۱۳ تیر ۱۴۰۳، ۱۱:۴۹

بابایی:

۱۰ میلیون هکتار از اراضی کشاورزی کشور حدنگاری شده‌ است

۱۰ میلیون هکتار از اراضی کشاورزی کشور حدنگاری شده‌ است

رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: امروز بیش از ۱۰ میلیون هکتار از اراضی کشاورزی کشور حدنگاری شده‌ و در ۱۲۰ حوزه ثبتی حدنگاری ۱۰۰ درصدی پهنه کشاورزی را شاهد هستیم.

به گزارش خبرگزاری مهر، پیش از سخنان رئیس قوه قضائیه، حسن بابایی رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک، با بیان اینکه اجرای سیستم حدنگار به صورت جامع، کارآمدی سیستم ثبتی را در پی دارد و به عنوان ادله قابل اتکا، بستری برای کارآمدی نظام تقنینی و قضائی نیز قلمداد می‌شود، اظهار کرد: سازمان ثبت با درک اهمیت حدنگار و در راستای کمک به دستیابی به اهداف قوه قضائیه در کاهش اختلافات و دعاوی و به تبع آن کاهش ورودی پرونده‌ها به دستگاه قضائی، اجرای این امر را به عنوان یک راهبرد کلان در برنامه‌ریزی‌های عملیاتی خود قرار داده و بر این اساس با شناسایی ۳۶۰ لایه نیازمند به حدنگاری در عرصه مدیریت زمین، موفق شده است از پهنه ۱۶۴ میلیون هکتاری کشور بیش از ۸۰ درصد را حدنگاری کند.

وی افزود: سازمان ثبت در یک روند شتابان، حدنگاری اراضی کشاورزی را در دو سال اخیر از ۵ درصد به ۷۰ درصد ارتقا داده است و امروز بیش از ۱۰ میلیون هکتار از اراضی کشاورزی کشور حدنگاری شده‌اند و در ۱۲۰ حوزه ثبتی حدنگاری ۱۰۰ درصدی پهنه کشاورزی را شاهد هستیم.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در ادامه، مسئله‌محوری و حل معضلات ثبتی با اجرای حدنگار در استان‌های مختلف را یکی از اقدامات مهم و اثربخش این سازمان طی چند سال اخیر عنوان کرد و گفت: تاکید بر مساله‌محوری و حل معضلات حقوقی، موجب آن شده است که رضایتمندی مردم از سازمان ثبت به نحو قابل تأملی افزایش یابد.

بابایی افزود: تأکیدات رئیس قوه قضائیه خطاب به سازمان ثبت مبنی بر خدمت‌رسانی به‌موقع، ارزان و بی‌منت به مردم، ما را بر آن داشت که ارائه خدمات هوشمند الکترونیک را بیش از گذشته توسعه دهیم؛ صدور اسناد الکترونیک مالکیت حدنگار که از ابتدای تیر ماه سال جاری در کل کشور عملیاتی شده، باعث کاهش هزینه‌ها و صرفه‌جویی در وقت مراجعین ثبتی شده است و تا به امروز بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار سند مالکیت الکترونیک صادر شده است.

رئیس سازمان ثبت ادامه داد: فناوری صدور اسناد الکترونیک که در دنیا معدود کشورهایی به فناوری آن دسترسی دارند باعث کاهش دعاوی همچون جعل شده و به تضمین و صحت روابط قراردادی کمک شایانی خواهد کرد.

بابایی خاطرنشان کرد: همچنین از امروز صدور اسناد الکترونیک اشخاص حقوقی اعم از شرکت‌ها و مؤسسات غیرانتفاعی آغاز شده که این امر، تحولی نو در شفافیت عملکرد شرکت‌ها و شناسایی و تعلیق شرکت‌های صوری را در پی خواهد داشت.

همچنین بهرام حسن‌زاده دبیر همایش ملی حدنگاری اراضی و املاک طی سخنانی گفت: از آذرماه سال ۱۴۰۲، تعداد ۱۶۹ مقاله داخلی و خارجی با محورهای مختلف از جمله «حدنگاری، فرصت‌ها و چالش‌ها»، «حدنگاری و توسعه پایدار» و «حدنگاری و فناوری‌های نوین» به مرکز آموزش و پژوهش سازمان ثبت ارسال شد.

وی افزود: این آثار از سوی ۲۹ داور از دانشگاه‌های مختلف و همچنین تعدادی از همکاران قضائی مورد بررسی قرار گرفتند و در نهایت ۳۰ مقاله به عنوان مقاله‌های برتر و سه مقاله به عنوان آثار ممتاز برگزیده شدند.

حسن‌زاده با بیان اینکه در برگزاری همایش ملی حدنگاری اراضی و املاک، چندین کشور از جمله مالزی، ترکیه و سنگاپور مشارکت داشتند، گفت: همزمان با برگزاری نخستین همایش ملی حدنگاری اراضی و املاک، از ۱۲ عنوان کتاب علمی و پژوهشی با موضوعات تخصصی سازمان ثبت، رونمایی خواهد شد.

کد خبر 6155511

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha