۱۷ تیر ۱۴۰۳، ۱۱:۴۹

مقاله‌ای به قلم اوربان در باب ناتو؛ دُم خروس بیرون زده است

مقاله‌ای به قلم اوربان در باب ناتو؛ دُم خروس بیرون زده است

نخست وزیر مجارستان معتقد است که ناتو عملا جنگ‌طلبی را به فلسفه وجودی خود تبدیل و ماهیت اولیه‌اش به عنوان یک ائتلاف دفاعی را ترک کرده است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از راشاتودی، ویکتور اوربان، نخست وزیر مجارستان که منتقد سرسخت مداخله و حمایت غرب از اوکراین است، می‌گوید که سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) عملاً جنگ‌طلبی را فلسفه وجودی خود قرار داده است.

نخست وزیر مجارستان بارها هشدار داده که اقدامات تنش‌زای ناتو که ائتلافی نظامی تحت رهبری آمریکاست، می‌تواند در نهایت به رویارویی مستقیم این ائتلاف با روسیه منجر شود که متعاقباً عواقب فاجعه‌باری به همراه خواهد داشت.

اوربان دیروز در سفر به مسکو با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه دیدار و گفت‌‎وگو کرد. دفتر نخست وزیر مجارستان در بیانیه‌ای این سفر را تحت عنوان ماموریت صلح‌بانی توصیف و تشریح کرد. گفت‌وگوی طرفین در این دیدار حول محور راه‌های احتمالی حل و فصل صلح‌آمیز جنگ اوکراین بود.

نخست وزیر مجارستان که کشورش هم‌اکنون ریاست دوره‌ای شورای اروپا را برعهده دارد، اذعان کرد که مواضع مسکو و کی‌یف همچنان «فاصله زیادی» دارند. وی اضافه کرد که با این حال، مهم‌ترین گام یعنی برقرار تماس، برداشته شده است و متعهد شد که این تلاش‌ها را ادامه دهد.

اوربان هفته گذشته نیز به کی‌یف سفر و با ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین دیدار و در این ملاقات از آتش‌بس فوری و مذاکرات دفاع کرد.

در روز سفر اوربان به مسکو، مقاله‌ای به قلم وی در نیوزویک منتشر شد که در آن تازه‌ترین جهت‌گیری‌ها با مداخله ناتو تشریح شد؛ سازمانی که بوداپست از سال ۱۹۹۹ عضو آن است.

اوربان در این مقاله بر مشارکت پویای بوداپست در عملیات‌ها و ابتکارهای مختلف ناتو در طول سال‌ها و همچنین تبعیت مجارستان از هدف‌گذاری این ائتلاف مبنی بر هزینه‌کرد ۲ درصد بودجه دفاعی، تاکید کرد و مدعی شد که ناتو در ابتدای پیوستن بوداپست، پروژه‌ای صلح‌آمیز و «ائتلافی نظامی با فلسفه دفاعی» بوده است.

با این حال، به گفته اوربان امروز ناتو به جای صلح، فلسفه جنگ‌طلبی را در پیش گرفته و به جای دفاع، تهاجمی شده است.

وی تاکید کرد: هرچه می‌گذرد افراد بیشتری در داخل ناتو لزوم یا حتی اجتناب‌ناپذیری رویارویی نظامی با سایر هسته‌های قدرت ژئوپولیتیکی جهان را توجیه می‌کنند و این رویکرد به مثابه نوعی پیش‌گویی عمل می‌کند که به‌خود جامه عمل می‌پوشاند (پیش‌گویی خودکام‌بخش)!

وی یادآورد شد که چندین کشور عضو ناتو به تازگی درباره احتمال تدارک یک عملیات در اوکراین صحبت کرده‌اند! امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه اواخر فوریه گفت که گزینه اعزام نیروی زمینی به کی‌یف روی میز است هرچند اظهارات او بلافاصله با واکنش منفی بسیاری از کشورها از جمله آلمان روبه‌رو شد. اوربان در پایان تاکید کرده که «اگر ناتو روندی که در پیش گرفته است را تغییر ندهد، دست به خودکشی خواهد زد.»

کد خبر 6159814

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha