۱۴ تیر ۱۴۰۳، ۸:۴۶

در گفت‌وگو با مهر مطرح شد؛

دولت چهاردهم به دنبال تقویت دیپلماسی فرهنگی باشد

دولت چهاردهم به دنبال تقویت دیپلماسی فرهنگی باشد

قزوین- فعال فرهنگی با بیان اینکه ترویج گفت‌وگوهای فرهنگی و ایجاد فضای گفتمانی دولت با هنرمندان به‌صورت مستمر باید مورد توجه قرار بگیرد بر لزوم تقویت دیپلماسی فرهنگی تأکید کرد.

سعید پورایمانی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به اولویت‌های فرهنگی دولت چهاردهم اظهار کرد: دولت چهاردهم باید آموزش‌های فرهنگی را توسعه دهند. با وجود ضعف‌هایی که در دولت‌های گذشته وجود داشته آموزش‌های فرهنگی باید این مشکلات را به دوش بکشند.

این فعال فرهنگی و هنری بیان کرد: ایجاد برنامه‌های آموزشی گسترده و کارآمد برای ارتقا سطح آگاهی فرهنگی و هنری جامعه در مدارس و دانشگاه‌ها و همچنین تروریج توسعه فرهنگ بومی، تشدید و حمایت از فرهنگ‌های محلی، اقلیت‌ها و فراهم کردن بستری برای معرفی و ترویج این فرهنگ‌ها در سطح ملی و بین المللی انتظار دیگر ما است.

وی افزود: موضوعی که در آن همواره ضعیف هستیم دیپلماسی فرهنگی است و استفاده از فرهنگ و هنر به عنوان ابزارهای دیپلماسی برای بهبود روابط بین المللی و تأثیر مثبت از ایران امری ضروری است.

این مسوول ادامه داد: یکی از عواملی که رسوم و بعضی از هنرهای ما در کشورهای دیگر ثبت جهانی نمی‌شود این است که ما نتوانستیم دیپلماسی فرهنگی را فعال کنیم و این را در تمام دنیا به رخ بکشیم.

پورایمانی عنوان کرد: دسترسی عمومی به فعالیت فرهنگی به‌منظور ایجاد امکانات فضاهای فرهنگی در شهرها و استان‌ها و همچنین ایجاد زیرساخت‌های فرهنگی برای اینکه هنرمندان بتوانند خودشان را نشان بدهند باید در دستور کار قرار بگیرد.

وی با تأکید بر اینکه دولت آینده باید بتواند در حوزه دسترسی عمومی به فعالیت‌های فرهنگی و هنری از طریق ایجاد امکانات و فضاهای فرهنگی را مدنظر خود قرار بدهد ابراز کرد: ترویج گفت‌وگوهای فرهنگی و ایجاد فضای گفتمانی دولت با هنرمندان به‌صورت مستمر باید مورد توجه قرار بگیرد زیرا تا زمانی که دولت از جوامع فرهنگی و هنری فاصله بگیرد و توان اثرگذاری هنرمندان و هنر آن‌ها نادیده گرفته شود وضع فرهنگی ما رشد نخواهد کرد از این جهت ضرورت دارد که گفت‌وگوهای فرهنگی و فراهم آوردن فضای گفت‌وگو بین دولت با هنرمندان و فعالان فرهنگی در استان‌ها و شهرستان‌ها به‌صورت مستمر انجام شود و دولت بتواند انتقاد هنرمند را بپذیرند.

دولت چهاردهم به دنبال حفظ و بازنمایی آثار فرهنگی باشد

وی با اشاره به اینکه دولت باید همانند رهبر انقلاب دیدار با هنرمندان و اقشار مختلف فرهنگی را در دستور کار خود قرار دهد ادامه داد: حمایت مالی و زیرساختی یکی دیگر از موضوعات مهم فرهنگی است که ذیل آن تخصیص بودجه و منابع کافی برای حمایت از پروژه‌های فرهنگی و هنری از جمله تئاتر، سینما، موسیقی، هنرهای تجسمی، خوشنویسی باید مورد توجه باشد و تخصیص اعتبار و منابع کافی برای حمایت وجود داشته باشد زیرا هنرمندان گاهی در وضعیت معاش دچار سختی هستند و انتظار داریم که نگاه دولت آینده به هنر نگاه ابزاری نباشد.

پور ایمانی با بیان اینکه ما باید ضمن حفظ آثار فرهنگی در نمایش، بازنمایی و معرفی آن‌ها نیز کوشا باشیم مطرح کرد: حفاظت از میراث فرهنگی کشور و تلاش برای حفظ و نگهداری آثار تاریخی کشور، جلوگیری از تخریب و سرقت آن‌ها و ترویج حفاظت میراث فرهنگی؛ از وظایف کشور است.

وی در پایان گفت: از دیگر دغدغه‌های هنرمندان آزادی بیان هنری است که طبق آن هنرمندان نباید برای آثار خود دچار نگرانی و استرس باشند که آیا اثر هنری آن‌ها می‌تواند مجوز بگیرد یا خیر؛ از دولت آینده انتظار می‌رود که آزادی بیان را به هنرمندان برگرداند تا هنرمند بتواند از ابزارش برای انتقاد به جامعه و مسئولین استفاده کند.

کد خبر 6156261

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha