۱۶ تیر ۱۴۰۳، ۱۰:۳۳

ایران در دولت سیزدهم هاب گازی منطقه شد

ایران در دولت سیزدهم هاب گازی منطقه شد

با امضای قرارداد واردات گاز از روسیه در واپسین روزهای فعالیت جواد اوجی در وزارت نفت، ایران هاب گازی منطقه شد.

به گزارش خبرنگار مهر اوایل تیر ماه در گیر و دار فضای انتخاباتی خبری در رسانه‌ها منتشر شد که نشان می‌داد ایران گام بزرگی در تبدیل شدن به هاب گازی را برداشته است. این اقدام در آخرین روزهای دولت سیزدهم توسط جواد اوجی برداشته شد؛ به طوریکه قرارداد واردات گاز از روسیه به طور رسمی امضا شد.

این اقدام در حالی صورت گرفت که ترکیه انتظار داشت تا خط اصلی ترانزیت گاز به اروپا و کشورهای منطقه شود ولی دیپلماسی فعال در وزارت نفت دولت شهید رئیسی این افتخار را برای ایران به ثبت رسانید.

جواد اوجی وزیر نفت دولت سیزدهم که مانند یک ژنرال نفتی در دولت شهید رئیسی فعالیت کرد و اقدامات مثمر ثمری را نیز به بار نشاند اعلام کرد با مذاکراتی که در سه ماه گذشته با شرکت گس‌پروم روسیه انجام شده است توافقنامه انتقال گاز روسیه به ایران نهایی و به امضا رسید و با این کار ایران تبدیل به هاب گازی منطقه شد.

وزیر نفت با بیان اینکه ایران و روسیه دارای بیش از ۶۰ درصد ذخایر گازی دنیا هستند تصریح کرد: بی‌شک این مسئله در بحث موازنه انرژی در منطقه تحولات خوبی را رقم خواهد زد، ضمن اینکه ایران با زیرساخت‌ها و خطوط انتقال گاز سراسری که دارد به‌طور کامل آماده دریافت گاز از روسیه خواهد بود.

اوجی با تأکید بر اینکه چارچوب اصلی موضوع انتقال گاز از روسیه خواسته رئیس‌جمهوری شهید بود، گفت: در مدت کوتاه این آمادگی وجود دارد که این توافقنامه تبدیل به قرارداد شود و یک اتفاق بزرگ برای ایران روسیه رقم بخورد. توافق بین دو دارنده بزرگ ذخایر گازی جهان با در اختیار داشتن حدود ۶۰ در صد از ذخایر این سوخت پاک مبتنی بر منافع دوجانبه و در چارچوب‌های بین‌المللی انجام شده است و به‌زودی وارد مرحله قرارداد و اجرا خواهد شد.

محسن صالحی راد کارشناس صنعت نفت در خصوص امضای این توافق نامه به خبرنگار مهر گفت: این اقدام راهبردی می‌تواند منجر به کاهش ناترازی گاز شود هرچند که فعالیت صنعت نفت در دولت شهید رئیسی کاملاً فعالانه با موضوعات برخورد کرد و اقداماتی را انجام داد تا هم در تولید نفت و گاز و همچنین در ذخیره سازی و صادرات مواد هیدروکربوری جهش داشتیم.

وی گفت: به شخصه فکر نمی‌کرد که ایران بتواند با واردات گاز از روسیه و انتقال آن از طریق شبکه فشار قوی که در سطح کشور پراکنده است تبدیل به هاب گازی منطقه شود.

این کارشناس انرژی تصریح کرد: این اقدام که با دیپلماسی فعال انرژی در دولت شهید رئیسی رقم خورد می‌تواند گره‌های بسیاری را از بخش‌های مختلف صنعت ایران باز کند تا دیگر شاهد کمبود خوراک گاز در داخل کشور نباشیم.

صالحی راد خاطرنشان کرد: امیدوار است این دستاورد در دولت چهاردهم نیز قدر دانسته شود و گام‌هایی که در دولت سیزدهم برداشته شد در دولت آینده نیز تکمیل شود.

همچنین حبیب الله ظفریان کارشناس انرژی در گفت و گو با خبرنگار مهر گفت: رویکردی که ایران در حوزه انرژی باید اتخاذ کند در بند ۱۰ سیاست‌های کلی برنامه هفتم نیز به آن اشاره شده است.

وی ادامه داد: با توجه به موقعیت جغرافیایی و استراتژیک ایران با توجه به اینکه برخی از کشورهای همسایه مازاد انرژی دارند و برخی نیز تقاضای انرژی دارند، ایران می‌تواند نقش هاب انرژی را در منطقه به خوبی ایفا کند و این امر شدنی است.

به گفته این کارشناس انرژی در کنار تجارت گاز، تجارت برق و فرآورده‌های نفتی از جمله گازوئیل و بنزین نیز می‌تواند انجام شود که عایدی اقتصادی برای کشور به همراه دارد.

ظفریان یادآور شد: برای اینکه مساله هاب انرژی با محور تجارت گاز محقق شود لازم داریم گاز را از کشورهایی که مازاد دارند خریداری کرده و ان را به کشورهای متقاضی منتقل کنیم.

این کارشناس انرژی در خاتمه یادآور شد: اگر بتوانیم توافقی راهبردی با روسیه داشته باشیم و گاز خریداری شده را فقط صادر کنیم و به مصرف داخلی نرسانیم گام بزرگی را برای تبدیل شده ایران به هاب گازی منطقه برداشته ایم.

کد خبر 6158667

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha