوب است اما این احادیث باید به عمل امتداد پیدا کند در حالی که این‌ها را ائمه جمعه هم می‌توانند بگویند و شما به عنوان رئیس جمهور باید صحبت کنید و باید بگویید این حدیث نورانی باید در نظام جمهوری اسلامی در عمل خود را نشان بدهد.

جلیلی افزود: برنامه ما برای رسیدن از وضع موجود به وضع مطلوب مهم است و زمانی که هدفمندی یارانه‌ها شکل گرفت آن زمان ۴۵ دلار به مردم داده می‌شد و به مردم کاملاً کمک می‌کرد و در ۸ سال شرایطی به وجود آوردند که ارزش پول ملی را آنقدر پایین آوردند که همین دلار به ۳۰ هزار تومان رسید. شما با سیاست‌هایی که می‌گفتید گفتگو می‌کنیم و گل و بلبل می‌کنیم دلار شد ۳۰ هزار تومان و تورم ۶۰ درصد شد و همچنان به مردم یارانه ۴۵ هزار تومان می‌دادیم.

وی گفت: اگر ناراحت نمی‌شوید همین کسانی که امروز در ستاد شما هستند موقع پرداخت یارانه‌ها می‌گفتند عزا می‌گیریم. شهید رئیسی آمد نسبت به این موضوع بی‌تفاوت نماند و تورم ۶۰ درصد را به پایین‌ترین درجه رساند. کی مسیر باید ادامه پیدا کند و شهید رئیسی یارانه‌های نقدی را ۱۰ برابر و به ۴۵۰ هزار تومان رساند.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، ادامه داد: وقتی عده‌ای گرسنه سر بر بالین می‌گذارند شما مسئول هستین و ما مسلمان هستیم ما ۱۳ قلم کالای اساسی را که نیاز روزمره هر انسان است و باید به آن دسترسی داشته باشد را در یک سبد تهیه کردیم که حداقل اطمینان خاطر حاصل شود که این ۱۳ قلم کالا به مردم می‌رسد. این کیک از کالاها هست که برای سلامت مردم ضروری است. و مشخص کردیم برای همه مردم که با کالابرگ این را دنبال کنند. این آقایان طرح ندارند و ما طرح داریم و طرح سفر خانوار را هم مطرح کردیم. خانواده کرامت دارد همانطور که به نان نیاز دارد به تفریح و سفر نیز نیاز دارد.

جلیلی، گفت: از تبعیض‌های اجتماعی این است و اینکه می‌گوییم برخی از مردم در انتخابات مشارکت ندارند مصداق جوانی است که می‌گوید من سال‌ها سفر نرفتم. یارانه کالای فرهنگی را بر اساس امکانات فرهنگی و سینماها تخصیص می‌دهیم که بسیاری از این‌ها برای دولت هزینه‌ای بر دولت تحمیل نمی‌کند. باید به این سمت برویم که ضریب جینی ما در بهترین حالت خود باشد. وقتی که ۴۵ دلار یارانه می‌دادیم در بهترین حالت این به ۴۵ هزار تومان رسیده بود در آن ۸ سال.

به ازای هر ازدواجی که در سال داریم، مجبوریم خانه داشته باشیم

جلیلی درباره راهکارهای خود در حوزه مسکن، بیان کرد: مسئول ستاد آقای پزشکیان که چندین سال وزیر راه و شهرسازی بود، طرح مسکن مهر را مزخرف دانست. همچنین در سال ۸۴ گفت که بالا بودن قیمت مسکن ربطی به ما ندارد و آیا این رویکرد می‌خواهد ادامه یابد یا خیر. آقای پزشکیان می‌تواند بگوید که این نظر خود آن فرد بوده است و به من ارتباطی ندارد و باید در این باره پاسخ دهد.

وی اظهار کرد: ما به ازای هر ازدواجی که در سال داریم، مجبوریم خانه داشته باشیم. اگر شرایط ازدواج خوب باشد، سالی ۸۰۰ هزار ازدواج داریم و هر خانواری نیاز به خانه دارد، البته میزان ازدواج کاهش یافته و نباید الان بگوییم که ازدواج کاهش یافته، خوب خانه کمتر بسازیم، بلکه باید شرایطی فراهم شود که ازدواج افزایش یابد و مشکل مسکن هم حل شود.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: عده‌ای گفتند که مسکن مهر مزخرف است و باید می‌گفتند که چه طرحی دارند و بعد هم افتخار می‌کردند که یک خانه نساختند. در ۸ سال دولت روحانی متوسط قیمت مسکن ۱۰ برابر شد. اصلاً می‌دانید که چند درصد مردم اجاره نشین هستند؟

یکی از مشکلات عدم ساخت مسکن، زمین است

جلیلی تصریح کرد: یکی از مشکلات عدم ساخت مسکن، زمین است و در برنامه هفتم توسعه راهکار رفع این مشکل آمده است. یکی از مشکلات اساسی عدم تحقق حل مسئله مسکن، مشکل زمین است و به همین دلیل قیمت مسکن تا این حد گران می‌شود. باید برای رفع این مشکل راه حل داشته باشیم و در دولت شهید رئیسی برای حل این مشکل بحث و تبادل نظر شد و در برنامه هفتم آمد و مصوب شد که باید مورد توجه باشد.

جلیلی گفت: رئیس جمهور و دولت باید این مسائل را بداند و نباید بگوید که ما بعداً این مسائل را بررسی می‌کنیم و باید گره‌ها را باز کنیم. یکی از گره‌های اصلی حوزه مسکن در برنامه هفتم باز شد، اما مسکن یک بحث تک بعدی نیست و ابعاد اقتصادی و راهبردی هم دارد.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: مقام معظم رهبری بحث اقتصاد دریا محور را ابلاغ فرمودند و باید مورد توجه قرار گیرد.

جلیلی همچنین در خصوص حکمرانی ریال که در میزگرد اقتصادی به آن اشاره کرده بود و در پاسخ به این پرسش که برای اگر تثبیت قیمت اتفاق نیفتد اولین اقدام شما برای مهار تورم چیست؟ بیان کرد: من ابتدا راجع به تحصیلات مسکن صحبت می‌کنم که باید ۲۰ درصد تسهیلات به حوزه مسکن اختصاص یابد و این اتفاق نیفتاده و در دوره‌ای که دولت به مردم زمین داد و به آنها کمک کرد و آنها خانه خود را ساختند این اتفاق محقق شد. تورم مشکل اصلی است و تورم در دولت شهید رئیسی حدود ۶۰ درصد بود که از دولت قبل به ارث رسیده بود و او تمام تلاش خود را کرد که این را در برخی از اقلام کاهش دهد.

مردم عزیز باید موضوع تورم ریشه‌یابی شود و آن را حل کنیم

جلیلی افزود: مردم عزیز باید موضوع تورم ریشه‌یابی شود و آن را حل کنیم و نباید از سرزنش افراد ناراحت شویم و گویا امروز در این کشور مطالعه کردن و طرح داشتن ضد فضیلت است. آقای پزشکیان متاسفانه در بسیاری از موضوعات اطلاعات شما بسیار کم است. هسته مرکزی و جهش‌های تورم دو مسئله اصلی در تورم است و باید برای همه آنها راه حل داشته باشیم که در هسته تورم زمانی مشکل ایجاد می‌شود که در خلق پول و بودجه ناترازی ایجاد می‌شود.

وی گفت: ناترازی یعنی منابع را کم کنید و مصارف را افزایش دهیم، باید به صورت دقیق بررسی کنیم و منابع ارزی را افزایش دهیم نه اینکه تحریم باشیم و بگوییم که باید رو به قبله باشیم. انضباط مالی که مطرح کردیم دقیقاً در این راستا است و باید جلوی حیف و میل‌ها و مصارف غیر ضروری را بگیریم. یکی از کارهای خوب دولت شهید رئیسی میترینگ بود که مانع هدر رفت میلیاردها دلار بودجه‌های دولت شد.

باید برای سرمایه‌های بزرگ شفافیت مالی ایجاد کنیم

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، ادامه داد: باید برای سرمایه‌های بزرگ شفافیت مالی ایجاد کنیم و سامانه‌ها را به هم وصل کنیم که بدانیم پول‌ها کجا می‌رود. از طرف دیگر باید بتوانید که درآمدهای حاکمیت را به سمت تولید هدایت کنیم. برخی از جهش‌هایی که در قیمت ارز صورت می‌گیرد مردم ما را آزار می‌دهد و اگر ندانیم که ارز از کجا مشکل دارد و این فرایند فاصله بین تخصیص و تامین است که دچار اشکال شده، وقتی شما ندانید که چه فرایندی در این مسیر وجود دارد و راه حل رفع این مشکلات را پیدا نکنید نمی‌توان با کلیات صحبت کرد.

ثبات نرخ ارز برای بازار ما بسیار مهم است

جلیلی، گفت: ثبات نرخ ارز برای بازار ما بسیار مهم است. وقتی که بسیاری از معاملات درست در بازار غیر رسمی باشد و باید برای این‌ها برنامه داشته باشیم و ما احکام این‌ها را نیز تهیه کرده‌ایم و به امید خدا اگر این اعتماد صورت بگیرد و این انتخاب انجام شود ما از روز اول این موارد را اجرا می‌کنیم حتی حکم این‌ها رو تهیه کرده‌ایم برای اینکه به آرامش در بازار ارز برسیم.

جلیلی در برنامه‌های خود چه برنامه‌هایی برای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان انجام خواهید داد و منابع آن را از کجا تامین می‌کنید؟ گفت: اول نسبت به صحبت‌های آقای پزشکیان توضیح می‌دهم که گویا ایشان نسبت به جوانان و نخبگان و اطرافیانشان خودشان این مشکل را دارند و برایشان عجیب است که اگر کسانی بنشینند و بدون اینکه پول‌هایی را بگیرند مسائل کشور را بررسی کنند و من ۱۰ سال در بین هزاران نفر در بحث‌های مختلف از کشاورزی و اقتصاد و نظام سلامت نشستم و صحبت کردم هیچکدام از آنها چشم داشتی به پول نداشتند.

وی، ادامه داد: نگاه این‌ها این است که بدون چشم داشت نمی‌توان کار کرد. شما کارهایی را ۳۲ سال نهادینه کردید و دنبال کردید و در تفکر شما این است که وقتی ما می‌گوییم هر ایرانی یک نقشه پرشکوه شما می‌گویید فقط پول است. آقای پزشکیان هزاران نفر بهتر از شما در کشور هستند که بدون پول کار می‌کنند. هزاران نفر هستند که حاضرند برای کشور خدمت کنند و این تجربه من است که این افراد آمدند آقای دکتر شهرام یزدانی می‌شناسید که آمد و کار کرد همچنین دکتر میبدی را می‌شناسید به او یکی از اعضای ما است.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری همچنین گفت: سیاست‌های کلی نظام می‌گوید که باید تعرفه‌ها یکسان باشد و در زمان ایشان تعرفه‌های خصوصی چند برابر تعرفه‌های دولتی است و شما نظام سلامت را نمی‌دانید این دلیلش عملکرد شما است که همان مجلس شما را استیضاح کرد.

جلیلی افزود: روز خانواده و تکریم بازنشستگان را که ستون‌های خانواده و پناهگاه‌های خانواده هستند را تبریک می‌گویند. حکیم بازنشستگان امروز یک وظیفه اصلی دولت و همه بخش‌های کشور است. اکثراً این روزها از من می‌پرسند که چرا همسان سازی را انجام نداده‌اید و چگونه می‌خواهید انجام دهید و در این صورت بلافاصله سوال می‌شود که منابع آن از کجا است و من می‌گویم اگر باید جلوی فساد را بگیرید و با آن مبارزه کنید ببینید که در همین سازمان بازنشستگی در ۸ سال چه پرونده‌هایی داشتند و چه کسانی هیئت مدیره بودند و حقوق‌های نجومی می‌گرفتند در حالی که بازنشسته ما مشکل داشت.

وی ادامه داد: موضوع ما در مبارزه با فساد بحث کلی نیست و باید امتداد آن خودش را در این موضوع بازنشستگان نشان دهد. مشکلاتم بدهی‌های دولت به صندوق‌های بازنشستگی است که باید انجام شود.

جلیلی گفت: باید هدف ما جهش در تولید و جهش در نقش آفرینی مردم و عدالت و قدرت ایران و فناوری‌های پیشرفته و جهش در روابط گسترده و سازنده با جهان باشد و معطل دو یا سه قدرت نماندن.

وی ادامه داد: این راه حل، پشتوانه مردمی می‌خواهد. هنوز هیچ چیزی نشده است، فریادهای آنان علیه بنده بلند شده است چرا که می‌دانند بنده به حساب‌های آنان و شرکت‌های دولتی و ولخرجی‌ها و اسراف‌ها، رانتخواری‌ها و فسادها خواهم رسید. مردم به حضور شما نیاز دارم و به جد مسائل را دنبال خواهم کرد.

جلیلی بیان کرد: مردم! جریانی که حد توانایی ایران را آبگوشت بزباش می‌داند، چگونه می‌تواند این نگرانی‌های شما را برطرف کند؟ زمانی که اعتقادی به نیروی مردم را ندارند و مردم را نمی‌شناسند و به مردم تکیه ندارند و وقتی شما جوانان را که مطالعه کرده‌اند جمع می‌کنید، آنان را به سخره می‌گیرند. این افراد مردم را باور ندارند و زمانی که شما توطئه دشمن را شکست می‌دهید، می‌گویند که خود دشمن نخواست.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: من کسی نیستم که با مواجهه با اولین مشکل بهانه بیاورم، با اولین داد و هوار دست از مبارزه با فساد بکشم، با اولین تشر و تهدید خارجی جا بزنم، دست از حق مردم ایران برای داشتن فناوری‌های پیشرفته بکشم و عدالت را ذبح کنم.

وی افزود: این حرکت بزرگ نیازمند حمایت و پشتیبانی همه مردم است. هنر همه مردم ایران، انتخاب‌های بزرگ است و اختیار یعنی انتخاب بهترین و اختیار با شماست، یک جهان فرصت یک ایران جهش با ایفای پرشکوه نقش هر ایرانی.

به گزارش خبرنگار مهر، سعید جلیلی، نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در دومین و آخرین مناظره دو نفره که سه‌شنبه شب ۱۲ تیر ماه به طور مستقیم از چندین شبکه تلویزیونی و رادیویی پخش شد، پیرامون اقتصاد و ۱۰ محور به پرسش‌های مطرح شده، پاسخ داد.

جلیلی در پاسخ به این پرسش که علاوه بر خنثی سازی تحریم‌ها در دولت شما برای رفع تحریم‌ها چه تلاشی خواهید کرد آیا پیش‌بینی می‌کنید در دوره مسئولیتتان به توافق برسید؟ گفت: من امروز مهمان مردم شریف لرستان بودم و به شدت ابراز ناراحتی می‌کردند از تعبیر نادرستی که در مورد شهید سلیمانی شده بود. آقای پزشکان من متاسفم که شما کشور ما را قفس می‌نامید یعنی چی در قفس کشوری که این همه فرصت دارد و تعاملات بسیار ارزشمندی را با دنیا دارد و می‌تواند بیشترین و گسترده‌ترین تعاملات را داشته باشد چرا می‌گویید قفس؟

وی، در پاسخ به این پرسش پزشکیان که گفت آیا شما با تحریم پرواز خواهید کرد افزود: شما می‌گویید که باید امتیاز بدهیم و ما تحریم را نمی‌پذیریم و شما هیچ راه حلی برای تحریم نمی‌دهید و شما همه امتیازها را دادید که نتیجه بگیرید به همه امتیازها را دادید و هیچ نتیجه‌ای نگرفته‌اید و الان همچنان می‌گویید که با کارشناسان صحبت می‌کنم و شما بحثتان این است که فشار از بیرون باشد و با مجلس صحبت کنید.

آقای پزشکان ما امروز برنامه جدی برای رشد اقتصادی کشور داریم

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، ادامه داد: آقای پزشکان ما امروز برنامه جدی برای رشد اقتصادی کشور داریم نباید روابط را محدود به دو سه کشور قرار دهیم و حالا شما در مقابل چشم مردم که من برنامه ندارم در صورتی که ده‌ها بار گفتم و شما یک برنامه برای رشد کشور ندارید.

جلیلی چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری همچنین گفت: شما باید جواب دهید چگونه باید از بن‌بست خارج شویم چرا که من معتقد نیستم که در بن‌بست هستیم و نمودارها نشان می‌دهد که ما در حوزه سرمایه‌گذاری خارجی و فروش نفت و عرصه‌های مختلف چقدر با وجود تحریم‌ها پیشرفت داشتیم و آمارهای شما آقای پزشکیان غلط است. شما دیشب روند رشد نقدینگی در دولت آقای روحانی و دولت آقای رئیسی را برعکس گفتید. شما حجم نقدینگی را با رشد نقدینگی اشتباه می‌گیرید و بلد نیستید و می‌گویید که بعدها می‌خواهید با کارشناسان صحبت کنید.

باید در مقابل با تحریم فعال باشید نه منفعل و این رفتار شما منفعلانه است

وی ادامه داد: باید در مقابل با تحریم فعال باشید نه منفعل و این رفتار شما منفعلانه است که می‌گویید به اتکای فشار بیرونی تحریم می‌خواهید به داخل فشار وارد کنید و در داخل چانه‌زنی کنید. این یعنی چه وقتی مجلس یک چیزی را مصوب می‌کند شما باید بدانید با چه قدرتی باید آن را دنبال کرد خودتان نماینده مجلس هستید و باید از آن طرف مسائل را پیگیری کنید نه از داخل مجلس، نباید به ملت فشار بیاورید و بگویید کوتاه بیاورید ما همه تعهداتمان را عمل کردیم و باید طلبکار باشیم.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد: نباید دوباره به مردم بگویید که ما امتیازهایی خواهیم داد که تحریم‌ها را بردارند بلکه او باید وظیفه‌اش را انجام دهد که ما به تعهداتمان عمل کرده‌ایم. دیگر چه امتیازی می‌خواهید به آنها بدهید که به تعهداتشان عمل کنند این را به مردم بگویید تا امروز این همه امتیاز داده‌اید باز می‌گویید که می‌خواهید امتیاز بدهید. آیا روند کار شهید رئیسی خوب است و صحبت از صداقت می‌کنید در ۸ سال دولت آقای روحانی کارهایی که انجام داده‌اید همچنان طلبکار هستید.

نتیجه کارهای شما رشد منفی کشور است

جلیلی افزود: در برابر این تحریم‌ها رفتار شهید رئیسی درست بود که نمی‌گوید ۷۰۰ نفر از مردم ما روزانه در کرونا بمیرند که نمی‌توانیم واکسن بخریم و شهید رئیسی کارها را انجام می‌داد و ملت را از بلایی که آنها ایجاد کرده بودند خارج کرد. دولت شهید رئیسی صادرات ما را زیاد کرد و آیا دنیا فقط سه کشور است و من واقعاً متاسفم که ۴ سال دیگر بخواهد کشور ما اسمش بشود قفس و دنیا بشود فقط سه کشور بن بست است و باید از این بن‌بست خارج شوید. آقای روحانی ۸ سال به آفریقا نرفت در حالی که شهید رئیسی چند بار به آفریقا رفت و با همین کشورهای همسایه ارتباط داشت و ببینید که چقدر گشایش ایجاد شد.

وی گفت: آقای پزشکیان شما تشخیص و تجویز تان غلط است یک وقت شما در پزشکیان ممکن با تشخیص غلط است یک نفر را بکشید اما این فرق می‌کند. نتیجه کارهای شما رشد منفی کشور است.

جلیلی اظهار داشت: آقای پزشکیان از پاسخ به سوالات طفره رفتند؛ نه راجع به تحریم صحبت می‌کنند نه از راه حل‌ها صحبت می‌کنند. فقط می‌گویند با خارج حرف می زنیم و به کشور فشار می‌آوریم.

وی گفت: یکی از آن آلترناتیوهایت را بگو؛ غیر از امتیاز دادن چه آلترناتیوی داری؟ این دروغ است. شما دیشب هم عوض اینکه برنامه‌هایتان را توضیح دهید.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد: برخی حرف‌های شما غلط و دروغ است آقای پزشکیان.

جلیلی در بخش دوم اظهارات خود در مناظره انتخاباتی، گفت: متاسفانه آقای پزشکیان از پاسخ به سوالات و راهکارهای رفع تحریم نگفت و فقط گفت که می‌رویم و امتیاز می‌دهیم.

وی خطاب به پزشکیان، گفت: شما آدمی هستید که حرف از نهج البلاغه می‌زنید و چرا این حرف‌های دروغ را می‌زنید؟ بنده بر اساس اعداد و رقم صحبت می‌کنم.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: شما ۳۲ سال عملکرد را می‌خواهید کنار بگذارید و می‌خواهید فقط به ۳ سال اکتفا کنید که البته این سه سال هم بسیار درخشان بود. شما می‌گفتید که صادرات نفت نمی‌شود و ببینید که صادرات نفت خام در سال ۹۸ چقدر بود و در سال ۱۴۰۲ چقدر رشد یافت و چندین برابر شد و همه این آمارها قابل بررسی است.

جلیلی افزود: درباره سرمایه‌گذاری خارجی که شما می‌گویید باید با کشورها ارتباط برقرار کرد، ببینید که سرمایه‌گذاری خارجی در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۹۸ چقدر افزایش یافت.

وی متذکر شد: در اوایل همین دولت شهید رئیسی عده‌ای نامه‌ای نوشتند به عنوان اقتصاددان و پیش‌بینی تورم ۱۰۰ کردند، اما این محقق نشد. شما کسانی را که پیش‌بینی‌های غلط می‌کنند برای کارها مبنا قرار می‌دهید.

جلیلی تاکید کرد: امروز مردم قضاوت می‌کنند و می‌دانند که ۸ سال تلخی در دولت قبل وجود داشت. تمام تلاش دولت رئیسی آن بود که خانه بسازد نه اینکه در دولت گذشته ساخت خانه را مزخرف می‌دانستند و امروز همان افراد در ستاد آقای پزشکیان مشغول به کار هستند. مشکل مردم همین مسکن است و باید حل شود، اما در دولت قبل می‌گفتند که طرح مسکن مهر مزخرف است.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: با فرافکنی نمی‌توان کارها را حل کرد و نمی‌توان با بهانه‌گیری از زیر بار مسئولیت‌ها کنار رفت و من نگرانم. رویکرد ما آن است که با قدرت و با استفاده از ظرفیت‌ها می‌توان مشکلات را حل کرد.

وی بیان کرد: راهکار آنان این است که ما عقب‌نشینی کنیم و امتیاز دهیم؛ ما که این کار را کردیم و به همه تعهداتمان عمل کردیم اما دلار ۳ هزار تومانی را ۳۰ هزار تومان کردید و رشد اقتصادی در دولت روحانی منفی و صفر شد. آقای پزشکیان شما می‌خواهید دولت سوم روحانی را تشکیل دهید و می‌خواهید بازگشت به دولت روحانی داشته باشید.

جلیلی گفت: باید تحریم‌ها رفع شود و آلترناتیو آن است که منفعل نباشیم و فعال باشیم. ما باید برویم و کار کنیم و تحریم‌های آنان را بی‌اثر کنیم، خود مقامات آمریکا گفتند که راهبرد فشار حداکثری شکست خورد.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: راه بعدی آن است که علاوه بر اینکه تحریم‌ها را خنثی می‌کنیم، حداقل ۵۰ طرح داریم که باید طرف مقابل را حتی به لحاظ اقتصادی از تحریم کردن پشیمان کنیم و تحریم برای آنان پرهزینه شود.

جلیلی خطاب به پزشکیان گفت: شما بقیه را متهم می‌کنید به طالبان و بعد درباره کسی که می‌گوید می‌خواهد قانون را اجرا کند و رشد اقتصادی ۸ را اجرا کند، می‌گویید که اگر این کار را نکرد، اعدامش کنید.

جلیلی، نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، گفت: آقای پزشکیان شما می‌گویید که دولتتان غیر از دولت آقای روحانی ست آیا کسانی که اطراف شما هستند غیر از وزرای دولت روحانی هستند؟ آقای ظریف با آن عملکرد غلط و بی‌نتیجه آیا در تعداد شما هست یا نه که باعث شد در کشور ۱۵ بار همه بگویند که ما تعهدات را انجام دادیم و طرف مقابل از برجام خارج بشود. به دلیل بلد نبودن ابتدایی‌ترین چیزها اگر به شورای امنیت می‌گفتید هم علیه شما شکایت می‌شد. شما ماشینی که ۱۰۰ تومن نمی‌ارزید را به ۱۰۰ میلیارد خریدید و امروز باید طلبکار باشید. و می‌خواهید به اتکا فشار بیرونی به داخل فشار بیاورید.

وی، ادامه داد: قانون راهبردی که قانون دقیق در مجلس بود و این به دولت قدرت می‌داد که بتواند با قدرت پیش برود. شما ده‌ها امتیاز دارید به آن نتیجه را گرفتید. ما قائل نیستیم که این امتیازهایی را که شما داده‌اید بدهیم و نمی‌خواهیم بگوییم که او کاپ اخلاق را برنده نشد و ما می‌خواهیم کاپ اخلاق را برنده شویم.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری همچنین گفت: آقای پزشکیان شما برای همه کارهایی که انجام شده چشم پوشی می‌کنید و می‌گویید عملکرد خوبی داشتید و اشکال شما این است که جوانان و مردم و متخصصان و دانشمندان را قبول ندارید. از یک طرف صحبت از اجماع می‌کنید اما وقتی که هزاران جوان و مدیر فقط چون جزو حزب شما نیستند می‌گویید که ما دولت سایه درست کرده‌ایم و این دولت سایه غیر از هزاران جوان و دانشمند که پای کار موندم و به جمع‌بندی رسیدند و شما می‌گویید این‌ها را قبول ندارید.

جلیلی افزود: ما با ده‌ها شرکت دانش بنیان و با اصناف مختلف و در نقاط مختلف کشور جلسه گذاشته‌ایم. اشکال شما این است که بدون پیش‌بینی کار می‌کنید و من این را به آقای روحانی هم گفته بودم. بیان می‌کنید که چند اقتصاددان از برنامه شما حمایت کرده‌اند می‌شود برنامه‌تان را نشان دهید که از آن حمایت کردند.

وی ادامه داد: شما می‌گویید که برنامه‌تان همان برنامه ۵ ساله هفتم است و بعد می‌گویید که رشد ۸ کلاهبرداری است در حالی که این در برنامه هفتم است.

جلیلی افزود: ما امروز در محضر جمعیت ایران هستیم و به جوانانی که ۱۰ سال کار کرده‌اند توهین می‌کند. می‌گویید سفره ما فرق می‌کند و بیشتر از مردم خداوند نازل و شاهد است و می‌داند که این تهمت‌هایی که گفته می‌شود چقدر مطابق با واقع است و چقدر صدق است.

وی گفت: آقای پزشکیان حرف‌های خود را بررسی کنید و تحمل کنید در چه زمانی پرونده ما به شورای امنیت ارجاع شد و شما حتی مسئله و تاریخ موضوع را نمی‌دانید چه برسد به راه حل آن، مردم بدانید که نمی‌شود وقتی موضوع را نمی‌دانید برایش راه حل داشته باشید.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، ادامه داد: آقای پزشکیان شما خلاف می‌گویید از یک طرف می‌گویید که ما چنین مطلبی را گفته‌ایم اما نمی‌گویید که کجا و اول صداقت خودتان را نشان دهید. صرف اینکه مطلبی در کاغذ برای شما نوشته شده است نباید آن را بخوانید اول باید به خدا جواب بدهید.

آقای پزشکیان! تفکر سیاسی شما ۳۲ سال کشور را در اختیار داشت

جلیلی ادامه داد: ما خوشبختانه در محضر ۸۰ میلیون جمعیت هستیم. امروز این افراد درباره برخی از جوانان چون فقط با آنان نیستند می‌گویند که این‌ها معلوم نیست که چه کسانی هستند؟

وی بیان کرد: آقای پزشکیان! تفکر سیاسی شما ۳۲ سال کشور را در اختیار داشت، اما امروز خودتان را کنار می‌کشید.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: این مطالبی که گفته می‌شود خداوند شاهد است که این مطالبی که شما مطرح می‌کنید چقدر مطابق با واقعیت است و صدق دارد.

جلیلی گفت: همین بحث‌هایی که شما مطرح می‌کنید کسی که باعث شد پرونده ما به شورای امنیت ارجاع شود؛ حتی شما نمی‌دانید که این موضوع در چه تاریخی بود و زمانی که این را نمی‌دانید، راه حل رفع این مشکل را قطعاً نخواهید دانست. قطعاً کسی که موضوعی را نداند نمی‌تواند برای آن راه حل تعریف کند.

جلیلی گفت: شما ادعای صدق می‌کنید اما خلاف می‌گویید. آقای پزشکیان همین که می‌گویید با مردم صداقت داشته باشیم، پس باید در عمل هم اینگونه باشید و نباید همین جوری یه چیزی را بگویید، چون برای شما نوشته‌اند.

قرار نیست بنزین گران شود

جلیلی نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در ادامه صحبت‌های خود در رابطه با ناترازی انرژی و طرح وان و اینکه آیا در دولت شما قرار است قیمت بنزین آزاد شود و آیا کشور زیرساخت‌های لازم را برای اجرای این طرح دارد و در نهایت با قیمت بنزین چه کار می‌کنید بیان کرد: مردم دارن می‌بینند که رئیس جمهور سابق و اسبق همه در کدام ستاد هستند و همه ظرفیت‌های خود را پای چه ستادی آورده‌اند و چگونه این بحث را دنبال می‌کنند آقای پزشکیان امروز در جایگاه دانشگاه صحبت نمی‌کنید و در منصب رئیس جمهور صحبت می‌کنید و اینکه می‌گویید راه حل پیدا کنیم یعنی چه وقتی مسئول می‌شوید باید بدانید چه کار می‌کنید؟

جلیلی افزود: بحثی که شما می‌گویید مثل همون آقایی است که آمد گفت من صبح جمعه متوجه شدم و همین است که مردم نمی‌توانند تصمیم بگیرند و از همین صحبت‌های شما نوسانات شروع شده است. مردم باید بدانید که ما باید امروز تصمیم بگیریم و باید این مطالعات را از قبل انجام داده باشیم و دوره ریاست جمهوری دوره مطالعه نیست و هر روز که می‌گذرد به مردم فشار می‌آید.

وی گفت: تا نقطه اجرایی شدن طرح وان پیش رفته‌ایم و توضیح می‌دهم که همه می‌گویند این دولت سوم روحانی با آقای پزشکان شکل می‌گیرد می‌گوید چرا ما باید به همه یکسان یارانه انرژی را بدهیم و این یعنی بی‌عدالتی و کسی که سه ماشین دارد سه برابر از یارانه استفاده می‌کند و کسی که ماشین ندارد از این یارانه بی‌بهره خواهد بود. یعنی کسی که پولدارتر است چندین برابر یارانه می‌گیرد و این ظلم به مردم است.

مردم را در مصرف و مدیریت انرژی سهیم می‌کنیم

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، ادامه داد: موضوع طرح وان برای ناترازی انرژی است و باید برای آن برنامه داشته باشیم و بهترین برنامه این است که مردم را مشارکت دهیم و خود مردم را در این طرح بزرگ ملی سهیم کنیم. اگر مردم را در مدیریت مصرف انرژی مشارکت دهید و بگویید که این میزان از انرژی سهم شما است و خودتان این را مدیریت کنید آن موقع مردم چون در این موضوع احساس نفی می‌کنند وارد می‌شوند.

جلیلی، در پاسخ به این پرسش که آیا این طرح ابزار کنترل را از دولت نمی‌گیرد گفت: این‌طور مردم در همه حامل‌های انرژی مثل گاز برق بنزین احساس می‌کنند که هر چقدر این مصرف را مدیریت کنند پولش به جیب خودشان می‌رود و این روند را ما به گونه‌ای پیگیری کرده‌ایم و امروز زیرساخت‌های آن در کشور فراهم است. می‌توان این را از برق شروع کرد و به سمت گاز هدایت کرد و مردم ببینند که این بی‌عدالتی غلط کنار گذاشته شده است و از آن لذت ببرند و بعد بنزین که قرار نیست قیمت آن اضافه شود.

بحث بورس یک بحثی است که میلیون‌ها نفر با آن درگیر هستند

جلیلی در ادامه درباره راهکارهای خود برای رفع مشکل بورس، گفت: بحث بورس یک بحثی است که میلیون‌ها نفر با آن درگیر هستند. بنده در همین ایام و در بسیاری از اجتماع‌ها که شرکت کردم، بسیاری از مردم به دلیل سوء مدیریت از این بخش ضربه خوردند و سوء مدیریت عده‌ای باعث شد که مردم ضرر کنند.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: در سال ۹۹ که این مسائل در حوزه بورس ایجاد شد، نامه‌ای به حسن روحانی نوشتیم و ۲۲ نکته را به وی گفتیم، اما چرا وضعیت بورس به آن فلاکت کشیده شد و سرمایه مردم از بین رفت. اگر طرحی داشتند چرا همان زمان امثال آقای عبدو ایده‌ای برای رفع مشکلات ندادند؟

بورس یکی از مهمترین ابزارها برای جهش تولید و رشد اقتصادی است

وی ادامه داد: بورس یکی از مهمترین ابزارها برای جهش تولید و رشد اقتصادی است و بازار ثانویه هم که یک نقش موثر دارد. باید شورای ثبات وجود داشته باشد و بانک مرکزی نمی‌تواند تصمیمی بگیرد که به بازار بورس لطمه بزند.

جلیلی گفت: بیمه نباید نسبت به بورس بی‌تفاوت باشد و مردم ضرر کنند؛ همان طور که برای خودرو بیمه در نظر گرفته می‌شود، باید برای سهام هم بیمه در نظر گرفته شود و این پیشنهاد ما است که حتماً باید انجام شود تا مردم که این گونه متضرر شدند، تا حدی جبران شود.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: ما نامه نوشتیم و به حسن روحانی گفتیم که از یکسری از اقدامات برای مدیریت بازار بورس استفاده شود. بحث ما آن است که بیمه سهام باید مورد توجه باشد. ما زمانی که از جهش صحبت می‌کنیم، یکی از بسترهای آن بورس است.

وی گفت: عده‌ای از کسانی که به دنبال رانت هستند و به دنبال پول‌های بادآورده هستند، دوست دارند که بورس تلاطم داشته باشد تا آنها بتوانند از رانت‌های خود استفاده کنند که ما به دنبال شفافیت هستیم تا اینگونه نباشد که عده‌ای در یک روز ۵۰۰ سهم در بورس بخرند و عده‌ای حتی یک سهم را هم نتوانند بخرند.

نظر ما تقویت بورس است

نامزد انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد: نظر ما تقویت بورس است. اگر ما حرف از تولید و جهش تولید می‌زنیم و امسال سال جهش تولید با مشارکت مردم است، باید تسهیل تامین مالی اتفاق بیفتد.

وی اظهار کرد: بنده به طور مشخص می‌گویم زمانی که بحث پروژه پتروپلایشگاه‌ها را مطرح کردیم، می‌گفتند که سرمایه‌گذاری آن از کجاست که بنده گفتم از همین سرمایه مردم باشد و سود آن را هم به مردم دهیم.

جلیلی نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در ادامه صحبت‌های خود در رابطه با یارانه‌های نقدی، و این پرسش که در برنامه‌های شما موضوعی در رابطه با پرداخت یارانه‌ها ندیدیم چه راهکاری برای تامین پایدار منابع یارانه دارید؟ بیان کرد: از اینکه آقای پزشکیان احادیث و روایاتی می‌خوانند می‌گویم که خوب است اما این احادیث باید به عمل امتداد پیدا کند در حالی که این‌ها را ائمه جمعه هم می‌توانند بگویند و شما به عنوان رئیس جمهور باید صحبت کنید و باید بگویید این حدیث نورانی باید در نظام جمهوری اسلامی در عمل خود را نشان بدهد.

جلیلی افزود: برنامه ما برای رسیدن از وضع موجود به وضع مطلوب مهم است و زمانی که هدفمندی یارانه‌ها شکل گرفت آن زمان ۴۵ دلار به مردم داده می‌شد و به مردم کاملاً کمک می‌کرد و در ۸ سال شرایطی به وجود آوردند که ارزش پول ملی را آنقدر پایین آوردند که همین دلار به ۳۰ هزار تومان رسید. شما با سیاست‌هایی که می‌گفتید گفتگو می‌کنیم و گل و بلبل می‌کنیم دلار شد ۳۰ هزار تومان و تورم ۶۰ درصد شد و همچنان به مردم یارانه ۴۵ هزار تومان می‌دادیم.

وی گفت: اگر ناراحت نمی‌شوید همین کسانی که امروز در ستاد شما هستند موقع پرداخت یارانه‌ها می‌گفتند عزا می‌گیریم. شهید رئیسی آمد نسبت به این موضوع بی‌تفاوت نماند و تورم ۶۰ درصد را به پایین‌ترین درجه رساند. کی مسیر باید ادامه پیدا کند و شهید رئیسی یارانه‌های نقدی را ۱۰ برابر و به ۴۵۰ هزار تومان رساند.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، ادامه داد: وقتی عده‌ای گرسنه سر بر بالین می‌گذارند شما مسئول هستین و ما مسلمان هستیم ما ۱۳ قلم کالای اساسی را که نیاز روزمره هر انسان است و باید به آن دسترسی داشته باشد را در یک سبد تهیه کردیم که حداقل اطمینان خاطر حاصل شود که این ۱۳ قلم کالا به مردم می‌رسد. این کیک از کالاها هست که برای سلامت مردم ضروری است. و مشخص کردیم برای همه مردم که با کالابرگ این را دنبال کنند. این آقایان طرح ندارند و ما طرح داریم و طرح سفر خانوار را هم مطرح کردیم. خانواده کرامت دارد همانطور که به نان نیاز دارد به تفریح و سفر نیز نیاز دارد.

جلیلی، گفت: از تبعیض‌های اجتماعی این است و اینکه می‌گوییم برخی از مردم در انتخابات مشارکت ندارند مصداق جوانی است که می‌گوید من سال‌ها سفر نرفتم. یارانه کالای فرهنگی را بر اساس امکانات فرهنگی و سینماها تخصیص می‌دهیم که بسیاری از این‌ها برای دولت هزینه‌ای بر دولت تحمیل نمی‌کند. باید به این سمت برویم که ضریب جینی ما در بهترین حالت خود باشد. وقتی که ۴۵ دلار یارانه می‌دادیم در بهترین حالت این به ۴۵ هزار تومان رسیده بود در آن ۸ سال.

به ازای هر ازدواجی که در سال داریم، مجبوریم خانه داشته باشیم

جلیلی درباره راهکارهای خود در حوزه مسکن، بیان کرد: مسئول ستاد آقای پزشکیان که چندین سال وزیر راه و شهرسازی بود، طرح مسکن مهر را مزخرف دانست. همچنین در سال ۸۴ گفت که بالا بودن قیمت مسکن ربطی به ما ندارد و آیا این رویکرد می‌خواهد ادامه یابد یا خیر. آقای پزشکیان می‌تواند بگوید که این نظر خود آن فرد بوده است و به من ارتباطی ندارد و باید در این باره پاسخ دهد.

وی اظهار کرد: ما به ازای هر ازدواجی که در سال داریم، مجبوریم خانه داشته باشیم. اگر شرایط ازدواج خوب باشد، سالی ۸۰۰ هزار ازدواج داریم و هر خانواری نیاز به خانه دارد، البته میزان ازدواج کاهش یافته و نباید الان بگوییم که ازدواج کاهش یافته، خوب خانه کمتر بسازیم، بلکه باید شرایطی فراهم شود که ازدواج افزایش یابد و مشکل مسکن هم حل شود.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: عده‌ای گفتند که مسکن مهر مزخرف است و باید می‌گفتند که چه طرحی دارند و بعد هم افتخار می‌کردند که یک خانه نساختند. در ۸ سال دولت روحانی متوسط قیمت مسکن ۱۰ برابر شد. اصلاً می‌دانید که چند درصد مردم اجاره نشین هستند؟

یکی از مشکلات عدم ساخت مسکن، زمین است

جلیلی تصریح کرد: یکی از مشکلات عدم ساخت مسکن، زمین است و در برنامه هفتم توسعه راهکار رفع این مشکل آمده است. یکی از مشکلات اساسی عدم تحقق حل مسئله مسکن، مشکل زمین است و به همین دلیل قیمت مسکن تا این حد گران می‌شود. باید برای رفع این مشکل راه حل داشته باشیم و در دولت شهید رئیسی برای حل این مشکل بحث و تبادل نظر شد و در برنامه هفتم آمد و مصوب شد که باید مورد توجه باشد.

جلیلی گفت: رئیس جمهور و دولت باید این مسائل را بداند و نباید بگوید که ما بعداً این مسائل را بررسی می‌کنیم و باید گره‌ها را باز کنیم. یکی از گره‌های اصلی حوزه مسکن در برنامه هفتم باز شد، اما مسکن یک بحث تک بعدی نیست و ابعاد اقتصادی و راهبردی هم دارد.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: مقام معظم رهبری بحث اقتصاد دریا محور را ابلاغ فرمودند و باید مورد توجه قرار گیرد.

جلیلی همچنین در خصوص حکمرانی ریال که در میزگرد اقتصادی به آن اشاره کرده بود و در پاسخ به این پرسش که برای اگر تثبیت قیمت اتفاق نیفتد اولین اقدام شما برای مهار تورم چیست؟ بیان کرد: من ابتدا راجع به تحصیلات مسکن صحبت می‌کنم که باید ۲۰ درصد تسهیلات به حوزه مسکن اختصاص یابد و این اتفاق نیفتاده و در دوره‌ای که دولت به مردم زمین داد و به آنها کمک کرد و آنها خانه خود را ساختند این اتفاق محقق شد. تورم مشکل اصلی است و تورم در دولت شهید رئیسی حدود ۶۰ درصد بود که از دولت قبل به ارث رسیده بود و او تمام تلاش خود را کرد که این را در برخی از اقلام کاهش دهد.

مردم عزیز باید موضوع تورم ریشه‌یابی شود و آن را حل کنیم

جلیلی افزود: مردم عزیز باید موضوع تورم ریشه‌یابی شود و آن را حل کنیم و نباید از سرزنش افراد ناراحت شویم و گویا امروز در این کشور مطالعه کردن و طرح داشتن ضد فضیلت است. آقای پزشکیان متاسفانه در بسیاری از موضوعات اطلاعات شما بسیار کم است. هسته مرکزی و جهش‌های تورم دو مسئله اصلی در تورم است و باید برای همه آنها راه حل داشته باشیم که در هسته تورم زمانی مشکل ایجاد می‌شود که در خلق پول و بودجه ناترازی ایجاد می‌شود.

وی گفت: ناترازی یعنی منابع را کم کنید و مصارف را افزایش دهیم، باید به صورت دقیق بررسی کنیم و منابع ارزی را افزایش دهیم نه اینکه تحریم باشیم و بگوییم که باید رو به قبله باشیم. انضباط مالی که مطرح کردیم دقیقاً در این راستا است و باید جلوی حیف و میل‌ها و مصارف غیر ضروری را بگیریم. یکی از کارهای خوب دولت شهید رئیسی میترینگ بود که مانع هدر رفت میلیاردها دلار بودجه‌های دولت شد.

باید برای سرمایه‌های بزرگ شفافیت مالی ایجاد کنیم

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، ادامه داد: باید برای سرمایه‌های بزرگ شفافیت مالی ایجاد کنیم و سامانه‌ها را به هم وصل کنیم که بدانیم پول‌ها کجا می‌رود. از طرف دیگر باید بتوانید که درآمدهای حاکمیت را به سمت تولید هدایت کنیم. برخی از جهش‌هایی که در قیمت ارز صورت می‌گیرد مردم ما را آزار می‌دهد و اگر ندانیم که ارز از کجا مشکل دارد و این فرایند فاصله بین تخصیص و تامین است که دچار اشکال شده، وقتی شما ندانید که چه فرایندی در این مسیر وجود دارد و راه حل رفع این مشکلات را پیدا نکنید نمی‌توان با کلیات صحبت کرد.

ثبات نرخ ارز برای بازار ما بسیار مهم است

جلیلی، گفت: ثبات نرخ ارز برای بازار ما بسیار مهم است. وقتی که بسیاری از معاملات درست در بازار غیر رسمی باشد و باید برای این‌ها برنامه داشته باشیم و ما احکام این‌ها را نیز تهیه کرده‌ایم و به امید خدا اگر این اعتماد صورت بگیرد و این انتخاب انجام شود ما از روز اول این موارد را اجرا می‌کنیم حتی حکم این‌ها رو تهیه کرده‌ایم برای اینکه به آرامش در بازار ارز برسیم.

جلیلی در برنامه‌های خود چه برنامه‌هایی برای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان انجام خواهید داد و منابع آن را از کجا تامین می‌کنید؟ گفت: اول نسبت به صحبت‌های آقای پزشکیان توضیح می‌دهم که گویا ایشان نسبت به جوانان و نخبگان و اطرافیانشان خودشان این مشکل را دارند و برایشان عجیب است که اگر کسانی بنشینند و بدون اینکه پول‌هایی را بگیرند مسائل کشور را بررسی کنند و من ۱۰ سال در بین هزاران نفر در بحث‌های مختلف از کشاورزی و اقتصاد و نظام سلامت نشستم و صحبت کردم هیچکدام از آنها چشم داشتی به پول نداشتند.

وی، ادامه داد: نگاه این‌ها این است که بدون چشم داشت نمی‌توان کار کرد. شما کارهایی را ۳۲ سال نهادینه کردید و دنبال کردید و در تفکر شما این است که وقتی ما می‌گوییم هر ایرانی یک نقشه پرشکوه شما می‌گویید فقط پول است. آقای پزشکیان هزاران نفر بهتر از شما در کشور هستند که بدون پول کار می‌کنند. هزاران نفر هستند که حاضرند برای کشور خدمت کنند و این تجربه من است که این افراد آمدند آقای دکتر شهرام یزدانی می‌شناسید که آمد و کار کرد همچنین دکتر میبدی را می‌شناسید به او یکی از اعضای ما است.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری همچنین گفت: سیاست‌های کلی نظام می‌گوید که باید تعرفه‌ها یکسان باشد و در زمان ایشان تعرفه‌های خصوصی چند برابر تعرفه‌های دولتی است و شما نظام سلامت را نمی‌دانید این دلیلش عملکرد شما است که همان مجلس شما را استیضاح کرد.

جلیلی افزود: روز خانواده و تکریم بازنشستگان را که ستون‌های خانواده و پناهگاه‌های خانواده هستند را تبریک می‌گویند. حکیم بازنشستگان امروز یک وظیفه اصلی دولت و همه بخش‌های کشور است. اکثراً این روزها از من می‌پرسند که چرا همسان سازی را انجام نداده‌اید و چگونه می‌خواهید انجام دهید و در این صورت بلافاصله سوال می‌شود که منابع آن از کجا است و من می‌گویم اگر باید جلوی فساد را بگیرید و با آن مبارزه کنید ببینید که در همین سازمان بازنشستگی در ۸ سال چه پرونده‌هایی داشتند و چه کسانی هیئت مدیره بودند و حقوق‌های نجومی می‌گرفتند در حالی که بازنشسته ما مشکل داشت.

وی ادامه داد: موضوع ما در مبارزه با فساد بحث کلی نیست و باید امتداد آن خودش را در این موضوع بازنشستگان نشان دهد. مشکلاتم بدهی‌های دولت به صندوق‌های بازنشستگی است که باید انجام شود.

جلیلی گفت: باید هدف ما جهش در تولید و جهش در نقش آفرینی مردم و عدالت و قدرت ایران و فناوری‌های پیشرفته و جهش در روابط گسترده و سازنده با جهان باشد و معطل دو یا سه قدرت نماندن.

وی ادامه داد: این راه حل، پشتوانه مردمی می‌خواهد. هنوز هیچ چیزی نشده است، فریادهای آنان علیه بنده بلند شده است چرا که می‌دانند بنده به حساب‌های آنان و شرکت‌های دولتی و ولخرجی‌ها و اسراف‌ها، رانتخواری‌ها و فسادها خواهم رسید. مردم به حضور شما نیاز دارم و به جد مسائل را دنبال خواهم کرد.

جلیلی بیان کرد: مردم! جریانی که حد توانایی ایران را آبگوشت بزباش می‌داند، چگونه می‌تواند این نگرانی‌های شما را برطرف کند؟ زمانی که اعتقادی به نیروی مردم را ندارند و مردم را نمی‌شناسند و به مردم تکیه ندارند و وقتی شما جوانان را که مطالعه کرده‌اند جمع می‌کنید، آنان را به سخره می‌گیرند. این افراد مردم را باور ندارند و زمانی که شما توطئه دشمن را شکست می‌دهید، می‌گویند که خود دشمن نخواست.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: من کسی نیستم که با مواجهه با اولین مشکل بهانه بیاورم، با اولین داد و هوار دست از مبارزه با فساد بکشم، با اولین تشر و تهدید خارجی جا بزنم، دست از حق مردم ایران برای داشتن فناوری‌های پیشرفته بکشم و عدالت را ذبح کنم.

وی افزود: این حرکت بزرگ نیازمند حمایت و پشتیبانی همه مردم است. هنر همه مردم ایران، انتخاب‌های بزرگ است و اختیار یعنی انتخاب بهترین و اختیار با شماست، یک جهان فرصت یک ایران جهش با ایفای پرشکوه نقش هر ایرانی.

بخش پرشکوه خود را با حضور در پای صندوق‌هایی رای نشان دهید

جلیلی، نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در هنگام خروج از استودیوی مناظره در جمع خبرنگاران، گفت: بسم الله الرحمن الرحیم ابتدا از صدا و سیما و برنامه‌های خوبی که برای تنویر افکار عمومی انجام داد به ویژه مناظراتی که شکل گرفت و این‌ها کمک می‌کند به مردم ما که بتوانند بهتر تصمیم بگیرند؛ تشکر می‌کنم.

وی گفت: مردم عزیز سلام امروز آستانه یک انتخاب هستید، اگر از مشکلاتی نظیر بیکاری گرانی و مسکن رنج می‌برید امروز شما نقش تعیین کننده برای حل این مسائل دارید برای اینکه این مسائل حل بشود بلکه کشور در مسیر از پیشرفت قرار بگیرد که علاوه بر حل این مسائل کلی از موفقیت‌ها و جهش در عرصه‌های مختلف اقتصادی و صنعتی و فناوری و فرهنگی و علمی صورت بگیرد؛ امروز نقش شما تعیین کننده است.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، ادامه داد: ۱۱ سال برای این موضوع مطالعه کردیم کار کردیم و خود جوانان و فرزندان شما آمدند و همکاری کردند و مسائل را جمع‌بندی کردند و آسیب شناسی کردند بدون هیچ‌گونه چشم داشتی بدون یک ریال پول گرفتن امروز حاصل این ایام را به شما اشاره کردیم و جمع‌بندی ما این است که امروز یک جهان فرصت در برابر ماست و در برابر آن باید یک ایران جهش اتفاق بیفتد و لازمه آن این است که همه مردم در آن نقش آفرینی کنند و این حرکت بزرگ شکل بگیرد.

جلیلی، گفت: امروز آن نقش پرشکوه را در پای صندوق‌های رای نشان دهید و هر چقدر شما مردم به حل مشکلات و مسائلتان توجه دارید بدانید امروز شما هستید که تعیین کننده هستید و این افتخار جمهوری اسلامی است که امروز همه دنیا منتظرند ببینند که مردم چه انتخاب می‌کنند و می‌خواهند مسائلشان را چگونه حل می‌کنند اختیار با شما است و السلام علیکم و رحمة الله و برکاته.

جلیلی در جمع خبرنگاران گفت: مردم عزیز بحث‌ها را شنیدید. امروز در استانه یک انتخاب هستید. اگر از مشکلاتی رنج می‌برید و از بیکاری ومسکن و… رنج می‌برید، امروز شما نقش تعیین کننده برای حل مسائل دارید.

وی ادامه داد: امروز نقش شما مردم تعیین کننده است. من در این مجموعه گفتگوها عرض کردم که ۱۰ سال مطالعه کرده‌ایم. فرزندان شما و جوانان شما جمع بندی و اسیب شناسی بدون دریافت پولی کرده‌اند.

جلیلی افزود: امروز در شرایطی هستیم که یک جهان فرصت در برابر ماست و باید یک ایران جهش اتفاق افتد.

وی کفت: امروز آن نقش پرشکوه را با حضور دای صندوق‌های رای انجام دهید.

جلیلی افزود: هرچقد مردم به جهش کشور توجه دارید بدانید امروز شما هستید که تعیین کننده‌اید و این یکی از افتخارات نظام جمهوری اسلامی است.

وی گفت: مردم هستند که حرف آخر را می‌زنند که چطور می‌خواهند مسائل را حل کنند.

کد خبر 6154971

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • ایران امپراطور ۱۱:۲۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۳
      0 0
      جلیلی بیا قاطع شفاف و عمل گرا.ایران قدرتمند با مرد میدان