۱۳ تیر ۱۴۰۳، ۹:۰۰

مهر گزارش می دهد؛

سیل‌زدگان کجوری لنگ گریدر و لودر/ روستاییان در حصار سیلاب

سیل‌زدگان کجوری لنگ گریدر و لودر/ روستاییان در حصار سیلاب

نوشهر - چند روزی از سیلاب های مخرب غرب مازندران و بخش کجور نوشهر می گذرد و چشم سیل‎زدگان به یک دستگاه لودر و گریدر قدیمی و مستهلک برای پاکسازی گل ولای به جامانده از سیلاب است.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: سیلاب روزهای پایانی بهار و اوایل تابستان در مناطق غرب و شرق مازندران هم تلفات جانی داشت و هم به زیرساخت‌های راه، گردشگری، کشاورزی و مسکن آسیب جدی وارد کرده است.

سیلاب‌های اخیر مازندران در محور کندوان، مرزن آباد و سوادکوه خسارت‌های کلانی برجا گذاشت و همچنین این حوادث چهار فوتی داشته است. تغییر اقلیم، بارش‌های رگباری و کوتاه مدت، ساخت وسازهای حاشیه و حریم رودخانه و دست اندازی به طبیعت عامل اصلی بروز سیلاب و تخریب در مناطق مختلف استان مازندران به شمار می‌رود.

این حوادث همچنین سبب تخریب سردهنه های کشاورزی مازندران شد و با گذشت روزها از سیلاب غرب و مرکز مازندران همچنان برخی از روستاها درگیر حادثه و بحران هستند و اوضاع در این مناطق طبیعی نشده است.

آب بردگی کلنی ها و آسیب سیلاب به مزارع

عباس سلیمانی تولیدکننده و کشاورز روستای انگیل کجور با بیان اینکه حادثه سیلاب روزهای گذشته به کلنی های زنبور عسل و دامداری من خسارت زده است، می‌گوید: انتظار داریم مسؤولان امر و دولت برای جبران خسارت حمایت کند.

سیل‌زدگان کجوری لنگ گریدر و لودر/ روستاییان در حصار سیلاب

وی در گفت وگو با خبرنگار مهر با اظهار اینکه سیلاب سبب آبردگی کلنی های زنبور عسل و بروز تلفات شده است، افزود: همچنین این حادثه به باغ و مزارع و محصولات کشاورزی من نیز خسارت وارد کرده است.

وی با اظهار اینکه متولیان امر از جمله بخشداری و جهاد کشاورزی بازدید کردند، گفت: منتظر حمایت عملی آنان از کشاورزان خسارت دیده هستیم.

روستای اویل کجور نیز در حادثه سیلاب اخیر خسارت زیادی متحمل شد و تلف شدن چندین رأس گوسفند، از بین رفتن محصولات زراعی و تخریب راه دسترسی از جمله مشکلات روستاییان به شمار می‌رود.

محمد قمی اویلی از اهالی روستای اویل نیز با اظهار اینکه سیل اخیر خسارت زیادی در روستا برجا گذاشت، افزود: سیلاب سبب تلف شدن ۱۰ رأس دام سنگین، تخریب پل و جاده دسترسی روستا شده است.

سیلاب سبب تلف شدن ۱۰ رأس دام سنگین، تخریب پل و جاده دسترسی روستا شده است

وی در گفت وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: منتظر کمک و حمایت مسؤولان امر هستیم تا بتوانیم جاده دسترسی داخل محل را بازسازی کنیم زیرا راه ارتباطی با روستای اطراف قطع شده است.

وی گفت: امیدواریم با حمایت متولیان امر بتوانیم بخشی از خسارت‌های وارده به روستاییان را جبران کنیم.

ورود خسارت‌های زیاد ناشی از سیلاب به بخش کجور نوشهر در حالی است که به گفته روستاییان و اهالی ماشین آلات و تجهیزات مناسب راهداری برای امدادرسانی وجود ندارد و این مساله سبب تأخیر در روند بازسازی می‌شود.

علیا علیخانی رئیس شورای اسلامی روستای کوشکک با اظهار اینکه مشکل اصلی بخش کجور این است که تجهیزات مناسب راهداری در آن وجود ندارد، گفت: این بخش با داشتن ۶۶ روستا و پراکندگی آن فقط دارای یک دستگاه لودر و گریدر قدیمی و مستهلک است.

وی در گفت وگو خبرنگار مهر اظهار کرد: ماشین آلات راهداری این بخش حدود ۲۰ روز خراب است و با آنکه بعد از وقوع سیلاب مسؤولان از روستای کوشکک بازدید کردند اما هیچ ماشین آلاتی برای پاکسازی و خدمات رسانی به منطقه اعزام نشده است.

سیلاب‌های اخیر در شهرستان چالوس و محور کندوان و محور سوادکوه نیز خسارت‌های زیادی برجای گذاشت و انسداد چند روزه این محورها از یک سو و فوت چهار نفر داغ سیل در این مناطق بوده است.

خسارت سیل بر ۱۳۴ واحد مسکونی در سوادکوه

مدیرکل مدیریت بحران استانداری مازندران خسارت سیلاب را ۱۰ میلیارد ریال ذکر کرد و گفت: ۱۳۴ واحد مسکن احداثی و تعمیری دچار خسارت شدند.

سیل‌زدگان کجوری لنگ گریدر و لودر/ روستاییان در حصار سیلاب

حسینعلی محمدی با اشاره به وقوع سیل در محور سوادکوه و منطقه پل سفید که عصر سه شنبه ۵ تیرماه رخ داد، افزود: هم اکنون پاکسازی جاده‌ها و معابر مناطق سیل زده از گل و لای و جمع آوری سنگ‌های جاده ادامه دارد.

وی گفت: در سیل اخیر ۸ واحد مسکونی احداثی، بیش از ۱۲۶ واحد مسکونی تعمیری، ۲۶ واحد تجاری، ۲۷ واحد دامی و ۱۳ واحد طیور خسارت دیدند.

محمدی شیرکلایی، گفت: در حال حاضر برآوردهای اولیه از خسارت ۱۰ میلیارد ریالی به بخش‌های مختلف جاده‌ای، کشاورزی، منازل مسکونی و سایر حکایت دارد، البته برآورد خسارت‌ها به‌طور دقیق در حال انجام است.

در حال حاضر برآوردهای اولیه از خسارت ۱۰ میلیارد ریالی به بخش‌های مختلف جاده‌ای، کشاورزی، منازل مسکونی و سایر حکایت دارد

مدیرکل مدیریت بحران مازندران با اشاره به اینکه امدادرسانی در مناطق سیل‌زده استان کماکان تداوم دارد، افزود: ۱۲ روستا در شرایط حاد قرار داشتند که با خدمات رسانی از حالت اضطرار خارج شدند.

با گذشته چند روز از سیلاب مخرب در مازندران هیأت دولت ۲۵۰ میلیارد تومان اعتبار برای جبران خسارت ناشی از سیلاب در مازندران تخصیص داده است و ۴۷۰ میلیارد تومان نیز نیز مصوبه تصویب شده است.

توجه به طرح‌های آبخیزداری و آبخوانداری و ساخت سازه‌های کنترل سیلاب در مناطق مختلف مازندران در پیشگیری از خسارت‌های وارده ناشی از حوادث طبیعی امری مهم به شمار می‌رود.

کد خبر 6155186

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha