۱۶ تیر ۱۴۰۳، ۱۵:۵۵

آیین‌های محرمی/۱

نگاهی به میراث ناملموس عزاداری در ماه محرم

نگاهی به میراث ناملموس عزاداری در ماه محرم

آیین‌های زیادی برای عزاداری خاندان سید الشهدا و وقایع کربلا در ماه محرم برگزار می شود که هر کدام مضمون یکسانی دارند در شکل اجرا متفاوت هستند همین تفاوت آنها را مهم و جذاب کرده است.

خبرگزاری مهر _ گروه جامعه؛ تنها ماهی که در ایران آئین‌های مختلفی در روستاها و شهرها به سبک‌های متفاوت برگزار می‌شود، محرم است. مردم در این ماه به طرق مختلف، برای سید الشهدا و وقایع کربلا، عزاداری می‌کنند.

این عزاداری‌ها که ریشه‌های تاریخی دارد، در میان مردم ایران بسیار محترم است و هر سال برای برگزاری آن، تمام تلاش خود را می‌کنند که با شکوه باشد.

نگاهی به میراث ناملموس عزاداری در ماه محرم

در میان آئین‌های متعددی که در کشور برگزار می‌شود، برخی از آنها جالب، خاص و متفاوت هستند. این آئین‌ها با شکل اجراهای متفاوت، حامل پیام هستند. از گل مالی تا چاووش خوانی.

نگاهی به میراث ناملموس عزاداری در ماه محرم

بسیاری از این آئین‌ها نه تنها برای گردشگران ایرانی بلکه برای گردشگران خارجی نیز جذاب است و به همین دلیل، هر سال در ایام محرم و صفر، گردشگران خارجی برای دیدن این آداب و رسوم به ایران می آیند و در این مراسم شرکت می‌کنند حتی اگر زبان برگزار کنندگان را متوجه نشوند.

این آئین‌ها اکنون در سراسر کشور، شناخته شده است اما خبرگزاری مهر در نظر دارد، به مناسبت آغاز ماه محرم و صفر، به معرفی برخی از این آئین‌های خاص بپردازد.

کد خبر 6159072

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha