۱۶ تیر ۱۴۰۳، ۱۹:۲۰

مدیرکل هواشناسی اردبیل خبر داد؛

استقرار ایستگاه هواشناسی سیار در اردبیل

استقرار ایستگاه هواشناسی سیار در اردبیل

اردبیل- مدیرکل هواشناسی استان اردبیل گفت: اولین ایستگاه هواشناسی سیار و با قابلیت حمل و نقل در استان اردبیل راه‌اندازی شد.

مجید کوهی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: این ایستگاه هواشناسی قابلیت رصد، پایش و دریافت اطلاعات دقیق هواشناسی را دارد که ما برای اولین بار در جشنواره عشایری در جعفرآباد از این ایستگاه استفاده کردیم تا با بهره‌گیری از داده‌های دقیق آن بتوانیم رخدادهای جوی را پیش‌بینی و شناسایی کنیم.

وی وظیفه هواشناسی را حفاظت از جان و دارایی مردم در برابر حوادث جوی و قهری اعلام کرد و گفت: با توجه به گستردگی حمل و نقل هوایی، ریلی و زمینی هواشناسی و دریافت اطلاعات دقیق در این حوزه می‌تواند بسترساز سفری ایمن و کم خطر بوده و نقش مهمی را در بهبود شرایط زندگی مردم دارد.

مدیرکل هواشناسی استان اردبیل تصریح کرد: ما به صورت روزانه با اطلاعیه‌ها، ابلاغیه‌های هواشناسی و هشدارهای مورد نظر روبه‌رو هستیم که گاهی این هشدارها قرمز، نارنجی و سایر مؤلفه‌های خطر می‌شود که توجه به این هشدارها می‌تواند به کاهش چشمگیر خسارت مالی و جانی در حوادث غیرمترقبه منجر شود.

کوهی افزود: ما حتی با دقتی که در بحث دریافت اطلاعات هواشناسی انجام می‌دهیم زمینه کاهش پروازهای کنسلی را فراهم کردیم تا در بخش کشاورزی، دامی و زراعی نیز بتوان از این زیرساخت مهم بهره گرفت.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: در دولت سیزدهم تجهیزات هواشناسی خریداری شده در سطح استان با تکنولوژی‌های نوین و به صورت گسترده انجام شده و ما شاهد راه‌اندازی چهار ایستگاه تمام خودکار هواشناسی در استان بودیم.

کوهی اضافه کرد: این ایستگاه‌های هواشناسی در انگوت، لاهرود، مشگین‌شهر و رضی هر کدام با هزینه ۶ میلیارد تومان راه اندازی شده و در کنار آن شاهد بهره‌برداری از هواشناسی کشاورزی برای کاهش خطرات و آسیب‌های محصولات تولیدی هستیم.

وی بیان کرد: استان اردبیل از جمله استان‌های مستعد کشاورزی است و در این استان مرکز مطالعات اقلیم‌شناسی نیاز بود که سعی کردیم نسبت به راه‌اندازی آن و توسعه پژوهشکده‌ها اقدام کنیم.

کوهی از نصب ایستگاه اقلیم‌شناسی و سامانه کوهستانی در دامنه سبلان خبر داد و یادآور شد: سامانه بادسنجی در فرودگاه اردبیل و دیگر سامانه‌ها نیز در دیگر مراکز حساس راه‌اندازی شده و هشت ایستگاه باران‌سنجی نیز در کنار سایر ایستگاه‌ها را شاهد و ناظر هستیم.

مدیرکل هواشناسی استان اردبیل گفت: برای اولین بار سامانه برف‌سنجی در گردنه الماس راه‌اندازی شد تا به کاهش دغدغه‌های ترانزیت خودرویی در مسیرهای کوهستانی و صعب‌العبور باشیم و در کنار آن پرتال ایستگاه هواشناسی با قابلیت حمل و نقل نیز برای این استان خریداری شده است.

کد خبر 6159281

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha