۱۴ تیر ۱۴۰۳، ۱۸:۲۹

به یاد جوانمردی سیدالشهدا (ع) برگزار شد؛

تشت‌گذاری به حرمت تشنه لبان کربلا

تشت‌گذاری به حرمت تشنه لبان کربلا

اردبیل- آیین مذهبی، معنوی تشت‌گذاری همچون سال‌های گذشته در کهن دیار اردبیل برگزار و مردم پایتخت حسینیت به حرمت تشنه لبان کربلا تشت‌ها را پر آب کردند.

به گزارش خبرنگار مهر، در این مراسم که عصر پنجشنبه در مسجد جامع اردبیل برگزار شد، عاشقان و دلباختگان طریق سیدالشهدا (ع) در یک روز تابستانی از ظهر تا پاسی از شب به نیت سیراب شدن لشکریان حر و اسبان آنها در روز ۲۷ ذی حجه در حرکتی جوانمردانه تلاش کردند تا با برگزاری مراسم تشت‌گذاری این روز تاریخی را گرامی داشته و به دنیا ثابت کنند که هیچ وقت از طریق و راه ائمه اطهار به ویژه سیدالشهدا (ع) و یاران باوفایش غافل نمی‌شوند.

مراسم تشت‌گذاری که در آستانه ماه محرم و در شهرهای مختلف استان اردبیل برگزار می‌شود به عنوان میراث معنوی به ثبت ملی رسیده و در این روز عزاداران محلات شش‌گانه اردبیل به ترتیب در مسجد جامع حاضر شده و با برگزاری عزاداری و مداحی مادحین تلاش می‌کنند تا این روز به یادماندنی را با عشق به ساحت ارباب بی کفن طی کرده و در اوج عشق بازی با امام سوم شیعیان و یاران باوفایش دلدادگی و حریت خود را به نمایش بگذارند.

در این روز تشت‌های آبی که رمزی از فرات است در مساجد و حسینیه‌ها به صورت نمادین قرار می‌گیرد و این سنت به پیروی از حرکت تاریخ و بی‌نظیر امام حسین (ع) است که در چنین روزی با رفتار جوانمردانه و بعد از اقدام سپاه حر سعی کرد تا آب مشک‌ها را در تشت‌ها ریخته تا تمام لشکریان حر و اسبان آنها سیراب شود.

این آئین که از ریشه‌دارترین مراسم عزاداری ماه محرم محسوب می‌شود از ۲۶ ذی حجه و با تشت‌گذاری در حسینیه اوچدکان آغاز شده و در ۲۷ ذی حجه نیز تمام دستجات عزاداری از محلات شش‌گانه اردبیل و خیل عاشقان امام سوم شیعیان در مسجد جامع گرد هم آمده و آئین عزاداری را انجام می‌دهند.

بعد از مسجد جامع و مسجد اعظم اردبیل، سایر مساجد محلات شش‌گانه اردبیل و شعبات آنها آئین تشت‌گذاری را برگزار کرده و خود را برای عزاداری ماه محرم آماده و مهیا می‌کنند.

علاوه بر اردبیلی‌ها، میهمانان و مسافرانی از مناطق مختلف کشور در آئین تشت‌گذاری حضور پیدا کرده تا از این مراسم معنوی که بیش از ۶۰۰ سال قدمت دارد، با مداحی مادحین و شعرا لذت برده و بتوانند عاشقانه در عزای مولای خود سوگواری کرده و اشک ماتم بریزند.

در طول ۶۰۰ سال اجرای این مراسم در اردبیل که نمادی از عزت و احترام به راه و طریق نهضت حسینی است، ساکنان پایتخت حسینیت سعی کردند علاوه بر مساجد، در برخی منازل نیز تشت‌گذاری را انجام داده و در این دهه محرم روضه‌خوانی و برگزاری آئین‌های مختلف مذهبی به صورت فراگیر انجام می‌شود.

تقدس تشت‌گذاری به نحوی است که برخی از عاشقان سیدالشهدا (ع) و اهل بیت برای برآورده شدن حاجات و نیاز خود مقداری از آب این تشت را به شفاعت برده و حتی برای طول سال آب تشت را نگهداری می‌کنند تا در مواقع برطرف شدن نیاز و حاجات از این آب پاک و مقدس استفاده کنند.

کد خبر 6156670

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha