۱۷ تیر ۱۴۰۳، ۱۱:۳۶

ناظر گمرکات کردستان:

مبادلات تجاری گمرکات کردستان به لحاظ وزنی ۳۴ درصد رشد دارد

مبادلات تجاری گمرکات کردستان به لحاظ وزنی ۳۴ درصد رشد دارد

سنندج_ناظر گمرکات کردستان از رشد وزنی ۳۴ درصدی مبادلات تجاری حوزه گمرکات تحت نظارت در سه ماهه اول سال جاری خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، فرامرز امیدی پیش از ظهر یکشنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: حجم مبادلات تجاری گمرکات کردستان طی سه ماه نخست سال ۱۴۰۳ از مرز ۱.۵ میلیارد دلار عبور کرد.

وی افزود: در این مدت ۴۲۸ هزار و ۶۸۱ تن انواع کالا به ارزش بیش از ۱۹۴ میلیون و ۲۶۳ هزار دلار از گمرکات استان به خارج از کشور صادر، که از این مقدار ۳۳۴ هزار و ۴۷۵ تن آن به ارزش نزدیک به ۱۲۴ میلیون دلار نزد گمرکات استان اظهار و ترخیص شده است.

این مسؤول گمرکی کردستان در ادامه ۱۰ قلم عمده کالاهای صادر شده از این گمرکات استان را گوجه فرنگی، تراکتور کشاورزی، هندوانه، سیب درختی، تخم مرغ خوراکی، انواع بستنی، گل شلاخه بریده، گرانول، شیرخشک صنعتی و نایلون کیسه‌ای برشمرد و گفت: این محصولات به مقصد ۱۵ کشور جهان شامل عراق، سوریه، افغانستان، امارات متحده عربی، روسیه، ترکیه، جمهوری آذربایجان، پاکستان، گرجستان، هند، پاکستان، تاجیکستان، ترکمنستان، قزاقستان و بلغارستان ارسال شده است..

ناظر گمرکات کردستان به کالاهای ترخیصی از گمرکات تحت نظارت اشاره و اعلام کرد: میزان واردات قطعی و ورود موقت از این گمرکات در طول سه ماهه ماه اول سال ۱۴۰۳ مجموعاً مقدار ۶۴ هزار و ۸۱۶ تن انواع کالا به ارزش بالغ بر ۱۷۵ میلیون و ۴۱۴ هزار دلار بوده که سهم واردات قطعی ۵ هزار و ۸۱۳ تن به ارزش ۴۰ میلیون و ۲۵۶ هزار دلار است.

امیدی تصریح کرد: مجموع واردات و ورود موقت از نظر ارزش ۵۵ درصد و به لحاظ وزنی ۱۶۶ درصد رشد داشته است.

وی گریزی به کالاهای وارداتی زد و گفت: عمده کالاهای وارداتی عبارت است از شمش طلا، شمش آلومینیوم، کالاهای واسطه‌ای، ماشین آلات و قطعات خط تولید، مواد اولیه و اقلام مصرفی مورد نیاز مرزنشینان که از کشورهای عراق، امارات متحده عربی، اتریش، چین، ایتالیا، آلمان، و ترکیه به کشور وارد و در کوتاه‌ترین زمان ممکن ترخیص شده‌اند.

گفتنی است؛ در همین مدت تشریفات گمرکی بیش از ۸۳۶ هزار و ۵۸۷ تن انواع کالای ترانزیتی به ارزش بالغ بر ۱ میلیارد و ۷۰ میلیون دلار از گمرک باشماق صورت پذیرفته است که مقدار ۷۰۴ هزار تن آن به ارزش افزون بر ۴۶۶ میلیون و ۹۳۶ هزار دلار طی ترانزیت مبدا به کشور ورود شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر وزنی تقریباً رشد ۱۰۰ در صدی را نشان می‌دهد.

گمرک باشماق در سه ماهه اول سال ۱۴۰۳ با سهم ۱۲.۷۱ درصدی از میزان کل ترانزیت خارجی کشور در جایگاه سوم افزایش ترانزیت خارجی ورودی قرار گرفت.

کد خبر 6159803

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha