۱۸ تیر ۱۴۰۳، ۹:۳۵

در گفت‌وگو با مهر مطرح شد؛

از ساخت هواپیمای بدون خلبان تا عمل جراحی از راه دور

از ساخت هواپیمای بدون خلبان تا عمل جراحی از راه دور

دانش آموزان عضو تیم رباتیک دانش آموزی ایران این روزها در حال آماده سازی برای شرکت در مسابقات جهانی رباتیک هستند.

به گزارش خبرنگار مهر، این روزها اعضای نوجوان تیم ملی رباتیک ایران در دانشگاه تهران در حال آماده سازی و تمرین مهارت‌های ساخت، عیب یابی و هدایت ربات‌هایی هستند که قرار است در مسابقات جهانی در مرداد شرکت داده شوند.

از آن جایی که این روزها آخرین روزهای حضور این نوجوانان در محل تمریناتشان است و به زودی عازم مسابقات جهانی می‌شوند؛ تصمیم گرفتیم با چند نفر از اعضای تیم صحبت کنیم

سلام خودتان را معرفی کنید و بگویید چندساله رباتیک کار می‌کنید؟

سلام ایلیاد رضایی مقدم هستم ۱۶ سال دارم تقریباً ۸ سال است رباتیک کار می‌کنم.

شما در چه لیگ‌هایی توانستید مقام به دست بیاورید؟

من در لیگ‌های مکانیک، برنامه نویسی، شرکت کردم و در لیگ الکترونیک مقام سوم را کسب کردم.

چه پروژه‌ای برای مسابقات امسال دارید؟

یک پروژه است که شامل یک گلخانه هوشمند می‌شود؛ در این گلخانه هوشمند زمانی که گل، آب، نور و هوا تعادل خود را از دست می‌دهند؛، ربات به خوبی فضای مناسب گلخانه را آماده می‌کند؛ روشن شدن چراغ یا فن بر اساس تنظیمات و هوش مصنوعی این ربات صورت می‌گیرد.

ایلیاد دوست داری رباتیک را در مقاطع بالاتر ادامه بدهید؟

برای دانشگاه اگر رشته رباتیک جز رشته‌های موجود در دانشگاه باشد که رشته رباتیک را انتخاب می‌کنم؛ اما اگر چنین رشته‌ای نباشد؛ رشته‌ی برنامه نویسی یا الکترونیک را انتخاب می‌کنم.

سلام خودتان را برای ما معرفی کنید و بگویید چندسال است رباتیک کار می‌کنید؟

سلام امیر طاها نادری هستم ما در دانشگاه تهران و برای اردوی آمادگی مسابقات جهانی رباتیک به سر می بریم من ۱۱ سال دارم و حدود ۴ سال است رباتیک کار می‌کنم.

شما در چه لیگ‌هایی توانستید مقام بدست بیاورید؟
ربات مسیر یاب ساختم که رباتی است که خیلی معروف است. ربات مسیر یاب و لیگ اینوویشن یا همون لیگ خلاقیت در مسابقات دانشگاه تهران یک مقام سوم ربات مین یاب گرفتم و مقام دوم ربات حل ماز را کسب کردم.

در این اردو چه مواردی به شما آموزش داده شد

در این فرصت کوتاه به ما قوانین مسابقات را گفتند؛ اینکه قرار است در چه لیگ‌هایی شرکت کنیم، هر یک از این لیگ‌ها به چه شکلی هستند و چه کارایی باید انجام دهیم و چه قوانینی داریم.

از ساخت هواپیمای بدون خلبان تا عمل جراحی از راه دور

دوست داری رباتیک را در مقاطع بالاتر ادامه بدهید؟

دوست دارم روند رباتیک را در دانشگاه هم ادامه دهم؛ واقعاً رشته خوبی است و واقعاً خودم هم خیلی دوستش دارم و می دانم اگر این مسیر را ادامه دهم؛ به جاهای خوبی می‌رسم.
دوست دارم در رباتیک خیلی پیشرفت کنم و بتوانم در مسابقات بیشتری شرکت داشته باشم.

سلام خودتان را برای ما معرفی کنید؛ اینکه چندساله رباتیک کار می‌کنید؟

سلام من سپهر فروزان فر هستم ۲ سال و نیم است که رباتیک کار می‌کنم و ترم ۷ تخصصی هستم.

شما در چه لیگ‌هایی توانستید مقام به دست بیاورید؟

در مسابقات دانشگاه تهران مقام اول را در ربات جنگجو و مقام دوم را در برنامه نویسی کسب کردم.

در این اردو چه چیزهایی به شما گفته شد؟

ما در دانشگاه تهران مشغول تمرینات و آشنایی با قوانین هستیم، امروز جلسه هماهنگی برای مسابقات جهانی بود که در این جلسات، قوانین مسابقه و لیگ‌ها را به ما آموزش داده‌اند، من اولین بار است که عازم مسابقات جهانی می‌شوم.

دوست داری رباتیک را در مقاطع بالاتر هم ادامه دهید؟

دوست دارم یک ربات دکتر بسازم که بتواند از راه دور مریض را درمان کند. مثلاً اگر یک دکتر در شهر تهران و یک بیمار هم در شهر اصفهان باشد؛ دکتر بتواند از راه دور با ربات بیمار را جراحی کند.

سلام خودتان را برای ما معرفی کنید؛ اینکه چندساله رباتیک کار می‌کنید؟

بنام خدا سلام من ملیکا فهیمی هستم ۱۶ سال دارم و حدود ۸ سال است که رباتیک کار می‌کنم.

شما در چه لیگ‌هایی توانستید مقام به دست بیاورید؟

در مسابقات کشوری لیگ کوئیس پیس مقام اول را کسب کردم.

در مسابقات جهانی برای اولین بار در مسابقات هند شرکت کردم که طی آن ۲ مقام یک نقره و یک برنز کسب کردم؛ در مسابقات چین مقام دوم و در مسابقات آسیایی هم مقام اول را کسب کردیم.

برای قهرمانی در این دوره از مسابقات چه کارهایی باید انجام دهیم؟

باید سطح ربات‌هایمان را بالا ببریم تا بتوانیم حضور موفقی داشته باشیم. من قبلاً در چنین مسابقاتی شرکت کردم؛ در چنین مسابقاتی، ربات‌های برخی کشورهای دیگر سطح بالاتری دارند. باید بتوانیم قطعات ربات‌هایمان را بهتر کنیم که عملکرد بهتری داشته باشیم.

دوست داری رباتیک را در مقاطع بالاتر ادامه دهید؟
اگر رشته رباتیک در دانشگاه باشد؛ من حتماً ادامه می‌دهم و اگر چنین رشته‌ای نباشد؛ می‌خواهم رشته کامپیوتر بخوانم.

از ساخت هواپیمای بدون خلبان تا عمل جراحی از راه دور

سلام خودتان را برای ما معرفی کنید؛ اینکه چندساله رباتیک کار می‌کنید؟

سلام به همگی من آرگ شابردیان هستم ۱۴ سال دارم حدود ۵ سال است رباتیک کار می‌کنم.

شما در چه لیگ‌هایی توانستید مقام به دست بیاورید؟

توی لیگ مسیریاب، لیک سومو، لیگ خلاقیت و لیگ جنگجو با برنامه نویسی

این دوره که در دانشگاه تهران در حال برگزاری است؛ تا چه حد مفید بود؟

ما الان در دانشگاه تهران هستیم؛ اولین جلسه اردوی آموزشی تیم ملی رباتیک دانش آموزی ایران برای آمادگی مسابقات جهانی چین ۲۰۲۴ بود. امروز در مورد لیگ‌هایی که قرار شرکت کنیم توضیحاتی دادند، لیگ‌هایی مثل راگبی مسیریاب و جنگجو و خلاقیت امسال بنظرم می‌توانیم مقام قهرمانی را کسب کنیم.

شما تا به حال در مسابقات جهانی و بین المللی حضور داشتید؟ چه مقام‌هایی کسب کردید؟

بله دو بار؛ یک بار در کشور هند در مسابقات جهانی ۲۰۲۲ یک مدال نقره کسب کردم و یک بار هم در مسابقات آسیایی ۲۰۲۳ مالزی یک مدال طلا کسب کردم

مسابقاتی که در سطح کشوری برگزار می‌شود با مسابقاتی که در سطح جهانی برگزار می‌شود چه تفاوت‌هایی دارند؟

به نظر من تفاوت این مسابقات در این است که با تیم‌های مختلفی شرکت می‌کنیم؛ با تیم‌هایی که سطحمان با آنان برابر نیست؛ زیرا تیم‌های خارجی وسایل و تجهیزاتی دارند که ما نداریم یا ما وسایل یا ابتکاراتی داریم که آنها ندارند؛ در این شرایط مسابقه هیجان انگیز تر می‌شود.

دوست داری رباتیک را در مقاطع بالاتر هم ادامه دهید؟

راستش هنوز زیاد در مورد ادامه فعالیت در رباتیک فکر نکردم ولی به احتمال زیاد این رشته را ادامه دهم. دوست دارم خلبان شوم ولی دیگر آن آرزو و افکار دارد به پایان می‌رسد و همه چیز با هوش مصنوعی پیش می‌رود؛ خب شاید بتوانم یک هواپیمایی طراحی کنم که خودش پرواز کند.

سلام خودتان را برای ما معرفی کنید؛ اینکه چندساله رباتیک کار می‌کنید؟
سلام آرمان امینی هستم ۱۶ سال دارم من فعلاً یک ساله دارم رباتیک کار می‌کنم ولی از کودکی به آن علاقه داشتم و کار می‌کردم.

شما در چه لیگ‌هایی توانستید مقام به دست بیاورید؟

من امسال دانشگاه تهران مقام سوم ربات ماز بلوتوثی رو به دست آوردم.

چندمین تجربه ملی شما در تیم ملی است؟

این اولین تجربه حضورم برای تیم ملی است. من کلاً چون از بچگی رباتیک کار می‌کردم خیلی علاقه داشتم؛ از سال گذشته کلاس ثبت نام کردم و رباتیک را ادامه دادم که به درجات بالاتری برسم.

دوست داری رباتیک را در مقاطع بالاتر هم ادامه دهید؟

من در کنار رباتیک بیشتر برای ماشین‌های هوشمند خیلی برنامه دارم چون به ماشین‌ها خیلی علاقه دارم برای همین دوست دارم یک ماشین خیلی هوشمند درست کنم.

تیم رباتیک دانش آموزی ۱۴ مرداد به مسابقات اعزام می‌شوند

نادر نوبخت سرپرست تیم دانش آموزی ایران در خصوص این اردو گفت: این اولین اردوی آمادگی بچه‌ها برای مسابقات جهانی در سال ۲۰۲۴ است؛ پس از آن تیم ایران قرار است در ۵ لیگ مختلف حضور پیدا کنند و این اردوی آمادگی تا زمان اعزام ادامه پیدا خواهد کرد. تقریباً یک ماه با حدود ۳۰ ساعت، دانش آموزان ربات‌های خود را برای مسابقات آماده خواهند کرد و هر کدام از اعضای نوجوان تیم رباتیک دانش آموزی در گروه‌های ۳ نفره ربات‌های خود را مهیای شرکت در مسابقات خواهند کرد.

نوبخت در خصوص تاریخ اعزام تیم دانش آموزی گفت: دانش آموزان تیم رباتیک دانش آموزی کشور روز ۱۴ مرداد عازم مسابقات جهانی در کشور چین خواهند شد و ۲۳ مرداد ماه به کشور باز می‌گردند. امیدوار هستیم که با دست پر بازگشته و نتیجه خوبی را کسب کنند.

از ساخت هواپیمای بدون خلبان تا عمل جراحی از راه دور


احمد سمیعی سرمربی تیم ملی رباتیک دانش آموزی هم در مورد اردو و شرایط انتخاب دانش آموزان گفت: از بین دانش آموزانی که در حوضه رباتیک فعالیت می‌کنند و مورد آموزش قرار می‌گیرند؛ طی یک فرآیندی مصاحبه شده از آنان آزمونی گرفته می‌شود. خوشبختانه تونستیم از طریق این ازمون ها، نفرات برتر را در گروه‌های سنی و دسته بندی‌های مختلف انتخاب کنیم و در حال حاضر هم در اردوی آموزشی و آمادگی برای مسابقات جهانی هستیم تا این نوجوانان آمادگی لازم را برای شرکت در مسابقات جهانی کسب کنند.

وی در پاسخ به این سوال که چه فعالیت‌هایی قرار است در این اردو برگزار شود؛ گفت: در این بازه زمانی تا برگزاری مسابقات، بچه‌ها باید ربات‌های خود را بسازند؛ تست و راه اندازی کنند تا ان شالله تا قبلاً از اعزام به مسابقات به اوج آمادگی خود برسند.

تیم ایران در این دوره از مسابقات در ۵ لیگ حضور پیدا خواهد کرد و با تیم‌های راگبی، مسیر یاب، لیگ جنگ جوی هوشنمد سومو، لیگ فری استایل (نوآوری و خلاقیت) و لیگ اطلاعات داده در این مسابقات شرکت می‌کنند.

کد خبر 6159711

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha