۱۵ تیر ۱۴۰۳، ۱۶:۳۶

تأمین بیش از یک میلیارد مترمکعب آب دریاچه ارومیه

تأمین بیش از یک میلیارد مترمکعب آب دریاچه ارومیه

سخنگوی صنعت آب کشور گفت: با اجرای طرح‌های وزارت نیرو، بیش از یک میلیارد متر مکعب آب به حوضچه دریاچه ارومیه اضافه شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، عیسی بزرگ‌زاده سخنگوی صنعت آب کشور با اشاره به اقدامات دولت سیزدهم در احیای دریاچه ارومیه، با بیان این‌که مجموعه‌ای از اقدامات نرم‌افزاری سخت‌افزاری برای این موضوع پیش بینی شده بود، اظهار کرد: در حوزه نرم افزاری که بخش عمده طرح‌ها به حوزه مدیریت مصرف، مدیریت تقاضا، فرهنگ‌سازی، و تغییر رفتار می‌پردازد، ذیل راهبری ستاد احیای دریاچه ارومیه تعریف می‌شود که وزارت نیرو نیز یک عضو مهم این ستاد است.

وی با بیان این‌که حدوداً همه طرح‌های سخت‌افزاری در حوزه عمل وزارت نیرو تعریف می‌شود، افزود: عمده طرح‌ها در حوزه نرم افزاری از جنس مدیریت مصرف، مدیریت تقاضا و تغییر الگوی کشت است که در برنامه‌های ستاد احیا پیش بینی شده؛ بر این اساس باید مصرف آب کشاورزی در این منطقه ۴۰ درصد کاهش پیدا کند و تغییراتی در الگوی کشت رخ بدهد تا به طرف کاهش مصرف بروند.

تأثیر تغییر اقلیم بر وضعیت دریاچه ارومیه

سخنگوی صنعت آب کشور به بیان علل به وجود آمدن شرایط بحرانی برای دریاچه ارومیه پرداخت و گفت: یکی از علت‌ها، تغییر اقلیم بود که برخی از برآوردها نشان می‌دهد تا ۲۰ درصد از آثاری که دریاچه ارومیه را تحت تأثیر قرار داده به دلیل تغییر اقلیم بوده است.

وی افزود: سطوح زیر کشت در حوزه دریاچه ارومیه اضافه شده بود و الگوی کشت نیز از کشت کم مصرف در گذشته‌های دور، به کشت پرمصرف‌تر تغییر کرده بود؛ در کنار آن تعداد چاه‌ها و برداشت از آب‌های زیرزمینی نیز افزایش پیدا کرده بود.

بزرگ زاده به طرح‌های وزارت نیرو برای تأمین نیاز آبی دریاچه ارومیه اشاره و عنوان کرد: مجموعه‌ای از طرح‌ها پیش بینی شد بخشی از آن مربوط به افزایش منابع آب در اختیار دریاچه ارومیه بود که یکی از این طرح‌ها، امکان تأمین ۴۸۰ میلیون مترمکعب آب از حوزه‌های مجاور دریاچه ارومیه بود.

وی بیان کرد: سامانه‌ای عظیم متشکل از شبکه زیرزمینی، بند و کانال انتقال آب طراحی شد که هزینه ساخت آن بالغ بر ۱۶ هزار میلیارد تومان است، اما اگر با اصلاح الگوی کشت و مدیریت مصرف همراه نشود، ممکن است این زحمات گسترده به نتایج مطلوبی که پیش بینی شده دست پیدا نکند.

تأمین یک میلیارد مترمکعب آب دریاچه

سخنگوی صنعت آب کشور تصریح کرد: بنا بر مصوباتی که ستاد احیا دریاچه ارومیه داشت، از گسترش سدسازی در آن ناحیه جلوگیری شد، همچنین سدهای موجود نیز رهاسازی‌های خود را با دستوراتی که در ستاد احیا مصوب شد منطبق کردند؛ علاوه بر اینکه ۷۷۵ میلیون متر مکعب از سدهای درون حوزه در سال آبی جاری رهاسازی شده، ۳۱۷ میلیون متر مکعب از ۴۸۰ میلیون متر مکعبی که ذیل طرح جدید پیش بینی شده، رهاسازی شده که در مجموع بالغ بر یک میلیارد و صد میلیون متر مکعب توسط وزارت نیرو برای نجات دریاچه ارومیه تأمین شده است.

وی در خصوص چاه‌های موجود در منطقه دریاچه ارومیه، ابراز کرد: حدود ۱۱۵ هزار چاه در آن منطقه وجود دارد که بیش از نیمی از آنها چاه‌های غیر مجاز هستند که میزان برداشت آب قابل توجهی نیز دارند.

بزرگ زاده ادامه داد: شهید رئیسی ۵ تیر سال گذشته سند مهمی را به اسم «سند ملی دانش بنیان امنیت غذایی» ابلاغ کردند که چگونه می‌توانیم هم امنیت غذایی داشته باشیم و محصولات راهبردی‌مان را تأمین کنیم و هم اضافه برداشت‌های کشاورزی را تعدیل کنیم تا کشاورزی پایدار و امنیت غذایی تهدید نشود، این سند باید در تمام کشور از جمله در دریاچه ارومیه پیاده شود.

کد خبر 6157947

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha