۱۲ تیر ۱۴۰۳، ۲۰:۱۵

آقامحمدی مطرح کرد؛ 

گردشگری ایران می تواند بخشی از قدرت اقتصادی ما باشد

گردشگری ایران می تواند بخشی از قدرت اقتصادی ما باشد

رئیس گروه اقتصادی دفتر مقام معظم رهبری گفت: اگر می‌خواهیم در سطح جهانی مطرح باشیم باید قدرت اقتصادی خود را که بخشی از آن مربوط به گردشگری است، توسعه دهیم

به گزارش خبرنگار مهر، اولین کنگره بین المللی توسعه و توانمند سازی اقتصاد گردشگری با رویکرد نقش زنجیره ارزش در صنعت گردشگری و توسعه پایدار سه شنبه ۱۲ تیرماه در سالن همایش‌های صدا و سیما با حضور فعالان گردشگری برگزار شد.

علی آقا محمدی رئیس گروه اقتصادی دفتر مقام معظم رهبری در این مراسم گفت: اگر بخش خصوصی خودش را رهبر می‌داند، خودش باید فکر کند و جهت بدهد و مطالبه کرده و مطالبات خود را پیگیری کند. باید بخش قابل اعتنایی از رشد ۸ درصد، گردشگری باشد. درباره شعار سال هم که جهش تولید با مشارکت مردم است و باید به این مهم توجه داشت.

وی ادامه داد: اگر متوسط نرخ سرمایه گذاری را در نظر بگیریم از ۱۳۹۴ تا ۱۴۰۲ به ۲۴ درصد رسیده است. این یک درصد از سهم GDP کشور را دارد ما اگر می‌خواهیم طرف جهانی باشیم باید قدرت اقتصادی خود را توسعه دهیم که بخشی از آن مربوط به گردشگری است. حتماً نفت و گاز در ایران دارای بازده بالایی هست و باید سرمایه گذاری در آن اتفاق بیفتد. یکی از زمینه‌هایی که اولویت دارد هم توسعه گردشگری است،

در ادامه گروسی مدیرعامل منطقه آزاد ماکو گفت: اولین باغ یکپارچه گردو و پسته در این منطقه ایجاد شده است که خودش یک جاذبه گردشگری است اما فعالان آن نمی‌توانستند تجهیزاتشان را وارد کنند در حالی که در مناطق آزاد باید این واردات آزاد باشد.

وی گفت: باید رئیس جمهور منتخب به مناطق آزاد توجه بیشتری کنند تا ما از نفت فاصله بگیریم. اگر به سمت گردشگری برویم جلوی ما را می‌گیرند برخی می‌گویند فقط نفت بفروشید و خام فروشی کنید. نمی دانم چرا نمی‌گذارند مناطق آزاد رشد کنند.

گروسی بیان کرد: ماکو با داشتن دو کلیسا هر سال میزبان بیش از ۷ هزار ارمنی است بدون اینکه زیر ساخت‌های زیادی داشته باشیم. این منطقه ظرفیت زیادی دارد که باید به آن توجه شود.

رحیم سرهنگی مدیرعامل منطقه آزاد کیش هم در این مراسم گفت: موفقیت در مناطق آزاد نسبی است وقتی درباره گردشگری کیش صحبت می‌کنیم باید کل زنجیره را ببینیم اساساً وقتی شما یک صنعت را تعریف می‌کنید باید زنجیره آن را هم تعریف کنید تفاوتی که کیش با سایر نقاط دارد این است که به شدت به پرواز وابسته است راه دسترسی زمینی وجود دارد ولی به واسطه اینکه کیش برای طبقه متوسط و رو به بالا تعریف شده شاید راه زمینی خیلی امکان پذیر نباشد بنابراین پرواز یکی از مسائل استراتژیک است. در کیش هر آنچه برای زیرساخت هست را فراهم کردیم.

وی ادامه داد: هر آنچه برای توسعه جزیره لازم هست در کیش وجود دارد ۵۲ هتل داریم که تقریباً ۲۰ هتل آن ۵ ستاره است و ۵۲ هتل هم در حال ساخت است و همچنان تقاضا برای ساخت هتل وجود دارد. در زنجیره گردشگری کیش، خرید هم معنا دارد اما امروز گردشگران ترجیح می‌دهند که از وان ترکیه خریداری کنند اما ما نمی‌توانیم آن را در کیش عرضه کنیم.

وی ادامه داد: تصمیم غلطی درباره خصوصی سازی کیش ایر گرفته شد. تمام تصمیمات غلط دست به دست هم می‌دهد که ما در حوزه گردشگری چندین مسئله داشته باشیم نه یک مسئله. سال گذشته چارتر شدن و امثال آزاد سازی قیمت‌ها در نرخ هواپیما باعث آسیب به گردشگری کیش شد همه این مشکلات به بخش خصوصی سیگنال می‌دهد که سرمایه خود را به کشورهای دیگر ببرد.

در حاشیه این کنگره، نمایشگاهی از توانمندی‌های قبرس شمالی، مناطق آزاد کشور، پژوهشگاه میراث فرهنگی و بخش خصوصی نیز برپا شده بود.

کد خبر 6155029

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha