۱۵ تیر ۱۴۰۳، ۹:۳۰

یک هفته با کتاب؛

درگذشت اسماعیل کاداره و برگزاری اختتامیه جشنواره قلم زرین

درگذشت اسماعیل کاداره و برگزاری اختتامیه جشنواره قلم زرین

درگذشت اسماعیل کاداره و اختتامیه جشنواره قلم زرین از جمله اخبار مهم این هفته حوزه کتاب و ادبیات بودند.

خبرگزاری مهر _ گروه فرهنگ و ادب: گزارش مرور این هفته اخبار کتاب و نشر چهار خبر مهم دارد که درگذشت اسماعیل کاداره و اختتامیه جشنواره قلم زرین از جمله آنها هستند.

معرفی برگزیده جایزه قلم پینتر به نویسنده هندی، معرفی نامزدهای بخش نهایی نهمین جشنواره خاتم هم از دیگر خبرهای مهم کتاب در این هفته بودند.

مشروح این گزارش را در ادامه می‌خوانید:

معرفی برگزیده جایزه قلم پینتر

نویسنده هندی آرونداتی روی برنده جایزه قلم پینتر ۲۰۲۴ شد. او این جایزه را در مراسمی به میزبانی کتابخانه بریتانیا ۱۰ اکتبر ۲۰۲۴ دریافت خواهد کرد.

این جایزه که به یاد هرولد پینتر نویسنده فقید بریتانیایی تأسیس شده، هر سال به یک نویسنده شجاع که برای دفاع از آزادی بیان فعالیت می‌کند اهدا می‌شود.

معرفی نامزدهای نهایی نهمین جشنواره خاتم

نامزدهای بخش نهایی نهمین دوره جشنواره خاتم توسط دبیرخانه این رویداد معرفی شدند.

نهمین دوره جشنواره خاتم از میان ۹۳۲ اثر رسیده به این دبیرخانه در بخش‌های؛ داستان بزرگسال، داستان کودک و نوجوان، داستان دانش آموزی، داستانک و طرح رمان، توسط داوران طی دو مرحله داوری و انتخاب شدند.

در بخش بزرگسالان؛ از میان ۱۱۰ اثر رسیده؛ ۲۱ اثر به شرح زیر به مرحله نهایی راه پیدا کردند.

درگذشت اسماعیل کاداره

اسماعیل کاداره، رمان‌نویس و شاعر آلبانیایی، که آثارش در داخل آلبانی کمونیستی نادیده گرفته شدند، اما برایش شهرت بین‌المللی ایجاد کردند، در ۸۸ سالگی در تیرانا درگذشت.

کاداره که برنده جوایز بین‌المللی متعددی بود، مدت‌ها به عنوان یکی از مدعیان جدی جایزه نوبل ادبی مطرح بود. وی برنده جایزه بین‌المللی بوکر در بریتانیا، جایزه بین‌المللی ادبیات نویشتات در آمریکا و جایزه شاهزاده آستوریاس در اسپانیا بود. رئیس هیأت داوران بوکر بین المللی در سال ۲۰۰۵ از وی به عنوان نویسنده‌ای جهانی یاد کرده بود که در سنت داستان سرایی یادآور هومر است.

برگزاری اختتامیه جشنواره قلم زرین

بیست و دومین جشنواره قلم‌زرین با حضور یاسر احمدوند، معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مهدی رمضانی، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و دیگر چهره‌های برجسته فرهنگی و ادبی با معرفی و تجلیل برگزیدگان به کار خود پایان داد.

در این مراسم برگزیدگان در بخش‌هایی از جمله کودک‌ونوجوان، شعر بزرگسال، داستان بزرگسال، نقد و پژوهش ادبی، شعر کودک معرفی شدند.

کد خبر 6156727

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha