۱۹ تیر ۱۴۰۳، ۸:۱۰

ورزش ایران در المپیک ۲۰۲۴؛

وزنه‌برداری؛ کم تعداد اما امیدوار به مدال/ در حسرت قویترینِ جهان!

وزنه‌برداری؛ کم تعداد اما امیدوار به مدال/ در حسرت قویترینِ جهان!

وزنه‌برداری ایران که اکثر حضورهایش در المپیک با مدال آوری و درخشش برخی ملی‌پوشان همراه بوده، هر چند این بار با نفرات کم تعدادی راهی پاریس می شود اما امیدوار است با دست پر به کشور برگردد.

به گزارش خبرنگار مهر، شمارش معکوس برای ورزشکاران ایرانی به صدا درآمد و کمتر از ۲۰ روز دیگر کاروان ورزشی ایران برای حضور در مهم‌ترین آوردگاه ورزشی جهان راهی پاریس خواهد شد. کاروان ایران با ۴۰ ورزشکار در رشته‌های مختلف با حریفان خود مبارزه می‌کنند تا نتیجه‌ای بهتر از ادوار گذشته برای ورزش ایران رقم بزنند.

در رشته وزنه‌برداری میرمصطفی جوادی در دسته ۸۹ کیلوگرم و علی داوودی در دسته فوق سنگین دو ملی‌پوش المپیکی کشورمان هستند که در مصاف با رقبای خود برای بهترین مدال می‌جنگند.

وزنه‌برداری ایران در چند سال با افت و خیز بسیار زیادی روبه‌رو بوده و دیگر صلابت و موفقیت‌های گذشته را ندارد؛ این رشته که روزگاری لقب قوی‌ترین مرد جهان را برای این به ارمغان آورده بود و سال‌ها نیز در اختیار داشت، حالا به سهمیه‌های اندک و مدال‌های غیر از طلا در چند المپیک قبلی بسنده کرده است.

البته حالا با تغییر مدیریت در بدنه فدراسیون و برنامه‌ریزی برای این رشته ورزشی همه امیدوارند که در آینده مسیر این رشته ورزشی هموار شود و همچون گذشته درخشش رنگ مدال طلا بر گردن وزنه‌برداران ایرانی خودنمایی کند.

پس از پیروزی انقلاب، ایران حضور در بازی‌های المپیک ۱۹۸۰ مسکو و ۱۹۸۴ لس‌آنجلس را تحریم کرد. اما از سال ۱۹۸۸ که مسابقات المپیک در سئول برگزار شد، ایران در این مسابقات حضور پیدا کرد.

تاریخچه عملکرد وزنه‌برداران ایران در ادوار المپیک؛

۱۹۴۸- لندن (انگلستان)

در رشته وزنه‌برداری در المپیک انگلستان دو ملی‌پوش حضور داشتند که جعفر سلماسی به مدال برنز رسید. محمود نامجو هم اگرچه موفق به کسب مدال نشد و در جایگاه پنجم قرار گرفت اما موفق به شکستن رکورد دو ضرب جهان شد. محمد جعفر سلماسی اولین مدال آور المپیکی ایران بود.

۱۹۵۲ - هلسینکی (فنلاند)

در المپیک فنلاند وزنه‌برداری نسبت به دوره قبل وضعیت بهتری پیدا کرد و با ۷ وزنه‌بردار در این مسابقات شرکت کرد که محمود نامجو (مدال نقره)، علی میرزایی (مدال برنز)، محسن عدل طباطبایی (هشتم)، حسن فردوس (پنجم)، جلال منصوری (هشتم)، محمدحسن رهنوردی (چهارم)، فیروز برهان (پنجم) را کسب کردند. تیم ملی وزنه‌برداری هم در این المپیک موفق به کسب عنوان سومی تیمی شد. حاصل کار وزنه‌برداران ایران دو مدال نقره و برنز در این مسابقات بود.

۱۹۵۶ - ملبورن (استرالیا)

در المپیک ملبورن وزنه‌برداری باز هم با ۷ ملی‌پوش حاضر شد که محمود نامجو (برنز)، هنریک تمرز (پنجم)، ابراهیم پیروی (هفتم)، جلال منصوری (چهارم)، فیروز پژمان (چهارم) شدند. در نهایت تیم هم به عنوان سومی رسید و از تیم هفت نقره تنها یک وزنه‌بردار موفق به کسب مدال برنز شده بود.

۱۹۶۰ - رم (ایتالیا)

در المیپک ۱۹۶۰ باز هم وزنه‌برداری با ۷ ملی‌پوش راهی مسابقات المپیک شد که حاصل کار آن‌ها فقط کسب یک مدال برنز بود. اسماعیل علم خواه (برنز)، محمد عامی تهرانی (ششم)، هنریک تمرز (چهاردهم)، امیری منگشتی (دهم).

۱۹۶۴ - توکیو (ژاپن)

در المپیک توکیو ۱۹۶۴ وضعیت وزنه‌برداری نسبت به دوره‌های قبل افت کرد و تنها دو ملی‌پوش رجبی اسلامی، پرویز جلایر توانستند به این مسابقات راه پیدا کنند که هیچیک هم موفق به کسب مدال نشدند و هر دو به ترتیب با کسب عناوین دهمی و هفتمی به کار خود پایان دادند.

۱۹۶۸ - مکزیکو (مکزیک)

در المپیک مکزیکو وزنه‌برداری به اولین مدال طلای خود در المپیک رسید. محمد نصیری که ملقب به هرکول ایرانی بود توانست اولین طلای وزنه‌برداری در المپیک را به نام خود ضرب کند. پرویز جلایر هم که توانسته بود این بار هم به المپیک راه پیدا کند به مدال نقره این مسابقات رسید و به این ترتیب دو ملی‌پوش ایران دست پر به ایران برگشتند. البته نصرالله دهنوی هم یکی دیگر از ملی‌پوش المپیکی ایران بود که در این مسابقات شرکت کرده بود اما او موفق به کسب مدال نشده بود و با کسب عنوان ششمی به کار خود پایان داد. تیم ملی ایران در این مسابقات به عنوان چهارمی تیمی رسید.

۱۹۷۲ - مونیخ (آلمان غربی)

در المپیک مونیخ وزنه‌برداری با دو سهمیه راهی المپیک شد که محمد نصیری (نقره) و نصرالله دهنوی (پنجم) را به دست آوردند. تیم ملی وزنه‌برداری ششمی تیمی را به دست آورد. وزنه‌برداری در این دوره از المپیک نسبت به دوره قبل به لحاظ نتیجه افت کرده بود.

۱۹۷۶ - مونترال (کانادا)

تیم ملی کشورمان با ۷ شرکت کننده به نام‌های محمد نصیری، داوود ملکی، فضل الله دهخدا، فضل الله ناصری، مهدی عطار اشرفی، علی والی و هوشنگ کارگر نژاد حضور یافت. محمد نصیری در ۵۲ کیلوگرم به مدال برنز رسید. فضل الله دهخدا در وزن ۵۶ کیلوگرم هشتم شد. داوود ملکی در وزن ۶۰ کیلوگرم توانست به مقام ششم برسد.

۱۹۸۸ - سئول (کره‌جنوبی)

در المپیک سئول نه تنها وضعیت وزنه‌برداری بلکه وضعیت کل کاروان ایران خوب نبود و تنها یک مدال نقره در کشتی نصیب کاروان ایران شد و در رشته وزنه‌برداری و سایر رشته‌ها ورزشکاران کاملاً ناموفق بودند.

المپیک ۱۹۹۲ - بارسلونا (اسپانیا) و ۱۹۹۶ - آتلانتا (ایالات متحده)
در رشته وزنه‌برداری ۶ ملی‌پوش به المپیک راه پیدا کردند اما هیچیک از آنها موفق به کسب مدال آوری در این رشته ورزشی نشدند.

۲۰۰۰ - سیدنی (استرالیا)

در سیدنی ۶ وزنه‌بردار راهی المپیک شدند. در این المپیک نمایندگان وزنه برداری ایران شاهد حضور حسین رضازاده و حسین توکلی بود. پس از سال‌ها حضور محمد نصیری نوبت به وزنه برداران جدید ایران رسیده بود تا قدرت خود را به جهانیان نشان دهند. در نهایت هم حسین رضازاده و هم حسین توکلی موفق شدند مدال طلا را برای کاروان ایران به ارمغان بیاورند. کوروش باقری هم در المپیک سیدنی در جایگاه چهارم قرار گرفت.

۲۰۰۴ - آتن (یونان)

در المپیک آتن وزنه‌برداری باز هم در سبد مدال آوری کاروان ایران سهیم بود. در این رشته ورزشی پنج ملی‌پوش به المپیک آتن اعزام شدند که حسین رضازاده برای دومین بار در دسته فوق سنگین به نشان طلا رسید و شاهین نصیری‌نیا هم با قرار گرفتن در جایگاه چهارم به کار خود پایان داد.

۲۰۰۸ - پکن (چین)

در المپیک پکن وزنه‌برداری با سه ملی‌پوش راهی این آوردگاه بزرگ شد اما موفق به کسب مدال نشد. اصغر ابراهیمی (هفتم)،محسن بیرانوند (یازدهم)، رشید شریفی (ششم) شدند.

۲۰۱۲ - لندن (انگلستان)

تیم ملی وزنه‌برداری با ۶ وزنه بردار عازم لندن شد که پیش از مسابقات المپیک، از این تیم به عنوان پرامیدترین تیم حاضر در کاروان ورزش ایران نام برده می‌شد. البته رکوردشکنی توسط پولادمردان و کسب چندین مدال رنگارنگ حاکی از عملکرد خوب ملی‌پوشان در این مسابقات مهم است. کیانوش رستمی، سهراب مرادی، سعید محمدپور، نواب نصیرشلال، بهداد سلیمی و سجاد انوشیروانی ملی‌پوشان المپیکی در این آوردگاه بودند که در نهایت پولادمردان ایران با کسب چهار مدال در این مسابقات نتیجه قابل قبولی به ثبت رساندند.

در المپیک لندن سهراب مرادی و سعید محمدپور نتوانستند به مدال برسند. کیانوش رستمی در دسته ۸۵ کیلوگرم به مدال برنز رسید. نواب نصیرشلال در دسته ۱۰۵ کیلوگرم موفق به کسب مدال نقره شد. بهداد سلیمی در دسته ۱۰۵+ کیلوگرم به مدال خوش‌رنگ طلا رسید. سجاد انوشیروانی هم دیگر نماینده ایران در دسته فوق سنگین هم موفق به کسب مدال نقره شد.

محمدپور در المپیک ۲۰۱۲ لندن در جایگاه پنجم قرار گرفته بود، ولی با مثبت اعلام شدن آزمایش دوپینگ چهار نفر بالای او در سپتامبر ۲۰۱۶، وی مدال طلای دسته ۹۴ کیلوگرم المپیک را بدست آورد که پس از شش سال و در سال ۲۰۱۸ طی مراسمی با بالابردن پرچم ایران و پخش سرود ملی به وی تحویل داده شد.

همچنین در پی مثبت شدن تست دوپینگ رقبای نواب نصیرشلال و کیانوش رستمی دو وزنه بردار ایرانی در بازی‌های المپیک ۲۰۱۲ لندن که مدال نقره و برنز کسب کرده بودند و با تصمیم کمیته بین المللی المپیک به تغییر رنگ مدال‌های این دو ملی پوش به طلا و نقره این مدال‌ها تحویل نصرالله سجادی سرپرست کاروان اعزامی به المپیک توکیو شد.

۲۰۱۶- ریو (برزیل)

تیم ملی وزنه‌برداری ایران در مسابقات المپیک ریو با حضور ۵ ملی‌پوش راهی المپیک ریو شد. کیانوش رستمی در دسته ۸۵ کیلوگرم، سهراب مرادی در دسته ۹۴ کیلوگرم، علی هاشمی در دسته (۹۴ کیلوگرم)، محمدرضا براری و بهداد سلیمی هم در دسته ۱۰۵ کیلوگرم به این مسابقات اعزام شدند. سهراب مرادی و کیانوش رستمی به ترتیب در اوزان ۹۴ و ۸۵ کیلوگرم موفق به کسب مدال طلا شدند. محمدرضا براری و علی هاشمی هم موفق به کسب مدال نشدند. بهداد سلیمی هم حذف شد.

۲۰۲۰- توکیو

در المپیک توکیو هم وزنه‌برداری با فراز و نشیب زیادی همراه بود؛ کیانوش رستمی که به دلیل خودکامی خود المپیک را از دست داد نتوانست در توکیو در لیست مسافران المپیک قرار بگیرد. سهراب مرادی هم درگیر مصدومیت بدموقع خود شد و در نهایت علی داوودی و هاشمی توانستند سهمیه حضور در المپیک را به دست بیاورند که علی داوودی به مدال نقره المپیک رسید و علی هاشمی هم از دور رقابت‌ها حذف شد.

۲۰۲۴- پاریس

حالا قرار است تیم ملی وزنه‌برداری ایران با دو سهمیه میرمصطفی جوادی و علی داوودی راهی المپیک پاریس شود. باید دید در روزهای که حال وزنه‌برداری ایران خوب نیست و بزرگان این رشته همچون سهراب مرادی و کیانوش رستمی که از دنیای وزنه‌برداری خداحافظی کردند، این دو نفر در میدان المپیک چه نتیجه‌ای برای وزنه‌برداری رقم می‌زنند.

کد خبر 6159859

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نورعلی سوزی ۱۴:۴۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۹
      0 0
      والله حضرت عباسی اگر به علی داودی و ایت شریفی آنگونه که شایسته است رسیدگی و احساس مسئولیت میشد؛ قسم می‌خورم قهرمانان ملی فوق سنگین وزنه‌برداری ما مثل علی داودی نائب قهرمان المپیک توکیو و نایب قهرمان بازی های آسیایی و ایت شریفی قهرمان ملی در جمیع جهات استعداد و شایستگی و توان قویترین مرد جهان رادارن