احتمال دعوت مشترک اردوغان و پوتین از بشار اسد برای سفر به ترکیه

احتمال دعوت مشترک اردوغان و پوتین از بشار اسد برای سفر به ترکیه

رئیس‌جمهور ترکیه از احتمال دعوت مشترک او و پوتین از رئیس‌جمهور سوریه برای سفر به ترکیه خبر داد و تأکید کرد که فقط گروه‌های مسلح با عادی سازی روابط ترکیه و سوریه مخالف هستند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری آناتولی، «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه با بیان اینکه کشورش دست دوستی به سوی کشور همسایه سوریه دراز کرده است و به این کار ادامه خواهد داد.

اردوغن این سخنان را در جمع خبرنگاران حاضر در هواپیما هنگام بازگشت از قزاقستان که برای شرکت در اجلاس شانگهای به آن کشور سفر کرده بود، بیان کرد. وی در حاشیه این اجلاس با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه دیدار کرد.

وی افزود: ما و پوتین ممکن است برای بشار اسد رئیس جمهور سوریه برای سفر به ترکیه دعوتنامه بفرستیم و اگر آقای پوتین بتواند به ترکیه سفر کند، این آغاز راه جدیدی خواهد بود. تنها گروه‌های سملح مخالف عادی‌سازی روابط ترکیه و سوریه هستند.

رئیس جمهور ترکیه تصریح کرد: ما اجازه ایجاد یک گروه تروریستی در منطقه خود را نداده و نخواهیم داد و فضای صلحی که در سوریه حاکم خواهد شد، برای بازگشت میلیون ها نفر به کشورشان نیز ضروری است.

اردوغان در رابطه با حوادث خشونت‌آمیز که در استان «قیصریه» که در مرکز ترکیه رخ داد، گفت: ما به کسانی که از طریق یک حادثه ناپسند هرج و مرج ایجاد می کنند و همچنین کسانی که تلاش می کنند از آن سوء استفاده کنند، اجازه سوء استفاده نخواهیم داد. اجازه نمی‌دهیم کسی در ترکیه خود را به جای نیروهای انتظامی، قوه قضائیه و دولت بگذارد.

وی تاکید کرد: سال‌هایی که در عرصه تحولات سوریه سپری شده به وضوح به همه نشان داده است که باید سازوکاری برای راه‌حل دائمی بحران این کشور پیدا کرد. لازم است سوریه که زیرساخت های آن ویران شده و مردم آن متفرق شده‌اند، دوباره روی پای خود بایستد و به وضعیت بی ثباتی پایان دهد. آرامش اخیر در میدان می‌تواند با سیاست‌های منطقی و رویکردهای راه‌حل‌مدار عاری از تعصب، دریچه صلح را باز کند.

اردوغان خاطرنشان کرد: بی ثباتی در منطقه فضا را برای تحرکات سازمان های تروریستی به ویژه پ.ک.ک و گروه‌های مسلح وابسته به آن را فراهم می کند. این یک مشکل است. مهم است که این سازمان های تروریستی از طریق همکاری ما و بدون فرق قائل شدن بین آنها از بین بروند تا آینده سوریه ساخته شود.ایجاد زیرساخت های دموکراتیک در سوریه، تضمین صلح همه جانبه و شرافتمندانه در آنجا و رسیدگی به همه این موارد بر اساس تمامیت ارضی آن مهم است.

رئیس‌جمهور ترکیه در پایان گفت: بادهای صلحی که بر سوریه خواهد وزید و جو آرامشی که در سراسر آن حاکم خواهد شد، برای بازگشت میلیون‌ها نفر از مردم آواره سوریه به کشورشان ضروری است.

کد خبر 6157878

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha