۱۴ تیر ۱۴۰۳، ۲۲:۲۸

با حضور جمعی از مسوولان کردستان؛

نام‌آوران زبان و ادبیات کردی در کردستان تجلیل شدند

نام‌آوران زبان و ادبیات کردی در کردستان تجلیل شدند

سنندج_ نام‌آوران زبان و ادبیات کردی در کردستان با حضور جمعی از مسوولان استان تجلیل شدند.

به گزارش خبرنگار مهر، استاندار کردستان شامگاه پنج‌شنبه در مراسم تجلیل از نام‌آوران زبان و ادبیاتی کردی با بیان اینکه زبان موجودیت و هویت افراد است، اظهار کرد: زبان کُردی یکی از شاخصه‌های اصلی هویت ایرانی، فرهنگ و گنجینه‌ای غنی، دارای اصالت و تاریخی چند هزار ساله است و فرهنگ کُردها از غنایی نشأت می‌گیرد که تنها بخشی از آن تاکنون معرفی شده و به مثابه یک‌معدن غنی نیازمند اکتشاف و پژوهش تا رسیدن به جایگاه واقعی در دنیا است.

وی در این مراسم که در قالب گرامیداشت میراث معنوی ایرانیان در تالار مولوی دانشگاه کردستان برگزار شد، جایگاه زبان و ادبیات کُردی در ادبیات کشور را والا و رفیع اعلام کرد و افزود: باید تلاش کنیم با همت و حضور بزرگان، پژوهشگران و مفاخر کُرد آن را به جایگاه اصلی خود برسانیم‌.

وی با اظهار امیدواری از اینکه برگزاری چنین همایش و برنامه‌هایی به رشد و بالندگی زبان کُردی به عنوان یکی از شاخص‌های اصلی هویت ایرانی منجر می‌شود چراکه اعتلا و توسعه یکپارچه گنجینه زبان و ادبیات کُردی موجب توسعه این فرهنگ غنی خواهد بود.

زبان و ادبیات کردی و آداب و رسوم کردی گنجینه‌ای ارزشمند است

استاندار کردستان در ادامه، زبان و ادبیات، فرهنگ و آداب و رسوم کُردی را معدن وگنجینه‌ای ارزشمند توصیف کرد و افزود: غنا و قدمت علمی و ادبی که در منطقه کورده‌واری و در مجموعه مناطق کردنشین بوده را باید به درستی معرفی کنیم‌.

زارعی کوشا افزود: معتقدیم تاکنون دو نگرش مانع از آن شده که زبان و فرهنگ کُردی آنچنان که شایسته است معرفی شود، یکی آنکه توسعه زبان و فرهنگ کُردی را در نفی زبان رسمی دنبال کرده که این نگرش برداشتی ناقص و نگرشی افراطی است و در نقطه مقابل این نگرش نیز یک نگاه تفریطی و مقابله نابخردانه مطرح است که هر نوع توجه به زبان و فرهنگ کُردی را معادل و مترادف نفی فرهنگ رسمی می داندکه این هم برداشتی نادرست است.

زبان و ادبیات کردی را باید به دنیا معرفی کنیم

وی با بیان اینکه زبان موجودیت و هویت افراد است، عنوان کرد: هر نوع توجه به فرهنگ کُردی با بهره مندی از محضر اساتید و شعرای حوزه ادبیات کُردی و برنامه ریزی برای آنکه بتوانیم به خوبی و درستی این غنای فرهنگی دیار خود را به دنیا معرفی کنیم، وظیفه خطیر همگان است.

مرکز کردستان شناسی دانشگاه کردستان به عنوان نهادی ادبی که تا کنون خدمات خوب و ارزشمندی در شناسایی ادبا و پژوهشگران کُرد و معرفی آنان به دنیا و همچنین گسترش و توسعه فرهنگ غنی کُردی انجام داده است از دیگر مباحثی بود که استاندار کردستان در این آئین به آن اشاره کرد و گفت آرزومندیم این مسیر با قوت ادامه داشته باشد.

زارعی کوشا در ادامه به اهمیت معرفی آداب و رسوم و زبان شیرین کُردی به کشور عزیزمان و خارج از مرزها تاکید کرد و افزود: با افتخار در این راه ثابت قدم هستم.

‌روز لباس کردی فرصتی برای معرفی قوم کرد است

وی با بیان اینکه روز جهانی لباس کُردی فرصتی برای معرفی قوم کُرد و اعتلای این هویت بومی است، خاطرنشان کرد: اسفند ماه سال گذشته در روزی که به نام لباس کُردی نامگذاری شده است برای اولین سال توصیه کردیم یک روز تمامی مسؤولان و کارمندان و هر آن کس به مردم خدمت می‌کند، با لباس کُردی سرکار خود حاضر شوند و به این موضوع اهتمام داشته باشند.

وی اذعان کرد: این امر فرصتی فراهم کرد که نشان دهیم همه از بزرگ و کوچک با همدلی و برادری به لباس و پوشش خود ارادت داریم و به این لباس فاخر که نماد و نشانه فرهنگ کُردی است، افتخار می‌کنیم.

بر اساس این گزارش؛ مراسم گرامیداشت میراث معنوی ایرانیان، نام آوران زبان و ادبیات کُردی با هدف تجلیل از خدمات ارزشمند ادبا، نویسندگان و شاعران کُردی که به میراث معنوی ایرانیان و زبان کردی خدمت و همچنین به معرفی زبان و ادبیات غنی این مرز و بوم به نسل‌های آینده کمک کرده‌اند، در دانشگاه کردستان برگزار شد.

این همایش در ۱۲ محور اصلی از جمله شعر، رمان، نقد، ادب، آموزش و ادبیات کودکان با حضور ۱۵ داور داخلی و خارجی برگزار و از قریب به ۱۰۰ نفر از مفاخر زبان و ادبیات کردی تجلیل شد.

کد خبر 6156753

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha